ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 листопада 2021 року
м. Київ
справа №300/560/19
адміністративне провадження № К/9901/32243/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Білоуса О.В.,
суддів - Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Івано-Франківській області на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 жовтня 2019 року (головуючий суддя Хобор Р.Б., судді - Обрізко І.М., Федотов Р.П.) у справі за адміністративним позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДФС в Івано-Франківській області про визнання дій неправомірними, скасування наказу про проведення перевірки та податкових повідомлень-рішень,
У С Т А Н О В И В:
У березні 2019 року Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - ФО-П ОСОБА_1 ) звернулася до суду з позовом до Головного управління ДФС в Івано-Франківській області (далі - ГУ ДФС в Івано-Франківській області), в якому просила: визнати протиправним та скасувати Наказ ГУ ДФС в Івано-Франківській області від 3 січня 2019 року №1 "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ФО-П ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 )"; визнати протиправними дії працівників ГУ ДФС в Івано-Франківській області щодо ознайомлення з наказом про проведення перевірки, письмовим повідомленням про дату початку і місцем проведення перевірки, письмовою вимогою про надання документів та складання Акту про відмову в отриманні копії наказу про проведення перевірки від 3 січня 2019 року №2/09-19-21-11; визнати протиправними дії контролюючого органу щодо проведення перевірки, за результатами якої складено Акт від 23 січня 2019 року №62/09-19-13-06/ НОМЕР_1 (далі - Акт перевірки); визнати протиправними та скасувати: податкові повідомлення-рішення від 28 лютого 2019 року: №0004841306, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "податок на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування" на суму 2043818,99 грн (у тому числі за податковими зобов`язаннями - 1635055,19 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 408763,80 грн); №0004851306, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у сумі 170,00 грн; №0004861306, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "Єдиний податок з фізичних осіб" на 706658,34 грн (у тому числі за податковими зобов`язаннями - 565326,67 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 141331,67 грн); №0004891305, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "податок на додану вартість" на 2287439,79 грн (у тому числі за податковими зобов`язаннями - 1829951,83 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями - 457487,96 грн; №0004901305, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "військовий збір" на 170318,25 грн (у тому числі за податковими зобов`язаннями - 136254,60 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 34063,65 грн; вимогу про сплату боргу (недоїмки) по єдиному соціальному внеску від 28 лютого 2019 року №Ф-0004871305 на суму 99011 грн; рішення від 28 лютого 2019 року №0004881305 про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску у розмірі 22150,70 грн.
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26 липня 2019 року у задоволенні позову відмовлено.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що ГУ ДФС в Івано-Франківській області належними доказами та з дотриманням порядку встановленого Податковим кодексом України доведено вчинення ФО-П ОСОБА_1 порушень податкового законодавства про які зазначено в Акті перевірки, а тому прийняті контролюючим органом 28 лютого 2019 року оскаржувані податкові повідомлення-рішення, вимога та рішення є правомірними та не підлягають скасуванню.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 жовтня 2019 року рішення суду першої інстанції скасовано та ухвалено нове, яким адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано Наказ ГУ ДФС в Івано-Франківській області від 3 січня 2019 року №1 "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ФО-П ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 )". Визнано протиправними та скасовано оскаржувані податкові повідомлення-рішення, вимогу про сплату боргу (недоїмки) та рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску, прийняті ГУ ДФС в Івано-Франківській області 28 лютого 2019 року. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено. Стягнуто на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДФС у Івано-Франківській області судовий збір у розмірі 28211,70 грн.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про часткове задоволення позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що у даному випадку дії відповідача щодо призначення та проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ФО-П ОСОБА_1 не відповідають приписам підпункту 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України, а відтак Наказ ГУ ДФС в Івано-Франківській області від 3 січня 2019 року №1 "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ФО-П ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 )" є неправомірним та підлягає скасуванню. В обґрунтування рішення щодо задоволення позовних вимог про визнання протиправними та скасування оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, вимоги про сплату боргу (недоїмки) та рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску суд апеляційної інстанції зазначив, що визнання незаконною документальної позапланової невиїзної перевірки, проведеної відповідачем, є безумовною підставою для визнання протиправними та скасування, прийнятих за результатами такої перевірки рішень.
Не погодившись з ухваленим у справі судовим рішенням апеляційної інстанції, ГУ ДФС в Івано-Франківській області звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального та процесуального права, просило рішення суду апеляційної інстанції скасувати в частині задоволення позовних вимог та в цій частині залишити в силі рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26 липня 2019 року.
ФО-П ОСОБА_1, скориставшись своїм правом надала до суду відзив на касаційну скаргу, в якому, посилаючись на встановлені обставини та висновки оскаржуваного судового рішення зазначила, що рішення суду апеляційної інстанції прийняте з дотриманням норм матеріального та процесуального права, у зв`язку з чим просила відмовити у задоволенні касаційної скарги, а рішення суду апеляційної інстанції залишити без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про залишення касаційної скарги без задоволення
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що відповідачем на підставі підпункту 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України (далі - ПК України) та відповідно до наказу ГУ ДФС в Івано-Франківській області від 3 січня 2019 року № 1 "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ФО-П ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 )" проведено документальну позапланову невиїзну перевірку позивача щодо своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків та зборів, дотримання законодавства щодо укладення трудового договору виконання вимог валютного та іншого законодавства за період з 1 січня 2015 року по 31 грудня 2017 року, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за період з 1 січня 2011 року по 31 грудня 2017 року, за результатами якої 23 січня 2019 року складено Акт перевірки.
ГУ ДФС в Івано-Франківській області документальну позапланову невиїзну перевірку позивача проведено за місцезнаходженням, вилучених у ФО-П ОСОБА_1, слідчим управлінням фінансових розслідувань Головного управління ДФС в Івано-Франківській області в ході проведення досудового розслідування у кримінальному провадженні №32017090000000040 відкритого 10 липня 2017 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною другою статті 212 КК України, бухгалтерських документів.
В Акті перевірки зазначено про порушення позивачем вимог:
пункту 292.1статті 292, пункту 293.8 статті 293, пункту 296.7 статті 296, підпункту 296.5.3 пункту 296.5 статті 296 ПК України, а саме в податкових деклараціях (звітних, уточнюючих) платника єдиного податку фізичної особи за 3 квартали 2016 року занижено обсяг отриманого доходу за звітний (податковий) період, що оподатковується за ставкою 5% у розмірі 5000000 грн та не задекларовано обсяг перевищення граничного розміру доходу платника єдиного податку, встановленого підпунктом 3 пункту 291.4 статті 291 ПК України у сумі 2102177,79 грн, в результаті чого донараховано єдиного податку за 2016 рік у розмірі 565326,67 грн;
підпункту 16.1.2 пункту 16.1 статті 16, пункту 44.1 статті 44, пункту 176.1 статті 176, підпункту 296.1.2 пункту 296.1 статті 296 ПК України, пункту 2 "Порядку ведення книги обліку доходів для платників єдиного податку першої, другої та третьої груп, які не є платниками податку на додану вартість", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 19 червня 2015 року № 579, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 7 липня 2015 року №800/27245 та пункту 6 статті 128 Господарського Кодексу України, а саме: не ведення книги обліку доходів і витрат за період, що підлягав перевірці;
підпункту 16.1.2 пункту 16.1 статті 16, пункту 44.1 статті 44, пункту 176.1 статті 176, пункту 177.10 статті 177 ПК України, пункту 1 "Порядку ведення Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи - підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність", затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 16 вересня 2013 року № 481, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 1 жовтня 2013 року №1686/24218 та пункту 6 статті 128 Господарського Кодексу України, а саме не ведення книги обліку доходів і витрат за період, що підлягав перевірці;
пунктів 49.1, 49.2, 49.18 статті 49, пункту 179.1 статті 179 ПК України, а саме неподання до контролюючих органів податкових декларацій про майновий стан і доходи за 2016 та 2017 роки;
пункту 167.1 статті 167, пунктів 177.1, 177.2, 177.5 статті 177 ПК України, а саме заниження податку на доходи фізичних осіб від здійснення підприємницької діяльності на загальну суму 1635055,19 грн, у тому числі за 2016 рік у розмірі 385644,59 грн та за 2017 рік у розмірі 1249410,60 грн;
пункту 181.1 статті 181, пункту 183.2 статті 183, пункту 185.1 статті 185, пункту 187.1 статті 187, пунктів 198.3,198.6 статті 198, пунктів 200.1, 200.2 статті 200, пунктів 201.4, 201.12 статті 201 ПК України, в результаті чого занижено суму податку на додану вартість, яка підлягає нарахуванню та сплаті до бюджету на суму 1829951,82 грн, у тому числі за 2016 рік у розмірі 429253,51 грн та за 2017 рік у розмірі 1400 698,31 грн;
частини четвертої статті 4, пункту 1 частини другої статті 7, пункту 5 статті 8 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", у результаті чого занижено суму єдиного внеску за період з 1 жовтня 2016 року по 31 грудня 2017 року на загальну суму 99011 грн, у тому числі за 2016 рік у розмірі 23485 грн та за 2017 рік у розмірі 75526 грн;
пункту 16 прим. 1 підрозділу 10 Розділу XX ПК України, у результаті чого не перераховано до бюджету військового збору з чистого оподаткованого доходу від здійснення підприємницької діяльності у сумі 136254,60 грн.
На підставі висновків Акта перевірки, 28 лютого 2019 року ГУ ДФС в Івано-Франківській області прийнято податкові повідомлення-рішення:
№ 0004841306, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "податок на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування" на суму 2043818,99 грн (у тому числі за податковими зобов`язаннями - 1635055,19 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 408763,80 грн);
№0004851306, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у сумі 170,00 грн; №0004861306, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "Єдиний податок з фізичних осіб" на 706658,34 грн (у тому числі за податковими зобов`язаннями - 565326,67 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 141331,67 грн);
№0004891305, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "податок на додану вартість" на 2287439,79 грн (у тому числі за податковими зобов`язаннями - 1829951,83 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями - 457487,96 грн;
№0004901305, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем "військовий збір" на 170318,25 грн (у тому числі за податковими зобов`язаннями - 136254,60 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 34063,65 грн;
вимогу про сплату боргу (недоїмки) по єдиному соціальному внеску від 28 лютого 2019 року №Ф-0004871305 на суму 99011 грн;
рішення від 28 лютого 2019 року №0004881305 про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску у розмірі 22150,70 грн.
Також судом апеляційної інстанції встановлено, що ГУ ДФС в Івано-Франківській області 10 жовтня 2018 року засобами поштового зв`язку направлено ФО-П ОСОБА_1 запит №10499/10/09-19-13-06-17 про надання інформації (пояснень та їх документального підтвердження), в якому зазначено, що контролюючим органом отримано податкову інформацію від оперативного управління ГУ ДФС в Івано-Франківській області, що свідчить про невідповідність відображення у податковій звітності сум доходу отриманого позивачем від реалізації продукції за 2016 та 2017 роки. У зв`язку з чим відповідач просив протягом п`ятнадцяти робочих днів з дня отримання цього запиту надати інформацію (пояснення та їх документальні підтвердження) з приводу вищезазначеного.
Вказаний запит позивачем отримано 23 жовтня 2018 року.
9 листопада 2018 року ФО-П ОСОБА_1 надіслала до контролюючого органу відповідь на вказаний запит, в якому зазначила, що останній не відповідає вимогам пункту 73.3 статті 73 ПК України, оскільки не містить жодних конкретних підстав для його надіслання, а також не наведено конкретних фактів, що свідчили б про порушення позивачем податкового законодавства. Також, ФО-П ОСОБА_1 зазначила про неможливість надання первинних бухгалтерських документів щодо здійснення нею господарської діяльності, оскільки останні вилучені при проведенні обшуків слідчими з ОВС СУФР Головного управління ДФС в Івано-Франківській області за участі працівників ОУ Головного управління ДФС в Івано-Франківській області 10 серпня 2017 року, 29 серпня 2018 року та 21 вересня 2018 року у межах кримінального провадження №32017090000000040 відкритого 10 липня 2017 року.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із підпунктом 20.1.4