1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 листопада 2021 року

м. Київ

справа № 400/771/20

адміністративне провадження № К/9901/33295/20

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Олендера І.Я.,

розглянув в попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Євровнешторг" до Головного управління Державної податкової служби у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління Державної податкової служби у Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 24.07.2020 (суддя - Марич Є.В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 11.11.2020 (головуючий суддя - Федусик А.Г., судді: Єщенко О.В., Шевчук О.А.) у справі №400/771/20.

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія "Євровнешторг" (далі - ТОВ "Компанія "Євровнешторг") звернулося до Миколаївського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Миколаївській області (далі - ГУ ДФС у Миколаївській області) від 22.01.2020 № 00000790505.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що Податковим кодексом України встановлено обов`язок подання витягу при подані першої декларації, а надалі лише у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі, проте у період з 2017 рік по 2019 рік нова нормативна грошова оцінка земель м. Миколаєва затверджена не була. Відтак, податковим органом невірно проведено розрахунок суми з орендної плати з юридичних осіб позивача, що призвело до прийняття протиправного податкового повідомлення-рішення.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 24.07.2020, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 11.11.2020, позов задоволено.

При прийнятті зазначених судових рішень суди попередніх інстанцій виходили з того, що при розрахунку орендної плати за землю необхідно керуватися чинною на час розрахунку нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки, а оскільки нормативна грошова оцінка у період з 2017 року по 2019 року не змінювалась, то за вказаний період позивач правомірно розрахував орендну плату землі з урахуванням нормативної грошової оцінки землі, затвердженої рішенням Миколаївської міської ради №3/40 від 27.01.2011 та витягу Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області №337-02 від 26.01.2012 яка становить 61121371,85 грн.

Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, ГУ ДФС у Миколаївській області оскаржило їх у касаційному порядку.

У касаційній скарзі відповідач просить скасувати рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 24.07.2020, постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 11.11.2020 та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові повністю.

В обґрунтування своїх вимог відповідач посилається на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права, а саме - статей 286, 288 Податкового кодексу України.

Зокрема зазначає, що оскільки Податковим кодексом України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за землю є нормативно грошова оцінка земельної ділянки, чинна на дату правовідносин, тому застосування нормативної грошової оцінки у витягах від 18.07.2019 за 2017-2019 роки є правомірним. Різниця між задекларованими позивачем податковими зобов`язаннями та встановленими за результатами перевірки виникла лише у зв`язку із застосуванням коефіцієнтів функціонального використання земельної ділянки (Кф) 0,4 замість 2,0 та 3,0.

У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "Компанія "Євровнешторг" зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанції постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судами надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, позивач просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Як встановлено попередніми судовими інстанціями, контролюючим органом проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ "Компанія "Євровнешторг".

За результатами проведеної перевірки складено акт від 28.12.2019 №394/14-29-05-05/30533741, в якому відображено висновок про порушення позивачем пункту 286.1 статті 286, пунктів 288.4, 288.5 статті 288, пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено суму орендної плати за землю в розмірі 58 074 234,77 грн., в тому числі в сумі 13 912 898,50 грн. за 2017 рік, в сумі 22 608 764,39 грн. за 2018 рік, в сумі 21 552 571,88 грн. за січень-жовтень 2019

В обґрунтування своєї позиції відповідач посилається на те, що в податковій звітності з плати за землю за податкові періоди 2017, 2018, 2019 роки податкові зобов`язання з орендної плати платником ТОВ "Компанія "Євровнешторг" обчислено із застосуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки згідно Витягу від 26.01.2012 №337-02 (де коефіцієнт функціонального призначення земельної ділянки (Кф) - 0,4) та з урахуванням відповідних коефіцієнтів індексації), що свідчить про відсутність застосування платником коефіцієнту функціонального призначення земельної ділянки (Кф) у розмірах, які передбачені Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів затвердженими наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України "Про затвердження Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів" від 25.11.2016 №489, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 №1647/29777.

Так, проведеною перевіркою розрахунок орендних платежів здійснено з урахуванням даних нової нормативної грошової оцінки земельних ділянок та коефіцієнтів функціонального призначення згідно витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку землі від 18.07.2019, виданих головним управлінням Держгеокадастру у Миколаївській області.

На підставі висновків зазначеного акту перевірки відповідачем було прийнято податкове повідомлення-рішення №00000790505 від 22.01.2020 про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем: орендна плата з юридичних осіб на загальну особу на загальну суму 72592793,46 грн., з них за податковим зобов`язанням в сумі 58074234,77 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями в сумі 14518558,69 грн.

Судами також встановлено та вбачається з матеріалів справи, на підставі рішення Миколаївської міської ради від 12.11.2009 №40/29 ТОВ "Компанія "Євровнешторг" передана в оренду земельна ділянка площею 690 247 кв. м. по вул. Айвазовського, 14 та укладено договір оренди землі від 09.12.2009 №7178. Земельна ділянка надана в оренду для обслуговування підхідного каналу бази накопичення сільськогосподарської продукції. Термін дії договору оренди землі до 09.12.2058.

Відповідно до підпункту 4.2. пункту 4.2 Договору від 09.12.2009 №7178 річна орендна плата за земельну ділянку (690 247 кв. м.) встановлюється в розмірі 3 (трьох) відсотків від її нормативно грошової оцінки.

Відповідно до підпункту 4.3 пункту 4 розмір нормативної грошової оцінки не є сталим і змінюється у зв`язку з проведенням її щорічної індексації та внесенням змін на підставі вимог діючого законодавства й інших нормативних документів. Розмір грошової оцінки грошової оцінки земельної ділянки змінюватиметься без внесення змін та доповнень до цього договору.

Згідно податкової звітності з орендної плати позивача за договором оренди землі від 09.12.2009 №7178 задекларовано грошові зобов`язання за 2017 рік в сумі 3 478 795,04 грн., за 2018 рік в сумі 3 478 844,88 грн., за 2019 рік в сумі 3 478 844,88 грн., у тому числі за січень жовтень 2019 рік в сумі 2 899 037,40 грн.

Розрахунок орендної плати за землю позивачем за період з 2017 по 2019 р.оки здійснено на підставі нормативної грошової, затвердженої рішенням Миколаївської міської ради №3/40 від 27.07.2011 (зі змінами від 09.06.2011, від 23.12.2011 та від 01.03.2012) та з урахуванням витягу Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №337-02 від 26.01.2012, відповідно до якого нормативна грошова оцінка становить 61 121 371,85 грн. При цьому, коефіцієнт КФ 0,4.

Контролюючим органом розрахунок орендної плати землі за той же період здійснено на підставі витягів Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.07.2019, відповідно до якого нормативна грошова оцінка землі складає станом на 2017 рік 579 721 016,68 грн. з КФ 2.00, а станом на 2018, 2019 рік складає 869 586 025,02 грн., з Кф 3.00.

Також, позивачем у 2019 році було отримано витяг витягу Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.09.2019, згідно якого нормативна грошова оцінка землі станом на 2019 рік складає 289 861 559,01 грн., Кф 1.00.

За змістом підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, плата за землю - є обов`язковим платежем у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з пунктом 288.2 статті 288 Податкового кодексу України, платником орендної плати є орендар земельної ділянки.

Відповідно до підпункту 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі- орендна плата).

Пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Згідно з пунктом 288.4 статті 288 Податкового кодексу України, розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

За змістом підпункту 288.1.5 пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки.

Пунктом 286.1 статті Перейти до повного тексту