1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 жовтня 2021 року

м. Київ

Справа № 2/264

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Васьковського О.В. - головуючого, Білоуса В.В., Погребняка В.Я.,

за участі секретаря судового засідання Аліференко Т.В.

розглянув касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Спектргаз"

на рішення Господарського суду Львівської області (суддя А.Я. Морозюк) від 19.05.2020

та постанову Західного апеляційного господарського суду (головуючий - О.І. Матущак, судді: С.М. Бойко, О.Л. Мирутенко) від 15.04.2021

за заявою Прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі Пустомитівської районної ради Львівської області

про визнання недійсною біржової угоди від 02.10.2002 № 96-02/5 про купівлю-продаж матеріальних цінностей загальною вартістю 4 020 840 грн 00 коп.

в межах справи про банкрутство

за заявою Державної податкової інспекції у місті Львові

до Відкритого акціонерного товариства "Кінескоп"

про визнання банкрутом.

Учасники справи:

представник скаржника - Морочинський А.М., адвокат,

представник АТ "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" - Павліченко Л.М., адвокат, Гарбузюк Р.О. (в порядку самопредставництва);

представник ПАТ "Львівський електроламповий завод "Іскра" - Манівська Л.Р., адвокат,

представник Львівської районної ради Львівської області - Цуньовська І.В. (в порядку самопредставництва);

від прокуратури - Штін Д.С.,

1. Короткий зміст вимог

1.1. 10.11.1999 Арбітражний суд Львівської області постановив про визнання Відкритого акціонерного товариства "Кінескоп" (далі - Боржник) і відкриття ліквідаційної процедури тощо.

08.05.2002 Господарський суд Львівської області ухвалив про застосування у справі про банкрутство Боржника положень Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі - Закон про банкрутство) та призначення ліквідатора.

1.2. 04.05.2016 Прокурор Львівської області (далі - Прокурор) звернувся в інтересах держави в особі Пустомитівської районної ради Львівської області (далі - Позивач) подав заяву про визнання недійсною біржової угоди від 02.10.2002 № 96-02/5 (далі - Біржова угода), укладеної між Боржником та Відкритим акціонерним товариством "Іскра" (далі - ВАТ "Іскра") про купівлю-продаж матеріальних цінностей, а саме двох станцій катодного захисту та зовнішнього газопроводу "ГРС "Винники" Д 500 в, загальною вартістю, згідно з оцінкою експерта, 4 020 840 грн 00 коп. (далі - Газопровід).

1.3. Заява обґрунтована незаконністю оспорюваної Біржової угоди через її укладення всупереч положенням законодавства, чинних на дату укладення, оскільки предметом відчуження за цією угодою став Газопровід, який є складовою розподільного газопроводу ГРМ "Винники" (нова) - ВО "Іскра", є об`єктом комунальної інженерної інфраструктури Пустомитівського району Львівської області, який пов`язаний з постачанням газу споживачам (населенню), а тому не міг бути реалізований як частина майна Боржника, який був приватизований. Також Прокурор вказав, що Газопровід не міг бути відчужений за оспорюваною угодою, оскільки як об`єкт комунальної інфраструктури мав бути переданий до комунальної власності територіальної громади Пустомитівського району згідно із законодавством про банкрутство, чинним на час укладення оспорюваної угоди.

Щодо звернення Прокурора із заявленими вимогами у межах позовної давності Прокурор вказав на обізнаність прокуратури про оспорювану угоду після її укладення у 2002 році. Однак вказав на обізнаність Позивача щодо порушення її права цією угодою з листа прокуратури від 11.02.2016, а Прокуратури - 11.01.2016 з листа Публічного акціонерного товариства "Львівгаз", яке на вимогу прокуратури надало документи щодо статусу Газопроводу після виникнення такої необхідності у зв`язку із розглядом справи № 910/10334/15 про визнання незаконними актів Фонду державного майна України про приватизацію Газопроводу Відкритим акціонерним товариством "Іскра". Відсутність такої необхідності раніше, зокрема при формуванні ліквідаційної маси Боржника у справі про банкрутство, обґрунтована відсутністю законних підстав для проведення органами прокуратури перевірки правильності та достовірності проведеної ліквідатором Боржника - Піщухіним М.К. інвентаризації майна, яке включено до ліквідаційної маси Боржника.

Звернення Прокурора із вимогами у цій справі обґрунтована відповідним зверненням Позивача до прокуратури із зазначенням про неможливість самостійно захистити права, порушені оспорюваною угодою, через відсутність в бюджеті Позивача коштів для оплати судового збору та через відсутність компетентних для спірних правовідносин спеціалістів задля належного забезпечення захисту порушених прав Позивача у відповідному судовому процесі.

1.4. 15.06.2016 Господарський суд Львівської області ухвалив, зокрема залучити до участі як учасників провадження у справі: Відкрите акціонерне товариство "Іскра" (змінено найменування на Приватне акціонерне товариство "Львівський електроламповий завод" "Іскра" - ухвала від 21.01.2020) та Товариство з обмеженою відповідальність "Спектргаз" (далі - ТОВ "Спектргаз"), а 16.05.2017 - Міністерство енергетики та вугільної промисловості України (з метою встановлення, чи не перебуває газопровід високого тиску ГРС Винники/нова довжиною 108 м., який за твердженням Міністерства енергетики та вугільної промисловості України є державною власністю, у складі спірного Газопроводу як його частина).

В клопотанні ВАТ "Іскра" зазначило про залучення до участі у справі ТОВ "Спектргаз" як останнього власника спірного майна.

1.5. Публічне акціонерне товариство "Іскра" у пункті 4 пояснення від 17.08.2016 зробило заяву про застосування позовної давності, просило застосувати наслідки спливу позовної давності у разі визнання підставності та обґрунтованості заяви Прокурора, обґрунтовуючи заяву правом, передбаченим частиною третьою статті 267 Цивільного кодексу України.

1.6. 28.10.2020 ліквідатор Боржника - арбітражний керуючий Коваль В.В. на стадії апеляційного провадження у справі подав заяву про застосування позовної давності, факт подання якої апеляційному суду, а не вчасно у суді першої інстанції, обґрунтований введенням карантину на території України, та тим, що суд першої інстанції був не вправі переходити до розгляду справи по суті, оскільки строки, встановлені судом, не можуть бути меншими, ніж строк карантину.

2. Короткий зміст рішень судів першої і апеляційної інстанцій

2.1. Справа розглядалась судами неодноразово.

15.03.2017 Вищий господарський суд України постановив про скасування судових рішень першої і апеляційної інстанцій, ухвалених за результатами розгляду заяви Прокурора, та про передачу справи в скасованій частині на новий розгляд до суду першої інстанції.

2.2. При новому розгляді справи 19.05.2020 Господарський суд Львівської області постановив рішення (залишене без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 15.04.2021) про задоволення заяви Прокурора: визнання недійсною Біржової угоди з розподілом між сторонами судових витрат за розгляд справи.

2.3. Рішення судів мотивовано доведенням доказами у справі підстав для визнання Біржової угоди недійсною згідно зі статтею 48 Цивільного кодексу УРСР через порушення положень частини першої статті 26 Закону про банкрутство з підстав:

- здійснення продажу майна за спірною угодою без проведення ліквідатором Боржника інвентаризації його майна та без включення Газопроводу до ліквідаційної маси Боржника;

- недотримання встановленого законом (зокрема статтею 30 Закону про банкрутство) порядку підготовки та проведення визначеного Законом порядку реалізації майна Боржника у процедурі ліквідації, а саме відкритих торгів чи конкурсу (аукціону);

- встановлені частиною першою статті 26 Закону про банкрутство обмеження на включення Газопроводу до складу ліквідаційної маси Боржника, оскільки на це майно поширюються положення цієї норми щодо обмежень на включення до ліквідаційної маси боржника з безумовною передачею до комунальної власності відповідної територіальної громади (громад).

Рішення щодо обґрунтованості звернення Прокурора із вимогами про визнання недійсної Біржової угоди у спірних правовідносинах та наявності підстав для їх задоволення мотивовано:

- поданням Прокурором відповідної заяви у цій справі в межах трирічної позовної давності з моменту виявлення порушеного права Позивача у спірних правовідносинах, а саме з моменту виявлення таких характеристик Газопроводу як предмета Біржової угоди саме як об`єкта комунальної інфраструктури Пустомитівського району Львівської області;

- правом Прокурора та наявністю підстав звертатись у спірних правовідносинах за захистом порушеного законного інтересу територіальної громади сіл, селищ Пустомитівского району Львівської області (інтереси якого представляє Позивач) та життєдіяльність якої, а саме газопостачання до населення відповідних сіл, селищ - забезпечується через Газопровід (як розподільний), оскільки Газопровід забезпечує життєдіяльність об`єктів комунальної інфраструктури територіальних громад Пустомитівського району а захист інтересу територіальної громади сіл, селищ Пустомитівского району Львівської області в особі Позивача забезпечений положеннями частини першої статті 26 Закону про банкрутство щодо передачі Позивачу Газопроводу як об`єкта комунальної інфраструктури Пустомитівського району Львівської області.

3. Встановлені судами обставини

3.1. Протоколом технаради при виконкомі Львівської міської Ради народних депутатів з питання газопостачання промпідприємств в промвузлі "Сихів" і Львівської ТЕЦ-2 від 02.03.1979 № 3 вирішено зобов`язати ВО "Кінескоп" та ВО "Іскра" здійснити будівництво: АГРС "Винники" з виходом газу 300 тис.м.куб./год; газопровід-перемичку від АГРС "Винники" до газопроводу Дашава-Мінськ; газопровід від промвузла "Сихів" до АГРС "Винники";

Цим протоколом зобов`язано ВО "Львівтрансгаз" відповідно до положень цього протоколу видати підприємствам техумови на їх газопостачання.

18.03.1979 ВО "Львівтрансгаз" видано технічні умови №14/79 на газопостачання Північно-Східної промзони "Сихів" міста Львова.

У 1979 році збудовано газопровід з двома катодними станціями від існуючої ГРС "Винники" до промвузла "Сихів" у місті Львові, який прийнято в експлуатацію у грудні 1979 року.

До 1993 року до газопроводу приєднано та підключено газопроводи населення та ВО "Львівський ізоляторний завод" і він набув статусу розподільного газопроводу.

Також учасниками технаради було здійснено будівництво нової АГРС "Винники", газопроводу-перемички від АГРС "Винники" до газопроводу Дашава-Мінськ та газопроводу-перемички з двома катодними станціями від новозбудованої АГРС "Винники" до існуючої ГРС "Винники".

Газопровід-перемичку від АГРС "Винники" до ГРС "Винники" прийнято в експлуатацію у 1993 році.

Після завершення будівництва всіх визначених протоколом технаради об`єктів ВО "Львівтрансгаз" припинив експлуатацію ГРС "Винники", а газопровід-перемичку від АГРС "Винники" до ГРС "Винники", який перебував на балансі ВО "Кінескоп", приєднано до газопроводу ГРС "Винники" - промвузол "Сихів", який перебував на балансі ВО "Іскра", шляхом зварного з`єднання.

3.2. В 1993 році в процесі корпоратизації створено ВАТ "Іскра", а у 1995 році у процесі приватизації створено ВАТ "Кінескоп" (Боржника).

Засновником обох товариств був Фонд державного майна України.

Боржник заснований в процесі корпоратизації Державного підприємства "Завод кінескопів" згідно з наказом Міністерства машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії України (Мінмашпром) від 25.01.1995 № 94 відповідно до Указу Президента України "Про корпоратизацію підприємств" від 15.06.1993 та "Положення про порядок корпоратизації", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 508 від 05.07.1993.

3.3. Згідно з листом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській області від 26.07.2016 № 14-11-04829 (правонаступником якого на даний час є Регіональне відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях), яке є учасником у справі про банкрутство, в процесі корпоратизації оцінка вартості майна підприємства та формування статутного фонду Боржника з відповідним включенням майнових активів підприємства до його статутного фонду здійснювались даним міністерством, як засновником Боржника.

Акт оцінки вартості цілісного майнового комплексу державного підприємства "Завод кінескопів" затверджено заступником Міністра машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії України 30.12.1994.

Згідно з цим актом вартість об`єктів, які не підлягають приватизації становить 449 173 тис. крб., а розмір статутного фонду - 320 770 170 тис. крб.

Газопровід ГРС "Винники" (стара) - ГРС "Винники" (нова) в Перелік майна, що не підлягає приватизації загальною вартістю 449 173 тис. крб., не увійшов.

Відповідно до отриманого на запит суду Витягу з ЄДР ЮОФОП та ГФ державна реєстрація Відкритого акціонерного товариства "Кінескоп" проведена 30.01.1995; розмір статутного капіталу складає 3 207 701 грн 70 коп. (що відповідає розміру статутного фонду 320 770 170 тис. крб., до введення гривні в 1996 році, зазначеному в затвердженому заступником Міністра машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії України 30.12.1994 в акті оцінки вартості цілісного майнового комплексу державного підприємства "Завод кінескопів"); засновниками (учасниками) юридичної особи є: Фонд державного майна України, розмір внеску до статутного фонду - 3 174 807 грн 30 коп.; всього решта 2157 акціонерів, розмір внеску до статутного фонду - 32 894 грн 40 коп.

Регіональне відділення Фонду державного майна України по Львівській області у листі від 26.07.2016 № 14-11-04829 повідомило, що Фонд державного майна України наказом від 20.06.1995 № 174-ДКП прийняв рішення про приватизацію (продаж належних державі акцій) ВАТ "Кінескоп". За результатами продажу акцій частка належних державі акцій у статутному капіталі ВАТ "Кінескоп" становить 99,975%. За наказом Фонду державного майна України від 14.07.2004 № 1451 відділення здійснює повноваження з управління корпоративними правами держави у статутному капіталі ВАТ "Кінескоп".

3.4. Газопровід-перемичку від АГРС "Винники" до ГРС "Винники", як складову частину газопроводу АГРС "Винники"-промвузол "Сихів", передано у власність ВАТ "Кінескоп".

3.5. Згідно з технічною документацією (акту прийомки газопровода в експлуатацію від 17.08.1993; будівельного паспорта № 18 підземного газопроводу, Газопровід високого тиску від ГРС "Винники" (стара) - ГРС "Винники" (нова); схеми зварних стиків надземного газопроводу високого тиску L-107,47 п.м. від ГРС "Винники" (стара) до ГРС "Винники" (нова); схеми зварних стиків підземного газопроводу високого тиску L-610,0 п.м. від ГРС "Винники" (стара) до ГРС "Винники" (нова )) газопровід ГРС "Винники" (стара) - ГРС "Винники" (нова) збудовано на замовлення ВО "Кінескоп" та прийнято в експлуатацію згідно з актом від 17.08.1993.

3.6. Згідно з наданими ТОВ "Спектргаз" копіями документів на Газопровід (які були йому передані ПАТ "Іскра"), про витребування яких клопотало ПАТ "Львівгаз" у письмових поясненнях від 12.08.2016 № 2/264-6 і повторно на новому розгляді справи у клопотанні від 18.04.2017 № 2/264-21, ТОВ "Спектргаз" разом з клопотанням про долучення доказів № б/н від 20.06.2017 подав: аркуш № 1 проекту 23/6-с11-НГ2 "Загальні дані"; аркуш № 2 проекту 23/6-с11-НГ2 "План траси від ПК 0 до ПК 3 + 03,0"; аркуш № 3 проекту 23/6-с11-НГ2 "План траси від ПК 3 + 03,0 до ПК 8 + 08,0"; аркуш № 4 проекту 23/6-с11-НГ2 "Поздовжній профіль газопроводу від ПК 0 до ПК 3 + 03,0"; аркуш № 5 проекту 23/6-с11-НГ2 "Поздовжній профіль газопроводу від ПК 3 - 03,0 до ПК 8 + 08,0"; виконавче знімання газопроводу на 4-х аркушах.

3.7. Господарський суд Львівської області в рішенні від 25.09.2003 у справі № 3/81-13/165 за позовом ВАТ "Іскра" до ВАТ по газопостачанню та газифікації "Львівгаз" встановив ті обставини, що за посвідченою проектно-кошторисною документацією, газопровід ГРС "Винники" (стара) - ГРС "Винники" (нова) з врізкою в існуючий газопровід ВАТ "Іскра" довжиною 808 м. побудовано на замовлення та за кошти ВО "Кінескоп", а у жовтні 2002 року, відповідно до Біржової угоди, ВАТ "Іскра" придбало у власність даний газопровід у ВАТ "Кінескоп".

3.8. Відповідно до Біржової угоди Боржник (продавець) продав, а ВАТ "Іскра" (покупець) купив товарно-матеріальні цінності, а саме: введені в експлуатацію у 1993 році дві станції катодного захисту за ціною 3089 грн 83 коп. з ПДВ і 2890 грн 20 коп. з ПДВ відповідно, та зовнішній газопровід ГРС "Винники" Д 500 довжиною 610 пог. м. інв.№ 45548 за ціною 33 407 грн 66 коп. з ПДВ.

Відповідно до пункту 8 цього договору він є зареєстрований на Львівській філії товарної біржі "Західно-Українська біржа нерухомості" згідно зі статтею 15 Закону України "Про товарну біржу".

03.10.2002 сторони склали акт прийому-передачі майна, яке є предметом купівлі-продажу.

Біржова угода укладена у судовій ліквідаційній процедурі у справі № 2/264 про банкрутство Боржника.

3.9. 09.06.2003 Боржник (продавець) і ВАТ "Іскра" (покупець) уклали зміни та доповнення № 1 до Біржової угоди, якими замінили текст: "Зовнішній газопровід ГРС "Винники" Д 500, довжина - 610 пог. м, інв.№45548, рік введення в експлуатацію - 1993 за ціною 33 407 грн 66 коп. з ПДВ" на "Зовнішній газопровід Д 500, від ГРС "Винники" до точки врізки в газопровід високого тиску ВАТ "Іскра", довжиною - 808,5 м, інв.№ 45548, рік введення в експлуатацію - 1993 за ціною 44 210 грн 42 коп. з ПДВ".

Ці зміни і доповнення № 1 до Біржової угоди були укладені на Товарній біржі "Українська інвестиційна" філії "Львівська торгова палата", відповідно до пункту 6 яких один примірник даних змін і доповнень залишається у справах зазначеної біржі.

Докази реєстрації на біржі укладених 09.06.2003 змін та доповнень № 1 до Біржової угоди в матеріалах справи відсутні, а зміст зазначених змін та доповнень не міститься такої вказівки.

17.06.2003 сторони склали зміни та доповнення до акту прийому-передачі майна від 03.10.2002, за якими змінено текст: "Зовнішній газопровід ГРС "Винники" Д 500, довжина - 610 пог. м., інв. № 45548, рік введення в експлуатацію - 1993 за ціною грн. з ПДВ" на "Зовнішній газопровід Д 500, від ГРС "Винники" до точки врізки в газопровід високого тиску ВАТ "Іскра", довжиною - 808,5м., інв.№ 45548, рік введення в експлуатацію - 1993 за ціною 44 210 грн 42 коп. з ПДВ".

На дату укладення Біржової угоди, а також на дату змін та доповнень № 1 до цієї угоди, датованих 09.06.2003, повноваження ліквідатора Боржника виконував арбітражний керуючий Піщухін М.К.

3.10. Біржова угода містить реквізити Львівської філії товарної біржі "Західно-Українська біржа нерухомості", серед яких код ЄДРПОУ 25242336 і адреса місто Львів, Шевченківський район, проспект В. Чорновола, 63-А.

Укладені 09.06.2003 зміни та доповнення № 1 до Біржової угоди містять реквізити філії "Львівська торгова палата" Товарної біржі "Українська інвестиційна", серед яких код ЄДРПОУ 25242336 і адреса місто Львів, Шевченківський район, проспект В. Чорновола, 63-А.

За результатом здійсненого судом запиту до ЄДР ЮО,ФОП та ГФ від 13.05.2020 за критерієм пошуку "код ЄДРПОУ відокремленого підрозділу: 25242336" отримано Витяг з ЄДР ЮО,ФОП та ГФ від 13.05.2020, згідно з яким ідентифікаційний код 25242336 належав Філії "Львівська торгова палата" Товарної біржі "Українська інвестиційна", і цей відокремлений підрозділ закрито 11.02.2005, запис 14191040001000161.

Відповідно до витягу із Засновницької угоди про створення і діяльність Товарної біржі "Українська інвестиційна" від 22.04.2003 Товарна біржа "Українська інвестиційна" є правонаступником Товарної біржі "Західно-Українська біржа нерухомості".

3.11. Відсутні докази здійснення інвентаризації Газопроводу та його оцінка відповідно до статті 29 Закону про банкрутство (в редакції, чинній на дату укладення оспорюваного правочину - 02.10.2002) перед укладенням Біржової угоди.

Відсутні докази здійснення ліквідатором Боржника інвентаризації майна банкрута - спірного Газопроводу та включення його до ліквідаційної маси Боржника.

3.12. До заяви Прокурора додано копію договору купівлі-продажу № 060914/0703 від 20.08.2014 між ПАТ "Іскра" (продавець) та ТзОВ "Спектргаз" (покупець), згідно з яким продавець зобов`язується передати у власність покупцеві (п.1.1. договору) газопровід високого тиску ПАТ "Іскра" - ГРС "Винники"; Ру=6 кгс/кв.см; діаметром 500 мм; довжиною 8 868,5 п.м., що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Вулецька, 14, та чотири станції катодного захисту (в с. Бережани Пустомитівського району, в м. Винники, вул. Стрілецька; в м. Винники (біля траси на Тернопіль); на хуторі Горішний), надалі іменується "об`єкт".

Згідно з пунктом 1.3. цього договору об`єкт належить продавцеві на праві власності на підставі Переліку нерухомого майна, переданого у власність ВАТ "Іскра" згідно з Наказом Фонду Державного майна № 59-АТ від 31.12.2013, та Біржової угоди зі Змінами і доповненнями № 1 від 09.06.2003 до Біржової угоди, Акту прийому-передачі майна від 03.10.2002, та Змінами та доповненнями від 17.06.2003 до Акту прийому-передачі майна від 03.10.2002 Додатком №1 до цього договору затверджено схему газопроводу ГРС "Винники" - ПАТ "Іскра" нанесену на географічну карту місцевості.

До заяви Прокурора також додано копію акту приймання-передачі майна від 01.09.2014 за договором купівлі-продажу від 20.08.2014.

3.13. 18.04.2017 на адресу суду від Міністерства енергетики та вугільної промисловості України надійшло клопотання від 13.04.2017 № 17.2-ВИХ/110-17 про залучення його учасником провадження у цій справі в частині вирішення заяви Прокурора, яке обґрунтоване зокрема тим, що за відомостями з автоматизованої системи "Юридичні особи" на балансі ПАТ "Львівгаз" обліковується державний об`єкт "Газопровід високого тиску, ГРС Винники/нова" введений в експлуатацію в 01.01.1993, інвентарний номер 145200100330100006, розташований у місті Винники Львівської області (копія витягу "Відомості про державне майно, що не увійшло до статутного фонду господарської організації за станом на 01.10.2016" щодо Газопроводу високого тиску, ГРС Винники/нова довжиною 108 пог.м., і щодо цього газопроводу судом вирішується питання в частині розгляду заяви Прокурора Львівської області.

3.14. Згідно з договором № 31/04 Міністерство енергетики та вугільної промисловості України передало ПАТ "Львівгаз" на праві господарського відання державне майно, в тому числі газопровід високого тиску ГРС Винники/нова, довжиною 0,108 км. інвентарний номер 145200100330100006 (пункт 6 Переліку майна).

3.15. Згідно з договором від 28.12.2001 № 04/01-840 про користування державним майном, яке не підлягає приватизації, що укладений між ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" і ВАТ "Львівгаз", останнє прийняло в тимчасове користування державне майно, яке не підлягає приватизації, в тому числі і розподільні газопроводи.

Згідно з пунктом 1.4. цього договору перелік переданого майна, його технічні характеристики та інші дані визначаються за даними інвентаризації. До Інвентаризаційного опису основних засобів "Основні фонди по природному газу, які не підлягають приватизації і не увійшли до статутного фонду ВАТ "Львівгаз" від 15.12.2003, який окрім представників ВАТ "Львівгаз" підписаний представником НАК "Нафтогаз України" та Львівської облдержадміністрації, під номером 6 включено Газопровід високого тиску ГРС Винники/нова, рік випуску(побудови) 1993, кількість 0,108.

Згідно з відомостями про державне майно, що не увійшло до статутного фонду господарської організації за станом на 31.12.2010, складеними ПАТ "Львівгаз", на балансі ПАТ "Львівгаз" (порядковий номер 1.34) перебував газопровід високого тиску ГРС Винники/нова довжиною 108 метрів з реєстровим номером 03349039.1.ААЕБЖК006, з кодом відповідно до класифікатора державного майна 71.20.9 та з інвентарним номером державного майна 145200100330100006.

3.16. Ухвалою суду від 10.08.2017, за клопотаннями ПАТ "Львівгаз", призначено у справі будівельно-технічну експертизу, проведення якої доручено Львівському науково-дослідному інституту судових експертиз Міністерства юстиції України. На вирішення експертизи поставлено наступні запитання: 1) Чи відповідає газопровід ГРС "Винники" (нова) - ГРС "Винники" (стара) проектній і виконавчо-технічній документації? Якщо не відповідає, то в чому полягає невідповідність? Яка фактична довжина газопроводу? 2) Чи існує на місцевості газопровід високого тиску ГРС Винники/нова довжиною 0,108 км., інвентарний номер за Єдиною системою кодування об`єктів обліку державного майна 145200100330100006, і якщо існує, то де є його фактичне місце розташування? Матеріали справи в частині розгляду заяви про визнання недійсною Біржової угоди направлено до Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз.

3.17. В дослідницькій частині висновку експерта від 26.04.2019 № 4660 судової будівельно-технічної експертизи, складеного судовим експертом В.В. Іляш Львівського НДІСЕ (далі - Висновок експерта), за результатами призначеної судом у справі та проведеної будівельно-технічної експертизи, зазначено, що при дослідженні технічної документації встановлено, що довжина підземного газопроводу високого тиску від ГРС "Винники" (стара) до ГРС "Винники" (нова) становить 610,0 м.п. та надземного газопроводу високого тиску ГРС "Винники" (стара) до ГРС "Винники" (нова) становить 107,47 м.п. Загальна довжина даного газопроводу відповідно до наявної виконавчо-технічної документації складає 717,47 м.п.

В дослідницькій частині Висновку експерта також зазначено, що при дослідженні проектної і виконавчо-технічної документації, а саме аркушу № 5 проекту 23/6-с11-НГ2 "Поздовжній профіль газопроводу від ПК 3 - 43,0 до ПК 8 + 08,0" встановлено, що довжина газопроводу високого тиску ГРС "Винники" (стара) до ГРС "Винники" (нова) відповідно до проекту, надземного газопроводу складає 102,0 м.п. та підземного газопроводу складає 712 м.п. Загальна довжина даного газопроводу відповідно до наявної проектної документації складає 814,0 м.п.

З першого питання експертизи експерт робить висновок, що Газопровід не відповідає проектній і виконавчо-технічній документації щодо довжини газопроводу високого тиску ГРС "Винники" (стара) до ГРС "Винники" (нова), відповідно до проекту довжина даного газопроводу складає 814 м.п., а виконавчо-технічної документації складає 717,47 м.п., що менше ніж проектна на 96,53 м.п.; встановити довжину фактично прокладеного газопроводу візуальним оглядом або вимірювальними приладами, наявними у Львівському НДІСЕ, не надається можливим, оскільки більша частина вказаного газопроводу високого тиску проходить під землею, а для проведення даного виду обстеження необхідне спеціальне сертифіковане обладнання, зокрема - трасошукач (шукач підземних інженерних комунікацій), повірений у встановленому законодавством порядку, а також дозвіл на проведення обстеження об`єктів підвищеної небезпеки типу досліджуваного газопроводу.

В дослідницькій частині Висновку експерта зазначено, що відповідно проведених обмірів відкритої ділянки газопроводу (надземної частини) діаметром 500 мм. встановлено, що його довжина становить 106,0 м.п. від місця переходу з труби діаметром 400 мм. в трубу діаметром 500 мм. та до місця переходу газопроводу у підземну частину. Відповідно до виконавчо-технічної документації довжина відкритої ділянки газопроводу (надземної частини) діаметром 500 мм. становить 107,47 м.п.

Відповідно до проектної документації довжина відкритої ділянки газопроводу (надземної частини) діаметром 500 мм. становить 102,0 м.п.

Згідно з проектною документацією наявне викопіювання з нанесенням наземного газопроводу високого тиску ГРС "Винники"(нова). В дослідницькій частині Висновку експерта відтворене викопіювання з нанесенням наземного газопроводу високого тиску ГРС "Винники"(нова)д 500, а також вміщена карта з розташуванням на місцевості газопроводу високого тиску ГРС "Винники" (нова) довжиною 0,108 км., інвентарний номер за Єдиною системою кодування об`єктів обліку державного майна 145200100330100006, також вміщена фотофіксація газопроводу високого тиску ГРС "Винники" (нова) довжиною 0,108 км., інвентарний номер за Єдиною системою кодування об`єктів обліку державного майна 145200100330100006.

За другим питанням експертизи експерт робить висновок, що газопровід високого тиску ГРС "Винники" (нова) довжиною 0,108 км., інвентарний номер за Єдиною системою кодування об`єктів обліку державного майна 145200100330100006, існує на місцевості, фактичне місце його розташування вказане у дослідницькій частині.

Довжина проданого за Біржевою угодою газопроводу 610 пог. м. відповідає довжині підземної частини газопроводу ГРС "Винники" (стара) - ГРС "Винники" (нова) згідно з відомостями Будівельного паспорту № 18 підземного газопроводувисокого тиску від ГРС "Винники" (стара) - ГРС "Винники" (нова) та Схеми зварних стиків підземного газопроводу високого тиску L-610,0 п.м. від ГРС "Винники" (стара) до ГРС "Винники" (нова), а також з Висновком експерта щодо довжини (згідно технічної документації) підземного газопроводу високого тиску від ГРС "Винники" (стара) до ГРС "Винники" (нова).

Довжина підземного газопроводу в 712 м.п. встановлена по проектній документації, яка передує будівництву.

Відповідно до змін та доповнення №1 до Біржової угоди від 09.06.2003 змінено довжину зовнішнього газопроводу ГРС "Винники" Д 500 з 610 пог. м. на 808,5м., та ціну з 33407,66 грн. з ПДВ на 44210,42 грн., з урахуванням яких предметом купівлі-продажу була, зокрема, надземна частина газопроводу ГРС "Винники" (стара) - ГРС "Винники" (нова) довжиною 107,47 м.п. згідно з відомостями Будівельного паспорту № 18 підземного газопроводувисокого тиску від ГРС "Винники" (стара) - ГРС "Винники" (нова) та Схеми зварних стиків надземного газопроводу високого тиску L-107,47 п.м. від ГРС "Винники" (стара) до ГРС "Винники" (нова), а також згідно з Висновком експерта щодо довжини (згідно технічної документації) надземного газопроводу високого тиску від ГРС "Винники" (стара) до ГРС "Винники" (нова).

3.18. ТОВ "Спекртгаз" не оскаржував реєстрацію права державної власності на частину газопроводу ГРС Винники/нова, інвентарний номер 145200100330100006, довжиною 108 пог.м.

3.19. Наданий представником ТОВ "Спектргаз" 02.12.2019 висновок експерта № 22/10/19 від 22.10.2019 судової будівельно-технічної експертизи за заявою ТОВ "Спектргаз", складений судовим експертом Бобало Т.В., поданий в засвідченій ТОВ "Спектргаз" копії, та зроблений з тих самих питань, з яких проводилася експертиза Львівським НДІСЕ згідно з ухвалою суду від 10.08.2017.

З другого питання експерт надав відповідь, що надана на дослідження проектна і виконавчо-технічна документація розроблена на газопровід ГРС "Винники" (нова) - ГРС "Винники" (стара), який містить надземну частину прокладання від АГРС "Винники" (нова) фактичною довжиною 104,5 м. та підземну частину прокладання до вихідного газопроводу на "ПО Искра" старої ГРС "Винники" фактичною довжиною 715,1 м.

Згідно з цієї проектної і виконавчо-технічної документації газопроводу високого тиску довжиною 0,108 км. з інвентарним номером за Єдиною системою кодування об`єктів обліку державного майна 145200100330100006 на місцевості не виявлено.

В дослідницькій частині висновку зазначено про надання експерту частини документів, однак експерту не надавалися Акт прийомки газопровода в експлуатацію від 17.08.1993; Будівельний паспорт № 18 підземного газопроводу.

Газопровід, який містить дані про довжину підземної (610 м.) та надземної (107 м.) частини газопроводу, також експерту не надавався Витяг з Єдиного державного реєстру об`єктів державної власності щодо державного майна - Газопроводу, інвентарний номер 145200100330100006, протяжністю 108 пог.м, розташованого за адресою: Львівська обл., Пустомитівський р-н, с. Підберізці (виданий Фондом державного майна України), який використовувався по призначеній судом експертизі і про наявність якого було відомо учасникам справи з ухвал по даній справі.

Щодо відповіді на перше питання у висновку № 22/10/19 від 22.10.2019, то в дослідницькій частині використано проектну документацію на газопровід та схеми зварних стиків № 1 та № 2, але не згадується частина технічної документації, зокрема Будівельний паспорт № 18 підземного газопроводу. Газопровід високого тиску від ГРС "Винники" (стара) - ГРС "Винники" (нова), який містить дані про довжину підземної (610 м.) та надземної (107 м.) частини газопроводу. За цим висновком розбіжність має місце в довжині підземної частини газопроводу.

Щодо надземної частини газопроводу, то її довжина визначена за результатами висновку № 22/10/19 від 22.10.2019, а саме 104,5 м., фактично є тотожною довжині 107,47 м.(експерт у висновку №22/10/19 від 22.10.2019 відняв від погонної довжини 107,47 м. вертикальний елемент, яким здійснюється перехід з надземної частини газової труби в підземну).

3.20. Згідно з листом від 24.02.2000 ліквідаційна комісія Боржника провела інвентаризацію майна підприємства, в складі якого є об`єкти соціальної сфери, інженерні об`єкти, задіяні в інфраструктурі міста, які зазначені у доданому переліку цих об`єктів. У переліку за № 26 значиться газопровід-перемичка Д 500 мм "Винники".

3.21. Згідно з відтвореного в дослідницькій частині Висновку експерта викопіювання з нанесенням наземного газопроводу високого тиску ГРС "Винники"(нова)д 500, а також вміщеної карти з розташуванням на місцевості газопроводу, та вміщеної фотофіксації газопроводу, спірний газопровід перебуває на території Пустомитівського району Львівської області поза межами населеного пункту Винники.

3.22. У 2003 році Прокурор міста Львова звертався в інтересах держави в особі Фонду Державного майна України до Господарського суду Львівської області з позовом до відповідачів ВАТ "Іскра", ВАТ "Кінескоп" про визнання недійсною Біржової угоди і повернення відчуженого газопроводу у державну власність. Однак згодом на підставі заяви прокурора суд ухвалою від 11.12.2003 припинив провадження у справі № 1/704-5/205.

3.23. Про обставини щодо характеристик предмета продажу за Біржовою угодою, як складової частини розподільного газопроводу ГРС "Винники" (нова) - ВО "Іскра", і що предмет продажу належить до об`єкта комунальної інфраструктури Пустомитівського району Львівської області, а Біржова угода порушує права Пустомитівської районної ради Львівської області, Прокурор довідався 11.01.2016, коли отримав від ПАТ "Львівгаз" запитувану інформацію і документи.

11.02.2016 прокуратура Львівської області скерувала в Пустомитівську районну раду лист №05/1-110 вих-16, в якому поінформувала районну раду про порушення прав територіальної громади Пустомитівського району.

Пустомитівська районна рада листом від 23.02.2016 звернулась до прокуратури Львівської області з проханням подати в інтересах територіальної громади Пустомитівського району позов щодо повернення Газопроводу у власність територіальної громади.

Через Газопровід проходить газ, яким забезпечується газопостачання кількох населених пунктів Пустомитівського району, сам цей газопровід проходить за межами населених пунктів.

4. Короткий зміст вимог касаційної скарги

4.1. 20.05.2021 ТОВ "Спектргаз" подало касаційну скаргу, у якій просить скасувати рішення Господарського суду Львівської області від 19.05.2020 та постанову Західного апеляційного господарського суду від 15.04.2021 та прийняти нове рішення, яким позов (заяву) Прокурора залишити без розгляду або відмовити прокурору у задоволенні цієї заяви, або направити справу на новий розгляд.

5. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

5.1. Згідно з аргументами в касаційній скарзі підставою для касаційного оскарження судових рішень у цій справі є положення пунктів 1, 3, 4 частини другої статті 287, пункту 8 частини першої, пунктів 1, 3 частини третьої статті 310 ГПК України, оскільки суди здійснили розгляд справи у спорі про визнання недійсною Біржової угоди без належного і чіткого визначення складу учасників процесу у цій справі:

- без ухвалення відповідного рішення (у тому числі на вимогу ТОВ "Спектргаз") про заміну відповідних учасників у справі правонаступниками (за публічним правонаступництвом);

- без повідомлення про розгляд цього спору всіх кредиторів у справі про банкрутство Боржника, що порушує реалізацію їх права на подання доказів у справі;

- без залучення до участі у справі біржі (за участі якої укладено оспорювану угоду), яка у зв`язку із цим є стороною спору у цій справі;

висновки про що у застосуванні відповідних норм ГПК України містяться в постановах Верховного Суду від 21.01.2020 у справі № 910/114/19, від 02.07.2019 у справі № 922/4111/17, від 21.01.2020 у справі № 925/358/19, від 12.05.2020 у справі № 5023/10616/11 в постанові Великої Палати Верховного Суду від 30.06.2020 у справі № 264/5957/17, однак які не були враховані судами при ухваленні оскаржуваних судових рішень.

5.2. Суд першої інстанції припустився процесуальних порушень, які не взяті до уваги апеляційним судом, щодо передчасного завершення підготовчого провадження у справі - без встановлення строків надання відзиву у справі та без задоволення клопотання ТОВ "Спектргаз" про відкладення строку надання відзиву у справі який не може бути меншим, ніж строк карантину, встановленого в державі та пов`язаного із запобіганням поширенню короновірусної хвороби, що призвело до незаконної відмови апеляційним судом у прийнятті до розгляду заяви арбітражного керуючого від 28.10.2020 про застосування позовної давності у спірних правовідносинах.

5.3. Згідно з аргументами в касаційній скарзі підставою для касаційного оскарження судових рішень у цій справі також є положення пункту 1 частини другої статті 287 ГПК України, оскільки суди, не врахувавши висновки в постановах Верховного Суду від 23.10.2018 у справі № 926/03/18, від 21.10.2019 у справі № 924/1200/18, в постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2019 у справі № 587/430/16-ц, припустились порушень статті 23 Закону України "Про прокуратуру", здійснивши розгляд спору за вимогами Прокурора, що звернувся в інтересах держави, однак в особі Пустомитівської районної ради, тобто фактично в інтересах громад, не зазначивши в чому полягає співпадіння їх інтересів з інтересами держави, а відповідно за відсутністю для цього підстав, а також не врахувавши неможливість існування різних підходів до визначення особи, в інтересах якої Прокурор має звертатись для заперечення спірної угоди, зокрема з урахуванням припиненого провадження у справі № 1/704-5/205 у спорі про визнання недійсною Біржової угоди, у якій Прокурор звертався в особі Фонду державного майна України.

5.4. Прокурор неналежно обрав спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, що є неефективним та не призводить до відновлення прав Позивача, а суди не врахували висновки щодо застосування статті 16 Цивільного Кодексу України, що викладені в постановах Верховного Суду від 14.06.2019 у справі № 910/6642/18, від 21.05.2020 у справі № 920/551/19.

5.5. Суди всупереч висновкам Верховного Суду у постановах: від 29.05.2020 у справі № 640/16242, від 08.05.2019 у справі № 160/7887/19 встановили обставини у справі на підставі недопустимих доказів: Біржової угоди, акту приймання-передачі від 03.10.2002, змін до доповнень від 09.06.2003 до Біржової угоди, змін та доповнень до акту від 17.06.2003, копії яких засвідчені всупереч встановленим законом правил та подані особами, які не були залучені до участі у справі.

5.6. Суди дійшли неправильних висновків щодо необхідності окремої реєстрації змін та доповнень до Біржової угоди за правилами статті 15 Закону України "Про біржову угоду", оскільки предметом цих змін були технічні характеристики предмета продажу - Газопроводу, а не його кількість, як індивідуально-визначеного майна, висновки Верховного Суду про що щодо застосування положень статей 41, 224 Цивільного кодексу УРСР, статей 177 184, статті 15 Закону України "Про біржову угоду" та частини третьої статті 26 Закону про банкрутство відсутні.

5.7. Суди всупереч встановленим обставинам справи та використовуючи концепцію негативного доказу (що не відповідає висновкам Верховного Суду в постанові від 23.10.2019 у справі № 917/1307/18), дійшли висновку про здійснення продажу Газопроводу без інвентаризації майна Боржника, а відповідно дійшли неправомірного висновку про порушення при цьому статті 30 Закону про банкрутство.

5.8. Доказами у справі не підтверджено, що Газопровід є об`єктом інфраструктури у розумінні положень частини першої статті 26 Закону про банкрутство, оскільки до Газопровідну не під`єднано жодну громаду Пустомитівського району, тоді як відсутні висновки Верховного Суду щодо застосування вказаної норми права у подібних правовідносинах.

5.9. У висновках за результатами дослідження технічної документації, встановлення довжини ідентифікації Газопровода та газопровода ГРС "Винники" (нова) на місцевості суди вийшли за межі доказування, оскільки ці обставини не були визначені як підстави позову, а суди безпідставно прийняли до уваги Висновки експерта, що не є належним, допустим та достовірним доказом у цій справі.

5.10. Суди не застосували наслідки спливу позовної давності відповідно до положень пункту 7 Прикінцевих та перехідних положень Цивільного кодексу України, статей 71, 75, 76, 80 Цивільного кодексу УРСР, висновки Верховного Суду про застосування яких відсутній, а також суди на підставі недопустимих доказів дійшли висновку, що Прокурор довідався про порушене право за спірним правочином 11.01.2016 та у межах позовної давності звернувся із позовом у цій справі, не врахувавши факт звернення Прокурора в іншій справі з тим самим позовом.

5.11. Оскаржувані рішення із висновком про визнання недійсною Біржової угоди становлять непропорційне втручання у право ТОВ "Спектргаз" на мирне володіння майном.


................
Перейти до повного тексту