ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 листопада 2021 року
м. Київ
справа № 804/5050/17
адміністративне провадження № К/9901/8584/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Бучик А.Ю.,
суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2017 року (суддя Бондар М.В.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2017 року (колегія суддів: Шлай А.В., Прокопчук Т.С. Кругового О.О.) у справі №804/5050/17 за позовом Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області про скасування рішення в частині, -
УСТАНОВИВ:
Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило скасувати рішення виконавчої дирекції Дніпропетровського обласного відділення фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 05.07.2017 року №124 "Про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності" в частині повернення неправомірно витрачених страхових коштів у розмірі 169254,29грн. та застосування штрафу (50%) у сумі 84627,15грн.
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.10.2017, залишеною без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 12.12.2017, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погоджуючись з судовими рішеннями, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, позивачем подано касаційну скаргу, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове, яким позов задовольнити.
Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що судами не враховано обов"язок відповідача зупинити проведення перевірки у разі виявлення під час її проведення відсутності деяких документів, зокрема у цьому випадку листків непрацездатності. Щодо відсутності на момент проведення перевірки листків непрацездатності, які були підставою для виплати допомоги застрахованим особам, позивач зазначає, що вони були втрачені, проте наявні корінці даних листів та довідки лікувальних закладів щодо їх видачі підтверджують правомірність здійснення виплат. Також посилається на рішення комісії по соціальному страхуванню, на підставі яких подано до фонду заявки на отримання виплат допомоги по втраті працездатності.
Ухвалою Верховного Суду від 05.02.2018 відкрито касаційне провадження.
У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить відмовити в її задоволенні, а судові рішення залишити без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи та вимоги касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Судами встановлено, що 27.01.2017 Соборною районною виконавчою дирекцією Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності листом №02-24-322 повідомлено в.о. начальника Регіональної філії "Придніпровська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" про підготовку до планової перевірки.
У період з 29.05.2017 по 31.05.2017, з 01.06.2017 по 02.06.2017, з 06.06.2017 по 09.06.2017 та з 12.06.2017 по 16.06.2017 уповноваженими особами відповідача проведено планову перевірку правомірності використання страхових коштів Фонду за період з 27.10.2015 по 31.03.2017 страхувальником - Регіональною філією "Придніпровська залізниця" ПАТ "Українська залізниця", про що виконавчою дирекцією Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності складено акт №126 від 16.06.2017.
Перевіркою встановлено, що Регіональна філія "Придніпровська залізниця" неправомірно витратила кошти Фонду при наданні матеріального забезпечення на загальну суму 336878,89грн., в тому числі: на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності - 305517,84грн.; на виплату допомоги по вагітності та пологах - 24761,02грн., на виплату допомоги на поховання - 6600грн.
Зокрема встановлено, що документально не підтверджено правомірність призначення та виплати матеріального забезпечення застрахованим особам по 106 листках непрацездатності в сумі 169254,29 грн., яка, у зв`язку з цим, вважається неправомірно витраченою.
На підставі акту перевірки №126 від 16.06.2017 виконавчою дирекцією Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності прийнято рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності №124 від 05.07.2017, в якому відповідач вимагає від РФ "Придніпровська залізниця" усунути виявлені факти порушення законодавства про соціальне страхування та застосовує фінансові санкції у загальному розмірі 499759,22 грн., в тому числі: неправомірні витрати - 333039,23 грн.; штраф у розмірі 50% - 166519,62 грн.; пеня - 23,01 грн.; штраф у розмірі 10% - 177,36грн.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивач звернувся до суду з цим позовом про скасування рішення в частині повернення неправомірно витрачених страхових коштів у розмірі 169254,29 грн. та нарахування штрафу у розмірі 50% - 84627,15 грн.
Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, дійшов висновку про правомірність прийнятого рішення відповідачем, оскільки законодавцем чітко визначено, що підставою для призначення та виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, які на час проведення перевірки були відсутні у позивача.
Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.
Фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я, визначає Закон України від 23.09.1999 №1105-XIV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (зі змінами та доповненнями, чинними на час виникнення спірних правовідносин; далі Закон №1105-XIV).
За правилами частини першої статті 4 Закону №1105-XIV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Частиною першою статті 9 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" передбачено, що основними завданнями Фонду та його робочих органів є, зокрема, здійснення контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду (пункт 7).
Фонд та його робочі органи відповідно до покладених на них завдань здійснюють, зокрема, контроль за використанням коштів Фонду, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, застосовують в установленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи (пункт 6 частини другої статті 9 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування").
Частиною п`ятою статті 15 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" встановлено, що роботодавець несе відповідальність за: 1) порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення; 2) несвоєчасне подання або неподання відомостей, встановлених цим Законом; 3) подання недостовірних відомостей про використання коштів Фонду; 4) шкоду, заподіяну застрахованим особам або Фонду внаслідок невиконання або неналежного виконання обов`язків, визначених цим Законом.
Відповідно до частин шостої, сьомої цієї ж статті Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.
Страхувальники, інші отримувачі коштів Фонду зобов`язані у десятиденний строк після отримання рішення органу Фонду про повернення коштів перерахувати страхові кошти, використані з порушенням встановленого порядку використання, а також фінансові санкції, визначені у статті 30 цього Закону.
Згідно з частиною 1 статті 31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом - копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення к