ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 жовтня 2021 року
м. Київ
справа №802/967/17-а
адміністративне провадження № К/9901/38098/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Бучик А.Ю.,
суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,
розглянувши у письмовому провадженні касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2018 року (колегія суддів у складі: Залімського І. Г., Сушка О.О., Смілянця Е. С.) у справі за позовом ОСОБА_1 до департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Вінницькій області про визнання протиправними та скасування постанов та приписів,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Вінницького окружного адміністративного суду із позовом до департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Вінницькій області про визнання протиправними та скасування постанов та приписів.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що перевірку проведено з численними порушеннями за його відсутності та за відсутності уповноважених ним осіб, відтак за результатами такої перевірки його не має бути притягнуто до будь - якої відповідальності.
Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 15 серпня 2017 року позов задоволено.
Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2018 року постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 15 серпня 2017 року скасовано та ухвалено нове рішення про відмову у задоволенні позову.
Не погодившись з указаним судовим рішенням, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Касаційну скаргу, зокрема, обґрунтовано тим, що суд апеляційної інстанції при вирішенні спору дійшов помилкових висновків без урахування фактичних обставин даної справи та з безпідставним ігноруванням положень законодавства. Вказано, що перевірка проведена без дотримання визначеної законодавством процедури.
У відзиві на касаційну скаргу відповідач просив відмовити у задоволенні касаційної скарги та залишити рішення суду апеляційної інстанції без змін.
Ухвалою Верховного Суду від 02 квітня 2018 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.
У зв`язку з відсутністю клопотань про участь в судовому засідання, справа розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Як установлено судом апеляційної інстанції, фізична особа-підприємець ОСОБА_1 здійснює реконструкцію фруктосховища на підставі декларації про початок виконання будівельних робіт серії ВН № 082170511045 від 20 лютого 2017 року.
19 травня 2017 року головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу № 1 департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Вінницькій області Нікітіним С.С. проведена планова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил: реконструкція фруктосховища у АДРЕСА_1 у присутності ОСОБА_1 .
За результатами перевірки складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил № 28-П, висновками якого встановлено, що на об`єкті відсутній інформаційний стенд про об`єкт будівництва; будівельний майданчик не огороджений тимчасовою загорожею; при в`їзді на будівельний майданчик відсутня схема руху транспортних засобів, місця розвороту, розвантаження та завантаження транспортних засобів; будівельний майданчик не забезпечений засобами пожежегасіння; у зареєстрованій декларації про початок виконання будівельних робіт від 20 лютого 2017 року серія ВН № 082170511045 зазначено не достовірні дані.
19 травня 2017 року на підставі акту перевірки № 28-П винесено припис № 151/1 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, яким з метою усунення виявлених порушень вимагається привести будівельний майданчик відповідно до вимог п. 6 ст. 34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", п. 6 ДБН А.3.1-5:2016 "Організація будівельного виробництва", п. 6.2.1 ДБН А.3.2-2-2009 "Охорона праці і промислова безпека будівництва" в термін до 19 серпня 2017 року та припис 152/1 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, яким з метою усунення виявлених порушень вимагається привести інформацію у зареєстрованій декларації у відповідність до наявних документів у термін до 19 липня 2017 року.
19 травня 2017 року головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу № 1 Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції Вінницької області Нікітіним С.С. складено протоколи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності та зазначено, що розгляд справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності призначено на 02 червня 2017 року.
02 червня 2017 року головний інспектор будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Вінницькій області Шварц О.М. розглянувши матеріали справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, акт проведеної перевірки від 19 травня 2017 року № 28-П, протокол про адміністративне правопорушення № 1-с від 19 травня 2017 року та постановив визнати ФОП ОСОБА_1 винним у вчиненні правопорушення передбаченого абз. 3 п. 4 ч. 2 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накласти штраф у сумі 115200 грн.
02 червня 2017 року головний інспектор будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Вінницькій області Шварц О.М. розглянувши матеріали справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності акт проведеної перевірки від 19 травня 2017 року № 28-П, протокол про адміністративне правопорушення № 2-с від 19 травня 2017 року постановив визнати ФОП ОСОБА_1 винним у вчинені правопорушення передбаченого п. 8 ч. 3 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накласти штраф у сумі 144 000 грн.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем було порушено порядок проведення перевірки, адже перевірка була проведена за відсутності позивача або належних представників суб`єкта містобудування-позивача, а результати перевірки оформлені з порушенням вимог законодавства.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції, колегія суддів апеляційного суду виходила з того, що відповідачем не допущено порушень, що можуть потягнути за собою скасування відповідних актів індивідуальної дії.
Верховний Суд, враховуючи доводи та вимоги касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, виходить з наступного.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України № 553 від 23 травня 2011 року затверджено Порядок здійснення архітектурно-будівельного контролю (далі - Порядок № 533).
Пунктом 1 указаного Порядку закріплено, що цей порядок визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Відповідно до п. 3 Порядку №533 Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється посадовими особами органів державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до їх посадових інструкцій та функціональних повноважень.
Відповідно до п.5 Порядку № 553 Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Плановою перевіркою вважається перевірка, що передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю, який затверджується керівником відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю (п. 6 Порядку №553 ).
При цьому державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва (п. 9 Прядку №553).
Пунктами 13 та 14 передбачено, що суб`єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, має право: вимагати від посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю дотримання вимог законодавства; перевіряти наявність у посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю службових посвідчень; бути присутнім під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю; за результатами перевірки отримувати та ознайомлюватись з актом перевірки, складеним органом державного архітектурно-будівельного контролю; подавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження або заперечення до акта перевірки, складеного органом державного архітектурно-будівельного контролю за результатами перевірки.
При цьому зобов`язаний: допускати посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки за умови дотримання порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю; виконувати вимоги органу державного архітектурно-будівельного контролю щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; подавати документи, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.
У разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, у допуску посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки складається відповідний акт.
За результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком.
У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил або приписом про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєс