1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 жовтня 2021 року

м. Київ

справа №520/17933/2020

адміністративне провадження № К/9901/16061/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Єресько Л.О.,

суддів: Загороднюка А.Г., Соколова В.М.,

розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 520/17933/2020

за позовом Комунального підприємства "Харківводоканал" до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) про визнання дій протиправними та скасування постанови

за касаційною скаргою Комунального підприємства "Харківводоканал"

на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 22 квітня 2021 року, ухвалену колегією суддів у складі: головуючого судді Перцової Т.С., суддів Русанової В.Б., Жигилія С.П.,

УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

1. Комунальне підприємства "Харківводоканал" (далі - позивач, КП "Харківводоканал",) звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) (далі - відповідач, ВПВР у Харківській області СМУПЮ (м.Харків), де просив:

1.1. визнати протиправними дії державного виконавця ВПВР у Харківській області СМУПЮ (м.Харків) Сімонова Костянтина Костянтиновича щодо винесення постанови про стягнення виконавчого збору від 03 грудня 2020 року ВП № 61698520;

1.2. скасувати постанову державного виконавця ВПВР у Харківській області СМУПЮ (м.Харків) Сімонова Костянтина Костянтиновича про стягнення виконавчого збору у розмірі 2485878,38 грн по ВП № 61698520.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

2. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 17 лютого 2021 року у справі № 520/17933/2020 адміністративний позов КП "Харківводоканал" до ВПВР у Харківській області СМУПЮ (м.Харків) про визнання дій протиправними та скасування постанови задоволено частково. Скасовано постанову державного виконавця ВПВР у Харківській області СМУПЮ (м.Харків) від 03 грудня 2020 року про стягнення виконавчого збору у розмірі 2485 878,38 грн по ВП № 61698520. В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовлено.

3. Задовольняючи позовні вимоги в частині скасування постанови державного виконавця ВПВР у Харківській області СМУПЮ (м.Харків) від 03 грудня 2020 року про стягнення виконавчого збору у розмірі 2 485 878,38 грн по ВП № 61698520, суд першої інстанції виходив з їх обґрунтованості, враховуючи відсутність підстав для стягнення виконавчого збору без реального стягнення зазначеної у виконавчому листі суми з боржника та проведення виконавчих дій щодо забезпечення примусового виконання рішення суду, а також наявність умов для стягнення з боржника подвійної суми виконавчого збору при поверненні виконавчого документа стягувачу за його заявою.

3.1. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог в частині визнання протиправними дій державного виконавця ВПВР у Харківській області СМУПЮ (м.Харків) Сімонова Костянтина Костянтиновича щодо винесення постанови про стягнення виконавчого збору від 03 грудня 2020 року ВП №61698520, суд першої інстанції виходив з того, що належним способом захисту є саме скасування рішення суб`єкта владних повноважень, що створює для позивача негативні наслідки.

4. Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 22 квітня 2021 року апеляційну скаргу ВПВР у Харківській області СМУПЮ (м.Харків) задоволено. Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 17 лютого 2021 року у справі № 520/17933/2020 в частині задоволення позову - скасовано. Прийнято в цій частині нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову КП "Харківводоканал" до ВПВР у Харківській області СМУПЮ (м.Харків) про визнання дій протиправними та скасування постанови - відмовлено.

5. Відмовляючи у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про відсутність в даному випадку порушення відповідачем прав та охоронюваних законом інтересів КП "Харківводоканал" та, як наслідок, підстав для задоволення позовних вимог в частині скасування постанови державного виконавця ВПВР у Харківській області СМУПЮ (м.Харків) від 03 грудня 2020 року про стягнення виконавчого збору у розмірі 2 485 878,38 грн по ВП № 61698520. Таких висновків суд дійшов виходячи з того, що стягнення виконавчого збору відбувається безпосередньо в процесі примусового виконання рішення із винесенням відповідної постанови, а підставою для винесення такої постанови не пізніше наступного робочого дня з дня закінчення виконавчого провадження або повернення виконавчого документа стягувачу є несплата боржником виконавчого збору. Обов`язок винести постанову про стягнення виконавчого збору виникає у державного виконавця в силу частини четвертої статті 27 Закону України "Про виконавче провадження" одночасно з прийняттям постанови про відкриття виконавчого провадження. Такий спосіб дій державного виконавця встановлено законодавцем, як ефективний засіб стимулювання боржника до виконання рішення суду самостійно до відкриття виконавчого провадження.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух в касаційній інстанції

6. 05 травня 2021 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга КП "Харківводоканал" на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 22 квітня 2021 року у справі № 520/17933/2020.

7. В обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначає, що ані нормами статті 27 Закону України "Про виконавче провадження", ні положеннями інструкції в частині стягнення виконавчого збору не передбачено безумовного права та можливості стягнення виконавчого збору у розмірі 10 % від суми, що підлягає стягненню за виконавчим документом, у випадку не вчинення державним виконавцем жодних заходів примусового виконання рішення суду в межах виконавчого провадження.

7.1. Указує, що матеріали справи не містять жодного доказу, щодо здійснення державним виконавцем будь-якої з перелічених дій. Тому, при стягненні виконавчого збору відповідно до частини третьої статті 40 Закону України "Про виконавче провадження" без реального виконання рішення суду у разі повернення виконавчого документа стягувану створюються умови для стягнення з боржника виконавчого збору без реального виконання рішення суду.

8. Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 29 червня 2021 року відкрито касаційне провадження за вищевказаною касаційною скаргою.

9. Ухвалою Верховного Суду у складі судді Касаційного адміністративного суду Єресько Л.О. від 20 жовтня 2021 року закінчено підготовчі дії у справі та призначено її до розгляду в порядку письмового провадження у відповідності до вимог пункту 5 частини 1 статті 340 та статті 345 КАС України.

Позиція інших учасників справи

10. Від відповідача 26 липня 2021 року від відповідача надійшов відзив на касаційну скаргу, де просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржуване судове рішення без змін.

Установлені судами фактичні обставини справи

11. Судом першої інстанції встановлено, що 01 квітня 2020 року державним виконавцем ВПВР у Харківській області СМУПЮ (м.Харків) прийнята постанова про відкриття виконавчого провадження ВП № 61698520 про примусове виконання наказу Господарського суду м. Києва № 910/4218/17, виданого 17 березня 2020 року.

11.1. 03 грудня 2020 року державний виконавець прийняв постанову про повернення виконавчого документа стягувачу на підставі пункт 1 частини першої статті 37 Закону України "Про виконавче провадження", оскільки надійшла заява стягувача від 03 грудня 2020 року про повернення виконавчого документа без виконання.

11.2. 03 грудня 2020 року державним виконавцем прийнята постанова про зміну (доповнення) реєстраційних даних, згідно якої змінено суму боргу за виконавчим документом з 28 318 783,81 грн на 24 858 783,81 грн.

11.3. 03 грудня 2020 року державним виконавцем прийнята постанова про стягнення виконавчого збору з позивача в сумі 2 485 878,38 грн. Постанова про стягнення виконавчого збору є виконавчим документом та набирає чинності з моменту її винесення. Строк пред`явлення до виконання три місяці.

11.4. 03 грудня 2020 року державним виконавцем прийнята постанова про відкриття виконавчого провадження ВП № 63818620 про примусове виконання постанови № 61698520 від 03 грудня 2020 року про стягнення з позивача виконавчого збору в сумі 2 485 878,38 грн.

12. Вважаючи протиправними дії державного виконавця відділу примусового виконання рішень щодо стягнення виконавчого збору та винесену ним постанову, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Нормативне регулювання

13. За приписами статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

14. Спеціальним законом, що регулює порядок вчинення виконавчих дій є Закон України "Про виконавче провадження" № 1404-VIII від 02 червня 2016 року (далі - Закон № 1404-VIII).

15. Відповідно до частини першої статті 18 Закону № 1404-VIII виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.

16. Відповідно до частини п`ятої статті 26 Закону № 1404-VIII виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження, в якій зазначає про обов`язок боржника подати декларацію про доходи та майно боржника, попереджає боржника про відповідальність за неподання такої декларації або внесення до неї завідомо неправдивих відомостей. У постанові про відкриття виконавчого провадження за рішенням, примусове виконання якого передбачає справляння виконавчого збору, державний виконавець зазначає про стягнення з боржника виконавчого збору в розмірі, встановленому статтею 27 цього Закону.

17. Згідно з частинами першою, другою, четвертою статті 27 Закону № 1404-VIII виконавчий збір - це збір, що справляється на всій території України за примусове виконання рішення органами державної виконавчої служби. Виконавчий збір стягується з боржника до Державного бюджету України. Виконавчий збір стягується державним виконавцем у розмірі 10 відсотків суми, що підлягає примусовому стягненню, поверненню, або вартості майна боржника, що підлягає передачі стягувачу за виконавчим документом, заборгованості із сплати аліментів. Державний виконавець виносить одночасно з постановою про відкриття виконавчого провадження постанову про стягнення виконавчого збору (крім виконавчих документів про стягнення аліментів). За виконавчими документами про стягнення аліментів за наявності заборгованості зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за дванадцять місяців, державний виконавець нараховує виконавчий збір із заборгованості зі сплати аліментів. У подальшому державний виконавець зобов`язаний нараховувати виконавчий збір щомісяця у розмірі, визначеному частиною другою цієї статті, залежно від розміру простроченого щомісячного аліментного платежу. Постанова про стягнення виконавчого збору за виконавчими документами про стягнення аліментів виноситься державним виконавцем після погашення заборгованості зі сплати аліментів у повному обсязі або у разі повернення виконавчого документа стягувачу чи закінчення виконавчого провадження на підставі розрахунку про його нарахування. Стягнутий виконавчий збір перераховується до Державного бюджету України протягом трьох робочих днів з дня надходження на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби.

18. Частиною п`ятою статті 27 Закону № 1404-VIII передбачено, що виконавчий збір не стягується: 1) за виконавчими документами про конфіскацію майна, стягнення періодичних платежів (крім виконавчих документів про стягнення аліментів, за наявності заборгованості зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за дванадцять місяців), накладення арешту на майно для забезпечення позовних вимог, за виконавчими документами, що підлягають негайному виконанню; 2) у разі виконання рішень Європейського суду з прав людини; 3) якщо виконання рішення здійснюється за рахунок коштів, передбачених бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду в порядку, встановленому Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень"; 4) за виконавчими документами про стягнення виконавчого збору, стягнення витрат виконавчого провадження, штрафів, накладених виконавцем відповідно до вимог цього Закону; 5) у разі виконання рішення приватним виконавцем; 6) за виконавчими документами про стягнення заборгованості, що підлягає врегулюванню відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії", а також згідно з постановами державних виконавців, винесеними до набрання чинності цим Законом.

19. Виконавчий збір не стягується у разі закінчення виконавчого провадження на підставі пункту 9 частини першої статті 39 цього Закону, якщо рішення було виконано до винесення постанови про відкриття виконавчого провадження (частина дев`ята статті 27 Закону № 1404-VIII ).

20. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 37 Закону № 1404-VIII 1. Виконавчий документ повертається стягувачу, якщо стягувач подав письмову заяву про повернення виконавчого документа.

21. Частиною третьою статті 40 Закону № 1404-VIII визначено, що у разі повернення виконавчого документа стягувачу з підстав, передбачених пунктами 1, 3, 4, 6 частини першої статті 37 цього Закону, закінчення виконавчого провадження з підстав, передбачених пунктами 1, 2, 4, 6, 9 (крім випадку, передбаченого частиною дев`ятою статті 27 цього Закону), 11, 14 і 15 частини першої статті 39 цього Закону, якщо виконавчий збір не стягнуто, державний виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня повернення виконавчого документа (закінчення виконавчого провадження) виносить постанову про стягнення виконавчого збору, яку виконує в порядку, встановленому цим Законом.

22. Згідно з частиною четвертою статті 42 Закону № 1404-VIII на стадії розподілу стягнутих з боржника грошових сум згідно з вимогами цього Закону або у випадку повернення виконавчого документа стягувачу чи закінчення виконавчого провадження у разі необхідності примусового стягнення з боржника витрат виконавчого провадження виконавцем виноситься постанова про їх стягнення.

23. Приписами статті 45 Закону № 1404-VIII передбачено, що розподіл стягнутих виконавцем з боржника за виконавчим провадженням грошових сум (у тому числі одержаних від реалізації майна боржника) здійснюється у такій черговості: 1) у першу чергу повертається авансовий внесок стягувача на організацію та проведення виконавчих дій; 2) у другу чергу компенсуються витрати виконавчого провадження, не покриті авансовим внеском стягувача; 3) у третю чергу задовольняються вимоги стягувача та стягується виконавчий збір у розмірі 10 відсотків фактично стягнутої суми або основна винагорода приватного виконавця пропорційно до фактично стягнутої з боржника суми (крім виконавчих документів про стягнення аліментів); 4) у четверту чергу стягуються штрафи, накладені виконавцем відповідно до вимог цього Закону, та виконавчий збір або основна винагорода за виконавчими документами про стягнення аліментів. Розподіл грошових сум у черговості, зазначеній у частині першій цієї статті, здійснюється в міру їх стягнення.

24. Відповідно до пункту 22 розділу ІІІ розділу ІІІ Інструкції з організації примусового виконання рішень, затвердженої наказом Міністерством юстиції України від 02 квітня 2012 року № 512/5, та зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 30 вересня 2016 року за № 1302/29432, у постанові про закінчення виконавчого провадження, повернення виконавчого документа стягувачу, виконавець зазначає підставу для цього з посиланням на відповідну норму Закону, результати виконання, розмір авансового внеску, який підлягає поверненню стягувачу, а також наслідки закінчення виконавчого провадження, повернення виконавчого документа, передбачені частиною першою статті 40 Закону. При закінченні виконавчого провадження, поверненні виконавчого документа стягувачу, виконавець залишає у матеріалах виконавчого провадження копію виконавчого документа, а на виконавчому документі ставить відповідну відмітку, у якій зазначаються підстава закінчення виконавчого провадження або повернення виконавчого документа з посиланням на відповідну норму Закону, залишок нестягненої суми, якщо за виконавчим документом проводилося стягнення, сума стягнутого виконавчого збору або сума стягнутої основної винагороди приватного виконавця. Відмітка на виконавчому документі засвідчується підписом виконавця та скріплюється печаткою.


................
Перейти до повного тексту