1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 жовтня 2021 року

м. Київ

справа № 1.380.2019.003031

адміністративне провадження № К/9901/9064/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Білоуса О.В.,

суддів - Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 19 листопада 2019 року (головуючий суддя Крутько О.В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 25 лютого 2020 року (головуючий суддя Святецький В.В., судді - Гудим Л.Я., Довгополов О.М.) у справі за адміністративним позовом Спільного підприємства "Київ Захід" у формі Товариства з обмеженою відповідальністю до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування наказу,

У С Т А Н О В И В:

У червні 2019 року Спільне підприємство "Київ Захід" у формі Товариства з обмеженою відповідальністю (далі - СП "Київ Захід" у формі ТОВ) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі - ГУ ДПС у Львівській області), яке є правонаступником Головного управління ДФС у Львівській області (далі - ГУ ДФС у Львівській області), в якому просило визнати протиправним та скасувати наказ ГУ ДФС у Львівській області від 20 травня 2019 року №2952 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки СП "Київ Захід" у формі ТОВ", зі змінами внесеними на підставі наказу ГУ ДФС у Львівській області від 24 травня 2019 року №3163 "Про внесення змін до наказу Головного управління ДФС у Львівській області від 20 травня 2019 року "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки СП "Київ Захід" у формі ТОВ"".

В обґрунтування позовних вимог зазначало, що оскаржуваний у даній справі наказ про проведення документальної позапланової виїзної перевірки не містить належних правових підстав для його видачі. Підстави для проведення перевірки зазначені контролюючим органом у наказі є надуманими та ґрунтуються виключно на суб`єктивних припущеннях відповідача. Позивач зауважував, що на запити контролюючого органу від 30 січня 2019 року та від 13 березня 2019 року надав всі підтверджуючі документи та пояснення щодо господарських операцій з ТОВ "Лембуд", ТОВ "Євро-Трейд-Груп" та ТОВ "Сімка-СП", а тому оскаржуваний наказ про проведення перевірки СП "Київ Захід" у формі ТОВ є необґрунтованим, неправомірним та таким, що підлягає скасуванню.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 19 листопада 2019 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 25 лютого 2020 року позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано оскаржуваний наказ. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Львівській області на користь СП "Київ Захід" у формі ТОВ судовий збір у розмірі 1921 грн.

Не погодившись з ухваленими у справі судовими рішеннями першої та апеляційної інстанцій, ГУ ДФС у Львівській області звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просило рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати, ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити. Зокрема, скаржник посилається на те, що позивачем на письмові запити контролюючого органу були надані документи не у повному обсязі, а тому оскаржуваний наказ, як вважає відповідач, є правомірним.

Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів касаційної інстанції дійшла висновку про залишення касаційної скарги без задоволення.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ГУ ДФС у Львівській області на адресу СП "Київ Захід" у формі ТОВ направлено запит від 30 січня 2019 року №4527/10/14.8-12 "Про надання пояснень та їх документальних підтверджень", в якому вказано про те, що податковим органом за результатами отриманої (наявної) податкової інформації (сукупності відомостей і даних) виявлено факти, що свідчать про порушення СП "Київ - Захід" у формі ТОВ норм податкового законодавства по взаємовідносинах з ТОВ "Лембуд" (3978016) за період: вересень 2017 року, ТОВ "Євро-Трейд Груп" за період: січень 2017 року, ТОВ Сімка - СП" за період: лютий - травень 2017 року. Враховуючи вищезазначене, ГУ ДФС у Львівській області просило надати інформацію, зокрема, щодо проведення взаєморозрахунків та включення таких операцій до податкового обліку з відповідним їх відображенням у податкових деклараціях з податку на додану вартість та податкових деклараціях з податку на прибуток підприємства за відповідні періоди.

Листом від 11 березня 2019 року СП "Київ-Захід" у формі ТОВ надало відповідь на вказаний запит контролюючого органу з долученням копій необхідних документів. Зокрема, у відповіді було надано вичерпну інформацію щодо господарської діяльності позивача, укладених договорів оренди складських та офісних приміщень. Що стосується господарських операцій по взаємовідносинах з контрагентами: ТОВ "Лембуд", ТОВ "Євро-Трейд Груп" та ТОВ Сімка - СП", то позивачем були надані копії відповідних документів, а саме: договорів поставки від 4 вересня 2017 року №04/09/17 та від 25 серпня 2016 року, Договору купівлі-продажу транспортного засобу від 31 січня 2017 року, відповідних прихідних накладних, відповідних видаткових накладних щодо підтвердження подальшої реалізації придбаних товарів, подорожніх листів вантажного автомобіля, відповідних платіжних доручень, відображення даних операцій в бухгалтерському обліку із вказанням бухгалтерських проведень, що фіксують здійснені операції, рахунок-фактуру від 31 січня 2017 року № 0-00000003, Акта прийому передачі транспортного засобу № 474/1, свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, реєстра прихідних накладних та копії прихідних накладних згідно реєстру.

Додатково до вказаної відповіді позивачем було надіслано лист від 15 березня 2019 року, в якому зазначено, що податковий запит містить посилання на отриману податкову інформацію (сукупність відомостей та даних), відповідно до якої виявлено факти, які свідчать про порушення СП "Київ - Захід" у формі ТОВ податкового законодавства. Однак, у запиті жодним чином не зазначено інформацію, яка підтверджує "факт" порушення, тільки використовуючи дані Єдиного реєстру податкових накладних, інформацію, яка є в базах ДФС, на підставі своїх необґрунтованих сумнівів та непідтверджених припущень ГУ ДФС у Львівській області, робить висновки щодо порушення СП "Київ - Захід" у формі ТОВ податкового законодавства. Позивачем зазначено, що запит не відповідає вимогам статті 73 Податкового кодексу України (далі - ПК України) та виключно у добровільному порядку надано інформацію податковому органу.

13 березня 2019 року ГУ ДФС у Львівській області повторно на адресу позивача направлено запит "Про надання пояснень та їх документальних підтверджень" від 13 березня 2019 року № 12890/10/14.14-13, в якому вказано на те, що відповідачем за результатами отриманої (наявної) податкової інформації (сукупності відомостей і даних) виявлено факти, які свідчать про порушення СП "Київ-Захід" у формі ТОВ (ЄДРПОУ 20780000) норм податкового законодавства по взаємовідносинах із ТОВ "Лембуд" (ЄДРПОУ 39780161) за період вересень 2017 року.

Листом від 20 березня 2019 року № 72 позивач повідомив ГУ ДФС у Львівській області про те, що у запиті податкового органу жодним чином не зазначено інформацію, яка підтверджує "факт" порушення позивачем податкового законодавства. Зокрема, контролюючий орган використовуючи дані Єдиного реєстру податкових накладних, яка є в базах ДФС, на підставі своїх необґрунтованих сумнівів та непідтверджених припущень робить висновки про порушення СП "Київ - Захід" у формі ТОВ податкового законодавства. Враховуючи, що запит не відповідає вимогам статті 73 ПК України, позивачем виключно у добровільному порядку надано податковому органу інформацію про те, що СП "Київ-Захід" у формі ТОВ у ТОВ "Лембуд" придбало торгове обладнання на підставі договору від 4 вересня 2017 року №014/09/17. Взаєморозрахунки за придбаний товар проводились в безготівковій формі. Станом на 27 листопада 2017 року кредиторська (дебіторська) заборгованість по взаєморозрахунках з ТОВ "Лембуд" відсутня.

20 травня 2019 року ГУ ДФС у Львівській області прийнято наказ № 2852 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки СП "Київ-Захід" у формі ТОВ", яким на підставі підпунктів 16.1.5, 16.1.7 пункту 16.1 статті 16, підпункту 20.1.2 пункту 20.1 статті 20, пункту 73.3 статті 73, підпункту 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 ПК України вирішено провести документальну позапланову виїзну перевірку СП "Київ-Захід" у формі ТОВ з питань проведення взаємовідносин із ТОВ "Лембуд" (код ЄДРПОУ 39780161) за період вересень 2017 року та правомірності їх відображення у податкових деклараціях з податку на додану вартість та податковій декларації з податку на прибуток.

24 травня 2019 року ГУ ДФС у Львівській області прийнято наказ №3163 "Про внесення змін до наказу Головного управління ДФС у Львівській області від 20 травня 2019 року "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки СП "Київ Захід" у формі ТОВ"". Зокрема, пункт 1 наказу Головного управління ДФС у Львівській області від 20 травня 2019 року №2952 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки СП "Київ-Захід" у формі ТОВ" викладено у новій редакції, а саме зазначено: "провести документальну позапланову виїзну перевірку СП "Київ-Захід" у формі ТзОВ (код ЄДРПОУ 20780000) з 14 червня 2019 року тривалістю 5 робочих днів".

Не погоджуючись із наказом ГУ ДФС у Львівській області від 20 травня 2019 року № 2852 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки СП "Київ-Захід" у формі ТОВ", зі змінами внесеними на підставі наказу ГУ ДФС у Львівській області від 24 травня 2019 року №3163 "Про внесення змін до наказу Головного управління ДФС у Львівській області від 20 травня 2019 року "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки СП "Київ Захід" у формі ТОВ"", позивач звернувся до суду з цим позовом про визнання його протиправним та про його скасування.

Задовольняючи позовні вимоги та скасовуючи оскаржуваний наказ, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з наступних мотивів, з якими погоджується колегія суддів касаційної інстанції, враховуючи таке.

Згідно із підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України, контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Відповідно до пункту 73.3 статті 73 ПК України, контролюючі органи мають право звернутися до платників податків та інших суб`єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження.

Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб`єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи; 2) для визначення відповідності умов контрольованої операції принципу "витягнутої руки" під час здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до статті 39 цього Кодексу та/або для визначення рівня звичайних цін у випадках, визначених цим Кодексом; 3) виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків; 4) щодо платника податків подано скаргу про ненадання таким платником податків: податкової накладної покупцю або про допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної, передбачених пунктом 201.1 статті 201 цього Кодексу, та/або порушення продавцем/ покупцем граничних термінів реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування; акцизної накладної покупцю або про порушення порядку заповнення та/або порядку реєстрації акцизної накладної; 5) у разі проведення зустрічної звірки; 6) в інших випадках, визначених цим Кодексом.

Відповідно до пункту 14 Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року №1245, запит щодо отримання податкової інформації від платників податків та інших суб`єктів інформаційних відносин оформляється на бланку органу державної податкової служби та підписується керівником (заступником керівника) зазначеного органу.

У запиті зазначаються: посилання на норми за

................
Перейти до повного тексту