1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 жовтня 2021 року

м. Київ

справа № 804/4835/17

адміністративне провадження № К/9901/62630/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 804/4835/17

за позовом Приватного акціонерного товариства "Лінде Газ Україна" до Управління Держгеокадастру у м.Дніпропетровську Дніпропетровської області (правонаступник - Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Приватного акціонерного товариства "Лінде Газ Україна"

на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 листопада 2017 року

(ухвалену у складі головуючого судді Тулянцевої І.В.)

та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2018 року

(ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Бишевської Н.А., суддів: Добродняк І.Ю., Семененко Я.В.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1.28 липня 2017 року Приватне акціонерне товариство "Лінде Газ Україна" звернулося до суду з позовом до Управління Держгеокадастру у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області, в якому просило:

- визнати протиправними дії Управління Держгеокадастру у м.Дніпропетровську щодо застосування до коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельних ділянок (Кф) значення 2,0 при формуванні та видачі ПрАТ "Лінде Газ Україна" витягу від 26 січня 2017 № 20/200117/03-07 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки;

- визнати протиправним та скасувати витяг від 26 січня 2017 за № 20/200117/03-07 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданий Управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську для ПрАТ "Лінде Газ Україна";

- визнати витяг від 22 травня 2017 за № 198/0/197-17 із технічної документації до нормативної грошової оцінки земельних ділянок, виданий Управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську для Публічного акціонерного товариства "Лінде Газ Україна" таким, що застосовується для обчислення плати за землю в 2017 році з 01 січня 2017.

2. Позовні вимоги мотивовані тим, що Управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську при формуванні оскаржуваного витягу неправомірно змінено коефіцієнт, який характеризує функціональне використання орендованої земельної ділянки та застосовано значення 2,0, оскільки ніяких змін до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпро в 2017 році не вносилось, у зв`язку із чим, витяг повинен був бути сформований на підставі відомостей, що містяться в Державному земельному кадастрі із застосуванням коефіцієнта 1,2.

Короткий зміст рішень судів І та ІІ інстанцій

3. 22 листопада 2017 року Дніпропетровський окружний адміністративний суд вирішив:

У задоволенні адміністративного позову Приватного акціонерного товариства "Лінде Газ Україна" до Управління Держгеокадастру у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області про зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

4. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що оскільки в відомостях Державного земельного кадастру на момент виникнення спірних правовідносин були відсутні відомості про код цільового призначення земельної ділянки - " 11.02 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості", у витязі з технічної документації в автоматизованому режимі правомірно був відображений показник Кф на рівні - 2,0, що узгоджується з правилами, встановленими п. 5 Порядку № 489, який повинен був застосовуватись при формуванні та видачі останнього з 01 січня 2017 року.

5. За результатами перегляду справи в апеляційному порядку Дніпропетровський апеляційний адміністративний 30 серпня 2018 року вирішив рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. 01 жовтня 2018 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Приватного акціонерного товариства "Лінде газ України".

У касаційній скарзі позивач просить постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 листопада 2017 року та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2018 року у справі № 804/4835/17 скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

7. У касаційній скарзі позивач вказує на те, що жодним нормативним актом не передбачено скасування, оновлення та/або обов`язок користувачів (орендаторів) земельних ділянок щодо заміни кодів цільового використання землі, внесених до Державного земельного кадастру згідно Українського класифікатора цільового використання землі, а отже судами попередніх інстанцій було не правильно трактовано норми законодавства з цього приводу.

9. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01 жовтня 2018 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Анцупової Т. О., суддів Стародуба О.П., Кравчука В.М.

10. Ухвалою Верховного Суду від 10 жовтня 2018 року було відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Приватного акціонерного товариства "Лінде Газ Україна".

11. 26 жовтня 2018 року до Верховного Суду надійшов відзив відповідача на касаційну скаргу.

12. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 25 червня 2019 року, у зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Анупової Т.О., було проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценко С.Г., Тацій Л.В.

13. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 20 жовтня 2021 року прийнято до провадження касаційну скаргу позивача.

II. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. Як було встановлено судами попередніх інстанцій, у користуванні ПрАТ "Лінде Газ Україна" перебувала у строковому платному користуванні (оренді) земельна ділянка площею 13,0988 га за адресою: м.Дніпро, вул.Киснева, 1 (Індустріальний район), кадастровий номер 1210100000:04:088:0012 (далі - Земельна ділянка), на підставі договору оренди землі від 29 квітня 2006 (далі - Договір), укладеному з Дніпропетровською міською радою.

У п.1.2 Договору передбачено, що цільове використання земельної ділянки за цим договором (УКЦВЗ) 1.10.5 - підприємства іншої промисловості.

Згідно з п.2.3 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладання договору становить 46 193 042,22 грн.

Додатковим договором від 28 листопада 2012 до Договору було внесено зміни до вищевказаного Договору, зокрема, п.5.2 викладено в наступній редакції: "категорія цільового використання земельної ділянки: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення".

20 січня 2017 ПрАТ "Лінде Газ Україна" звернувся до Центру надання адміністративних послуг із заявою про отримання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку Земельної ділянки.

При цьому в заяві зазначено:

- категорію земель: "землі промислового транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення",

- цільове призначення Земельної ділянки відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 № 548, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 за № 1011/18306, зазначено показник - 1.10.5.

На заяву Товариства Управлінням Держгеокадастру у м.Дніпропетровську видано Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №20/200117/03-07 від 26 січня 2017 із зазначенням таких показників:

- категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення;

- цільове призначення земельної ділянки: "інформація не внесена до відомостей Державного земельного кадастру";

- коефіцієнт функціонального використання (Кф) - 2,0;

- нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 381 723 518,90 грн.

29 березня 2017 ПрАТ "Лінде Газ Україна" звернулось до кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у м. Дніпрі із заявою про внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про Земельну ділянку щодо зазначення відомостей про цільове призначення земельної ділянки відповідно до Класифікатора видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) за кодом " 11.02 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості".

19 квітня 2017 державним кадастровим реєстратором Зікрань Г. М. до відомостей Державного земельного кадастру внесені відомості щодо виду цільового призначення Земельної ділянки, а саме, зазначено вид цільового призначення земельної ділянки (КВЦПЗ) - " 11.02 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості".

12 травня 2017 ПрАТ "Лінде Газ Україна" знову звернувся до Центру надання адміністративних послуг із заявою про отримання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

На заяву Товариства Управлінням Держгеокадастру у м.Дніпропетровську видано Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №198/0/197-17 від 22 травня 2017, в якому зазначено:

- категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення;

- цільове призначення земельної ділянки (КВЦПЗ): " 11.02 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості";

- коефіцієнт функціонального використання (Кф) - 1,2;

- нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 229 034 111,34 грн.

ПрАТ "Лінде Газ Україна", вважаючи, що відповідачем протиправно застосовано при формуванні Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 26 січня 2017 коефіцієнт функціонального використання (Кф) 2,0, що призвело до збільшення розміру податку на землю за 2017 рік, звернувся до суду із вказаним позовом.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

15.Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

16. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Відповідно до частини першої статті 18 Закону України "Про оцінку земель" від 11 грудня 2003 року № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Відповідно до частини першої та частини другої статті 20 Закону № 1378-IV за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до статті 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Таким чином, кадастр має забезпечувати необхідною інформацією органи державної влади та органи місцевого самоврядування, зацікавлені підприємства, установи та організації, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю та цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.

Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів "Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель" від 23 липня 2010 року № 548, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 1 листопада 2010 року за №1011/1806, передбачено класифікацію видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, видом господарської діяльності, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року № 489, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за № 1647/29777, затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі - Порядок № 489).

Відповідно до пункту 3 вказаного наказу № 489 нормативний акт набирає чинності з дня його офіційного опублікування і застосовується з 1 січня 2017 року.

Таким чином, в цьому випадку, Порядок №489 є чинним нормативно-правовим актом, застосування якого є обов`язковим для територіальних органів Держгеокадастру при наданні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, та який в силу вимог чинного законодавства визначає процедуру проведення нормативно грошової оцінки земельних ділянок населених пунктів.

Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

В основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

Згідно з пунктами 3, 5 Розділу ІІ Порядку № 489 коефіцієнт Кф - це коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки та встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548.

Додатком 1 до Порядку, який має назву "Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф)" визначено дві примітки наступного змісту:

1. Для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0.

2. У разі якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0.

Колегія суддів КАС ВС звертає увагу на те, що видача витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки не передбачає можливість вибору суб`єктом владних повноважень на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, оскільки є єдиним законодавчо закріпленим варіантом поведінки відповідача при оформленні даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки. Визначення у витязі коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) є обов`язковим і розмір цього коефіцієнту має відповідати Порядку № 489.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельних ділянок позивача.

Отже, витяг відповідачем сформовано правомірно, з урахуванням примітки 1 до таблиці "Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф)" додатку 1 до Порядку № 489. Саме цією приміткою передбачено застосування для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнту Кф із значенням 2,0.

Суд касаційної інстанції вважає помилковими твердження позивача щодо необхідності застосування відповідачем Кф визначеного згідно з Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом від 27 січня 2006 року №18/15/21/11, оскільки Кф 2.0 використано згідно з наказом Мінагрополітики від 25 листопада 2016 року №489 "Про затвердження порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів", який набрав чинності з 27 грудня 2016 року.

В той же час Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затверджений спільним наказом від 27 січня 2006 року №18/15/21/11 (Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства №592/341/428 від 30 грудня 2016 року) на момент звернення позивача до відповідача про надання витягу із технічної документації - втратив чинність.

Твердження позивача, викладені в касаційні скарзі, про те, що Порядок №489 повинен застосовуватися до процедур нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, які будуть проводитися з 1 січня 2017 року і не передбачає жодних коригувань раніше проведених нормативно грошових оцінок земель не ґрунтуються на положеннях законодавства, а тому не беруться судом до уваги.

Крім того, відповідачем коефіцієнт функціонального використання Кф не розраховувався та не коригувався, цей коефіцієнт визначений у додатку 1 таблиці Класифікації Наказу № 489.

Таким чином, оскільки у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код класифікації видів цільового призначення вказаної земельної ділянки, ГУ Держгеокадастру правомірно, у передбачений законодавством спосіб був виданий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок позивача, у якому при розрахунку нормативної грошової оцінки був правомірно застосований коефіцієнт функціонального використання Кф - 2,0, як того вимагає Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів №489, а доводи касаційної скарги зазначених висновків суду не спростовують.


................
Перейти до повного тексту