1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Ухвала суду


У Х В А Л А

22 жовтня 2021 року

м. Київ

Справа № 640/22985/21

Провадження № 11-430заі21

Суддя Великої Палати Верховного Суду Анцупова Т. О.,

перевірила матеріали апеляційної скарги ОСОБА_1 на ухвалу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 15 вересня 2021 року у справі № 640/22985/21 за позовом ОСОБА_1 до Президента України Зеленського В. О. про визнання протиправною бездіяльності і стягнення шкоди,

УСТАНОВИЛА:

12 серпня 2021 року ОСОБА_1 звернулася до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Президента України Зеленського В. О., у якому вона просила: "Винести рішення відповідно до вимог пункту 4 частини першої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства, визнати протиправними рішення відмови виконати повноваження та відшкодувати шкоду, завдану протиправними діями органу державної влади в розмірі 5 (п`ять) мільйонів гривень:

1. Визнати протиправною відмову виконати повноваження Президента України відповідно до статті 102 Конституції України: забезпечення сумлінного виконання конституційних повноважень усіма органами влади: судової, виконавчої, законодавчої, які мають дотримуватися Конституції і законів України, діяти відповідно до конституційного принципу верховенства права і законності; забезпечення додержання вимог Конституції і законів України органами державної влади, органами місцевого самоврядування; забезпечення і відповідальності перед людиною за свою діяльність, щоб унеможливити непередбачені зловживання правами і свободами людини; розгляд заяви громадянина, що стосуються порушення прав і свобод людини; здійснення дієвих заходів, застосування санкцій у зв`язку з невиконанням вимог Конституції, покарання осіб, які несуть з відповідальність за протиправні дії, направлені проти людини, які порушують їхні права, відповідно до рішення від 29.01.2021 № 22/004460-14; № 22/004461-14 органу державної влади Офісу Президента України на заяву заявника від 27.01.2021 відносно відмови виконати повноваження в спосіб, визначений Конституцією та законами України органу державної влади Держгеокадастру та його територіальні органи - відділ в Новоодеському районі Миколаївської області, Головне управління в Миколаївській області, органу місцевого самоврядування Новоодеської міськради Миколаївської області: Відповідно до пункту 6 статті 37 Закону України "Про державний земельний кадастр" виправити недоліки зіпсованого державного акту на землю серії МК № 365, документ, який подається для вчинення нотаріальних дій: орфографічний - невірно вказано ім`я, технічний - не вказані через смужні земельні ділянки в Плані зовнішніх меж, які було відмовлено усунути в 2007-2011 роки в спосіб, визначений: статтею 22 Інструкції щодо вчинення нотаріальних дій нотаріусами України вмотивованим виправленням; пункту 3.5 Інструкції, затвердженої наказом Держкомзем України за № 28 від 1993 року, пункту 4.11 Інструкції, затвердженої наказом Держкомзем України за № 325 від 2009 року - Зміни Інструкція, за № 631 від 2010 року взамін зіпсованого видається спадкоємцю на ім`я спадкодавця новий державний акт та видано документи, за підписом керівника Відділу Держкомзем України в Новоодеському районі Миколаївської області та голови Новоодеської міськради Миколаївської області, які в період 2007-2011 роки, протягом п`яти років надавали рішення - відмови виконати повноваження в спосіб, визначений Конституцією та Законами України, на ім`я заявника, які зареєстровані на підставі зіпсованого державного акта на землю серії МК № 365, що забороняє закон, які не відповідають законодавству, та унеможливлює вчинення нотаріальної дії - правової дії. Нотаріуси в 2011-2021 роки відмовляють укласти угоду купівлі-продажу садиби за адресою: АДРЕСА_1, яка зруйнована в 2007-2011 роки; Оприлюднити документи, створені органом державної влади, органом місцевого самоврядування в процесі виконання своїх повноважень в 2007-2011 роки, які закриті від громадян: розпорядження бюджетними коштами Новоодеської міськради; розпорядження державним майном - землю Держгеокадастру та його територіальні органи - Відділ в Новоодеському районі Миколаївської області, Головне управління в Миколаївській області: кому і в яких межах передано 33 мільйона гектара землі з 42 у приватну власність - землю; документи, які підтверджують площу землі та кількість агропідприємств, яку отримали керівники - Кулінич О. М. - Держкомзем України; Гета П. П. - відділ Держкомзем України в Новоодеському районі Миколаївської області; Янчук В. П. - Головне управління в Миколаївській області; Шутяк Ю. О. - Новоодеська міськрада Миколаївської області; зловживаючи владними повноваженнями - сотні тисяч гектарів при нормі безоплатної передачі землі відповідно до закону - два гектара, яку громадянам відмовляли передати та виносили рішення - відмови виконати повноваження - безкарно завдали тяжкої шкоди, які мають і будуть мати їхні нащадки щороку мільярди гривень надприбутки; Встановити причину, відповідно до якої Держкомзем України та його територіальні органи - Відділ в Новоодеському районі, Головне управління в Миколаївській області - єдиний орган державної влади, який має повноваження реєстрації землі та прав на неї, в 2007-2011 роки протягом п`яти років на щоденні звернення з заявою заявника до всіх рівнів органів влади, до суду відмовили виконати повноваження: реєстрації землі садиби за адресою: АДРЕСА_1, яка зруйнована в 2007-2011 роки. Рішення-відмови відповідають укладу держави: соціальна несправедливість, нехтування Конституцією та законами України, зловживання владою, тотальна корупція, безкарні порушення прав і свобод людини і громадянина.

2. Визнати протиправними невиконання повноважень Президента України відповідно до статті 102 Конституції України, наслідком якого є рішення відмови виконати повноваження в спосіб, визначений Конституцією та законами України 2007 - 2011 років - Держкомзем України та його територіальні органи Відділ в Новоодеському районі Миколаївської області, Головне управління в Миколаївській області - з 2003 року єдиний орган державної влади, який має повноваження реєстрації землі та прав на неї, який в 2007-2011 роках, протягом п`яти років виносив рішення-відмови виконати повноваження - реєстрації землі та прав на неї на щоденні звернення з заявою заявника особисто до всіх рівнів органів влади, до суду - безкарно порушив права заявника та завдав тяжкої шкоди та органу місцевого самоврядуванняʼ Новоодеської міськради Миколаївської області: 1) 2007-2011 роки заява: зареєструвати набуття право власності на землю на ім`я заявника. Рішення: зверніться до суду для визнання права власності на землю в порядку спадкування. Закон: стаття 392Цивільного кодексу України - набуття право власності в суді не розглядається. З 2003 року з часу створення Єдиної системи реєстрації майна - Єдиний орган державної влади, який має повноваження реєстрації землі та прав на неї - Держкомзем України та його територіальні органи.

2) 2007-2011 роки заява: зареєструвати набуття право власності на землю на ім`я заявника; Усунути орфографічний недолік в імені зіпсованого державного акта на землю серії МК № 365 документ, який дається для вчинення нотаріальних дій. Рішення: Інструкція, затверджена наказом Держкомзем України за 325 від 2009 року, виправлення орфографічних і технічних недоліків не допускає. Зверніться до суду для визнання права власності на землю в порядку спадкування. Закон: стаття 22 Інструкції щодо вчинення нотаріальних дій нотаріусами України - виправлення в документах, що подаються для вчинення нотаріальних дій, повинні бути застережені; стаття 392 Цивільного кодексу України - набуття право власності в суді не розглядається; з 2003 року з часу створення Єдиної реєстрації майна - єдиний орган державної влади, який має повноваження реєстрації землі та прав на неї - Держкомзем України та його територіальні органи;

3) 2009-2011 роки заява: зареєструвати набуття право власності на землю на ім`я заявника - власника житлового будинку відповідно до частини першої статті 120 Земельного кодексу України. Рішення: Зверніться до міськради з відповідною заявою для оформлення право власності на землю. Закон: з 2003 року, з часу створення Єдиної системи реєстрації майна - Єдиний орган державної влади, який має повноваження реєстрації землі та прав на неї - Держкомзем України та його територіальні органи;

4) 2010-2011 роки. Заява: зареєструвати набуття право власності на землю на ім`я заявника. Усунути технічний недолік, про який не вказували в рішеннях 2007-2010 років. Рішення: Державний акт є чинний. Зверніться до суду для визнання права власності на землю в порядку спадкування. Закон: пункт 3.5 Інструкції, затвердженої наказом Держкомзем України за № 28 від 1993 року - зміни в Плані зовнішніх меж вносяться чорною тушшю; чинний документ - відсутні орфографічні і технічні недоліки; пункт 4.3 Інструкції, затвердженої наказом Держкомзем України за № 325 від 2009 року - якщо виявлені орфографічні і технічні недоліки державний акт є зіпсований і видається новий; стаття 392 Цивільного кодексу України - набуття право власності в суді не розглядається; з 2003 року з часу створення Єдиної системи реєстрації землі та прав на неї - Держкомзем України та його територіальні органи.

5) 2010-2011 роки. Заява: зареєструвати набуття право власності на землю на ім`я заявника. Надати новий Державний акт на землю на ім`я спадкодавця взамін зіпсованого. Рішення: Інструкція, затверджена наказом Держкомзем України за № 325 від 2009 року не передбачає. Зверніться до суду для визнання права власності на землю в порядку спадкування. Закон: Інструкція, затверджена наказом Держкомзем України за № 325 від 2009 року Зміни Інструкція за № 631 від 2010 року зобов`язує надати новий державний акт на ім`я спадкодавця взамін зіпсованого; стаття 392 Цивільного кодексу України - набуття право власності в суді не розглядається; з 2003 року з часу створення Єдиної системи реєстрації майна - Єдиний орган державної влади, який має повноваження реєстрації землі та прав на неї - Держкомзем України та його територіальні органи.

6) 2011 рік. Заява: зареєструвати набуття право власності на землю на ім`я заявника на підставі зіпсованого Державного акта на землю серії МК № 365 орфографічним і технічним недоліком, документ, який подається для вчинення нотаріальних дій. Рішення: 21.12.2011 року зареєструвати набуття право власності на на підставі зіпсованого державного акта на землю серії МК № 365 з орфографічним і технічним ; недоліками, що було відмовлено протягом п`яти років 2007-2011 роки на щоденні звернення заявника до всіх рівнів органів влади, до суду. Закон: стаття 24 Закону України "Про державний земельний кадастр". Підстави для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки. Невідповідність поданих документів вимогам законодавства: не приймаються документи, в яких орфографічні і технічні недоліки.

Наслідки рішень-відмов виконати повноваження - зареєструвати набуття право власності на землю 2007-2011 роки: нотаріуси 2011-2021 роки, керуючись статтею 47,49 Закону України "Про нотаріат" відмовляють укласти угоду купівлі-продажу на підставі документів, які не відповідають закону, садиби за адресою: АДРЕСА_1, яка зруйнована в 2007-2011 роки, яку заявник мала можливість відчужити в 2007 році за 25 тисяч євро та за вказані кошти вирішити свої важкі проблеми".

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 серпня 2021 року справу передано за підсудністю до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 15 вересня 2021 року відмовлено у відкритті провадження на підставі пункту 1 частини першої статті 170 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Не погодившись з ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 15 вересня 2021 року, ОСОБА_1 через Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду звернулася до Великої Палати Верховного Суду з апеляційною скаргою.

Відповідно до частини третьої статті 292 КАС України Велика Палата Верховного Суду переглядає в апеляційному порядку судові рішення Верховного Суду, ухвалені ним як судом першої інстанції.

Статтею 296 КАС України встановлено вимоги до форми та змісту апеляційної скарги.

Перевіряючи апеляційну скаргу на відповідність вимогам процесуального закону, які діяли на час її подання, суд дійшов висновку про залишення її без руху з наступних підстав.

1. Обґрунтування вимог особи, яка подала апеляційну скаргу

Згідно з пунктом 6 частини другої статті 296 КАС України в апеляційній скарзі зазначається обґрунтування вимог особи, яка подала апеляційну скаргу, із зазначенням того, у чому полягає неправильність чи неповнота дослідження доказів і встановлення обставин у справі та (або) застосування норм права.

Скаржниця у прохальній частині апеляційної скарги висловлює свою незгоду із оскарженим судовим рішенням, зазначає те, що ухвала не відповідає нормам Конституції України та законам України, не конкретизуючи, у чому саме полягали порушення норм процесуального права та яким чином вони вплинули на законність та обґрунтованість оскарженої ухвали суду, і чому ці порушення можуть бути підставою для скасування апеляційним судом ухвали суду першої інстанції.

Отже, апеляційна скарга ОСОБА_1 не містить обґрунтування вимог про скасування ухвали суду першої інстанції від 15 вересня 2021 року із зазначенням того, у чому полягає незаконність ухвали про відмову у відкритті провадження, а також неправильне застосування судом норм права при вирішенні питання про відповідність позовної заяви вимогам процесуального закону.

2. Сплата судового збору

Відповідно до пункту 1 частини п`ятої статті 296 КАС України до апеляційної скарги додається документ про сплату судового збору

Згідно з частиною шостою статті 296 КАС України, якщо апеляційна скарга подається особою, звільненою від сплати судового збору відповідно до закону, у ній зазначаються підстави звільнення від сплати судового збору.

В порушення зазначених вимог документ про сплату судового збору або копії документів, які надають пільги щодо його сплати, позивачем не додано.

Відповідно до підпункту 5 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України "Про судовий збір" ставка судового збору за подання апеляційної скарги на ухвалу суду встановлена на рівні одного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2021 рік" встановлено, що станом на 01 січня 2021 року розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб становить 2270 гривень.

Отже, розмір судового збору за подання апеляційної скарги у цій справі становить 2270 гривень.

Судовий збір необхідно сплатити за такими реквізитами: отримувач коштів - ГУК у

м. Києві/Печерс. р-н/22030102; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 37993783; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); номер рахунку отримувача (стандарт IBAN) - UA288999980313151207000026007; код класифікації доходів бюджету: 22030102; найменування податку, збору, платежу: Судовий збір (Верховний Суд, 055); призначення платежу - *;101; _ (код клієнта за ЄДРПОУ для юридичних осіб (доповнюється зліва нулями до восьми цифр, якщо значущих цифр менше 8), реєстраційний номер облікової картки платника податків - фізичної особи (завжди має 10 цифр) або серія та номер паспорта громадянина України, в разі якщо платник через свої релігійні переконання відмовився від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та має відповідну відмітку у паспорті); Судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Верховний Суд (назва відповідного касаційного суду, де розглядається справа, або Велика Палата Верховного Суду), номер справи, у якій сплачується судовий збір.

Частиною другою статті 298 КАС України передбачено, що до апеляційної скарги, яка оформлена з порушенням вимог, установлених статтею 296 цього Кодексу, застосовуються положення статті 169 КАС України.

Відповідно до статті 169 КАС України суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання передбачених вимог, постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху. В ухвалі зазначаються недоліки позовної заяви, спосіб і строк їх усунення, який не може перевищувати десяти днів з дня вручення цієї ухвали.

Оскільки апеляційну скаргу подано без додержання вимог, встановлених КАС України, таку скаргу слід залишити без руху та надати скаржниці десятиденний строк з дня вручення ухвали про залишення скарги без руху для усунення зазначених вище недоліків.

Водночас суд звертає увагу на те, що 17 липня 2020 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" № 731-IX від 18 червня 2020 року (далі - Закон № 731-IX), яким внесено зміни до Господарського процесуального кодексу, Цивільного процесуального кодексу та КАС України.

Пунктом 3 розділу VI "Прикінцеві положення" КАС України, в редакції Закону № 731-IX, передбачено, що під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), суд за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом), поновлює процесуальні строки, встановлені нормами цього Кодексу, якщо визнає причини їх пропуску поважними і такими, що зумовлені обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином. Суд може поновити відповідний строк як до, так і після його закінчення.

Ураховуючи викладене та керуючись статтями 133, 296, 298, пунктом 3 розділу VI "Прикінцеві положення" КАС України, суддя


................
Перейти до повного тексту