1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 жовтня 2021 року

м. Київ

справа № 808/2306/16

адміністративне провадження № К/9901/31853/18

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгсервис" до Державної податкової інспекції у Комунарському районі м. Запоріжжя Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області, третя особа: Департамент архітектури і містобудування Запорізької міської ради про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Запорізької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 01.12.2016 (суддя - Татаринов Д.В.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 19.04.2017 (головуючий суддя - Олефіренко Н.А., судді: Білак С.В., Шальєва В.А.) у справі №808/2306/16.

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Торгсервис" (далі - ТОВ "Торгсервис") звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило суд скасувати податкові повідомлення-рішення Запорізької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області (далі - Запорізька ОДПІ) від 05.04.2016 № 0000431200, від 17.06.2016 №0002121520.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 01.12.2016, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 19.04.2017, позов задоволено.

Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, Запорізька ОДПІ оскаржила їх у касаційному порядку.

У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 01.12.2016, ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 19.04.2017 та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові повністю.

У доводах касаційної скарги Запорізька ОДПІ відображено обставини, встановлені судами під вирішення даної справи та, зокрема, заначено, що законодавець визначив коефіцієнт Км2, як такий, що характеризує виключно місце розташування земельної ділянки у населеному пункті. При визначенні грошової оцінки землі для суб`єктів господарювання, що мають земельні ділянки в межах однієї економіко-планувальної зони, коефіцієнт Км2, має, без винятків, рівне значення, а тому він не може прив`язуватись до окремо-визначених підприємств, установ та організацій або до певних видів підприємницької діяльності, і бути нижчим від його значення для інших землекористувачів в межах цієї економіко-планувальної зони.

Крім того, Головним управлінням Державної податкової служби у Запорізькій області заявлено клопотання про заміну відповідача правонаступником, яке згідно із статтею 52 Кодексу адміністративного судочинства України підлягає задоволенню.

В письмових запереченнях на касаційну скаргу ТОВ "Торгсервис" зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанції постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судами надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, позивач просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Як встановлено попередніми судовими інстанціями, контролюючим органом проведена невиїзна документальна перевірка ТОВ "Торгсервис" код ЄДРПОУ 23794020 з питання дотримання вимог податкового законодавства з плати за землю за період з 01.01.2011 по 29.02.2016 по земельній ділянці площею 1,2659 га, розташованій за адресою: м. Запоріжжя, вул. Новокузнецька, 6.

За результатами проведеної перевірки складено акт від 18.03.2016 № 14/08-27-12/23794020, в кому відображено висновки про порушення позивачем пункту 1.4 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 № 388/12262 та статті 271 Податкового кодексу України, що призвело до заниження суми орендної плати за землю та несплати до бюджету суми податкового зобов`язання з орендної плати за землю, в тому числі за 2015 рік - 111522,67 грн., за період 01.01.2016 - 29.02.2016 - 128808,03 грн.

На підставі названого акту перевірки 05.04.2016 відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення № 0000431200, згідно з яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем: орендна плата з юридичних осіб у розмірі 300413,38 грн., у тому числі 240330,70 грн. - за основним платежем та 60082, 50 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями.

За результатами адміністративного оскарження, 17.06.2016 відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення № 0002121520, згідно з яким позивачеві збільшено суму грошового зобов`язання за платежем: орендна плата з юридичних осіб у розмірі 167954,87 грн., у тому числі 134363, 90 грн. - за основним платежем та 33590,97 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями.

Відповідно до підпункту 269.1.2 пункту 269.1 статті 269 Податкового кодексу України платниками земельного податку є, в тому числі, землекористувачі.

Підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України визначено, що об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Відповідно до статті 271 Податкового кодексу України базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Відповідно до пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України (в редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин) підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства.

Згідно пунктів 288.2-288.5 статті 288 Податкового кодексу України платником орендної плати є орендар земельної ділянки.

Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки; може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.

Судами також встановлено, 25.04.2012 року між Запорізькою міською радою та позивачем укладено договір оренди землі, який зареєстровано в управлінні Держкомзему у м Запоріжжі Запорізької області 12.07.2012 (номер запису в державному реєстрі земель 231010004000672).

Відповідно до пунктів 1, 2 договору оренди Запорізька міська рада (орендодавець), відповідно до рішення сорок четвертої сесії п`ятого скликання Запорізької міської ради від 06.10.2010 № 104/403 та сімнадцятої сесії шостого скликання Запорізької міської ради від 27.12.2011 № 95/25 надає, а позивач (орендар) приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування ринку, яка знаходиться: м. Запоріжжя, вул. Новокузнецька, 6, загальною площею 1,2659 га, кадастровий номер 2310100000:03:040:0101.

Відповідно до пункту 11 договору оренди орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 469876,95 грн., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2012 року.

При цьому, підпунктом 14.6 Договору оренди передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі, зокрема, затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

27.06.2014 Запорізькою міською радою прийняте рішення № 32 "Про внесення змін до рішення Запорізької міської ради від 03.03.2008 № 79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя", згідно з яким, розглянувши звернення орендарів земельних ділянок, на яких розташовані ринки та торговельні майданчики м. Запоріжжя про зменшення коефіцієнту Км2, який враховує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони) до одиниці, керуючись Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", Запорізька міська рада вирішила доповнити пункт 4 рішення Запорізької міської ради № 79 від 03.03.2008 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" підпунктом 4.1. наступного змісту: "4.1. Допускається, як виняток, значення коефіцієнту Км2 рівним одиниці для земельних ділянок під розташуванням ринків та торговельних майданчиків на підставі протокольного доручення постійних комісій міської ради з питань розвитку підприємництва, торгівлі, побутового обслуговування та захисту прав споживачів та з питань соціального та економічного розвитку, бюджету та фінансів".

10.06.2015 Запорізькою міською радою прийняте рішення № 49 "Про встановлення розміру орендної плати ТОВ "Торгсервис" такого змісту: керуючись Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішенням міської ради від 27.06.2014 №32 "Про внесення змін до рішення Запорізької міської ради від 03.03.2008 №79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" та розглянувши звернення ТОВ "Торгсервис" та висновки постійної комісії міської ради з питань соціального та економічного розвитку, бюджету та фінансів від 11.03.2015 №122 та постійної комісії міської ради з питань розвитку підприємництва, торгівлі, побутового обслуговування та захисту прав споживачів від 11.03.2015 №80, Запорізька міська рада вирішила: 1. Затвердити значення коефіцієнту Км2 рівним одиниці для земельної ділянки по вул. Новокузнецькій, 6 для розташування ринку товариству з обмеженою відповідальністю "Торгсервис" (код ЄДРПОУ 23794020); 2. Встановити річний розмір орендної плати за земельну ділянку (кадастровий номер 2310100000:03:040:0101) загальною площею 1,2659 га., яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Новокузнецька, 6 у сумі 228359,50грн. (двісті двадцять вісім тисяч триста п`ятдесят дев`ять грн. 50 коп.); 3. Зобов`язати ТОВ "Торгсервис" укласти з Запорізькою міською радою додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки; 4. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію міської ради з питань розвитку підприємництва, торгівлі, побутового обслуговування та захисту прав споживачів та постійну комісію міської ради з питань соціального та економічного розвитку, бюджету та фінансів.

У відповідності до вищезазначеного рішення Запорізької міської ради 04.09.2015 № 49 між позивачем та Запорізькою міською радою укладено додаткову угоду до договору оренди землі, згідно з якою пункт 11 договору оренди землі викладено у такій редакції: "орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 228359, 50 грн. за календарний рік в цінах 2015 р.".

На час дії зазначеної додаткової угоди орендна плата за земельну ділянку вносилася позивачам у розмірах, визначених цією додатковою угодою, що підтверджується даними перевірки і відповідачем не заперечувалось.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 26.11.2015 у справі № 808/1519/15 за позовом виконуючого обов`язки прокурора міста Запоріжжя до Запорізької міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет позову на стороні позивача: Державна інспекція сільського господарства в Запорізькій області, Управління Держземагенства у Запорізькому районі Запорізької області, Державне підприємство Український державний науково дослідний інститут проектування міст "ДІПРОМІСТО" про визнання незаконним та скасування рішення Запорізької міської ради визнано протиправним та скасоване рішенням Запорізької міської ради від 27.06.2014 №32 "Про внесення змін до рішення Запорізької міської ради від 03.03.2008 №79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя".

Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 16.02.2016 зазначена постанова Запорізького окружного адміністративного суду від 26.11.2015 залишена без змін.

При цьому, рішення № 49 від 10.06.2015 "Про встановлення розміру орендної плати ТОВ "Торгсервис", а також інші вищезазначені рішення Запорізької міської ради про встановлення розміру орендної плати підприємствам, які орендують земельні ділянки, на яких розташовані ринки, у судовому порядку не оскаржувалися і не скасовувалися.

Таким чином, на час виникнення у позивача обов`язку зі сплати орендної плати за землю рішення Запорізької міської ради від 27.06.2014 №32 "Про внесення змін до рішення Запорізької міської ради від 03.03.2008 №79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" та рішення № 49 від 10.06.2015 "Про встановлення розміру орендної плати ТОВ "Торгсервис" були чинними та обов`язковими для позивача.

Отже, рішення судів першої та апеляційної інстанції про задоволення позовних вимог та скасування спірних податкових повідомлень-рішень є вірним та підлягає залишенню без змін.

Доводи касаційної скарги не спростовують зазначених висновків судів попередніх інстанцій.

З огляду на викладене та враховуючи, що за правилами частини другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази, судами першої та апеляційної інстанцій виконано всі вимоги процесуального законодавства, всебічно перевірено обставини справи, вирішено справу у відповідності з нормами матеріального права, постановлено обґрунтоване рішення, в якому повно відображені обставини, що мають значення для справи. Висновки судів про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності, а тому підстав для їх перегляду з мотивів, викладених в касаційній скарзі, не вбачається.

Керуючись статтями 52, 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд


................
Перейти до повного тексту