ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 жовтня 2021 року
м. Київ
справа № 804/5323/17
адміністративне провадження № К/9901/53399/18 К/9901/53827/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу
за позовом Державного підприємства "Підприємство державної кримінально-виконавчої служби України (№80)" до Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області, Криворізької південної об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення, провадження в якій відкрито
за касаційними скаргами Державного підприємства "Підприємство державної кримінально-виконавчої служби України (№80)" та Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 17.05.2018, прийняту у складі колегії суддів: Прокопчук Т.С. (головуючий), Шлай А.В., Мельник В.В.
І. Суть спору
1. У серпні 2017 року Державного підприємства (далі - ДП) "Підприємство державної кримінально-виконавчої служби України (№80)" звернулося до суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області (ГУ ДФС у Дніпропетровській області), Криворізької південної об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області, в якому просило суд скасувати податкове повідомлення-рішення від 31.07.2017 №0004241201, яким за затримку сплати грошового зобов`язання з податку на додану вартість в розмірі 318 749,35 грн до позивача застосовано штрафну санкцію 20 % в розмірі 63 749,87 грн.
2. Обґрунтовуючи позовні вимоги ДП "Підприємство державної кримінально-виконавчої служби України (№80)" зазначило, що ним порушень строків сплати податкового боргу за постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду по справі №2а-16289/10/0470 не було допущено, платежі в рахунок погашення боргу позивачем здійснювались вчасно та в повному обсязі, однак податковим органом було порушено чинне законодавство України та прийнято податкове повідомлення-рішення, яке є неправомірним та підлягає скасуванню.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
3. Судами попередніх інстанцій установлено, що ГУ ДФС у Дніпропетровській області проведено камеральну перевірку ДП "Підприємство ДКВС України (№80)" з питання своєчасності сплати узгодженої суми податкових зобов`язань з податку на додану вартість за період з 30.12.2010 по 23.06.2017, за результатами якої складено акт №329/12-01/ 08679758 від 07.07.2017.
4. Висновками акту перевірки встановлено порушення позивачем приписів пункту 57.1 статті 57, пункту 203.2 статті 203 ПК України в частині несвоєчасної сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість по податковим деклараціям, а саме: за лютий 2016 року на суму 32 462 грн (граничний термін сплати 30.03.2016), березень 2016 року на суму 38 689 грн (граничний термін сплати 30.04.2016), квітень 2016 року на суму 24 459 грн (граничний термін сплати 30.05.2016), травень 2016 року на суму 58 389 грн. (граничний термін сплати 30.06.2016), червень 2016 року на суму 1 599 грн (граничний термін сплати 30.07.2016), липень 2016 року на суму 33 685 грн (граничний термін сплати 30.08.2016), серпень 2016 року на суму 17 274 грн (граничний термін сплати 30.09.2016).
5. Також в акті зазначено про порушення позивачем термінів сплати узгоджених податкових зобов`язань, визначених пунктом 100.6, 100.7 статті 100 ПК України, з урахуванням пункту 87.9 статті 87 ПК України згідно ухвали Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18.04.2011 по справі №2а-16289/10/0470 про розстрочення (відстрочення) податкового боргу з податку на додану вартість.
6. На підставі висновків акту перевірки ГУ ДФС у Дніпропетровській області 31.07.2017 винесено податкове повідомлення - рішення №0004241201, яким за затримку сплати грошового зобов`язання з податку на додану вартість в розмірі 318 749,35 грн до ДП "Підприємство ДКВС України (№80)" застосовано штрафну санкцію 20 % в розмірі 63 749,87 грн.
7. Не погоджуючись з вказаним податковим повідомленням-рішенням позивач звернувся до суду з цим позовом.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
8. Дніпропетровський окружний адміністративний суд постановою від 30.10.2017 у задоволенні позову відмовив.
9. Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції виходив із того, що зарахування податковим орган коштів, що надходили від позивача в оплату податкових зобов`язань із податку на додану вартість за відповідний період на погашення податкового боргу, що виник у попередніх податкових періодах, є правомірним, а отже цей суд дійшов висновку, що відповідач діяв у межах повноважень та у спосіб, що передбачені пунктом 87.9 статті 87 Податкового кодексу України.
10. Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд постановою від 17.05.2018 рішення суду першої інстанції скасував та прийняв нову постанову, якою позовні вимоги задовольнив частково. Скасував винесене ГУ ДФС у Дніпропетровській області податкове повідомлення - рішення №0004241201 від 31.07.2017 в частині застосування до ДП "Підприємство ДКВС України (№80)" штрафної санкції 20 % в розмірі 22 438,4 грн за несвоєчасне погашення розстроченої (відстроченої) заборгованості з податку на додану вартість в розмірі 112 192 грн. В іншій частині позовних вимог відмовив.
IV. Касаційне оскарження
11. У касаційні скарзі ДП "Підприємство ДКВС України (№80)", посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а також невірної правової оцінки обставин у справі, просить скасувати його рішення в частині відмови у скасуванні податкового повідомлення-рішення №0004241201 від 31.07.2017 та ухвалити нову постанову у відповідній частині про задоволення позовних вимог.
12. ГУ ДФС у Дніпропетровській області у касаційній скарзі просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції в частині задоволення позовних вимог та прийняти нове рішення, яким відмовити в частині задоволених позовних вимог.
13. Відповідач Криворізька південна об`єднана державна податкова інспекція Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області своїм правом на подання заперечень на касаційну скаргу не скористалася, що не перешкоджає перегляду судового рішення.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
14. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
15. Стаття 67 Конституції України визначає, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
16. Згідно з підпунктом 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
17. За правилами пункту 36.1 статті 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.
18. Відповідно до підпункту 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 ПК України, грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
19. Порядок визначення сум податкових та грошових зобов`язань встановлений статтею 54 ПК України, пунктом 54.1 якої визначено, що крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
20. Строки сплати податкового зобов`язання встановлені статтею 57 ПК України, відповідно до пункту 57.1 якої передбачено, що платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
21. Згідно з пунктом 57.3 статті 57 ПК України у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1-54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.
22. У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, наступних за днем такого узгодження.
23. Пунктом 100.6. статті 100 ПК України передбачено, що розстрочені суми грошових зобов`язань або податкового боргу (в тому числі окремо - суми штрафних (фінансових) санкцій) погашаються рівними частками починаючи з місяця, що настає за тим місяцем, у якому прийнято рішення про надання такого розстрочення.
24. Відповідно до пункту 126.1 статті 126 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.
25. Підпунктом 14.1.175 пункту14.1статті14 ПК України визначено, що податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання.
26. Приписами пункту 87.9. статті 87 ПК України визначено, що у разі наявності у платника податків податкового боргу органи державної податкової служби зобов`язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків.
27. Спрямування коштів платником податків на погашення грошового зобов`язання перед погашенням податкового боргу забороняється, крім випадків спрямування цих коштів на виплату заробітної плати та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.