1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Постанова

Іменем України

29 вересня 2021 року

м. Київ

справа № 161/13345/19

провадження № 61-10285св20

Верховний Суд у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду: головуючого - Висоцької В. С.,

суддів: Грушицького А. І., Калараша А. А., Петрова Є. В. (суддя-доповідач), Ткачука О. С.,

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1,

відповідач - Виконавчий комітет Луцької міської ради,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, - Департамент житлово-комунального господарства Луцької міської ради,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу представника ОСОБА_1 - адвоката Микулика Василя Миколайовича на рішення Луцького міськрайонного суду Волинської області від 11 лютого 2020 року в складі судді: Олексюка А. В. та постанову Волинського апеляційного суду від 23 червня 2020 року в складі колегії суддів: Матвійчук Л. В., Осіпука В. В., Федонюк С. Ю., у справі за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Луцької міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, - Департамент житлово-комунального господарства Луцької міської ради, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

У серпні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Виконавчого комітету Луцької міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, - Департамент житлово-комунального господарства Луцької міської ради, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що 09 квітня 2015 року він отримав посвідчення учасника бойових дій серії НОМЕР_1 .

У грудні 2016 року позивачу стало відомо, що Луцька міська рада ухвалила рішення від 26 жовтня 2016 року № 14/1, яким затвердила "Програму забезпечення житлом на умовах співфінансування учасників бойових дій, інвалідів війни, які були призвані на військову службу по мобілізації для участі в проведенні антитерористичної операції, а також членів сімей загиблих (померлих), зниклих безвісти військовослужбовців зазначених категорій на 2017-2019 роки" зі змінами та у новій редакції (далі - Програма).

Враховуючи вимоги, передбачені Програмою, позивач 28 грудня 2016 року став на квартирний облік у Відділі реєстру житлового фонду Департаменту житлово-комунального господарства Луцької міської ради, як учасник бойових дій. 05 січня 2017 року, зібравши всі необхідні документи, подав заяву до Департаменту "Центр надання адміністративних послуг у місті Луцьку" про включення його в Програму.

Рішенням Виконавчого комітету Луцької міської ради від 18 січня 2017 року № 23-1 ОСОБА_1 включено в Програму за № 46.

Рішенням Виконавчого комітету Луцької міської ради від 19 липня 2017 року № 396-1 затверджена нова черговість участі у Програмі, згідно з якою позивач опинився у списку учасників за № 72.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, позивач звернувся до Луцького міськрайонного суду Волинської області з позовом за захистом порушеного права.

Рішенням Луцького міськрайнного суду Волинської області від 17 січня 2019 року у справі № 161/17462/18, яке набрало законної сили 25 лютого 2019 року, зобов`язано Виконавчий комітет Луцької міської ради поновити ОСОБА_1 у списку учасників Програми Луцької міської ради за порядковим номером 46, в задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Рішенням Виконавчого комітету Луцької міської ради від 17 квітня 2019 року № 259-1 ОСОБА_1 поновлено у списку учасників Програми за порядковим номером 46.

Вказує, що в червні 2019 року подав до Відділу реєстру житлового фонду необхідні Комісії щодо розгляду питань про співфінансування для придбання житла документи для прийняття рішення про співфінансування придбання житла.

Листом від 27 червня 2019 року № 6.1-7/597/2019 відповідач повідомив, що звернення позивача передано Відділом реєстру житлового фонду до Департаменту соціальної політики 24 червня 2019 року та буде розглянуте Комісією.

Листом від 04 липня 2019 року № 6.-1-7/360/2019 відповідач повідомив, що звернення позивача буде розглянуте на черговому засіданні Комісії, про дату, час та місце проведення засідання комісії позивача буде повідомлено додатково в телефонному режимі.

Листом від 23 липня 2019 року № 6.1-7/895/2019 року відповідач повідомив, що за результатами засідання Комісії щодо розгляду питань про співфінансування для придбання житла вирішено відкласти розгляд звернення позивача з метою вивчення питання черговості перебування останнього у списку учасників Програми та підстав отримання статусу учасника бойових дій.

З огляду на наведене, позивач вважає, що відповідач порушив права та законні інтереси позивача, шляхом встановлення додаткових перешкод останньому в отриманні співфінансування, а саме: перевірки черговості участі у Програмі, підставності набуття статусу учасника бойових дій. Крім того, вважає, що такі дії відповідача виходять за межі його компетенції та свідчать про його ухилення від реального виконання вищевказаного рішення суду від 17 січня 2019 року.

Просить суд, з врахуванням уточнених позовних вимог:

визнати протиправними дії Комісії щодо розгляду питань про співфінансування для придбання житла Виконавчого комітету Луцької міської ради стосовно прийняття рішення про визначення розміру житла та розміру співфінансування його особистого внеску як учасника Програми та коштів бюджету міста;

зобов`язати Виконавчий комітет Луцької міської ради надати йому фінансову підтримку по Програмі шляхом прийняття та затвердження рішення Комісії щодо розгляду питань про співфінансування для придбання житла про визначення розміру житла та розміру співфінансування особистого внеску учасника Програми та коштів бюджету міста згідно з поданими документами.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Луцького міськрайонного суду Волинської області від 11 лютого 2020 року у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що Комісія діяла в порядку та на умовах, визначених законодавством України, зокрема, Програмою та Порядком фінансування Програми забезпечення житлом на умовах співфінансування учасників бойових дій, інвалідів війни, які були призвані на військову службу по мобілізації для участі в проведенні антитерористичної операції, а також членів сімей загиблих (померлих), зниклих безвісти військовослужбовців зазначених категорій на 2017-2019 роки, а твердження позивача, що відповідач порушив його житлові права та законні інтереси, шляхом встановлення додаткових перешкод в отриманні співфінансування є необґрунтованими.

Постановою Волинського апеляційного суду від 23 червня 2020 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення.

Рішення Луцького міськрайонного суду Волинської області від 11 лютого 2020 року залишено без змін.

Апеляційний суд погодився з висновками суду першої інстанції, а також зазначив, що рішення суду ухвалене з додержанням вимог закону, а тому підстав для його скасування суд не вбачав. Доводи апеляційної скарги не спростовують правильних висновків суду та не впливають на законність судового рішення.

Короткий зміст вимог та доводів касаційної скарги

У липні 2020 року представник ОСОБА_1 - ОСОБА_2 через засоби поштового зв`язку подав до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій просив скасувати рішення Луцького міськрайонного суду Волинської області від 11 лютого 2020 року та постанову Волинського апеляційного суду від 23 червня 2020 року та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права.

Касаційна скарга мотивована тим, що до повноважень Комісії щодо розгляду питань про співфінансування для придбання житла належить лише визначення розміру житла та розміру співфінансування на підставі документів, які раніше прийняті Відділом реєстру житлового фонду та передані Департаменту соціальної політики, але аж ніяк не визначення черговості позивача у списку учасників Програми та тим більше, підстав набуття статусу учасника бойових дій. Крім цього, з моменту передачі (24 червня 2019 року) Відділом реєстру житлового фонду до Департаменту соціальної політики звернення позивача та прийняття Комісією відмовного рішення пройшло 38 робочих днів, що є підставою стверджувати про порушення з боку відповідача прав та законних інтересів позивача.

Зазначає, що згідно з інформацією, наданої відділом реєстру житлового фонду департаменту житлово-комунального господарства (лист від 13 серпня 2019 року № 4/19.9- 12/2019), позивач перебував у списку учасників Програми станом на 25 липня 2019 року за № 29. Водночас, відповідно до листа Виконавчого комітету Луцької міської ради від 01 серпня 2019 року № 6.1- 7/1044/2019 за період з 01 січня 2017 року до 26 липня 2019 року 61 учасник Програми отримав кошти на придбання житла, з них 21 особа з інвалідністю внаслідок війни та 40 учасників бойових дій. Крім цього, рішеннями Виконавчого комітету Луцької міської ради від 17 липня 2019 року № 429-1, від 02 жовтня 2019 року № 600-1, від 01 листопада 2019 року надано співфінансування ще трьом учасникам бойових дій та трьом особам з інвалідністю внаслідок війни.

Рішенням Виконавчого комітету Луцької міської ради від 17 липня 2019 року № 425-1 з Програми виключено двох її учасників: ОСОБА_3 та ОСОБА_4 . Рішенням Виконавчого комітету Луцької міської ради від 18 вересня 2019 року № 565-1 знято з квартирного обліку три особи у зв`язку з визначенням суми співфінансування; рішенням від 06 листопада 2019 року № 684-1 виключено зі списку учасників Програми ще три особи; рішенням від 04 грудня 2019 року № 773-1 визначено розмір співфінансування для чотирьох осіб. Рішенням Виконавчого комітету Луцької міської ради від 18 грудня 2019 року № 815-1 у зв`язку з визначенням суми співфінансування та отриманням коштів на придбання житла виключено зі списку учасників Програми ще чотири особи.

Отже, загальна кількість учасників Програми, які отримали співфінансування, становить 79 осіб. Також згідно з листом від 06 грудня 2019 року № 6.1-7/2768/2019 Виконавчого комітету Луцької міської ради вбачається, що 13 учасників Програми звернулися у 2019 році із заявою про розгляд питання про співфінансування у наступному фінансовому році. Тобто, до цих осіб вже дійшла черга на розгляд їх заяв, але вони відмовилися з тих чи інших підстав.

Тобто в сукупності близько 92 учасників Програми скористалися своїм правом на співфінансування чи відмову від такого, в тому числі 21 особа з інвалідністю внаслідок війни.

Крім того, позивач звертає увагу на те, що протоколом засідання комісії щодо розгляду питань про співфінансування для придбання житла від 14 липня 2017 року № 3 було вирішено визначити розмір співфінансування учаснику Програми ОСОБА_5, а вже 06 грудня 2017 року рішенням Виконавчого комітету Луцької міської ради № 757-1 ОСОБА_5 виключено зі списку учасників Програми у зв`язку з отриманням співфінансування. ОСОБА_5 перебував у списку учасників Програми під № 52, в той час як позивач був поновлений під № 46. Після того як ОСОБА_5 отримав співфінансування, таке ж співфінансування отримали ще понад 50 учасників Програми.

Враховуючи наведене, черга ОСОБА_1 була пропущена з вини відповідача, що підтверджено рішенням Луцького міськрайонного суду Волинської області від 17 січня 2019 року у справі № 161/17462/18, проте відповідач чинить перешкоди у наданні позивачу співфінансування.

Позивач вважає, що суд апеляційної інстанції самоусунувся від вирішення вказаної справи та помилково/непрофесійно прикрився поясненням щодо дискреційності повноважень відповідача.

Позивач посилається на висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 11 вересня 2019 року у справі № 819/570/18, а також посилається на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування норми права у подібних правовідносинах стосовно надання органом місцевого самоврядування співфінансування на придбання житла учаснику бойових дій на сході України.

Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції

Ухвалою Верховного Суду від 11 вересня 2020 року відкрито касаційне провадження у зазначеній цивільній справі, витребувано матеріали справи із Луцького міськрайонного суду Волинської області.

У вересні 2020 року на адресу Верховного Суду надійшли матеріали цивільної справи.

Ухвалою Верховного Суду від 22 вересня 2021 року справу призначено до судового розгляду.

Доводи інших учасників справи

У жовтні 2020 року Виконавчий комітет Луцької міської ради в особі секретаря міської ради Пустовіта Г. О. подало відзив на касаційну скаргу, в якому вказує на те, що доводи касаційної скарги є безпідставними, а висновки судів першої та апеляційної інстанцій - законними та обґрунтованими, тому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

Рішенням Луцької міської ради від 26 жовтня 2016 року № 14/1 затверджено Програму забезпечення житлом на умовах співфінансування учасників бойових дій, інвалідів війни, які були призвані на військову службу по мобілізації для участі в проведенні антитерористичної операції, а також членів сімей загиблих (померлих), зниклих безвісти військовослужбовців зазначених категорій на 2017-2019 роки з наступними змінами та Порядок фінансування Програми забезпечення житлом на умовах співфінансування учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни, бійців- добровольців, а також членів сімей загиблих (померлих), зниклих безвісти на 2017- 2019 роки, в новій редакції, затвердженій рішенням міської ради від 25 липня 2018 року № 44/31 (далі - Порядок).

Позивач є учасником бойових дій, тобто відповідно до критеріїв, передбачених підпунктами 3.2-3.3 Програми, підпадає під її дію (а. с. 17).

05 січня 2017 року позивач скористався можливістю участі в Програмі, подав відповідну заяву через Центр надання адміністративних послуг у місті Луцьку, а рішенням Виконавчого комітету від 18 січня 2017 року № 23-1 його включено в Програму за порядковим номером 46 (а. с. 19).

Луцькою міською радою неодноразово вносилися зміни в умови спірної Програми.

Рішенням Виконавчого комітету Луцької міської ради від 19 липня 2017 року № 396-1 затверджена нова черговість участі у Програмі, згідно з якою позивач перебував у списку учасників за № 72 (а. с. 20-23).

Не погоджуючись із вказаним рішенням, позивач звернувся до Луцького міськрайонного суду Волинської області з позовом за захистом порушеного права.

Рішенням Луцького міськрайнного суду Волинської області від 17 січня 2019 року у справі № 161/17462/18, яке набрало законної сили 25 лютого 2019 року, зобов`язано Виконавчий комітет Луцької міської ради поновити ОСОБА_1 у списку учасників Програми Луцької міської ради за порядковим номером 46, в задоволенні решти позовних вимог відмовлено (а. с. 24-32).

Рішенням Виконавчого комітету Луцької міської ради від 17 квітня 2019 року № 259-1 ОСОБА_1 поновлено у списку учасників Програми за порядковим номером 46 (а. с. 33, 34).

Відповідно до Порядку питання про визначення розміру житла та розміру співфінансування особистого внеску учасника Програми, коштів бюджету міста та інших джерел, не заборонених законодавством, відноситься до компетенції Комісії щодо розгляду питань про співфінансування для придбання житла (далі - Комісія), Положення про Комісію та склад якої затверджено рішенням Виконавчого комітету міської ради від 28 квітня 2017 року № 203-1 "Про комісію щодо розгляду питань про співфінансування для придбання житла".

18 червня 2019 року ОСОБА_1 подав на ім`я заступника міського голови Луцької міської ради Костянтина Петрочука заяву про розгляд питання щодо надання фінансової підтримки по Програмі.

Копію заяви та доданих до неї документів департаментом соціальної політики Луцької міської ради отримано від відділу реєстру житлового фонду департаменту житлово-комунального господарства 25 червня 2019 року, що підтверджується супровідним листом від 24 червня 2019 року № 19 9-12/51.

10 липня 2019 року на засіданні Комісією було розглянуто звернення позивача та прийнято рішення про відкладення розгляду звернення з метою вивчення питання черговості перебування його у Списку учасників Програми та питання підстав отримання статусу учасника бойових дій.

Підставою для прийняття вищезазначеного рішення було те, що за інформацією, наданою відділом реєстру житлового фонду департаменту житлово-комунального господарства, ОСОБА_1 рішенням Виконавчого комітету міської ради від 17 квітня 2019 року № 259-1 включений у список учасників за порядковим номером 46.

Згідно з інформацією, наданою відділом реєстру житлового фонду департаменту житлово-комунального господарства (лист від 13 серпня 2019 року № 4/19.9-12/2019), ОСОБА_1 перебуває у списку учасників Програми станом на 25 липня 2019 року за № 29.


................
Перейти до повного тексту