1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 жовтня 2021 року

м. Київ

справа № 480/159/20

адміністративне провадження № К/9901/9647/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Берназюка Я.О., Стародуба О.П.,

розглянув у порядку письмового провадження справу

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Сенс"

на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 03 липня 2020 року (суддя Павлічек В.О.) та

постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 09 лютого 2021 року (колегія у складі суддів Мельнікової Л.В., Рєзнікової С.С., Бегунца А.О.)

у справі № 480/159/20

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сенс"

до Сумської міської ради

про визнання протиправним та скасування рішення.

І. РУХ СПРАВИ

1. 08.01.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю "Сенс" (далі - ТОВ "Сенс") звернулося до суду з позовом до Сумської міської ради, у якому просило визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 24.12.2019 № 6238-МР "Про вилучення земельної ділянки по проспекту М. Лушпи, 7а у м. Суми, яка перебуває в постійному користуванні ТОВ "Сенс", для суспільних потреб та викуп розташованих на ній об`єктів нерухомого майна для даних потреб" (далі - Рішення Сумської міської ради № 6238-МР).

2. Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 03.07.2020, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 09.02.2021, у задоволенні позову відмовлено.

3. 19.03.2021 ТОВ "Сенс" подало касаційну скаргу, що 22.03.2021 надійшла до Верховного Суду, у якій просило скасувати рішення Сумського окружного адміністративного суду від 03.07.2020 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 09.02.2021, справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

4. Ухвалою Верховного Суду від 12.04.2021 було відкрито провадження у справі. Відповідач клопотав про зупинення виконання оскаржуваних рішень, однак своєю ухвалою від 20.09.2018 Верховний Суд відмовив в його задоволенні.

5. Сторони клопотали про розгляд справи за участі їхньої участі, однак своєю ухвалою Верховний Суд відмовив у задоволенні такого клопотання.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ТОВ "Сенс" користується на праві постійного користування земельною ділянкою за адресою: м. Суми, просп. Михайла Лушпи, 7 а, загальною площею 1,48 га, кадастровий номер 5910136300:01:008:0107 на підставі додатку № 4 до рішення міськвиконкому від 18.02.1993 № 90 "Про надання земельних ділянок" та державного акта від 12.03.1997, який зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею № 151 (а.с. 46 - 51, т.1).

7. Згідно з державним актом земельна ділянка виділена для критої автомобільної стоянки. Земельна ділянка зареєстрована в Державному земельному кадастрі, право постійного користування земельною ділянкою зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (а.с. 52, т.1).

8. На спірній земельній ділянці позивачем збудовано автомобільну стоянку та в 2015 році зареєстровано декларацію про готовність об`єкта до експлуатації (а.с. 53 - 55, т.1). 19.08.2019 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право власності ТОВ "Сенс" на вказаний об`єкт нерухомого майна "Адмінбудівля, гараж та крита автостоянка" по просп. М. Лушпи, 7а в м. Суми (а.с. 63, т.1).

9. 24.12.2019 на сесії Сумської міської ради прийнято рішення № 6238 - МР "Про вилучення земельної ділянки по проспекту М. Лушпи, 7а у м. Суми, яка перебуває в постійному користуванні ТОВ "Сенс" (а.с. 10, т.1), відповідно до якого Сумська міська рада вирішила:

- вилучити земельну ділянку площею 1,4808 га по проспекту Михайла Лушпи, 7а у м. Суми, кадастровий номер 5910136300:01:008:0107, цільове призначення - для будівництва та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства, яка перебуває в постійному користуванні ТОВ "Сенс" згідно з Державним актом на право постійного користування землею 1-СМ № 002666 від 12.03.1997 року, для суспільних потреб, а саме: для будівництва дороги та бульвару з майданчиками відпочинку;

- викупити для суспільних потреб (будівництво дороги та бульвару з майданчиками відпочинку) об`єкти нерухомого майна, які розташовані за адресою: м. Суми, проспект Михайла Лушпи, 7а на зазначеній у пункті 1 рішення земельній ділянці та перебувають у власності ТОВ "Сенс" (номер запису про право власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 33064509 від 19.08.2019 року), а саме: адмінбудівлю, гараж та криту автостоянку загальною площею 106,7 кв.м. Орієнтовна викупна ціна п`ятсот тисяч гривень;

- фінансування витрат, пов`язаних з виконанням цього рішення, здійснити за рахунок коштів місцевого бюджету та визнати головним розпорядником бюджетних коштів департамент забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради;

- Департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради (Клименко Ю.М.) підготувати та надати бюджетний запит до проекту бюджету Сумської міської об`єднаної територіальної громади на 2020 рік для забезпечення фінансування заходів щодо викупу Об`єктів для суспільних потреб;

- Департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради:

5.1. У п`ятиденний строк з дати прийняття рішення письмово в установленому законодавством порядку повідомити товариство з обмеженою відповідальністю "Сенс" про прийняття цього рішення, в якому запропонувати товариству з обмеженою відповідальністю "Сенс" у місячний строк повідомити про надання згоди або відмову на вилучення земельної ділянки та проведення переговорів щодо умов викупу Об`єктів.

5.2. У разі надання товариству з обмеженою відповідальністю "Сенс" зазначеної в підпункті 5.1 пункту 5 рішення згоди вжити заходів щодо визначення вартості Об`єктів та збитків, завданих власнику внаслідок їх викупу, представляти інтереси Сумської міської ради при проведенні переговорів щодо викупу Об`єктів, укласти договір купівлі-продажу Об`єктів та вчинити дії щодо державної реєстрації припинення права постійного користування земельною ділянкою, зазначеною в пункті 1 рішення.

6. У разі відмови товариства з обмеженою відповідальністю "СЕНС" у наданні зазначеної в підпункті 5.1 пункту 5 рішення згоди правовому управлінню Сумської міської ради спільно з департаментом забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради звернутися до суду від імені Сумської міської ради з позовом про примусове відчуження з мотивів суспільної необхідності Об`єктів та припинення права постійного користування земельною ділянкою, вказаною в пункті 1 рішення.

10. Копія зазначеного рішення направлена позивачу Департаментом ресурсних платежів Сумської міської ради разом з повідомленням про вилучення земельної ділянки від 02.01.2020. В повідомлення також запропоновано ТОВ "Сенс" письмово повідомити про надання згоди на проведення переговорів щодо умов викупу або відмови від такого викупу.

11. Листом від 30.01.2020 ТОВ "Сенс" повідомило Департамент ресурсних платежів Сумської міської ради про те, що не погоджується із вилученням вказаної земельної ділянки та відмовляється від викупу об`єктів нерухомості, які на ній розташовані (а.с. 217, т.1).

III. АРГУМЕНТИ СТОРІН

12. Позовні вимоги позивач обґрунтовував тим, що рішення про вилучення земельної ділянки протиправно прийнято без згоди землекористувача, чим порушена встановлена ст. 149 Земельного кодексу України (далі ЗК України) процедура вилучення земельної ділянки з постійного користування. При цьому, в силу зазначених норм, відповідна згода повинна бути отримана до прийняття рішення про вилучення, а не після, як визначено в оскаржуваному рішенні. У разі відсутності згоди землекористувача на вилучення, відповідне рішення Сумської міської ради не приймається, натомість вилучення відбувається за рішенням суду (ч. 10 ст. 149 ЗК України).

13. Також позивач зазначав, що мета вилучення земельної ділянки та викупу об`єктів нерухомого майна не відповідає чинній містобудівній документації, земельна ділянка вилучається не "для суспільних потреб", а в інтересах приватного забудовника - ПАТ "Сумбуд". При цьому, позивач зазначає, що розміщення автомобільної стоянки на відведеній ТОВ "СЕНС" земельній ділянці передбачено містобудівною документацією. Ці обставини були також встановлені рішеннями Сумського окружного адміністративного суду. Отже вказані в оскаржуваному рішенні наміри вилучення земельної ділянки та викупу об`єктів нерухомого майна суперечать чинній містобудівній документації.

14. Окрім того, позивач вважав, що не дотримано процедуру погодження проекту оскаржуваного рішення. Також стверджував, що примусове вилучення земельної ділянки та викуп майна Товариства призведуть до фактичного припинення його господарської діяльності, так як вказане нерухоме майно та земельна ділянка є єдиним джерелом доходу, а зберігання транспортних засобів є єдиним видом господарської діяльності підприємства. Крім того, протягом строку чинності даного рішення (один рік) він позбавлений можливості реалізовувати законні наміри щодо нового будівництва на даній земельній ділянці, що перебувають в постійному користуванні, оскільки в разі примусового вилучення та викупу земельної ділянки за рішенням суду в подальшому ці витрати не будуть відшкодовані. Це порушує його права як землекористувача на забудову земельної ділянки (ст. 95 ЗК України).

15. У відзиві на позов Сумська міська рада зазначає, що позивачем належним чином не обґрунтовано факту порушення його прав та законних інтересів діями відповідача - прийняттям оскаржуваного рішення.

IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

16. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що прийняття рішення Сумської міської ради від 24.12.2019 № 6238-МР фактично не позбавляє права користування ТОВ "Сенс" спірною земельною ділянкою, а лише є початком процедури вилучення земельної ділянки з постійного користування у відповідності до встановленої чинним законодавством процедури, яка має конкретно визначені етапи, відтак, оскаржуване рішення не має зобов`язального характеру для позивача, а питання правомірності прийняття такого рішення вирішується судом під час розгляду справи за позовом органу місцевого самоврядування про примусове вилучення земельної ділянки

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

17. Як на підставу касаційного оскарження позивач покликається на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування ч. 1 ст. 149 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), ст. 9 Закону України від 17.11.2009 № 1559-VI "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" (далі - Закон № 1559-VI), ст. 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у питанні, чи мають суб`єкти, щодо яких орган місцевого самоврядування прийняв відповідне рішення про вилучення земельної ділянки для суспільних потреб, оскаржити таке рішення до суду, а також, чи може таке рішення органу місцевого самоврядування порушувати права та інтереси таких суб`єктів.

Оскаржуване рішення міської ради обмежує права позивача у користуванні земельною ділянкою, зокрема, права її забудови. 21.12.2019 ТОВ "Сенс" зверталося за отриманням містобудівних умов та обмежень для проєктування будівництва, проте Управління архітектури та містобудування Сумської області листом від 11.01.2020 відмовило у наданні містобудівних умов та обмежень. Суди не оцінили оскаржуване рішення міської ради на предмет суперечності чинній містобудівній документації наміру вилучити земельну ділянку та викупити об`єкти нерухомого майна.

18. Відзив від відповідача надійшов 05.05.2021. Відповідач покликається на правомірність висновків судів попередніх інстанцій з огляду на недоведеність позивачем наявного порушеного права, прийняття рішення Сумської міської ради від 24.12.2019 року № 6238-МР фактично не позбавляє права користування ТОВ "Сенс" спірною земельною ділянкою, а лише є початком процедури вилучення земельної ділянки з постійного користування у відповідності до встановленої чинним законодавством процедури, яка має конкретно визначені етапи, відтак, оскаржуване рішення не має зобов`язального характеру для позивача, а питання правомірності прийняття такого рішення вирішується судом під час розгляду справи за позовом органу місцевого самоврядування про примусове вилучення земельної ділянки.


................
Перейти до повного тексту