1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 жовтня 2021 року

м. Київ

Справа № 910/18663/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Студенець В.І. - головуючий, судді: Баранець О.М., Мамалуй О.О.

за участю секретаря судового засідання: Натаріної О.О.

розглянувши касаційну скаргу Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Комунальник-15" в особі голови правління Дівніч І.Ю.

на рішення Господарського суду міста Києва

(суддя - Марченко О.В.)

від 13.07.2020

та постанову Північного апеляційного господарського суду

(головуючий суддя - Сулім В.В., судді: Коротун О.М., Майданевич А.Г.)

від 10.12.2020

у справі № 910/18663/19

за позовом Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Комунальник-15" в особі голови правління Дівніч І.Ю.

до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Липківського-15", Солом`янської районної в місті Києві державної адміністрації

про визнання недійсним рішення установчих зборів та скасування державної реєстрації об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Липківського-15",

за участю представників учасників справи:

позивача - Ванджурак Р.В., Дівніч І.Ю., Матвієнко І.В.

відповідача 1 - Бойков О.С.

відповідача 2 - не з`явилися

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Короткий зміст позовних вимог

1.1. Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Комунальник-15" в особі голови правління Дівніч І.Ю. (далі - ЖБК "Комунальник-15") звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Липківського 15" (далі - ОСББ "Липківського 15") та Солом`янської районної в місті Києві державної адміністрації (далі - Солом`янська РДА) про визнання недійсним рішення установчих зборів від 14.10.2017 та скасування державної реєстрації ОСББ від 24.04.2018.

1.2. Позовні вимоги, зокрема, обґрунтовано тим, що ОСББ "Липківського 15" створено з порушенням норм Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку"; під час створення ОСББ не було дотримано вимог чинного законодавства щодо процедури створення такого роду об`єднань, а державна реєстрація об`єднання здійснена з порушенням вимог чинного законодавства, чим грубо порушені права та законні інтереси ЖБК "Комунальник-15".

Крім того позивачем зазначено, що на установчих зборах секретарем було обрано Яворську М.Я., проте після проведення зборів члени ініціативної групи замінили справжні бюлетені на інші, вказавши в якості секретаря Скріпко С.В.; Яворська М.Я. в свою чергу відмовилась підписувати протокол після того, як минув встановлений законом термін, та звернулася з листом до голови Солом`янської РДА та начальника відділу з питань державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Солом`янської РДА від 01.11.2017, в якому повідомила відділ з питань державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Солом`янської РДА про те, що її було обрано секретарем установчих зборів ОСББ від 14.10.2017, проте у встановлений законом термін ініціативній групі не вдалось зібрати достатню кількість бажаючих скласти відповідний протокол та створити ОСББ. Крім того, за твердженням позивача первісний бюлетень відрізняється від тих, що подавались при державній реєстрації ОСББ.

2. Зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 13.07.2020 у справі №910/18663/19 відмовлено у задоволені позовних вимог.

2.2. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, місцевий господарський суд виходив з того, що збори співвласників ОСББ були проведені з дотриманням законодавства, чинного на момент проведення таких зборів. Жодних порушень щодо оформлення протоколу і зібрання листів опитування з боку ініціативної групи не встановлено. Також установивши, що позовна вимога про скасування державної реєстрації Об`єднання є похідною від вимоги про визнання недійсним рішення установчих зборів від 14.10.2017, суд першої інстанції у задоволенні цієї вимоги також відмовив.

2.3. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 10.12.2020 рішення Господарського суду міста Києва від 13.07.2020 у справі №910/18663/19 залишено без змін.

2.4. Залишаючи без змін рішення суду першої інстанції, апеляційний господарський суд зазначив, що рішення місцевого господарського суду є таким, що прийняте з дотриманням норм матеріального та процесуального права. При цьому, суд апеляційної інстанції також встановив, що створення ОСББ "Липківського 15" жодним чином не порушують прав та обов`язків ЖБК "Комунальник-15", а з часу введення в дію нової редакції Закону України "Про житлово-комунальні послуги" (в частині управління будинком з 01.11.2019), позивач перестав бути особою, що може утримувати будинок.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнений виклад позиції інших учасників справи

3.1. Не погоджуючись з рішенням Господарського суду міста Києва від 13.07.2020 та постановою Північного апеляційного господарського суду від 10.12.2020 у справі №910/18663/19, Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Комунальник-15" в особі голови правління Дівніч І.Ю. подав касаційну скаргу, якою просить зазначені судові рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

3.2. Підставами касаційного оскарження Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Комунальник-15" в особі голови правління Дівніч І.Ю. визначено пункти 1, 3, 4 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України.

3.3. Відповідно до пункту 1 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України підставою касаційного оскарження визначено, якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку.

3.4. Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Комунальник-15" в особі голови правління Дівніч І.Ю. підставою касаційного оскарження зазначає пункт 1 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України, оскільки вважає, що судами попередніх інстанцій в оскаржуваних судових рішеннях застосовано частину четверту статті 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" без урахування висновків щодо її застосування, викладених у постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.04.2018 у справі №904/2796/17, у постановах Верховного Суду від 25.06.2019 у справі №922/1500/18, від 28.04.2020 у справі №917/971/19, від 01.10.2020 у справі №916/2556/19.

3.5. Пунктом 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України визначено в якості підстави касаційного оскарження відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

3.6. ОК "Житлово-будівельний кооператив "Комунальник-15" вважає, що відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування частини третьої статті 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" та відсутній висновок щодо того, чи листки письмового опитування співвласників обов`язково повинні пронумеровуватися, прошнуровуватися та додаватись до відповідного протоколу зборів у розумінні частини восьмої статті 10 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", та чи є допустимими доказами листки письмового опитування співвласників, які не відповідають вимогам частини восьмої статті 10 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" щодо пронумерування, прошнуровуванння та додання до відповідного протоколу зборів.

3.7. Відповідно до пункту 4 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України підставою касаційного оскарження є неправильне застосування норм матеріального та порушення процесуального права, якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами першою, третьою статті 310 цього Кодексу.

3.8. Підставою касаційного оскарження також визначено пункт 4 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України, а саме:

- пункт 1 частини третьої статті 310 Господарського процесуального кодексу України, оскільки вважає, що суди не дослідили зібрані у справі докази, зокрема, заяви свідків, відеозапис та інші докази, наявні в матеріалах справи, що унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення справи;

- пункт 4 частини третьої статті 310 Господарського процесуального кодексу України, оскільки вважає, що суди встановили обставини, що мають суттєве значення, на підставі недопустимих доказів - листків письмового опитування співвласників, які не відповідають вимогам частини восьмої статті 10 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".

3.9. У відзивах на касаційну скаргу Солом`янська районна в місті Києві та ОСББ "Липківського 15" проти вимог касаційної скарги заперечують з підстав її необґрунтованості та безпідставності та просять судові рішення залишити без змін.

4. Фактичні обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій

Підставою для проведення державної реєстрації ОСББ стало рішення установчих зборів, оформлене протоколом від 14.10.2017, відповідно до якого загальна чисельність співвласників будинку (загальна кількість власників квартир та нежитлових приміщень) становить 181 співвласник.

У зборах взяли участь особисто та/або через представників співвласники в кількості 24 особи з правом голосу, яким належать квартири та/або нежитлові приміщення багатоквартирного будинку.

У письмовому опитуванні взяли участь особисто та/або через представників співвласники в кількості 75 осіб, яким належать квартири та/або нежитлові приміщення багатоквартирного будинку; загальна кількість співвласників, які взяли участь у голосуванні - 99 осіб.

За створення ОСББ, затвердження його назви та статуту проголосувало 22 співвласники, 2 співвласники - проти.

За обрання членів правління ОСББ власників квартир: №158 ОСОБА_1, №11 ОСОБА_2, №12 ОСОБА_3, №14 ОСОБА_4, №49 ОСОБА_5, №50 ОСОБА_6, №100 ОСОБА_7, №149 ОСОБА_8, №157 ОСОБА_9, №139 ОСОБА_10, №47 ОСОБА_11 проголосувало 22 співвласники, 2 співвласники - проти.

За надання повноважень голові та секретарю установчих зборів щодо підписання протоколу установчих зборів, статуту ОСББ та інших документів проголосувало 22 співвласники, 2 співвласники - проти.

За надання повноважень ОСОБА_1 на проведення всіх необхідних дій для державної реєстрації ОСББ проголосувало 22 співвласники, 2 співвласники - проти.

Так, 14.10.2017 було проведено установчі збори ОСББ за місцезнаходженням: АДРЕСА_1 .

На порядок денний зборів було винесено такі питання:

- організаційні питання (обрання голови і секретаря зборів);

- створення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, визначення його назви та місцезнаходження;

- розгляд і затвердження статуту об`єднання співвласників багатоквартирного будинку;

- обрання членів правління;

- обрання членів ревізійної комісії;

- обрання відповідальних осіб, уповноважених на підписання статуту та реєстрацію об`єднання.

За загальною інформацією:

- загальна кількість співвласників багатоквартирного будинку становить 177 осіб;

- загальна площа всіх квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку становить 8 005 кв.м.;

- в установчих зборах ОСББ взяли участь особисто та/або через представників співвласники в кількості 21 особа, яким належать квартири та/або нежитлові приміщення багатоквартирного будинку загальною площею 959,12 кв.м.;

- у письмовому опитуванні взяли участь особисто та/або через представників співвласники в кількості 76 осіб, яким належать квартири та/або нежитлові приміщення у багатоквартирному будинку загальною площею 3 302,38 кв.м.

Відповідно до першого питання порядку денного головою зборів обрано ОСОБА_1, а секретарем - ОСОБА_4 .

Згідно з другим питанням щодо створення ОСББ "за" проголосувало 20 співвласників, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 929,32 кв.м. (загальна кількість голосів становить 11,61%), "ні" проголосував один співвласник, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень якого становить 29,8 кв.м. (загальна кількість голосів становить 0,37%), результат - рішення не прийнято, письмове опитування.

За третім питанням стосовно затвердження статуту ОСББ "за" проголосувало 20 співвласників, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 929,32 кв.м. (загальна кількість голосів становить 11,61%), "ні" проголосував один співвласник, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень якого становить 29,8 кв.м. (загальна кількість голосів становить 0,37%), результат - рішення не прийнято, письмове опитування.

Відповідно до четвертого питання щодо обрання членів правління "за" проголосувало 20 співвласників, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 929,32 кв.м. (загальна кількість голосів становить 11,61%), "ні" проголосував один співвласник, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень якого становить 29,8 кв.м. (загальна кількість голосів становить 0,37%), результат - рішення не прийнято, письмове опитування.

Згідно з п`ятим питанням стосовно обрання членів ревізійної комісії "за" проголосувало 20 співвласників, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 929,32 кв.м. (загальна кількість голосів становить 11,61%), "ні" проголосував один співвласник, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень якого становить 29,8 кв.м. (загальна кількість голосів становить 0,37%), результат - рішення не прийнято, письмове опитування.

За шостим питанням щодо обрання відповідальних осіб, уповноважених на підписання статуту та реєстрацію об`єднання "за" проголосувало 20 співвласників, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 929,32 кв.м. (загальна кількість голосів становить 11,61%), "ні" проголосував один співвласник, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень якого становить 29,8 кв.м. (загальна кількість голосів становить 0,37%), результат - рішення не прийнято, письмове опитування.

Після письмового опитування співвласників:

- друге питання - "за" 94 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 4 138,6 кв.м. (загальна кількість голосів становить 51,70%); "ні" 3 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 122,9 кв.м. (загальна кількість голосів становить 1,53%); рішення - створити ОСББ та затвердити його назву "Липківського 15";

- третє питання - "за" 94 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 4 138,6 кв.м. (загальна кількість голосів становить 51,70%); "ні" 3 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 122,9 кв.м. (загальна кількість голосів становить 1,53%); рішення - затвердити статут ОСББ;

- четверте питання - обрання членів правління у складі:

ОСОБА_1 "за" 93 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 4 080,4 кв.м. (загальна кількість голосів становить 50,97%); "ні" 4 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 181,1 кв.м. (загальна кількість голосів становить 2,26%);

ОСОБА_2 "за" 92 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 4 030,6 кв.м. (загальна кількість голосів становить 50,35%); "ні" 5 співвласників, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 230,9 кв.м. (загальна кількість голосів становить 2,88%);

ОСОБА_3 "за" 74 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 3 112,95 кв.м. (загальна кількість голосів становить 38,89%); "ні"" 23 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 1 148,55 кв.м. (загальна кількість голосів становить 14,34%);

ОСОБА_4 "за" 93 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 4 121,86 кв.м. (загальна кількість голосів становить 51,49%); "ні" 4 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 139,64 кв.м. (загальна кількість голосів становить 1,74%);

ОСОБА_5 "за" 94 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 4 138,6 кв.м. (загальна кількість голосів становить 51,70%); "ні" 3 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 122,9 кв.м. (загальна кількість голосів становить 1,53%);

ОСОБА_6 "за" 94 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 4 123,14 кв.м. (загальна кількість голосів становить 51,50%); "ні" 4 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 138,36 кв.м. (загальна кількість голосів становить 1,73%);

ОСОБА_7 "за" 94 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 4 138,6 кв.м. (загальна кількість голосів становить 51,70%); "ні" 3 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 122,9 кв.м. (загальна кількість голосів становить 1,53%);

ОСОБА_8 "за" 75 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 3 253,51 кв.м. (загальна кількість голосів становить 40,64%); "ні" 22 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 1 007,99 кв.м. (загальна кількість голосів становить 12,59%);

ОСОБА_12 "за" 91 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 4 008,94 кв.м. (загальна кількість голосів становить 50,08%); "ні" 6 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 252,56 кв.м. (загальна кількість голосів становить 3,15%);

ОСОБА_10 "за" 39 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 1 542,5 кв.м. (загальна кількість голосів становить 19,27%); "ні" 58 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 2 719 кв.м. (загальна кількість голосів становить 33,96%);

ОСОБА_11 "за" 67 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 2 890,76 кв.м. (загальна кількість голосів становить 36,11%); "ні" 30 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 1 370,74 кв.м. (загальна кількість голосів становить 17,12%);

рішення - обрати правління ОСББ складі: ОСОБА_1 ; ОСОБА_2 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_7 ; ОСОБА_12 ;

- п`яте питання - обрання членів ревізійної комісії у складі:

ОСОБА_13 "за" 94 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 4 138,6 кв.м. (загальна кількість голосів становить 51,70%); "ні" 3 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 122,9 кв.м. (загальна кількість голосів становить 1,53%);

ОСОБА_14 "за" 89 співвласників, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 3 891,8 кв.м. (загальна кількість голосів становить 48,62%); "ні" 8 співвласників, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 369,7 кв.м. (загальна кількість голосів становить 4,61%);

ОСОБА_15 "за" 87 співвласників, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 3 768,7 кв.м. (загальна кількість голосів становить 47,07%); "ні" 10 співвласників, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 492,8 кв.м. (загальна кількість голосів становить 6,16%);

рішення - обрати ревізійну комісію у складі: ОСОБА_13 ;

- шосте питання - обрання відповідальних осіб, уповноважених на підписання статуту і реєстрацію об`єднання:

"за" 94 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 4 138,6 кв.м. (загальна кількість голосів становить 51,70%); "ні" 3 співвласники, загальна площа квартир та/або нежитлових приміщень яких становить 122,9 кв.м. (загальна кількість голосів становить 1,53%);

рішення 6.1 - уповноважити голову і секретаря зборів підписати затверджений зборами статут ОСББ і підписати протокол даних зборів та інші документи, необхідні для державної реєстрації ОСББ;

рішення 6.2 - уповноважити ОСОБА_1 на проведення державної реєстрації ОСББ (подати документи, заповнити та підписати заяву про державну реєстрацію ОСББ), в тому числі з правом надання повноважень на реєстрацію іншим особам.

Солом`янською РДА було подано суду копії реєстраційної справи ОСББ, з якої вбачається, що:

- заяву про державну реєстрацію створення ОСББ подано 20.04.2018 за підписом ОСОБА_1, яка була уповноважена на її підписання зборами співвласників;

- статут ОСББ підписано головою зборів ОСОБА_1 і секретарем зборів ОСОБА_4 ;

- бюлетені для голосування 14.10.2017 на зборах було заповнено 21 особою;

- листки письмового опитування заповнено: 14.10.2017 - 4 особами; 15.10.2017 - 1 особою; 16.10.2017 - 2 особами; 17.10.2017 - 4 особами; 18.10.2017 - 5 особами; 19.10.2017 - 1 особою; 20.10.2017 - 5 особами; 21.10.2017 - 12 особами; 22.10.2017 - 3 особами; 23.10.2017 - 3 особами; 24.10.2017 - 7 особами; 25.10.2017 - 9 особами; 26.10.2017 - 6 особами; 27.10.2017 - 2 особами; 28.10.2017 - 3 особами; 29.10.2017 - 9 особами, а всього 76 осіб;

- 23.04.2018 держаним реєстратором було зупинено розгляд документів для реєстрації ОСББ, оскільки відомості, які вказані у документах, викладені російською мовою.

Після усунення зазначених недоліків 24.04.2018 ОСББ було зареєстровано як юридичну особу.

5. Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій з посиланням на норми права, яким керувався суд

5.1. Відповідно до положень статті 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

5.2. Відповідно до статті 384 Цивільного кодексу України будинок, споруджений або придбаний житлово-будівельним (житловим) кооперативом, є його власністю. Член житлово-будівельного (житлового) кооперативу має право володіння і користування, а за згодою кооперативу - і розпоряджання квартирою, яку він займає в будинку кооперативу, якщо він не викупив її. У разі викупу квартири член житлово-будівельного (житлового) кооперативу стає її власником.

5.3. Згідно зі статтею 385 Цивільного кодексу України власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.

5.4. Закон України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" визначає правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку.

Статтею 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" передбачено, що об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.

В одному багатоквартирному будинку може бути створено тільки одне об`єднання. Власники квартир та нежитлових приміщень у двох і більше багатоквартирних будинках, об`єднаних спільною прибудинковою територією, елементами благоустрою, обладнанням, інженерною інфраструктурою, можуть створити одне об`єднання.

Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.

Об`єднання є юридичною особою, що створюється відповідно до закону.

Об`єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками.

Об`єднання відповідає за своїми зобов`язаннями коштами і майном об`єднання, від свого імені набуває майнові і немайнові права та обов`язки, виступає позивачем та відповідачем у суді. Об`єднання не несе відповідальності за зобов`язаннями співвласників.

Відповідно до статті 5 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" житлово-будівельні кооперативи можуть бути реорганізовані в об`єднання.

Реорганізація відбувається за рішенням загальних зборів. Відповідно до статуту (положення) кооперативу збори можуть прийняти рішення про реорганізацію кооперативу в об`єднання. З моменту прийняття цього рішення зазначені збори вважаються установчими зборами об`єднання і далі проводяться відповідно до вимог цього Закону.

Участь в установчих зборах беруть члени житлово-будівельного кооперативу, які повністю сплатили вартість квартир і належну частку у вартості нежитлових приміщень та іншого майна і виявили таке бажання.

5.5. Частиною п`ятою статті 13 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" встановлено, що співвласники багатоквартирних будинків, утримання яких до дня набрання чинності цим Законом здійснювали житлово-будівельні (житлові) кооперативи, продовжують відшкодовувати витрати на утримання відповідних будинків і споруд та прибудинкових територій таким кооперативам до моменту створення в багатоквартирному будинку об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (у тому числі шляхом реорганізації кооперативу) або прийняття співвласниками рішення про форму управління багатоквартирним будинком.

5.6. Згідно із статтею 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" об`єднання може бути створено лише власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (багатоквартирних будинках). Установчі збори об`єднання у новозбудованих багатоквартирних будинках можуть бути проведені після державної реєстрації права власності на більше половини квартир та нежитлових приміщень у такому будинку.

Для створення об`єднання скликаються установчі збори.

Скликання установчих зборів здійснюється ініціативною групою, яка складається не менш як з трьох власників квартир або нежилих приміщень.

Повідомлення про проведення установчих зборів направляється ініціативною групою не менше ніж за 14 днів до дати проведення установчих зборів. Повідомлення направляється в письмовій формі і вручається кожному співвласнику під розписку або шляхом поштового відправлення (рекомендованим листом). У повідомленні про проведення установчих зборів зазначається, з чиєї ініціативи скликаються збори, місце і час проведення, проект порядку денного.

Час і місце проведення обираються зручними для більшості можливих учасників зборів.

Установчі збори веде голова зборів, який обирається більшістю голосів присутніх співвласників або їх представників.

Кожний співвласник (його представник) під час голосування має кількість голосів, пропорційну до частки загальної площі квартири або нежитлового приміщення співвласника у загальній площі всіх квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.

Якщо одна особа є власником квартир (квартири) та/або нежитлових приміщень, загальна площа яких становить більш як 50 відсотків загальної площі всіх квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, кожний співвласник на установчих зборах має один голос незалежно від кількості та площі квартир або нежитлових приміщень, що перебувають у його власності.

Рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більше половини загальної кількості усіх співвласників.

Якщо в результаті проведення установчих зборів для прийняття рішення не набрано кількості голосів "за" або "проти", встановленої частиною дев`ятою цієї статті, проводиться письмове опитування співвласників, які не голосували на установчих зборах. Письмове опитування співвласників проводиться протягом 15 календарних днів з дати проведення установчих зборів. Якщо протягом зазначеного строку необхідну кількість голосів "за" не набрано, рішення вважається неприйнятим.

Письмове опитування під час установчих зборів об`єднання проводиться в порядку, передбаченому Законом України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".

Рішення приймається шляхом поіменного голосування. Під час підрахунку голосів враховуються і голоси, подані співвласниками під час проведення установчих зборів, і голоси, подані під час письмового опитування. Рішення оформляється особистим підписом кожного, хто проголосував, із зазначенням результату голосування ("за" чи "проти").

Установчі збори приймають рішення про створення об`єднання і затверджують його статут.

Державна реєстрація об`єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Об`єднання (асоціація) вважається утвореним з дня його державної реєстрації.

5.7. Відповідно до частин першої та третьої статті 10 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об`єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об`єднань співвласників багатоквартирних будинків (частина перша). Збори співвласників можуть скликатися ініціативною групою у складі не менше трьох співвласників або управителем, обраним відповідно до цього Закону (частина третя).

Частиною восьмою статті 10 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" передбачено, що якщо під час проведення зборів співвласників для прийняття рішення не набрано встановленої частиною шостою цієї статті кількості голосів "за" або "проти", проводиться письмове опитування співвласників, які не голосували на зборах. Письмове опитування співвласників проводиться протягом 15 календарних днів з дати проведення зборів співвласників. Якщо протягом цього строку необхідної кількості голосів "за" не набрано, рішення вважаються неприйнятими.

Письмове опитування співвласників проводиться ініціативною групою та іншими співвласниками за бажанням.

Письмове опитування може проводитися щодо одного або декількох питань одночасно. Питання - це текст, у якому викладається пропозиція у вигляді резолюції, щодо якої учаснику опитування пропонується відповісти "за", "проти" або "утримався". Питання повинно мати чітке і зрозуміле формулювання, що не допускає різних тлумачень.

Письмове опитування співвласників проводиться шляхом власноручного заповнення ними листків опитування, в яких зазначаються день опитування, прізвище, ім`я, по батькові співвласника, документ, що підтверджує право власності на квартиру або нежитлове приміщення, номер квартири або нежитлового приміщення, загальна площа квартири або нежитлового приміщення, документ, що надає повноваження на голосування від імені співвласника (для представників), відповідь співвласника на питання "так", "ні" або "утримався", особистий підпис співвласника та особи, яка проводила опитування.

Голосування від імені співвласника представником здійснюється в порядку представництва згідно з вимогами цивільного законодавства. Кожен співвласник, який має право голосу, може реалізувати це право під час проведення такого опитування лише один раз з одного питання.

Забороняється в процесі проведення письмового опитування співвласників примушувати їх до голосування за або проти прийняття відповідного рішення чи винагороджувати їх за це в будь-якій формі.

За результатами підрахунку результатів письмового опитування співвласників особи, які проводили письмове опитування, вносять його результати до протоколу зборів та підводять загальні підсумки голосування щодо всіх питань. Під час підрахунку голосів враховуються і голоси, подані на зборах співвласників, і голоси співвласників, отримані під час проведення письмового опитування.

Листки письмового опитування співвласників пронумеровуються, прошнуровуються та додаються до відповідного протоколу зборів.

5.8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідачем подано суду копію списку повідомлених про проведення 14.10.2017 о 12 год. 00 хв. за адресою: АДРЕСА_1 (біля другого парадного) установчих зборів об`єднання співвласників вказаного багатоквартирного будинку, а саме про ініціаторів його проведення, дату, місце та час проведення, порядок денний. Тобто вказаним списком підтверджено факт повідомлення власників 162 квартир, з яких 59 повідомлено особисто під підпис, інших - шляхом надіслання рекомендованих листів.

Щодо проведення зборів в автобусі, то, як встановлено судами та не спростовано позивачем, головою правління ОСОБА_10 було відмовлено співвласникам квартир у доступі до нежитлового приміщення за наведеною адресою, тому збори проводилися у автобусі, що стояв біля будинку.

Також судами попередніх інстанцій з наявних в матеріалах реєстраційної справи ОСББ копій бюлетенів голосування установчих зборів ОСББ, встановлено, що секретарем зборів обрано ОСОБА_4 . При цьому суди встановили, що секретарем зборів запропоновано обрати саме ОСОБА_4, та зазначене підтверджується наданим позивачем відеозаписом зборів.

Спростовано судами попередніх інстанцій і доводи позивача стосовно поданої копії бюлетені для голосування, який був заповнений ОСОБА_16, що за доводами позивача є підтвердженням обрання секретарем зборів ОСОБА_14, по-перше, такий бюлетень відрізняється від тих бюлетенів, які наявні в матеріалах реєстраційної справи, також доводи позивача спростовуються наданим же ним відеозаписом, яким було зафіксовано бюлетень, отриманий на зборах; по-друге, наданий позивачем бюлетень не містить повного переліку запропонованого складу правління ОСББ, а також складу ревізійної комісії. З огляду на зазначене, суди дійшли висновку, що такий бюлетень не був заповнений на зборах співвласників.

Також судами обох інстанцій встановлено, що наявні у реєстраційній справі листи опитування підписані (датуються) протягом 14.10.2017 - 29.10.2017, тобто у визначений законом строк. Доказів того, що листи опитування підписувалися "весною", матеріали справи не містять.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що матеріали справи не містять жодних порушень щодо оформлення протоколу і зібрання листів опитування з боку ініціативної групи. Всі доводи позивача ґрунтуються лише на заявах свідків, жодного документального підтвердження викладених у позовній заяві доводів матеріали справи не містять.

5.9. Верховний Суд відхиляє доводи скаржника про те, що оскаржувані судові рішення у справі №910/18663/19 ухвалені без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.04.2018 у справі № 904/2796/17, у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 25.06.2019 у справі №922/1500/18, від 01.10.2020 у справі №916/2556/19, від 28.04.2020 у справі № 917/971/19, оскільки судові рішення в них прийнято за різних фактичних обставин справи. У кожній конкретній справі судами досліджувались різні за змістом докази, які подавались сторонами в обґрунтування позовних вимог про визнання недійсними рішення установчих зборів. При цьому, положення Законів України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" та "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" застосовано судами, виходячи із встановлених судами обставин справи.

Колегія суддів також зазначає, що інші доводи скаржника, наведені у касаційній скарзі, не доводять порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального чи процесуального права, та направлені на переоцінку доказів та обставин справи, що були предметом розгляду та їм була надана належна правова оцінка, що виходить за межі повноважень суду касаційної інстанції, передбачених статтею 300 Господарського процесуального кодексу України, а тому відхиляються Судом.

5.10. З врахуванням викладеного та встановлених судами попередніх інстанцій обставин справи, колегія суддів вважає обґрунтованими висновки господарських судів про відсутність правових підстав для задоволення позову в частині вимоги про визнання недійсним установчих зборів і оскільки під час касаційного провадження не знайшли свого підтвердження доводи скаржника про неправильне застосування судами норм матеріального чи процесуального права, оскаржені судові рішення в цій частині підлягають залишенню без змін.

5.11. Щодо вимоги про скасування державної реєстрації Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Липківського-15" від 24.04.2018, колегія суддів зазначає таке.

Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначено спеціальною нормою - Законом України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку".

Закон України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" визначає ОСББ як юридичну особу, створену власниками для сприяння використання їх власного майна, управління, утримання і використання неподільного та загального майна.

Загальний порядок створення юридичної особи унормовано статтею 87 Цивільного кодексу України, яка передбачає, що для створення юридичної особи її учасники (засновники) розробляють установчі документи, які викладаються письмово і підписуються всіма учасниками (засновниками), якщо законом не встановлений інший порядок їх затвердження. Юридична особа приватного права може створюватися та діяти на підставі модельного статуту, затвердженого Кабінетом Міністрів України, що після його прийняття учасниками стає установчим документом. Засновники (учасники) юридичної особи, утвореної на підставі модельного статуту, можуть у встановленому законом порядку затвердити статут, який є установчим документом, та провадити діяльність на його підставі. Юридична особа вважається створеною з дня її державної реєстрації.

Відповідно до частини першої статті 89 Цивільного кодексу України юридична особа підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом. Дані державної реєстрації включаються до єдиного державного реєстру, відкритого для загального ознайомлення.

Пункт 4 частини першої статті 1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" передбачає, що державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (державна реєстрація) - це офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи.

Частиною першою статті 104 Цивільного кодексу України визначено, що юридична особа припиняється лише шляхом реорганізації або ліквідації. Згідно із частиною другою вказаної статті юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Статтею 110 Цивільного кодексу України встановлено, що юридична особа ліквідується: 1) за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв`язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами; 2) за рішенням суду про ліквідацію юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути, за позовом учасника юридичної особи або відповідного органу державної влади; 3) за рішенням суду про ліквідацію юридичної особи в інших випадках, встановлених законом, - за позовом відповідного органу державної влади.

Статтею 28 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" передбачено, що об`єднання вважається припиненим з дня внесення про це відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців. Об`єднання ліквідується у разі: придбання однією особою всіх приміщень у багатоквартирному будинку; прийняття співвласниками рішення про ліквідацію об`єднання; ухвалення судом рішення про ліквідацію об`єднання.

Порядок ліквідації об`єднання передбачає, що у разі ліквідації об`єднання кошти, що залишилися після задоволення вимог кредиторів, розподіляються між усіма співвласниками пропорційно до загальної площі квартири (квартир) та/або нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку, що перебувають у їхній власності. При цьому здійснюється залік заборгованості кожного співвласника перед об`єднанням відповідно до статуту цього об`єднання. Якщо співвласник має борг перед цим об`єднанням, сума якого перевищує суму його частки в майні, і відмовляється сплатити цей борг, спір вирішується у судовому порядку.

Загальний порядок ліквідації юридичної особи визначений у статті 111 Цивільного кодексу України. Загальна процедура ліквідації юридичної особи також передбачає низку обов`язкових дій - погашення існуючої кредиторської заборгованості, відчуження активів, звільнення працівників, передання документів до архіву тощо. Лише після вчинення цих дій і подання державному реєстратору відповідних документів в реєстр вноситься запис про припинення юридичної особи, а не запис про скасування її державної реєстрації.

Статтею 10 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" встановлено спростовну презумпцію відомостей, внесених до ЄДР, з огляду на що запис про припинення юридичної особи не є беззастережним доказом того, що юридична особа дійсно припинилася та більше не існує. Водночас, якщо процедуру ліквідації не було здійснено належним чином, то внесення до реєстру запису про припинення цієї юридичної особи не тягне її припинення.

Отже, ліквідація юридичної особи - це встановлена законом процедура, результатом якої є припинення діяльності юридичної особи, і першочерговою умовою ліквідації законодавство визначило саме рішення її учасників про ліквідацію. Як юридична особа ОСББ може припинити діяльність у порядку, передбаченому законом, зокрема шляхом ліквідації.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 29.06.2021 у справі № 916/964/19 дійшла висновку, що позовна вимога щодо скасування державної реєстрації створеної юридичної особи (ОСББ), яка створена у відповідному порядку на захист інтересів співвласників будинку, існує та здійснює свою діяльність тривалий час, за період свого існування набувши відповідних прав і обов`язків, не призведе до поновлення прав і законних інтересів співвласника ОСББ, який звертається з таким позовом. Швидше за все такий позов буде свідчити про втручання суду в діяльність ОСББ та порушення інтересів інших його співвласників, що є недопустимим.

Оскільки скасування державної реєстрації ОСББ (реєстраційного запису) за рішенням суду не може вважатися ліквідацією юридичної особи, яка відбувається в порядку, передбаченому пунктом 2 частини першої статті 110 Цивільного кодексу України, і не призводить до припинення ОСББ з огляду на вимоги статті 25 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", якою визначається порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій, позовна вимога щодо скасування державної реєстрації існуючої юридичної особи, яка створена у відповідному порядку та набула за період свого існування відповідних прав і обов`язків, не призведе до поновлення прав і законних інтересів особи, яка звертається з таким позовом.

Звернення особи з позовною вимогою про скасування державної реєстрації ОСББ (реєстраційного запису) є підставою для закриття провадження у справі.

З огляду на викладене, оскільки суди обох інстанцій розглянули позовні вимоги щодо скасування державної реєстрації ОСББ, тобто прийняли рішення по суті цієї вимоги, а не закрили провадження у справі в цій частині, то враховуючи висновок Великої Палати Верховного Суду, викладений у постанові від 29.06.2021 у справі № 916/964/19, рішення суду першої інстанції та постанову апеляційного господарського суду в частині вирішення позовних вимог щодо скасування державної реєстрації об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Липківського-15" необхідно скасувати, а провадження у справі в цій частині - закрити.

Аналогічні правові висновки також викладено Касаційним господарським судом у постановах від 11.08.2021 у справі №920/1245/20, від 11.08.2021 у справі №922/2575/19, від 26.08.2021 у справі №916/3460/19, від 31.08.2021 у справі №925/753/20, від 17.08.2021 у справі №925/687/20.


................
Перейти до повного тексту