1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 жовтня 2021 року

м. Київ

справа № 750/2431/17

адміністративне провадження № К/9901/37470/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., провівши у касаційному порядку попередній розгляд справи за позовом ОСОБА_1 до Чернігівської міської ради, треті особи: Комунальне підприємство "Паркування та ринок" Чернігівської міської ради, Управління житлово-комунального господарство Чернігівської міської ради, ФОП ОСОБА_2, ФОП ОСОБА_3, ФОП ОСОБА_4, ФОП ОСОБА_5, ФОП ОСОБА_6, ФОП ОСОБА_7, ФОП ОСОБА_8, ФОП ОСОБА_9, ФОП ОСОБА_10, ФОП ОСОБА_11, ФОП ОСОБА_12, ФОП ОСОБА_13, ФОП ОСОБА_14, ФОП ОСОБА_15, ФОП ОСОБА_16, ФОП ОСОБА_17, ФОП ОСОБА_18, ФОП ОСОБА_19, ФОП ОСОБА_20, ФОП ОСОБА_21, ФОП ОСОБА_22, ФОП ОСОБА_23, ФОП ОСОБА_24, ФОП ОСОБА_25, ФОП ОСОБА_26, ФОП ОСОБА_27, ФОП ОСОБА_28, ФОП ОСОБА_29, ФОП ОСОБА_30, ФОП ОСОБА_31, ФОП ОСОБА_32, ФОП ОСОБА_33, ФОП ОСОБА_34, ФОП ОСОБА_35, ФОП ОСОБА_36, ФОП ОСОБА_37, ФОП ОСОБА_38, ФОП ОСОБА_39, ФОП ОСОБА_40, ФОП ОСОБА_41, ФОП ОСОБА_42, ФОП ОСОБА_43, ФОП ОСОБА_44, ФОП ОСОБА_45, ФОП ОСОБА_46, ФОП ОСОБА_47 про визнання протиправним та скасування пункту №2 рішення Чернігівської міської ради, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Деснянського районного суду м. Чернігова у складі судді Литвиненко І.В. від 05.05.2017 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Мацедонської В.Е., Лічевецького І.О., Мельничука В.П. від 02.08.2017,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У березні 2017 року ОСОБА_1 (далі у тексті цієї постанови також ОСОБА_1, позивачка) звернулася з позовом до Чернігівської міської ради (далі у тексті цієї постанови також Чернігівська міськрада, відповідач), треті особи: Комунальне підприємство "Паркування та ринок" Чернігівської міської ради, Управління житлово-комунального господарство Чернігівської міської ради, ФОП ОСОБА_2, ФОП ОСОБА_3, ФОП ОСОБА_4, ФОП ОСОБА_5, ФОП ОСОБА_6, ФОП ОСОБА_7, ФОП ОСОБА_8, ФОП ОСОБА_9, ФОП ОСОБА_10, ФОП ОСОБА_11, ФОП ОСОБА_12, ФОП ОСОБА_13, ФОП ОСОБА_14, ФОП ОСОБА_15, ФОП ОСОБА_16, ФОП ОСОБА_17, ФОП ОСОБА_18, ФОП ОСОБА_19, ФОП ОСОБА_20, ФОП ОСОБА_21, ФОП ОСОБА_22, ФОП ОСОБА_23, ФОП ОСОБА_24, ФОП ОСОБА_25, ФОП ОСОБА_26, ФОП ОСОБА_27, ФОП ОСОБА_28, ФОП ОСОБА_29, ФОП ОСОБА_30, ФОП ОСОБА_31, ФОП ОСОБА_32, ФОП ОСОБА_33, ФОП ОСОБА_34, ФОП ОСОБА_35, ФОП ОСОБА_36, ФОП ОСОБА_37, ФОП ОСОБА_38, ФОП ОСОБА_39, ФОП ОСОБА_40, ФОП ОСОБА_41, ФОП ОСОБА_42, ФОП ОСОБА_43, ФОП ОСОБА_44, ФОП ОСОБА_45, ФОП ОСОБА_46, ФОП ОСОБА_47, у якому просив:

- визнати протиправним та скасувати пункт №2 рішення Чернігівської міської ради від 28.02.2017 №16/VII-27 "Про демонтаж малих архітектурних форм" (далі також спірне, оскаржуване рішення).

2. Обґрунтовуючи вимоги позовної заяви, ОСОБА_1 посилався на протиправний характер спірного рішення з огляду на відсутність заборони щодо встановлення тимчасових споруд іншими особами, ніж тими, що звертались з відповідною заявою про надання паспорту прив`язки.

3. Позивач також наголошував, що паспорти прив`язки на розміщення тимчасових споруд не були анульовані, а Чернігівська міська рада не наділена повноваженнями приймати рішення про демонтаж тимчасових споруд без рішення суду.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

4. Постановою Деснянського районного суду м. Чернігова від 05.05.2017, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 02.08.2017, у задоволенні позову відмовлено.

5. Ухвалюючи такі судові рішення, суди попередніх інстанцій виходили з того, що земельна ділянка по АДРЕСА_1 належала КП "Паркування та ринок" на праві постійного користування, відповідно і паспорта прив`язки були виготовлені на замовлення КП "Паркування та ринок" ЧМР. Паспорти прив`язки не видавались на замовлення ФОП ОСОБА_1 .

6. Суди відзначали, що під час розгляду справи не було надано доказів виникнення у ФОП ОСОБА_1 прав на земельну ділянку для цілей ведення господарської діяльності, забезпечення в її межах благоустрою території.

7. Проаналізувавши норми пункту 2.6 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244. Суди першої та апеляційної інстанції дійшли висновку, що суб`єкт господарювання має отримати документи на землекористування, і лише після їх отримання він може звертатися за оформленням паспорту прив`язки.

8. Встановивши, що власником земельної ділянки по АДРЕСА_1 є територіальна громада в особі Чернігівської міської ради, суди підкреслювали, що позивач не є суб`єктом прав на зазначену земельну ділянку.

9. При цьому, суди констатували, що надання доручення Управлінню ЖКГ ЧМР вжити заходів, щодо демонтажу малих архітектурних форм відповідає колу повноважень виконавчого органу міської ради в сфері контролю благоустрою .

10. Відмовляючи у задоволенні позову, суди попередніх інстанцій також врахували, що КП "Паркування і ринок" Чернігівської міської ради не використовує земельну ділянку кадастровий номер 74100000:02:015:0298 площею 0,1792 га по АДРЕСА_1 . Фактично така ділянка зайнята тимчасовими спорудами, встановленими ФОП ОСОБА_1 і такими, що використовуються ним у власній господарській діяльності.

11. Отже, ураховуючи усе вищевикладене, суди дійшли висновку, що оскаржуваний позивачем пункт 2 рішення Чернігівської міської ради "Про демонтаж малих архітектурних форм" від 28.02.2017 №16/УІІ-27 прийнято в межах компетенції органу місцевого самоврядування та є правомірним, а позивачем не доведено, що прийняття вказаного рішення вплинуло на його права та обов`язки, як фізичної особи.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

12. Не погоджуючись із вищевказаними судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права, просить їх скасувати задовольнити позов у повному обсязі.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням Чернігівської міської ради від 29.01.2010 надано у постійне користування Комунальному підприємству "Паркування та ринок" ЧМР земельну ділянку площею 0,1792 га по АДРЕСА_1 для розміщення тимчасових прилавків (столів), що підтверджується копією державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ№375333.

14. КП "Паркування та ринок" ЧМР у 2012-2013 роках отримано три паспорта прив`язки в управлінні архітектури Чернігівської міської ради, а саме: відповідно до паспорта прив`язки від 24.04.2012 площа забудови становить 366 м2, відповідно до паспорта прив`язки від 28.11.2012 площа забудови становить 36 м2; відповідно до паспорта прив`язки від 27.03.2013 площа забудови становить 135 м.

15. КП "Паркування та ринок" ЧМР не розміщувало торгові павільйони по АДРЕСА_1 .

16. 31.07.2015 між громадянами ОСОБА_48 та ОСОБА_1 було укладено договір купівлі-продажу майна - торгових рядів, які знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 та складаються з 83 тимчасових приміщень загальною площею 551 кв.м.

17. 01.08.2015 між Комунальним підприємством "Паркування та ринок" Чернігівської міської ради та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (Інвестор) було укладено договір №108/015:0298 про спільну інвестиційну діяльність без створення юридичної особи. Предметом даного договору є спільна діяльність сторін з розміщення та експлуатації об`єктів соціально-торгового призначення - торгових рядів за адресою: АДРЕСА_1, які знаходяться на земельній ділянці площею 0,1792 га, що передана КП "Паркування та ринок" Чернігівської міської ради у постійне користування. Об`єктом інвестування за даним договором є розміщення (будівництво) та подальша експлуатація торгових рядів. Тип об`єкту інвестування - тимчасові некапітальні споруди.

18. Відповідно до п. 4.2.7. Договору ФОП ОСОБА_1 має забезпечити належну експлуатацію та утримання об`єкта інвестування, що включає в себе: санітарне очищення закріпленої та прилеглої до об`єкта інвестування території: прибирання сміття, відходів; встановлення, щоденне та по мірі наповнення очищення ємкостей для збору сміття, утримання їх в належному естетичному та технічному стані; укладання договорів із спеціальними організаціями на вивіз та прийом і знешкодження твердих побутових відходів тощо; освітлення території об`єкта інвестування: підключення (приєднання) об`єкта інвестування до електроустановок виключно з дозволу користувача електроенергії, з дотриманням техніки безпеки, вимог пожежної безпеки у встановленому чинним законодавством порядку; озеленення та квіткове оформлення закріпленої та прилеглої території до об`єкта інвестування території, забезпечення догляду за газонами та зеленими насадженнями, якщо такі є на закріпленій та прилеглій до об`єкта інвестування території; відновлення прилеглої та закріпленої до об`єкта інвестування території у міжсезонний період, після стихійних природних явищ, в інших випадках; додержання вимог Законів України "Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення", "Про захист прав споживачів", Правил благоустрою, забезпечення чистоти, порядку утримання і прибирання вуличних, дворових територій, парків, скверів та додержання тиші в громадських місцях м. Чернігова, інших нормативно-правових актів.

19. Пунктом 4.2.9 Договору передбачено, що Інвестор (ФОП ОСОБА_1 ) зобов`язаний здійснювати експлуатацію об`єкту на свій власний ризик, за умови отримання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, передбачених чинним законодавством.

20. Згідно із п. 5.2 Договору, спільна діяльність сторін договору не передбачає отримання прибутку. Пунктом 5.3 Договору передбачено, що у відносинах з третіми особами, коли вони зачіпають інтереси іншої сторони, Сторона, яка виступає у таких відносинах, зобов`язана повідомити про це іншу Сторону і отримати від неї відповідне погодження та /або довіреність на вчинення відповідних дій.

21. Умови договору не передбачають розміщення торгових споруд безпосередньо комунальним підприємством та їх подальшу експлуатацію КП "Паркування та ринок" ЧМР.

22. 01.01.2017 між ФОП ОСОБА_1 та третіми особами укладені договори оренди тимчасових споруд - торгових місць за адресою: АДРЕСА_1 строком на один рік. Доказів на підтвердження виконання ФОП ОСОБА_1 пункту 5.3. Інвестиційного договору та повідомлення КП "Паркування та ринок" ЧМР про укладання таких договорів та його погодження, суду не надано.

23. 13.02.2017 КП "Муніципальна поліція" Чернігівської міської ради було складено акт перевірки відповідності розміщення торгових рядів паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької дальності, виданої КП "Паркування та ринок" Чернігівської міської ради.

24. Свідок ОСОБА_49 повідомив суду, що був виданий наказ, на підставі якого була створена комісія для обстеження тимчасових споруд на відповідність паспортам прив`язки, окрім акту перевірки ніяких документів не складалось.

25. Свідок ОСОБА_50 повідомив суду, що 13.02.2017 здійснено виїзд комісією за адресою: АДРЕСА_1 для встановлення відповідності розміщення торговельних рядів паспортам прив`язкам. Було здійсненого огляд, виявлено ряд невідповідностей, а саме: заблокований протипожежний проїзд, замість нього встановлені нові торгові ряди, перевищена кількість торгових прилавків, не відповідає технічним документам довжина та ширина проїзду, про що складений акт.

26. Свідок ОСОБА_51 пояснила суду, що 13.02.2017 здійснено виїзд комісією на місцевість для встановлення відповідності розміщення торговельних рядів паспортам прив`язки, свідка направлено у складі комісії наказом її керівника, було встановлено ряд невідповідностей щодо блокування протипожежного проїзду, перевищення кількості споруд, також вона повідомила, що проводились заміри, був наявний генеральний план.

27. 28.02.2017 постійною комісією Чернігівської міської ради з питань архітектури, будівництва та регулювання земельних відносин розглянуто проект рішення міської ради про демонтаж малих архітектурних форм за адресою АДРЕСА_1 у зв`язку з невідповідністю розміщених малих архітектурних форм паспорту прив`язки для ведення підприємницької діяльності.

28. КП "Паркування та ринок" ЧМР листом від 28.02.2017 надано письмову згоду на припинення права постійного користування земельною ділянкою.

29. 28.02.2017 Чернігівською міською радою було прийнято рішення №16/VII-27 "Про демонтаж малих архітектурних форм" яким було вирішено: Комунальному підприємству "Паркування та ринок" Чернігівської міської ради ( ОСОБА_52 ) припинити право постійного користування земельною ділянкою (кадастровий номер 74100000:02:015:0298) площею 0,1792 га. по АДРЕСА_1 . Управлінню житлово комунального господарства міської ради ( ОСОБА_53 ) було доручено вжити відповідних заходів щодо демонтажу малих архітектурних форм. Контроль за виконанням цього рішення покладено на постійну комісію міської ради з питань архітектури, будівництва та регулювання земельних відносин (ОСОБА_54) та заступника міського голови відповідно до розподілу функціональних обов`язків.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

30. У касаційній скарзі наводяться доводи про те, що строк дії інвестиційного договору, укладеного між Комунальним підприємством "Паркування та ринок" і позивачем, станом на день прийняття спірного рішення не закінчився та не настало жодного випадку, з яким умови цього договору пов`язують можливість його припинення, а отже, на переконання ОСОБА_1, такий правочин є чинним.

31. Позивач наполягає, що жодним нормативно-правовим актом не заборонено встановлення тимчасових споруд у місцях, визначених паспортом прив`язки, іншими особами аніж ті, які звертались з відповідною заявою, використання тимчасових споруд орендарями, суборендарями, сторонами договорів про спільну діяльність тощо.

32. Скаржник звертає увагу, що жоден з паспортів прив`язки, виданих КП "Паркування та ринок", не був анульований у встановленому законом порядку і не закінчився строк цих паспортів, а тому такі були чинними станом на день прийняття відповідачем спірного рішення.

33. Позивач наголошує, що у відповідності до пункту 2.30 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, тимчасові споруди підлягають демонтажу лише у разі закінчення строку дії чи анулювання паспорта прив`язки, або самовільного встановлення тимчасових споруд.

34. При цьому, на думку позивача, загальні норми Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" та Земельного кодексу України щодо повноважень органів місцевого самоврядування у земельній сфері та сфері благоустрою не наділяють Чернігівську міськраду повноваженнями приймати рішення про демонтаж споруд без рішення суду.

35. На думку позивача, жоден інший нормативно - правовий акт, у тому числі й Правила благоустрою, також не передбачають права міської ради приймати рішення про демонтаж тимчасових споруд без рішення суду.

36. Посилається позивач і на допущенні, на його думку, процесуальні порушення судом першої інстанції, які не були виправлені апеляційним судом, зокрема, ОСОБА_1 вказує, що справу розглянуто за відсутності свідка, викликаного за клопотанням позивача, однак, усупереч вимог пункту 2 частини першої статті 128, частини першої статті 129 Кодексу адміністративного судочинства України, думку останнього стосовно можливості продовження розгляду справи за таких обставин з`ясовано не було і не відкладено розгляд справи, як того вимагає процесуальний закон.

37. У запереченнях на касаційну скаргу відповідач зазначає, що позивач не є суб`єктом права, зокрема, користування, на земельну ділянку, на якій розміщенні належні йому тимчасові споруди і малі архітектурні форми.

38. Окрім цього, відповідач підкреслює, що до матеріалів справи не було додано паспорти прив`язки тимчасових споруд, які передбачають право саме позивача як замовника на розміщення тимчасових споруд у межах земельної ділянки, належній територіальній громаді на праві комунальної власності.

39. Відповідач не погоджується з доводами касаційної скарги і в частині нібито допущення судами попередніх інстанцій порушення норм процесуального права, оскільки вважає, що судами у повному обсязі було дотримано право сторін і учасників справи на доведення власної позиції. Надано час на ознайомлення із доказами у справі та надання письмових пояснень. Жодне клопотання не було залишено поза увагою суду першої інстанції, а дії представника позивача, на думку Чернігівської міськради, були спрямовані виключно на затягування розгляду прави по суті.

40. Зважаючи на вищевикладене, відповідач вважає безпідставними доводи і вимоги касаційної скарги, а оскаржувані позивачем судові рішення законними і обґрунтованими, у зв`язку з чим просить залишити їх без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

41. Згідно з пунктом 44 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання - встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.

42. До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян (підпункт 7 пункту "а" частини першої статті 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

43. За визначенням статті 1 Закону України від 06.09.2005 №2807-IV "Про благоустрій населених пунктів" благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.

44. Відповідно до пункту 2 частини першої статті 10 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить затвердження правил благоустрою територій населених пунктів.

45. Частиною другою цієї ж статті Закону України "Про благоустрій населених пунктів" визначені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, до яких, відповідно до пункту 5 цієї частини статті, належить здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо.

46. До об`єктів благоустрою населених пунктів, у розумінні частини першої статті 13 Закону України "Про благоустрій населених пунктів", належать: 1) території загального користування: а) парки (гідропарки, лугопарки, лісопарки, парки культури та відпочинку, парки - пам`ятки садово-паркового мистецтва, спортивні, дитячі, історичні, національні, меморіальні та інші), рекреаційні зони, сади, сквери та майданчики; б) пам`ятки культурної та історичної спадщини; в) майдани, площі, бульвари, проспекти; г) вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки; ґ) пляжі; д) кладовища; е) інші території загального користування; 2) прибудинкові території; 3) території будівель та споруд інженерного захисту територій; 4) території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.

47. На об`єктах благоустрою забороняється самовільно встановлювати об`єкти зовнішньої реклами, торговельні лотки, павільйони, кіоски тощо (пункт 5 частини першої статті 16 Закону України "Про благоустрій населених пунктів").

48. За приписами пункту 2 частини другої статті 17 цього ж Закону громадяни у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані дотримуватися правил благоустрою території населених пунктів.

49. Елементами (частинами) об`єктів благоустрою є, зокрема, малі архітектурні форми (пункт 9 частин першої статті 21 Закону України "Про благоустрій населених пунктів").

50. За змістом частини другої статті 21 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" до малих архітектурних форм належать, у тому числі, альтанки, павільйони, навіси. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, державних стандартів, норм і правил (частина третя цієї ж статті).

51. Тимчасовою спорудою торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, за визначенням статті 28 Закону України від 17.02.2011 №3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності", є одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

52. Частинами третьою, четвертою статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" також встановлено, що розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів".

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

53. На виконання частини четвертої статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.

54. Пунктами 2.1 - 2.3 цього Порядку передбачено, що підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС (додаток 1).

Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.

До заяви додаються:

- графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості;

- реквізити замовника (найменування, П. І. Б., адреса, контактна інформація).

Цей перелік документів є вичерпним.

55. За правилами пункту 2.6 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності для оформлення паспорта прив`язки замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає:

- схему розміщення ТС (додаток 1);

- ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1);

- схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб`єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів України";

- технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж.

Зазначені документи замовником отримуються самостійно.

56. Відповідно до пункту 2.11 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності паспорт прив`язки включає:

- схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1:500, а також схему благоустрою прилеглої території;

- ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС);

- технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж;

- реквізити замовника (найменування, П. І. Б., адреса, контактна інформація).

Цей перелік документів є вичерпним.

57. Встановлення ТС здійснюється відповідно до паспорта прив`язки. Відхилення від паспорта прив`язки ТС не допускається. Відновлення благоустрою замовником є обов`язковим. Після розміщення ТС замовник подає до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або відповідної районної державної адміністрації письмову заяву за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку, у якій зазначає, що він виконав вимоги паспорта прив`язки (пункти 2.20 - 2.23 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності).

58. Окрім цього, пунктами 2.30, 2.31 вищевказаного Порядку визначено, що у разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки, самовільного встановлення ТС така ТС підлягає демонтажу. Розміщення ТС самовільно забороняється.

59. На підставі повноважень, визначених Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про благоустрій населених пунктів" рішенням Чернігівської міської ради від 29.07.2011 "Про внесення змін до рішення сесії міської ради від 31 серпня 2006 року "Про встановлення "Правил благоустрою, забезпечення чистоти, порядку утримання і прибирання вуличних, дворових територій, парків, скверів та додержання тиші в громадських місцях м. Чернігова (7 сесія 5 скликання)" із змінами (31 сесія 5 скликання) (11 сесія 6 скликання) затверджено Правила благоустрою, забезпечення чистоти, порядку утримання і прибирання вуличних, дворових територій, парків, скверів та додержання тиші в громадських місцях м. Чернігова (далі також Правила благоустрою м. Чернігова).

60. Підпунктом 10.1.1 пункту 10.1 Правил благоустрою м. Чернігова за фізичними і юридичними особами закріплено обов`язок встановлювати малі архітектурні форми, тимчасові металеві гаражі на підставі розроблених відповідно до чинного законодавства проектів та з дозволу, виданого відповідним виконавчим органом міської ради, а пунктом 11.9 цих же Правил передбачено, що особи, які самовільно розмістили малу архітектурну форму, рекламу тощо, зобов`язані у 5-денний термін з дати попередження прибрати зазначений об`єкт, рекламу та інше.

61. Згідно з підпунктами 2.1.1, 2.1.7, 2.1.12 пункту 2.1, підпунктами 2.2.3, 2.2.6, 2.2.8 пункту 2.2 розділу ІІ Положення про управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради, затвердженого рішенням Чернігівської міської ради "Про Положення про виконавчі органи міської ради у новій редакції" від 30.11.2016 №13/VІІ-15 завданнями Управління визначено, серед іншого, виконання функцій управління у сфері житлово-комунального господарства м. Чернігова, координація діяльності підвідомчих комунальних підприємств; забезпечення у межах своїх повноважень додержання підприємствами, установами, організаціями, а також мешканцями м. Чернігова вимог нормативно-правових актів України з питань житлово-комунального господарства; організація контролю за санітарним станом м. Чернігова, за виконанням Правил благоустрою, забезпечення чистоти, порядку утримання і прибирання вуличних, дворових територій, парків, скверів та додержання тиші в громадських місцях м. Чернігова, Правил утримання собак і котів у м. Чернігові.

62. Управління відповідно до покладених на нього завдань виконує наступні функції, зокрема, виконує у межах компетенції розпорядження та доручення міського голови, рішення міської ради та виконавчого комітету; координує у межах наданих повноважень діяльність підприємств, установ і організацій, незалежно від форм власності та підпорядкування, у галузі охорони навколишнього природного середовища; здійснює контроль за виконанням робіт з будівництва, реконструкції, поточного та капітального ремонту об`єктів благоустрою та охорони навколишнього природного середовища, капітального ремонту житлового фонду, у яких виступає замовником, ефективною експлуатацією підприємствами, установами, організаціями об`єктів благоустрою у м. Чернігові.

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій

63. Зміст вищевикладених положень законодавства дає підстави для висновку, що встановлення малої архітектурної форми - торгових рядів у вигляді тимчасових приміщень (споруд) для провадження підприємницької діяльності здійснюється лише за наявності і на підставі паспорта прив`язки, виданого конкретній особі (замовнику), який має намір встановити таку споруду із включенням до паспорту прив`язки його реквізитів (найменування, П. І. Б., адреса, контактна інформація).

64. Встановлення ж вищевказаних тимчасових споруд іншими особами, не вказаними у паспорті прив`язки, або без такого документа забороняється законом і вважається самовільним розміщенням цих споруд, порушує благоустрій населених пунктів, організація і контроль за станом якого здійснюється органами місцевого самоврядування згідно з наявними у них повноваженнями у цій сфері, зокрема, відповідними радами і їх виконавчими органами (у даному випадку Чернігівською міською радою і Управлінням житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради).

65. Самовільно розміщені тимчасові споруди, як це передбачено пунктом 2.30 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, підлягають демонтажу і мають бути прибрані особами, які їх самовільно розмістили, про що також вказано й у пункті 11.9 Правил благоустрою м. Чернігова.

66. У справі, яка розглядається, суди установили, що належні позивачу на праві приватної власності тимчасові приміщення (торгові ряди) встановлені на земельній ділянці (кадастровий номер 74100000:02:015:0298) площею 0,1792 га. по АДРЕСА_1 за відсутності оформленого на нього, як на замовника, паспорту прив`язки, що дає підстави вважати, що такі споруди встановлені ним самовільно.

67. Колегія суддів критично оцінює посилання позивача на паспорти прив`язки, отримані КП "Паркування та ринок", оскільки, як відзначено у оскаржуваних судових рішеннях, цим Підприємством на підставі вказаних документів не встановлювалось жодних тимчасових споруд чи малих архітектурних форм, тобто такі паспорти прив`язки є нереалізованими.

68. Суди також установили, що позивач не звертався у встановленому законом порядку для оформлення паспортів прив`язки з метою розміщення належних йому тимчасових приміщень (торгових рядів) за вищевказаною адресою.

69. За таких обставин Чернігівська міськрада, яка від імені територіальної громади розпоряджається цієї земельною ділянкою, набула права надати Управлінню житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради, як виконавчому органові, уповноваженому здійснювати контроль за дотриманням стану благоустрою у місті Чернігові, доручення щодо здійснення демонтажу самовільно встановлених позивачем малих архітектурних форм - торговельних рядів, які складаються з тимчасових приміщень загальною площею 551 кв. м.

70. Посилання скаржника на укладений між ним та КП "Паркування та ринок" договір про спільну інвестиційну діяльність правомірно не взято до уваги судами попередніх інстанцій, оскільки укладення такого правочину не звільняє позивача від обов`язку у встановленому законом порядку оформити дозвільні документи на розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності, а також не нівелює обов`язкові до виконання приписи законодавства щодо заборони на їх самовільне розміщення, обов`язку прибрати (демонтувати) їх.

71. Ураховуючи вищевказане, колегія суддів вважає, що висновки судів попередніх інстанцій стосовно відсутності підстав для задоволення цього позову ґрунтуються на правильному застосуванні норм матеріального та дотриманні норм процесуального права, а ухвалені ними й оскаржувані позивачем судові рішення є законними та обґрунтованими і скасуванню не підлягають.

72. Наведені у касаційній скарзі аргументи такого висновку судів попередніх інстанцій не спростовують, а наявні у ній посилання на певні процесуальні порушення не зумовлюють скасування правильних по суті та законних судових рішень, які оскаржуються, оскільки це не призвело і не могло призвести до неправильного вирішення справи.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

73. За правилами частин першої, другої статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій. Не може бути скасовано правильне по суті і законне судове рішення з мотивів порушення судом норм процесуального права, якщо це не призвело і не могло призвести до неправильного вирішення справи.

74. Зважаючи на вищезазначене, Верховний Суд, провівши касаційний розгляд справи у межах вимог і доводів касаційної скарги та повноважень, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, не виявив неправильного застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та/або порушень норм процесуального права, а тому не вбачає підстав для скасування оскаржуваних судових рішень, які ухвалені відповідно до закону.

75. Керуючись статтями 340, 341, 343, 349, 350, 355, 356, підпунктом 4 пункту 1 Розділу VІІ "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України, пунктом 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 15.01.2020 №460-IX,


................
Перейти до повного тексту