ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 жовтня 2021 року
м. Київ
справа № 804/3519/17
адміністративне провадження № К/9901/21896/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Берназюка Я.О., Стародуба О.П.,
розглянув у попередньому судовому засіданні адміністративну справу
за касаційною скаргою Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області
на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 серпня 2017 року (суддя Голобутовський Р.З.) та
ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 09 листопада 2017 року (колегія у складі суддів: Гімона М.М., Чумака С.Ю., Шальєвої В.А.)
у справі № 804/3519/17
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Євротрейд-Кривий Ріг"
до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області
про скасування припису та постанови про накладення штрафу.
І. РУХ СПРАВИ
1. 02.06.2017 Товариство з обмеженою відповідальністю "Євротрейд-Кривий Ріг" (далі - ТОВ "Євротрейд-Кривий Ріг") звернулося до суду з позовом до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області суду (далі - ГУ Держпраці у Дніпропетровській області; відповідач).
2. У позові просило визнати протиправним та скасувати видані відповідачем:
- припис від 27.04.2017 № 152/4.7-2 про недопущення порушень законодавства про працю;
- постанову від 17.05.2017 № 192/4.7-2/497 про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами у розмірі 13 152 000,00 грн;
- постанову від 17.05.2017 № 192/4.7-2/498 про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами у розмірі 3 200,00 грн.
3. Дніпропетровський окружний адміністративний суд постановою від 02.08.2017, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 09.11.2017, задовольнив позов:
- визнав протиправним та скасував припис ГУ Держпраці у Дніпропетровській області № 152/4.7-2 від 27.04.2017.
- визнав протиправною та скасував постанову ГУ Держпраці у Дніпропетровській області від 17.05.2017 № 192/4.7-2/497 про накладення штрафу.
- визнав протиправною та скасував постанову ГУ Держпраці у Дніпропетровській області від 17.05.2017 № 192/4.7-2/498 про накладення штрафу;
- стягнув з Державного бюджету України на користь ТОВ "Євротрейд-Кривий Ріг" витрати зі сплати судового збору за подання позову у розмірі 192 528,00 грн.
4. ГУ Держпраці у Дніпропетровській області подало до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу, в якій просило скасувати судові рішення попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.
5. Вищий адміністративний суд України ухвалою від 05.12.2017 відкрив касаційне провадження.
6. У зв`язку із припиненням діяльності Вищого адміністративного суду України справу було передано на розгляд до Верховного Суду.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
7. Суди встановили, що ТОВ "Євротрейд-Кривий Ріг" набуло статус розповсюджувача державної лотереї на підставі договору від 01.03.2016 № ЕКР-16-000059, укладеного з оператором державних лотерей ТОВ "М.С.Л".
8. З 25.04. до 28.04.2017 ГУ Держпраці у Дніпропетровській області на підставі наказу від 24.04.2017 № 753-П та направлення на перевірку від 24.04.2017 № 157/4.7-02 провело позапланову перевірку додержання ТОВ "Євротрейд-Кривий Ріг" законодавства про працю та загальнообов`язкового державного соціального страхування.
9. 28.04.2017 за результатами перевірки було складено акт № 192/4.7-2; в якому встановлено та зафіксовано порушення ТОВ "Євротрейд-Кривий Ріг":
- ч. 2 ст. 97 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України) - не погодження затверджених підприємством штатних розкладів за березень, квітень, травень та грудень 2016 року з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим працівником), що представляє інтереси більшості працівників, іншим уповноваженим органом на представництво інтересів трудового колективу;
- ч. 1, 3 ст. 24 КЗпП України - укладення у 2016 році 137 цивільно-правових договорів про розповсюдження державних лотерей з фізичними особами, які фактично виконують або виконували роботу за професією касира, підпорядковуються правилам внутрішнього трудового розпорядку підприємства та мають постійний характер роботи.
10. 27.04.2017 ГУ Держпраці у Дніпропетровській області винесло припис про недопущення ТОВ "Євротрейд-Кривий Ріг" надалі порушення вимог законодавства про працю в частині обов`язкового погодження штатного розпису підприємства з представником трудового колективу та оформлення договорів з працівниками.
11. 17.05.2017 ГУ Держпраці у Дніпропетровській області прийняло постанови № 192/4.7-2/497 та № 192/4.7-2/498 про накладення на ТОВ "Євротрейд-Кривий Ріг" штрафів у розмірах 13 152 000,00 грн та 3 200,00 грн відповідно до абз. 2 ч. 2 ст. 265, абз. 8 ч. 2 ст. 265 КЗпП України.
12. Позивач, вважаючи вказані приписи та постанови про накладення штрафів протиправними та такими, що підлягають скасуванню, звернувся до суду із цим позовом.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
13. В обґрунтування позовних вимог ТОВ "Євротрейд-Кривий Ріг" посилалося на те, що станом на 24.04.2017 Кабінет Міністрів України не затвердив порядок здійснення заходів державного нагляду (контролю) органами Держпраці та Форму акта перевірки додержання законодавства про працю, тому проведення відповідачем у період з 24.04. до 28.04.2017 позапланової перевірки порушує вимоги закону.
Позивач є суб`єктом господарювання, який виступає в якості повіреного та проводить розповсюдження білетів державних лотерей державного оператора ТОВ "М.С.Л." на всій території України, окрім тимчасово окупованої території України, відповідно до договору про розповсюдження білетів державних лотерей від 01.03.2016 № ЕКР-16-000059, за умовами якого має право передоручати третім особам виконання своїх зобов`язань.
Укладені з фізичними особами договори про розповсюдження державних лотерей державного оператора ТОВ "М.С.Л." за своєю природою є договорами доручення (передоручення). На розповсюджувачів лотерей не поширюються правила внутрішнього трудового розпорядку, розповсюджувачі лотерей мають рівні права з оператором державних лотерей, можуть самостійно обирати місця надання послуг, не обмежені в часі щодо надання послуг, за виконану роботу отримують винагороду, за невиконання або неналежне виконання умов договору притягаються до цивільно-правової відповідальності, можуть ініціювати розірвання договору у будь-яких випадках; спори між ТОВ "Євротрейд-Кривий Ріг" та розповсюджувачем вирішується відповідно до статей Цивільного кодексу України.
Прирівняння розповсюджувачів державних лотерей до касирів, віднесення укладених з фізичними особами 137 цивільно-правових договорів до трудових договорів, позивач вважав необґрунтованим.
Штатні розписи ТОВ "Євротрейд-Кривий Ріг" за березень, квітень, травень та грудень 2016 року затверджені наказами по підприємству. Ч. 2 ст. 97 КЗпП України не передбачено погодження штатного розпису з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником). Положення про оплату праці правників ТОВ "Євротрейд-Кривий Ріг" затверджена на підприємстві, визначає систему оплати праці працівників, її структуру, погоджена з уповноваженим представником трудового колективу.
14. ГУ Держпраці у Дніпропетровській області обґрунтовувало свої заперечення на позов тим, що за умовами 137 цивільно-правових договорів, укладених з позивачем (довірителем), розповсюджувач державних лотерей має зобов`язання організовувати згідно з внутрішніми наказами, положеннями довірителя та чинним законодавством прийом та звітність за розповсюдженням та нерозповсюджені лотерейні білети, приймати ставки; забезпечити схоронність ввірених лотерейних білетів, виручки, чеків, терміналу електронної системи прийняття ставок, іншого обладнання довірите як свого власного майна; виплачувати грошові виграші у лотереї Оператора з вирахуванням податків та зборів, контролювати строки виплати, ставити відмітку "оплачено", дату, підпис; не рідше одного разу на п`ять робочих днів звітувати за реалізовані лотерейні білети, прийняті ставки; розповсюджувати іншу продукцію виключно за письмовим розпорядженням довірителя або його письмової згоди; дотримуватися правил проведення фінансового моніторингу, затверджених оператором, надавати довірителю звіт кожного тижня, протягом якого розповсюджував лотереї, не пізніше строку, встановленого для подання звіту. А довіритель зобов`язаний ознайомлювати розповсюджувача з умовами роботи, обов`язками, інструктивними матеріалами по розповсюдженню лотерей; щотижня проводити з розповсюджувачем звірки отриманих, реалізованих і виграшних білетів, отриманих коштів від реалізації білетів.
Відповідач вважав, що такі умови договорів визначають статус, функціональні обов`язки, прав і відповідальність касира, що передбачені за кодом 22921, КП ДК 003:2010 "Кваліфікаційні вимоги".
IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
15. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідач не надав належних та допустимих доказів на підтвердження того, що фізичні особи, які уклади цивільно-правові договори, підлягали внутрішньому трудовому розпорядку, встановленому ТОВ "Євротрейд-Кривий Ріг", були підпорядковані позивачу, який виплачував їм заробітну плату і забезпечував умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю .
ТОВ "Євротрейд-Кривий Ріг" уклало цивільно-правові договори з фізичними особами, які набули статус розповсюджувачів державних лотерей.
Факт прийняття фізичними особами коштів від гравців та виплата виграшів у державній лотереї не прирівнює цих фізичних осіб до касирів, а відносини - до трудових. Відповідач не підтвердив, що розповсюджувачі працюють з касовими документами позивача.
Також суд зазначив, що норми КЗпП України не передбачаються погодження штатного розпису з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником). Вимоги, що містяться у ч. 2 ст. 97 КЗпП, виконані позивачем в окремому внутрішньому документі - Положення про оплату праці працівників, що погодженого з уповноваженим представником трудового колективу.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
16. Відповідач у касаційній скарзі покликається на порушення судами норм матеріального права, які полягають у наступному:
А) Законом України від 06.09.2012 №5204-VI "Про державні лотереї в Україні" (далі - Закон № 5204-VI) не передбачено передоручення розповсюджувачами державної лотереї на власний розсуд своїх обов`язків окремим фізичним або юридичним особам. У справі не надано доказів того, що залучені ТОВ "Євротрейд-Кривий Ріг" до розповсюдження державних лотерей фізичні особи укладали письмові договори з оператором держаних лотерей або згоди ТОВ "М.С.Л." на передачу повноважень, наданих позивачу;
Б) умови цивільно-правових договорів передбачають виконання фізичними особами додаткових обов`язків (функцій), не передбачених ч. 1 ст. 9 Закону № 5204-VI, для розповсюджувачів державних лотерей;
В) договори мають ознаки трудових, а не цивільно-правових. Предметом договорів є процес праці, а не її кінцевий результат. У договорах не визначено обсяг виконуваної роботи, яка носить постійний характер; праця за укладеними цивільно-правовими договорами не є юридично самостійною, здійснюється в межах діяльності позивача; отримання плати за виконану роботи здійснюється щомісяця у фіксованому розмірі за фактично кількість відпрацьованих днів; фізичні особи зобов`язані бути присутніми на пункті розповсюдження державних лотерей, отримати за актом прийому-передачі терміналу електронної системи прийняття ставок, дотримуватися внутрішніх документів ТОВ "Євротрейд-Кривий Ріг", яке зобов`язане забезпечувати фізичну особу матеріально-технічною базою; фізичні особи несуть повну матеріальну відповідальність за передане їх обладнання.
17. Від позивача до суду касаційної інстанції заперечень на касаційну скаргу не надходило.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
18. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального права в межах доводів касаційної скарги та дійшов висновку про відсутність підстав для її задоволення.
19. Спірні правовідносини стосуються сфери лотерейної діяльності, що регулюється спеціальним (базовим) Законом України від 06.09.2012 № 5204-VI "Про державні лотереї в Україні" (далі - Закон № 5204-VI).
20. Ключовими питаннями у справі є:
- можливість фізичних осіб приймати ставки безпосередньо в учасників, здійснювати виплату призів, а також інші операції, пов`язані з розповсюдженням державних лотерей, на підставі цивільно-правових договорів, укладених з розповсюджувачем лотерей;
- необхідність погодження штатного розпису з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником) або уповноваженим на представництво трудовим колективом органом.