ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 вересня 2021 року
м. Київ
справа № 520/8519/19
адміністративне провадження № К/9901/9874/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Білоуса О.В.,
суддів - Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2019 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 30 січня 2020 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Харківській області про визнання дій незаконними, скасування податкових повідомлень-рішень,
УСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просила суд: визнати незаконними дії ГУ ДФС у Харківській області щодо проведення на підставі наказу про проведення документальної позапланової виїзної перевірки від 28.01.2019 року №542; визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення ГУ ДФС у Харківській області від 11.03.2019 року: №00003551306, №00003571306, №00003581306, №00003561306, №00003591306; визнати протиправною та скасувати вимогу ГУ ДФС у Харківській області про сплату боргу (недоїмки) від 11.03.2019 року №00000311306.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 6 листопада 2019 року, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 30 січня 2020 року, у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись із зазначеними рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ОСОБА_1 подала касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати, а позов задовольнити.
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про часткове задоволення касаційної скарги.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що працівниками відповідача проведена документальна позапланова виїзна перевірка самозайнятої особи ОСОБА_1 щодо своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів, дотримання законодавства щодо укладання трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками, виконання вимог валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2015 року по 18.02.2016 року, повноти та своєчасності нарахування, обчислення та сплати єдиного соціального внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2011 року по 18.02.2016 року.
За наслідками перевірки складено акт від 04.02.2019 року №313/20-40-13-06-08/ НОМЕР_1, яким встановлено наступні порушення:
- п.294.6 ст.294 ПК України, не подання звіту платника єдиного податку за 1 кв. 2016 року;
- п.п.2 п.293.4 ст.293, абз.7 п.п.298.2.3. п.298.2 ст.298 ПК України, а саме заниження податкового зобов`язання по єдиному податку на 1170,00 грн за 1 півріччя 2015 року;
- п.295.1 ст.295 ПК України, а саме порушення строків сплати єдиного внеску по строку 20.04.2015 року;
- п.п.49.18.5 п.49.18 ст.49, п.177.11 ст.177 ПК України, а саме декларацію про майновий стан та доходи за 2015 р. не надано;
- п.п. 177.5.2 п.177.5 ст.17 ПК України, а саме неподання декларації про майновий стан та доходи за 9 місяців 2015 року;
- п.177.1, 177.2 ст.177 ПК України, а саме заниження податку на доходи фізичних осіб від здійснення підприємницької діяльності на загальну суму 4 693 114,51 грн, а саме заниження за 2015 рік на 4 693 114,51 грн;
- ст.168, 176, п.1.2, 1.6 п.16-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, а саме заниження податкових зобов`язань по військовому збору у перевіряємо му періоді в сумі 352 126,61 грн;
- п.4 ч.2 ст.6 Закону України від 08.07.2010 року №2464-VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", а саме надання звіту за 2015 рік не за встановленою формою;
- п.1 ч.1 ст.4, п.1 ч.2 ст.6, п.2 ч.1 ст.7, ч.2 ст.9 Закону України від 08.07.2010 року №2464-VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" а саме заниження ЄСВ за 2015 рік на загальну суму 19 134,48 грн;
- п.181.1 ст.181, п.183.4 ст.183, п.185.1 ст.185, п.187.1 ст.187, п.188.1 ст.188 ПК України, а саме заниження податкового зобов`язання з ПДВ в сумі 2563339,20 грн, в тому числі за липень 2015 року - 1 216 965,50 грн., за серпень 2015 - 1 196 081,50 грн., за вересень 2015 - 150 292,20 грн;
- п. 44.1 та 44.3 ст. 44 ПК України.
На підставі зазначеного акту відповідачем винесені податкові повідомлення-рішення від 11.03.2019 року: №00003571306, №00003551306, №00003581306, №00003561306, №00003591306, а також вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 11.03.2019 року №00000311306.
Відмовивши в задоволенні позову, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що висновки відповідача, викладені в акті перевірки від 04.02.2019 року №313/20-40-13-06-08/2479308126, є обґрунтованими та такими, що знайшли своє підтвердження під час судового розгляду, а тому податкові оскаржувані повідомлення-рішення від 11.03.2019 року та вимога про сплату боргу (недоїмки) від 11.03.2019 року №00000311306, є такими, що винесені відповідачем у відповідності до вимог чинного законодавства України.
Колегія суддів Верховного Суду вважає такі висновки судів першої та апеляційної інстанцій передчасними з огляду на таке.
Відповідно до п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75 ПК України, документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Підпунктом 78.1.7 п.78.1 ст.78 ПК України передбачено, що документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав, зокрема: розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.
Пунктом 79.1 ст.79 ПК України визначено, що документальна невиїзна перевірка здійснюється у разі прийняття керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу рішення про її проведення та за наявності підстав для проведення документальної перевірки, визначених статтями 77 та 78 цього Кодексу.
Документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу виключно на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, та за умови вручення платнику податків (його представнику) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки. Виконання умов цієї статті надає посадовим особам контролюючого органу право розпочати проведення документальної невиїзної перевірки (п.78.4 ст.78 ПК України).
Допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення документальної позапланової виїзної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу. Документальна позапланова невиїзна перевірка здійснюється у порядку, передбаченому статтею 79 цього Кодексу (п.78.5 ст.78 ПК України).
Підпунктом 81.1 ст.81 ПК України