ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 вересня 2021 року
м. Київ
справа № 640/18307/20
адміністративне провадження № К/9901/17448/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Єресько Л.О.,
суддів: Калашнікової О.В., Соколова В.М.,
розглянув у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу № 640/18307/20
за позовом ОСОБА_1 до Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправною та нечинною постановою
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 січня 2021 року, ухвалене суддею Донцем В.А.,
та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 квітня 2021 року, ухвалену колегією суддів у складі: головуючого судді Кобаля М.І., суддів: Бужак М.П.., Костюк Л.О.,
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
1. 07 серпня 2020 року ОСОБА_1 (далі - позивачка, ОСОБА_1 ) звернулася до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовною заявою до Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг (далі - відповідач, НКРЕКП, Регулятор), у якому просила:
1.1. визнати протиправною та нечинною Постанову НКРЕКП від 16 червня 2016 за № 1141 "Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 20 липня 2016 року за № 995/29125, в редакції Постанови НКРЕКП від 04 лютого 2020 року за № 283 "Про внесення змін до постанови НКРЕКП від 16 червня 2016 за № 1141".
2. Позовні вимоги мотивовані тим, що чотири з семи членів Регулятора НКРЕКП були призначені тимчасово на три місяці до 30 січня 2020 року, оскільки відкритий конкурсний відбір на посаду вивільнених членів НКРЕКП не відбувся, повноваження чотирьох членів призначених з 29 жовтня 2019 року, а саме: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 припинилися з 01 лютого 2020 року. Тому, на думку позивачки, з семи номінальних та визначених членів НКРЕКП дійсними (легальними, чинними, повноважними, компетентними) станом на 01 лютого 2020 року було лише три особи - ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, що є менше аніж половина передбаченого складу (сім осіб) і що має своїм наслідком визначення НКРЕКП такою, що не має відповідної компетенції (повноважень). Тобто на момент ухвалення оскаржуваної постанови відповідач мав некомпетентний склад, а тому ухвалені ним рішення мають вади та органічні хиби і не мають дієвості та процесуального значення.
Установлені судами фактичні обставини справи
3. Відповідно до частини третьої статті 8 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" (у редакції, чинній до 29 грудня 2019 року) Указами Президента України від 29 травня 2018 року №150/2018, № 151/2018, № 152/2018, № 153/2018 № 154/2018 призначено членами НКРЕКП ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_6, ОСОБА_11, ОСОБА_7 .
4. Рішенням Конституційного Суду України від 13 червня 2019 року № 5-р/2019 визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), частину першу статті 1, пункт 2 частини першої статті 4, частину першу, абзаци перший, другий частини другої статті 5, абзаци другий, третій, четвертий, тридцять дев`ятий, сороковий частини третьої, частину шосту статті 8 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" від 22 вересня 2016 року № 1540-VIII. Ці норми втратили чинність з 31 грудня 2019 року.
5. Указами Президента України від 29 жовтня 2019 року № 778/2019, № 779/2019 звільнено ОСОБА_10 та ОСОБА_12 з посади членів НКРЕКП.
6. Відповідно до пункту 3-1 розділу IV "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" Указами Президента України від 29 жовтня 2019 року №780/2019, № 781/2019, № 782/2019, № 783/2019 призначено ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 членами НКРЕКП до дня призначення члена НКРЕКП, обраного за результатами відкритого конкурсного відбору, але не більше як на три місяці.
7. НКРЕКП прийнято постанову від 04 лютого 2020 року № 283 "Про внесення змін до постанови НКРЕКП від 16 червня 2016 року № 1141" в частині зміни розміру тарифів.
8. Постанова НКРЕКП від 04 лютого 2020 року № 283 оприлюднена на офіційному веб-сайті НКРЕКП 04 лютого 2020 року та в Офіційному віснику України від 06 березня 2020 року.
9. Позивачка, яка згідно відомостей паспорта проживає і зареєстрована в місті Ірпінь Київської області та є споживачем послуг з водопостачання та водовідведення, вважаючи протиправною та нечинною постанову НКРЕКП від 04 лютого 2020 року № 283 звернулася до суду із цим позовом.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
10. Рішенням Окружного адміністративного суду від 18 січня 2021 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 квітня 2021 року, в задоволенні позову відмовлено.
11. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що члени Регулятора ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, які призначені з 29 жовтня 2019 року, згідно з законодавчими нормами, повинні були продовжувати свої повноваження в межах строку, що становить різницю між шістьма роками та строком перебування на посаді з 29 жовтня 2019 року та до моменту ротації.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух в касаційній інстанції
12. 13 травня 2021 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_13 (далі - скаржниця), у якій просить скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 квітня 2021 року (якою рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 січня 2021 року залишено без змін), повернувши справу для здійснення нового апеляційного розгляду.
13. В обґрунтування касаційної скарги скаржниця наголошує на тому, що оскаржувана постанова суду апеляційної інстанції була постановлена без участі та виклику у судове засідання позивачка (апелянта) (представника позивачки (апелянта), що за приписами пункту 4 частини четвертої статті 328 КАС України є самостійною підставою для касаційного оскарження.
13.1. Скаржниця також зауважила, що окремою підставою для касаційного оскарження є те, що рішення суду першої інстанції було постановлено і вирішено неправомочним складом суду. Вказані обставини були зазначені окремою підставою для розгляду апеляційної скарги апеляційним судом, однак судом апеляційної інстанції вказані доводи були проігнорована та не відображена в оскаржуваній постанови.
13.2. Скаржниця посилається на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, оскільки на момент ухвалення оскаржуваної постанови відповідач мав некомпетентний склад, а саме з семи номінальних та визначених членів НКРЕКП дійсними станом на 01 лютого 2020 року було лише три особи - ОСОБА_6, ОСОБА_7 та ОСОБА_11, що є менше аніж половина передбаченого складу (сім осіб).
13.3. Крім того, скаржниця зазначила, що поза увагою суддів попередніх інстанцій залишилось Рішення Конституційного Суду України від 13 червня 2019 року № 5-р/2019 (Справа № 1-17/2018(5133/16), де Суд зазначав, що повноваження Президента України та Верховної Ради України визначаються виключно Основним Законом України і не можуть бути розширені законом або іншим нормативно-правовим актом.
14. 13 травня 2021 року відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено склад колегії суддів: головуючий суддя (суддя - доповідач) Чиркін С.М., судді Бевзенко В.М., Стародуб О.П.
15. 17 травня 2021 року суддями Чиркіним С.М., Бевзенков В.М. та Стародубом О.П. заявлено самовідводи від участі у розгляді справи за цією касаційною скаргою, у зв`язку з порушенням порядку визначення суддів для розгляду справи, встановленого статтею 31 КАС України, а саме, без врахування спеціалізації.
16. Ухвалою Верховного Суду від 17 травня 2021 року задоволено заяви суддів Чиркіна С.М., Бевзенка В.М. та Стародуба О.П. про самовідвід та відведено їх від участі у справі № 640/18307/20.
17. Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19 травня 2021 року, який здійснено на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 19 травня 2021 року №874/0/78-21 у зв`язку постановленням Верховним Судом 17 травня 2021 року ухвали про відведення суддів Чиркіна С.М., Бевзенка В.М. та Стародуба О.П. від розгляду справи № 640/18307/20, визначено новий склад колегії суддів: головуючий суддя (суддя-доповідач) Єресько Л.О., судді Калашнікова О.В., Соколов В.М.
18. Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: Єресько Л.О. (суддя-доповідач), Калашнікової О.В., Соколова В.М. від 24 травня 2021 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.
19. Ухвалою Верховного Суду у складі судді Касаційного адміністративного суду Єресько Л.О. від 29 вересня 2021 року закінчено підготовчі дії у справі та призначено її до розгляду в попередньому судовому засіданні відповідно до вимог частини першої статті 343 КАС України.
Позиція інших учасників справи
20. 07 червня 2021 року від НКРЕКП надійшов відзив на касаційну скаргу, де відповідач посилається на не обґрунтованість доводів даної касаційної скарги та просить її відхилити, а рішення прийняті судами попередніх інстанцій залишити без змін. Вказує на те, що клопотань від учасників справи щодо колегіального розгляду справи не надходило, тому жодних рішень щодо колегіального розгляду справи № 640/18307/20 судом першої інстанції прийнято не було..
21.1. Відповідач також зазначає, що рішенням Конституційного Суду України від 13 червня 2019 року №5-р/2019 визнано неконституційними частину першу статті 1, пункт 2 частини першої статті 4, частину першу абзацу першого, другого частини другої статті 5, абзаци другий, третій, четвертий, тридцять дев`ятий, сороковий частини третьої статті, частину шосту статті 8 Закону України "Про національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" від 22 вересня 2016 року №1540-VIII (в редакції до 29 грудня 2019 року) та такими, що втрачають чинність з 31 грудня 2019 року, водночас Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, щодо забезпечення конституційних принципів у сферах енергетики та комунальних послуг" внесено зміни до Закону України "Про національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", зокрема, в частині її правового статусу та особливостей призначення та припинення членів регулятора. За твердженням відповідача, станом на час прийняття оскаржуваної постанови всі сім членів НКРЕКП мали повноваження.