1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 вересня 2021 року

м. Київ

справа №697/2806/17

адміністративне провадження № К/9901/3125/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мороз Л.Л.,

суддів: Стародуба О.П., Бучик А.Ю.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в касаційній інстанції адміністративну справу № 697/2806/17

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду 10 грудня 2018 року у складі колегії суддів: головуючого - Губської Л.В., Суддів: Епель О.В., Степанюка А.Г.,

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 звернувся до суду з даним позовом, в якому просив:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області щодо припинення виплати ОСОБА_1 призначеної пенсії відповідно до ст. 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" із зменшенням пенсійного віку;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області відновити виплату пенсії ОСОБА_1, із зменшенням пенсійного віку відповідно до ст. 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", починаючи з дати припинення її виплати, а саме з 01 квітня 2017 року.

- стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області моральну шкоду у розмірі двадцять тисяч гривень.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що згідно довідки МСЕК йому встановлено ІІІ групу інвалідності внаслідок захворювання, пов`язаного з аварією на ЧАЕС, проте органом Пенсійного фонду припинено виплату його пенсії у відповідності Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", внаслідок скасування, при повторному огляді МСЕК, причинно-наслідкового зв`язку захворювання пов`язаного з аварією на ЧАЕС. Позивач стверджує, що згідно посвідчення категорії 1 серії НОМЕР_1 він є громадянином, який постраждав від аварії на Чорнобильській АЕС, а тому має право на отримання пенсії зі зниженням віку згідно Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", тому дії відповідача щодо припинення виплати пенсії на підставі вказаного Закону є неправомірними.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 15 травня 2018 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Канівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області щодо припинення виплати ОСОБА_1 призначеної пенсії відповідно до ст. 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, як правонаступника Канівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, відновити виплату пенсії ОСОБА_1 відповідно до ст. 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" з дати припинення її виплати. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду 10 грудня 2018 року скасовано постанову суду першої інстанції та прийнято нову постанову, якою відмовлено у задоволенні позову.

Як встановлено, ОСОБА_1 на пенсійному обліку перебуває з 19 грудня 1994 року внаслідок призначення пенсії по інвалідності відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення", а з 01 січня 2006 року призначено пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Відповідно до довідки із акта огляду спеціалізованої радіологічної МСЕК, серія 10 ААВ №852286, позивачу при повторному огляді встановлено 2 групу інвалідності з 16 липня 2014 року внаслідок захворювання, пов`язаного з роботами по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.

Згідно з довідкою із акта огляду обласної МСЕК №1, серія 12 ААА №205722, позивачу при повторному огляді встановлено ІІІ групу інвалідності з 02 серпня 2016 року внаслідок захворювання, пов`язаного з роботами по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС до 01 вересня 2018 року.

З 13 вересня 2016 року згідно поданої заяви позивач отримував пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Однак, 28 лютого 2017 року за вх. № 113/03 до ПФУ надійшла виписка з акта огляду МСЕК серії 12 ААА №205722, якою ОСОБА_1 з 02 серпня 2016 року до 01 вересня 2018 року встановлено ІІІ групу інвалідності по загальному захворюванню.

Крім того, 26 червня 2017 року від Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Канівської міської ради надійшло повідомлення, про те, що на обліку в єдиному державному реєстрі пільговиків по м. Каневу позивач не перебуває, довідка МСЕК щодо зміни групи інвалідності та причинного зв`язку хвороби до управління не надходили.

10 жовтня 2017 року надійшла відповідь з Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації, у якій повідомлено, що згідно з листом комунального закладу "Черкаського обласного центру медико-соціальної експертизи", надісланого на запит департаменту, 22 серпня 2016 року позивач повторно оглянутий МСЕК №1 та винесено рішення встановити ОСОБА_1 ІІІ групу інвалідності від загального захворювання та комісією з питань встановлення громадянам пільгових статусів 04 серпня 2017 року прийнято рішення про зняття з позивача статусу інваліда війни та вилучення відповідного посвідчення.

Отже, на підставі довідки МСЕК №1 серії 12 ААА № 205722, з 01 вересня 2016 позивача переведено на пенсію по інвалідності 3 групи по загальному захворюванню відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Також встановлено, що відповідно до експертного висновку Центральної міжвідомчої експертної комісії від 16 листопада 2016 за № 640 у ОСОБА_1 захворювання пов`язане з виконанням обов`язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.

Згідно витягу із протоколу №11 від 23 листопада 2017 року Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації "До прийняття остаточного рішення комісії, вважати посвідчення постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 Серія НОМЕР_1, видане 02 січня 1995 року Черкаською обласною державною адміністрацією, з вкладкою № НОМЕР_2, виданою 14 березня 2006 року, дійсним.

Суд першої інстанції, задовольняючи позов дійшов висновку, що факт, що ОСОБА_1 має захворювання пов`язане з виконанням обов`язків військової служби по ліквідації наслідків авари на ЧАЕС підтверджується експертним висновком Центральної міжвідомчої експертної комісії від 16 листопада 2016 №640.

Натомість суд апеляційної інстанції, відмовляючи у позові, зазначив, що у довідці медико-соціальної експертної комісії від 22 серпня 2016 року серії 12 ААА №205722, яка є єдиним документом, який містить дані про групу та причину інвалідності, вказано, що підставою інвалідності є загальне захворювання.

Таким чином, за оцінкою суду апеляційної інстанції, обґрунтованою є позиція суб`єкта владних повноважень щодо неможливості поновлення позивачу пенсії з урахуванням довідки МСЕК з причиною інвалідності - захворювання пов`язане з виконанням обов`язків військової служби.

У касаційній скарзі позивач заявив вимогу про скасування рішення суду апеляційної інстанції та залишення в силі рішення суду першої інстанції.

В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та порушення норм процесуального права.

Суд, переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення.

Статтею 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" передбачено, що особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", за наявності відповідного страхового стажу, зменшеного на кількість років зменшення пенсійного віку, але не менше 15 років страхового стажу, а саме учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали у зоні відчуження з моменту аварії до 1 липня 1986 року незалежно від кількості робочих днів, зниження пенсійного віку на 10 років.

Відповідно до ст. 12 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" причинний зв`язок між захворюванням, пов`язаним з Чорнобильською катастрофою, частковою або повною втратою працездатності громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, і Чорнобильською катастрофою визнається встановленим (незалежно від наявності дозиметричних показників чи їх відсутності), якщо його підтверджено під час стаціонарного обстеження постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи уповноваженою медичною комісією не нижче обласного рівня або спеціалізованими медичними установами Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, які мають ліцензію центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я.

Відповідно до пункту 3.1 Положення про систему експертизи щодо встановлення причинного зв`язку хвороб, інвалідності і смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, затвердженого Наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи 30 травня 1997 року № 166/129 (у редакції наказу Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства надзвичайних ситуацій України 10 жовтня 2012 року № 789/1248), Центральна МЕК, Донецька РМЕК, Львівська РМЕК, Центральна дитяча спецЛКК та Рівненська дитяча облспецЛКК здійснюють розгляд медичних справ постраждалих, які складаються з документів, перелік яких наведено відповідно в додатках 1 та 2 до цього Положення, та надають експертні висновки щодо зв`язку хвороб, інвалідності і смерті з впливом іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС.

У свою чергу, МСЕК, відповідно до пункту 16 Постанови Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2009 року № 1317 року "Питання медико-соціальної експертизи" визначає ступінь втрати здоров`я, групу і час настання інвалідності та їх причинний зв`язок з Чорнобильською катастрофою на підставі експертного висновку, визначеного в установленому порядку МОЗ лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я, міжвідомчої експертної ради чи постанови військово-лікарської комісії про причинний зв`язок захворювання з Чорнобильською катастрофою.

Зі змісту вказаних норм вбачається, що Центральна міжвідомча експертна комісія надає експертні висновки щодо зв`язку хвороб, інвалідності і смерті з впливом іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС. Проте, лише МСЕК, на підставі зазначеного експертного висновку визначає причинний зв`язок захворювання з Чорнобильською катастрофою.

У касаційній скарзі позивач зазначає, що відповідно до статей 12, 17, 26 Постанови Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2009 року № 1317 року "Питання медико-соціальної експертизи", право встановлювати причинний зв`язок захворювання з Чорнобильською катастрофою має лише Центральна міжвідомча експертна комісія МОЗ та МНС України.

Позивач вважає, що підставою для задоволення його позовних вимог є експертний висновок Центральної міжвідомчої експертної комісії від 16 листопада 2016 №640, а також посвідчення постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 Серія НОМЕР_1, видане 02 січня 1995 року Черкаською обласною державною адміністрацією, з вкладкою № НОМЕР_2, виданою 14 березня 2006 року.

З вказаними доводами колегія суддів не може погодитись з огляду на положення пункту 16 Постанови Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2009 року № 1317 року "Питання медико-соціальної експертизи", за змістом якого причинний зв`язок захворювання з Чорнобильською катастрофою визначає МСЕК. При цьому, експертний висновок, зокрема, міжвідомчої експертної ради, є лише підставою, на якій МСЕК встановлює причинний зв`язок захворювання з Чорнобильською катастрофою, а наявність посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській атомній електростанції є однією, але не єдиною, з обов`язкових умов.

Таким чином, відповідач, вирішуючи питання щодо наявності чи відсутності у позивача причинного зв`язку захворювання з Чорнобильською катастрофою, обґрунтовано керувався даними, що містились у довідці медико-соціальної експертної комісії від 22 серпня 2016 року серії 12 ААА № 205722.

Отже, відповідачем, правомірно на підставі довідки МСЕК, з 01 вересня 2016 позивача переведено на пенсію по інвалідності 3 групи по загальному захворюванню відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування"

Враховуючи встановлені у цій справі обставини та з огляду на правове регулювання спірних правовідносин, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими.

Враховуючи наведене, касаційну скаргу належить залишити без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

Керуючись статтями 345, 349, 350, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, суд


................
Перейти до повного тексту