- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО РОЗВИТКУ ГРОМАД ТА ТЕРИТОРІЙ УКРАЇНИ
НАКАЗ
11.06.2025 м. Київ № 984
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
10 липня 2025 р. за № 1060/44466
Про затвердження Технічних вимог до автоматизованих систем обліку оплати проїзду, що мають забезпечувати інтероперабельність засобів реєстрації електронних квитків, які надають право на одержання транспортних послуг пільговим категоріям громадян
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Технічні вимоги до автоматизованих систем обліку оплати проїзду, що мають забезпечувати інтероперабельність засобів реєстрації електронних квитків, які надають право на одержання транспортних послуг пільговим категоріям громадян, що додаються.
2. Установити, що автоматизовані системи обліку оплати проїзду, які були запроваджені до набрання чинності цим наказом, підлягають приведенню у відповідність до Технічних вимог, затверджених цим наказом, протягом п'яти років з дня набрання ним чинності.
3. Управлінню внутрішніх автомобільних перевезень забезпечити в установленому порядку подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
4. Сектору зовнішніх комунікацій забезпечити оприлюднення цього наказу на офіційному вебсайті Міністерства розвитку громад та територій України.
5. Цей наказ набирає чинності з 31 травня 2026 року, але не раніше дня його офіційного опублікування.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Сергія Деркача.
Віце-прем'єр-міністр з відновлення України - Міністр | Олексій КУЛЕБА |
ПОГОДЖЕНО: | |
Голова Державної регуляторної служби України | Олексій КУЧЕР |
Перший заступник Міністра цифрової трансформації України | Олексій ВИСКУБ |
Міністр у справах ветеранів України | Наталія КАЛМИКОВА |
Міністр соціальної політики України | Оксана ЖОЛНОВИЧ |
Виконувач обов'язків Міністра економіки України | Тетяна БЕРЕЖНА |
Уповноважений Верховної Ради України з прав людини | Дмитро ЛУБІНЕЦЬ |
Виконавчий директор Всеукраїнської Асоціації органів місцевого самоврядування "Асоціація міст України" | Олександр СЛОБОЖАН |
Виконавчий директор Всеукраїнської Асоціації ОТГ | Тарас ДОБРІВСЬКИЙ |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства розвитку громад та територій України
11 червня 2025 року № 984
Технічні вимоги
до автоматизованих систем обліку оплати проїзду, що мають забезпечувати інтероперабельність засобів реєстрації електронних квитків, які надають право на одержання транспортних послуг пільговим категоріям громадян
I. Загальні положення
1. Ці Технічні вимоги встановлюють основні технічні характеристики до обладнання та програмного забезпечення автоматизованих систем обліку оплати проїзду, що мають забезпечувати інтероперабельність засобів реєстрації електронних квитків, які надають право на одержання транспортних послуг пільговим категоріям громадян (далі - АСООП).
2. Створення (модернізація, модифікація, розвиток), адміністрування та забезпечення функціонування АСООП здійснюється з урахуванням Обов'язкових вимог до створення (модернізації, модифікації, розвитку), адміністрування та забезпечення функціонування засобу інформатизації, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2025 року
№ 205.
3. Ці Технічні вимоги є обов'язковими для застосування органами місцевого самоврядування, які запроваджують АСООП, встановлюють порядок її функціонування та визначають особу, уповноважену здійснювати справляння плати за транспортні послуги в разі її запровадження (далі - уповноважені органи) та організацію перевезення пасажирів на міських, приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування та на маршрутах міського електричного транспорту суб'єктами господарювання, які визначені замовниками, виконавцями АСООП.
4. У цих Технічних вимогах терміни вживаються в таких значеннях:
бортова система - це підсистема АСООП, яка встановлена на транспортних засобах;
валідатор - пристрій, призначений для реєстрації обліку оплати проїзду/справляння/списання плати з пасажира за транспортні послуги;
валідація - процес зчитування електронного квитка та реєстрації обліку оплати проїзду за допомогою валідатора;
замовник - уповноважений орган, який впроваджує АСООП на відповідній території, забезпечує її фінансування та визначає порядок її функціонування;
інтероперабельність - функціональна сумісність технічних рішень АСООП, яка на підставі токенізованого електронного квитка здійснює ідентифікацію пасажирів, які мають право на пільговий проїзд, а також забезпечує облік і автоматичний обмін інформацією про такі транспортні послуги з електронними базами даних, системами, реєстрами, що створюються чи функціонують у сфері транспорту чи соціального забезпечення;
оператор - уповноважена замовником особа, яка здійснює справляння плати за транспортні послуги, адміністрування та експлуатацію АСООП відповідно до визначених умов та порядку функціонування;
технології EMV - це набір платіжних технологій, які підтримують специфікації та програми EMV;
токенізований електронний квиток - це цифровий запис права на отримання транспортної послуги, який представлений у вигляді унікального токена (зашифрованого ідентифікатора), який зберігається на фізичному або електронному носії (платіжна картка, транспортна картка, мобільний пристрій, смарт-годинник тощо) і використовується для ідентифікації пасажира та здійснення реєстрації обліку оплати проїзду через АСООП;
токен електронного квитка - згенерований шифр, який дозволяє за запитом до токен сервіс провайдера зафіксувати подію з транспортною карткою та електронним квитком або отримати інформацію;
токен сервіс провайдер - особа, уповноважена на здійснення токенізації, реєстрації подій та видачі інформації за запитом для цілей обліку електронних квитків, які надають право на одержання транспортних послуг пільговим категоріям громадян для забезпечення інтероперабельності;
токенізація платіжної картки - процес зчитування конфіденційних даних платіжної картки, транспортної картки та пільгового електронного квитка, що підключається до платіжної картки провайдером токенізації електронних квитків;
EMV (Europay, MasterCard, Visa) - це міжнародний стандарт для платіжних карток з вбудованим мікрочіпом, який забезпечує підвищений рівень безпеки при здійсненні фінансових операцій;
NFC - безконтактний зв'язок для зчитування.
Інші терміни, що використовуються у цих Технічних вимогах, вживаються у значеннях, наведених у
Законах України "Про автомобільний транспорт", "Про міський електричний транспорт", "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".
II. Експлуатаційні вимоги до АСООП
1. Носієм електронного квитка відповідно до цих Технічних вимог може бути:
платіжна картка - електронний платіжний засіб у вигляді пластикової чи іншого виду картки;
QR-код - електронний квиток, який надає можливість разового проїзду;
транспортна картка - смарт-картка, що виконує функцію токена для системи АСООП.
2. Для забезпечення інтероперабельності засобів реєстрації електронних квитків та надання транспортних послуг пільговим категоріям громадян бортова система має обов'язково забезпечувати валідацію носія електронного квитка, яким є платіжна картка, та інших носіїв за рішенням замовника.
Інтероперабельність АСООП повинна забезпечувати автоматичний обмін інформацією про надання транспортних послуг пільговим категоріям громадян та можливість впровадження безперешкодного централізованого застосування пільги по всій території України.
3. АСООП повинна забезпечувати можливість оплати проїзду платіжними картками (дебетовими та кредитними) у всій мережі громадського транспорту, де вона запроваджена. Для реалізації цієї функції обладнання АСООП має підтримувати технологію EMV та включати EMV-рідери.
................Перейти до повного тексту