1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
енергетики України
29 квітня 2025 року № 179
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
13 травня 2025 року
за № 737/44143
Положення
про функціональну підсистему безпеки вугільно-промислового комплексу єдиної державної системи цивільного захисту
1. Це Положення визначає основи створення функціональної підсистеми безпеки вугільно-промислового комплексу єдиної державної системи цивільного захисту (далі — функціональна підсистема), її склад, завдання та рівні.
2. У цьому Положенні терміни вживаються у такому значенні:
об’єкти функціональної підсистеми — майно, території і об’єкти підприємств, установ та організацій вугільно-промислового комплексу, що належать до сфери управління Міністерства енергетики України;
функціональна підсистема — складова частина єдиної державної системи цивільного захисту, до якої входять органи управління функціональної підсистеми та підпорядковані їм сили цивільного захисту, суб’єкти господарювання, які виконують завдання цивільного захисту.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених в Кодексі цивільного захисту України (далі — Кодекс), Положенні про єдину державну систему цивільного захисту, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 09 січня 2014 року № 11 (далі — Положення про ЄДСЦЗ).
3. Метою створення функціональної підсистеми є захист населення і об’єктів функціональної підсистеми від надзвичайних ситуацій у мирний час та в особливий період, здійснення заходів цивільного захисту відповідного галузевого спрямування, зменшення матеріальних втрат у разі їх виникнення на об’єктах функціональної підсистеми, забезпечення готовності підпорядкованих їм сил і засобів до дій, спрямованих на запобігання і реагування на надзвичайні ситуації.
4. Завданнями функціональної підсистеми є:
1) здійснення заходів цивільного захисту на об’єктах функціональної підсистеми;
2) забезпечення готовності підпорядкованих сил і засобів до дій, спрямованих на запобігання виникненню та реагування на надзвичайні ситуації на об’єктах функціональної підсистеми, здійснення заходів щодо запобігання виникненню надзвичайних ситуацій або небезпечних подій на об’єктах функціональної підсистеми;
3) організація та проведення моніторингу і прогнозування виникнення надзвичайних ситуацій та їх розвитку, визначення ризиків виникнення надзвичайних ситуацій на об’єктах функціональної підсистеми;
4) своєчасне і достовірне інформування заінтересованих органів виконавчої влади та населення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій на об’єктах функціональної підсистеми;
5) проведення рятувальних та інших невідкладних робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій на об’єктах функціональної підсистеми;
6) забезпечення планування заходів цивільного захисту;
7) організація та проведення навчань (тренувань) з підготовки органів управління функціональної підсистеми та підпорядкованих їм сил цивільного захисту;
8) розроблення та здійснення заходів, спрямованих на забезпечення сталого функціонування об’єктів функціональної підсистеми в особливий період;
9) навчання населення щодо поведінки та дій у разі виникнення надзвичайної ситуації на об’єктах функціональної підсистеми;
10) здійснення заходів щодо укриття працівників об’єктів функціональної підсистеми у захисних спорудах цивільного захисту;
11) розроблення та забезпечення виконання галузевих програм та планів з питань цивільного захисту;
12) створення, раціональне збереження і використання резерву матеріальних ресурсів, необхідних для запобігання і реагування на надзвичайні ситуації;
13) забезпечення підготовки керівного складу об’єктів функціональної підсистеми до дій у разі мобілізації та виконання завдань цивільного захисту у воєнний час з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права у відповідних закладах освіти Державної служби України з надзвичайних ситуацій;
14) здійснення постійного та обов’язкового аварійно-рятувального обслуговування об’єктів функціональної підсистеми, діяльність яких пов’язана з веденням гірничих робіт або експлуатацією гірничих виробок, у період їх будівництва, реконструкції, експлуатації, ліквідації або консервації;
15) інші завдання, визначені законодавством України.
5. Безпосереднє керівництво функціональною підсистемою здійснюється Міністром енергетики України.
6. До складу функціональної підсистеми входять органи управління та підпорядковані їм сили цивільного захисту, суб’єкти господарювання, які виконують завдання цивільного захисту у сфері вугільно-промислового комплексу.
7. Управління функціональною підсистемою здійснюють:
1) на державному рівні — Міністерство енергетики України, відділ промислової безпеки, протиаварійного, протипожежного та цивільного захисту Управління охорони праці, промислової безпеки, цивільного захисту та соціальної політики;
2) на об’єктовому рівні — керівники об’єктів функціональної підсистеми, їх структурні підрозділи (посадові особи) з питань цивільного захисту.
8. Для забезпечення управління, координації дій органів управління та підпорядкованих їм сил цивільного захисту, здійснення цілодобового чергування і забезпечення збору, оброблення, узагальнення та аналізу інформації про обстановку функціонують:
1) на державному рівні — група оперативного інформування Міністерства енергетики України;
2) на об’єктовому рівні — чергові (диспетчерські) служби об’єктів функціональної підсистеми (у разі їх утворення).
Для забезпечення сталого управління у сфері вугільно-промислового комплексу та реалізації функцій, передбачених на особливий період, Міністерством енергетики України використовується державна система пунктів управління.
9. Для управління функціональною підсистемою використовуються електронні комунікаційні мережі загального користування і спеціального призначення, а також державна система урядового зв’язку.
10. До сил цивільного захисту функціональної підсистеми входять:
спеціалізовані професійні аварійно-рятувальні служби;
об’єктові аварійно-рятувальні служби (у разі їх утворення);
об’єктові формування цивільного захисту;
об’єктові спеціалізовані служби цивільного захисту (у разі їх утворення);
державні пожежно-рятувальні підрозділи (частини), що забезпечують відомчу пожежну охорону (у разі наявності);
добровільні формування цивільного захисту.
11. Режими функціонування функціональної підсистеми встановлюються відповідно до статей 11–15 Кодексу, заходи з їх реалізації визначаються відповідно до Положення про ЄДСЦЗ.
Режим підвищеної готовності та режим надзвичайної ситуації для функціональної підсистеми встановлюється:
за рішенням Кабінету Міністрів України — для єдиної державної системи цивільного захисту в повному обсязі або частково для кількох окремих її функціональних підсистем;
за рішенням Міністерства енергетики України — для функціональної підсистеми.
12. Основними завданнями, що виконуються функціональною підсистемою у відповідних режимах функціонування, є:
1) у режимі повсякденного функціонування:
підтримання готовності до негайного використання людських та матеріально-технічних ресурсів для зменшення збитків у разі виникнення надзвичайних ситуацій на об’єктах функціональної підсистеми;
розроблення і виконання цільових та науково-технічних програм запобігання виникненню надзвичайних ситуацій на об’єктах функціональної підсистеми і зменшення можливих збитків;
здійснення планових заходів щодо запобігання виникненню надзвичайних ситуацій на об’єктах функціональної підсистеми, забезпечення безпеки та захисту населення і територій від таких ситуацій, а також заходів щодо підготовки до дій за призначенням органів управління та сил цивільного захисту функціональної підсистеми;
забезпечення готовності органів управління та сил цивільного захисту функціональної підсистеми до дій за призначенням;
організація підготовки фахівців цивільного захисту, підготовка керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів щодо цивільного захисту, навчання населення діям у разі виникнення надзвичайних ситуацій на об’єктах функціональної підсистеми;
підтримання в готовності систем оповіщення про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій на об’єктах функціональної підсистеми;
здійснення інших заходів відповідно до функціонального призначення підсистеми;
2) у режимі підвищеної готовності:
здійснення оповіщення органів управління та сил цивільного захисту функціональної підсистеми, а також працівників об’єктів функціональної підсистеми про загрозу виникнення надзвичайної ситуації та інформування їх про дії у можливій зоні надзвичайної ситуації;
формування оперативних груп для виявлення причин погіршення обстановки та підготовки пропозицій щодо її нормалізації;
уточнення (у разі потреби) планів реагування на надзвичайні ситуації, здійснення заходів щодо запобігання їх виникненню;
уточнення та здійснення заходів щодо захисту населення і територій, працівників об’єктів функціональної підсистеми від можливих надзвичайних ситуацій на них;
приведення у готовність наявних сил і засобів цивільного захисту, залучення (у разі потреби) додаткових сил і засобів цивільного захисту;
цілодобове чергування (за потреби) членів оперативних груп;
посилення спостереження та контролю за ситуацією на територіях відповідно до функціонального призначення підсистеми;
здійснення інших заходів відповідно до функціонального призначення підсистеми;
3) у режимі надзвичайної ситуації:
здійснення оповіщення органів управління та сил цивільного захисту функціональної підсистеми, а також населення про виникнення надзвичайної ситуації на об’єктах функціональної підсистеми та інформування його про дії в умовах такої ситуації;
введення в дію відповідних планів реагування на надзвичайні ситуації;
призначення керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації;
визначення меж зони надзвичайної ситуації;
здійснення постійного прогнозування зони можливого поширення надзвичайної ситуації та масштабів можливих наслідків;
організація та проведення робіт з локалізації і ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, залучення для цього необхідних сил і засобів функціональної підсистеми;
організація та здійснення (у разі потреби) евакуаційних заходів працівників об’єктів функціональної підсистеми, матеріальних та культурних цінностей;
організація та здійснення радіаційного, хімічного, біологічного, інженерного та медичного захисту працівників об’єктів функціональної підсистеми від наслідків надзвичайної ситуації;
здійснення безперервного контролю за розвитком надзвичайної ситуації та обстановкою на об’єктах функціональної підсистеми і прилеглих до них територіях;
інформування органів управління цивільного захисту та населення про розвиток надзвичайної ситуації на об’єктах функціональної підсистеми та заходи, що здійснюються для ліквідації її наслідків;

................
Перейти до повного тексту