1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО РОЗВИТКУ ГРОМАД ТА ТЕРИТОРІЙ УКРАЇНИ
НАКАЗ
21.03.2025 м. Київ № 532
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
25 квітня 2025 р. за № 621/44027
Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства транспорту та зв'язку України та Міністерства інфраструктури України спрямованих на виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами - членами, з іншої сторони в частині використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті
Відповідно до Закону України від 07 вересня 2005 року № 2819-IV "Про приєднання України до Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР)", Конвенції Міжнародної організації праці 1979 року № 153 про тривалість робочого часу та періоди відпочинку на дорожньому транспорті, ратифікованої Законом України від 06 березня 2008 року № 129-VI "Про ратифікацію Конвенції Міжнародної організації праці 1979 року № 153 про тривалість робочого часу та періоди відпочинку на дорожньому транспорті", статті 18 Закону України "Про автомобільний транспорт", абзацу сто шістдесятого підпункту 20 пункту 4 Положення про Міністерство розвитку громад та територій України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 червня 2015 року № 460 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2022 року № 1400), з метою виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами - членами, з іншої сторони в частині використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті,
НАКАЗУЮ:
1. Внести зміни до наказу Міністерства транспорту та зв'язку України від 17 серпня 2010 року № 600 "Про затвердження зразків карток, що використовуються в цифрових контрольних пристроях (тахографах)", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 вересня 2010 року за № 821/18116, доповнивши після пункту 1 пунктом 2 такого змісту:
"2. Затвердити такі, що додаються:
1) Зразок картки водія для смарт-тахографа;
2) Опис картки водія для смарт-тахографа;
3) Зразок картки підприємства для смарт-тахографа;
4) Опис картки підприємства для смарт-тахографа;
5) Зразок картки майстерні для смарт-тахографа;
6) Опис картки майстерні для смарт-тахографа;
7) Зразок картки контролера для смарт-тахографа;
8) Опис картки контролера для смарт-тахографа.".
У зв'язку з цим пункти 2 - 4 вважати пунктами 3 - 5 відповідно.
2. Затвердити такі, що додаються:
1) Зразок картки водія для смарт-тахографа;
2) Опис картки водія для смарт-тахографа;
3) Зразок картки підприємства для смарт-тахографа;
4) Опис картки підприємства для смарт-тахографа;
5) Зразок картки майстерні для смарт-тахографа;
6) Опис картки майстерні для смарт-тахографа;
7) Зразок картки контролера для смарт-тахографа;
8) Опис картки контролера для смарт-тахографа.
3. Внести зміни до Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 24 червня 2010 року № 385, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 20 жовтня 2010 року за № 946/18241, виклавши її в новій редакції, що додається.
4. Затвердити Зміни до деяких нормативно-правових актів Міністерства транспорту та зв'язку України та Міністерства інфраструктури України щодо імплементації актів законодавства Європейського Союзу щодо використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, що додаються.
5. Відділу технічного регулювання на транспорті забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
6. Сектору зовнішніх комунікацій забезпечити оприлюднення цього наказу на офіційному вебсайті Міністерства розвитку громад та територій України.
7. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
8. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Сергія Деркача.
 

Віце-прем'єр-міністр
з відновлення України - Міністр

Олексій КУЛЕБА

ПОГОДЖЕНО:

 

Міністр з питань стратегічних
галузей промисловості України

Герман СМЕТАНІН

Голова Антимонопольного
комітету України

Павло КИРИЛЕНКО

Голова Державної служби
України з питань праці

Ігор ДЕГНЕРА

Міністр внутрішніх справ України

Ігор КЛИМЕНКО

Голова Державної служби України
з безпеки на транспорті

Микита ЛАГУНІН

Міністр охорони здоров'я України

Віктор ЛЯШКО

В. о. президента
Всеукраїнської асоціації роботодавців

Вячеслав БИКОВЕЦЬ

Генеральний директор Спілки
підприємців малих, середніх і
приватизованих підприємств України

Вячеслав БИКОВЕЦЬ

Голова ФРТУ

О. КЛИМПУШ
 
Додатки
( див. текст )
 
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства транспорту та зв'язку України
24 червня 2010 року № 385
(у редакції наказу Міністерства розвитку громад та територій України
від 21 березня 2025 року № 532)
Інструкція
з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті
I. Загальні положення
1. Цю Інструкцію розроблено відповідно до вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР), до якої Україна приєднана відповідно до Закону України від 07 вересня 2005 року № 2819-IV "Про приєднання України до Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР)" (далі - ЄУТР), Конвенції Міжнародної організації праці 1979 року № 153 про тривалість робочого часу та періоди відпочинку на дорожньому транспорті, ратифікованої Законом України від 06 березня 2008 року № 129-VI "Про ратифікацію Конвенції Міжнародної організації праці 1979 року № 153 про тривалість робочого часу та періоди відпочинку на дорожньому транспорті", а також Законів України "Про автомобільний транспорт", "Про дорожній рух", з урахуванням рішення Спільного комітету (створеного Угодою між Україною та Європейським Союзом про вантажні перевезення автомобільним транспортом, затвердженою Указом Президента України від 16 вересня 2022 року № 654 "Про затвердження Угоди між Україною та Європейським Союзом про вантажні перевезення автомобільним транспортом") від 17 січня 2025 року № 2/2025, Регламенту Європейського Парламенту і Ради (ЄС) № 165/2014 від 04 лютого 2014 року про тахографи на дорожньому транспорті, скасування Регламенту Ради (ЄЕС) № 3821/85 про реєструвальне обладнання на дорожньому транспорті та внесення змін до Регламенту Європейського Парламенту і Ради (ЄС) № 561/2006 про гармонізацію деякого соціального законодавства, пов'язаного з дорожнім транспортом та Імплементаційного регламенту Комісії (ЄС) 2016/799 від 18 березня 2016 року про імплементацію Регламенту (ЄС) № 165/2014 Європейського Парламенту та Ради, що встановлює вимоги до конструкції, тестування, встановлення, експлуатації та ремонту тахографів та їх компонентів.
2. Ця Інструкція визначає порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які відповідно до законодавства обладнуються контрольними пристроями (тахографами).
3. Ця Інструкція поширюється на пункти сервісу тахографів та суб'єктів господарювання, що використовують автомобільні транспортні засоби, які відповідно до законодавства повинні бути обладнаними контрольними пристроями (тахографами).
4. У цій Інструкції терміни вживаються у такому значенні:
адаптація тахографа до транспортного засобу - оновлення або підтвердження параметрів автомобільного транспортного засобу, що зберігаються у пам'яті тахографа, до яких залежно від типу тахографа належать: ідентифікаційний номер (VIN-код) та номерний знак (цифри та літери, нанесені на номерному знаку, - VRN) автомобільного транспортного засобу, розмір застосованих пневматичних шин, результати визначення константи тахографа "k", характеристичного коефіцієнта автомобільного транспортного засобу "w", ефективного кола шини "l", а також показники часу, пробігу, граничного значення швидкості, на яке налаштований обмежувач швидкості транспортного засобу (за наявності). Термін "адаптація тахографа до транспортного засобу", за визначенням ЄУТР, - "калібрування";
аналоговий контрольний пристрій (тахограф) - тахограф, в якому використовується тахокарта;
картка - смарт-картка цифрового контрольного пристрою (тахографа) із вбудованою мікросхемою, призначеною для використання в цифровому контрольному пристрої, яка дозволяє ідентифікувати власника картки та дає можливість передавати і зберігати дані;
контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, призначене для встановлення на транспортних засобах для відображення, реєстрації, друку, зберігання та виведення в автоматичному або напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів (у тому числі їхню швидкість) та про певні періоди роботи та відпочинку їхніх водіїв;
Компетентний орган - центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері автомобільного транспорту;
смарт-тахограф - цифровий тахограф, який забезпечує реєстрацію місцезнаходження транспортного засобу в певних точках протягом щоденного періоду роботи водія, дистанційне виявлення можливих маніпуляцій або неправомірного використання тахографа та інтерфейс для взаємодії з інтелектуальними транспортними системами;
періодична перевірка - комплекс операцій, які виконуються для перевірки правильності роботи тахографа, відповідності його налаштувань параметрам транспортного засобу, а також відсутності маніпуляційних пристроїв, під'єднаних до тахографа, або ознак використання таких пристроїв;
пункт сервісу тахографів (ПСТ) - спеціально облаштовані виробничі ділянки для надання послуг з установлення та технічного обслуговування тахографів суб'єктами господарювання, які виконують функції майстерні або механіка та внесені до переліку суб'єктів господарювання, що здійснюють установлення та технічне обслуговування контрольних пристроїв (тахографів) в автомобільних транспортних засобах (далі - Перелік);
тахокарта - бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень ЄУТР;
технічне обслуговування тахографа - технічні операції з приведення тахографа у робочий стан відповідно до інструкції його виробника, які включають активацію, зчитування даних цифрового тахографа, у тому числі смарт-тахографа, періодичні перевірки, ремонт, заміну тахографа або пов'язаного з ним устаткування, адаптацію тахографа до транспортного засобу;
VIN-код (Vehicle Identification Number) - ідентифікаційний номер транспортного засобу, який є структурованим поєднанням буквено-цифрових символів, присвоюється виробником транспортного засобу з метою його ідентифікації та наноситься на кузов транспортного засобу.
Інші терміни вживаються в значеннях, наведених у Законах України "Про автомобільний транспорт", "Про метрологію та метрологічну діяльність", ЄУТР.
II. Установлення та технічне обслуговування тахографів
1. Виробники транспортних засобів здійснюють установлення тахографів згідно з вимогами законодавства.
2. ПСТ установлюють тахографи (крім аналогових тахографів) за вибором власника транспортного засобу (замовника) та виконують роботи з його технічного обслуговування, а також виробників тахографів та транспортних засобів.
3. ПСТ не може передоручати виконання робіт з установлення та технічного обслуговування тахографів іншим фізичним або юридичним особам.
4. Транспортні засоби, призначені для перевезення небезпечних вантажів, обладнують тахографами з урахуванням положень пунктів 1 - 3 цього розділу та відповідно до законодавства щодо встановлення вимог до конструкцій таких транспортних засобів.
5. Повірку тахографів здійснюють повірочні лабораторії, які уповноважені на проведення повірки тахографів відповідно до Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність".
6. ПСТ виконують періодичні перевірки тахографів кожні два роки. Під час періодичних перевірок необхідно перевіряти принаймні:
правильність встановлення тахографа та його придатність для транспортного засобу;
правильність роботи тахографа;
наявність знаку затвердження типу на тахографі;
наявність установчої таблички;
цілісність та надійність усіх пломб;
відсутність маніпуляційних пристроїв, під'єднаних до тахографа, або ознак використання таких пристроїв;
розмір та фактичну довжину кола шин.
7. Адаптація тахографів здійснюється у разі:
установлення або заміни тахографа (окрім аналогового тахографа);
ремонту тахографа (окрім аналогового тахографа);
зміни типу розмірів пневматичних шин автомобільного транспортного засобу;
якщо під час технічного обслуговування або ремонту автомобільного транспортного засобу відбулося пошкодження таблички тахографа або пломб, накладених на його складові, під час установлення або адаптації або у разі зміни конструкції автотранспортного засобу, що може вплинути на роботу тахографа.
8. За результатами робіт з періодичної перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу працівник ПСТ, який їх виконав, оформляє у двох примірниках протокол перевірки та адаптації тахографа до автомобільного транспортного засобу (далі - протокол), в якому зазначає перелік відомостей у протоколі перевірки та адаптації тахографа до автомобільного транспортного засобу, наведений у додатку 1 до цієї Інструкції.
9. Висновок про придатність або непридатність тахографа до експлуатації зазначається у протоколі з урахуванням нормативних значень параметрів, що визначаються під час періодичної перевірки та адаптації тахографів до автомобільних транспортних засобів, зазначених у додатку 2 до цієї Інструкції.
10. Бланк протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу роздруковується працівником ПСТ на папері формату А4 (210 х 297 мм) щільністю 100 г/м-2 або більше. Не допускається робити закреслення чи виправлення відомостей, які заносяться до протоколу, а також внесення додаткових записів після того, як протокол підписано та поставлено печатку (за наявності) відповідальної особи ПСТ. У графах, які не заповнюються під час складання протоколу, проставляються прочерки.
11. Працівник ПСТ надає один примірник протоколу автомобільному перевізнику, а другий залишає в ПСТ і зберігає його разом з тахокартою або у разі цифрового тахографа, в тому числі смарт-тахографа - з роздруківкою та електронними файлами, що підтверджують достовірність наведених у протоколі даних.
12. Протокол зберігають протягом трьох років з дати проведення робіт.
13. У разі якщо за результатами періодичної перевірки та адаптації тахографа встановлено його придатність до експлуатації, ПСТ здійснює маркування та опломбування тахографа і його складових відповідно до додатка 3 до цієї Інструкції.
III. Використання тахографів
1. Автомобільні перевізники, водії та ПСТ використовують тахографи, тахокарти, картки до цифрових тахографів чи смарт-тахографів, зразки яких затверджено відповідно до вимог законодавства.
2. Компетентний орган забезпечує відповідно до вимог ЄУТР обіг (облік, видачу, скасування, призупинення дії, поновлення, перевірку чинності) карток чотирьох типів для цифрових тахографів:
водія (картка водія);
ПСТ (картка майстерні);
особи, уповноваженої здійснювати контроль (картка контролера); автомобільного перевізника (картка підприємства).
3. Водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:
забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;
своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання;
використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа, у тому числі смарт-тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;
має при собі: заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом або смарт-тахографом;

................
Перейти до повного тексту