1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 11 лютого 2025 р. № 144
Київ
Про затвердження Правил торговельного обслуговування
Відповідно до частини сьомої статті 14 Закону України "Про захист прав споживачів" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Правила торговельного обслуговування, що додаються.
2. Внести до постанов Кабінету Міністрів України зміни, що додаються.
3. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.
4. Ця постанова набирає чинності одночасно з набранням чинності Законом України від 10 червня 2023 р. № 3153-IX "Про захист прав споживачів".

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 67


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 11 лютого 2025 р. № 144
ПРАВИЛА
торговельного обслуговування
Загальні положення
1. Ці Правила визначають загальні вимоги до торговельного обслуговування та встановлюють умови здійснення суб’єктами господарювання торговельної та виробничо-торговельної діяльності, а також основні вимоги до торговельних приміщень.
2. Терміни, що вживаються у цих Правилах, мають таке значення:
1) вироблений харчовий продукт - харчовий продукт, який виробляється у спеціально облаштованому місці торговельного приміщення (кулінарна продукція, хлібобулочні та кондитерські вироби, напої, у тому числі коктейлі);
2) виробничо-торговельна діяльність - діяльність суб’єкта господарювання, яка провадиться в торговельному приміщенні та включає стадії виробництва, продажу харчових продуктів та надання послуг з громадського харчування;
3) мережева торгівля - роздрібна торгівля поза торговельними чи офісними приміщенням, яка здійснюється через багаторівневу мережу торговельних агентів і передбачає передачу товару для реалізації відповідно до договору, укладеного між суб’єктом господарювання, який здійснює мережеву торгівлю, та торговельним агентом мережевої торгівлі без переходу до торговельного агента мережевої торгівлі права власності на товар;
4) оптова торгівля - продаж суб’єктом господарювання товарів, харчових продуктів іншим суб’єктам господарювання для подальшого їх перепродажу або для використання у виробництві чи споживачам для особистого споживання;
5) перешкоди для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення - бар’єри, що заважають доступності до торговельного приміщення. Перешкоди можуть бути тимчасовими, що усуваються працівниками суб’єкта господарювання протягом незначного проміжку часу, або технічними (конструкційними), які пов’язані з пристосованістю торговельного приміщення до потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення;
6) роздрібна торгівля - продаж суб’єктом господарювання товарів, харчових продуктів та/або вироблених харчових продуктів споживачам для особистого споживання;
7) торговельна діяльність - діяльність суб’єкта господарювання з продажу товарів, харчових продуктів, вироблених харчових продуктів або посередницька діяльність, у тому числі з надання агентських, комісійних та інших послуг у просуванні товарів, харчових продуктів від виробників (постачальників) до споживачів;
8) торговельний агент мережевої торгівлі - фізична особа (у тому числі фізична особа - підприємець), яка діє відповідно до цивільно-правового договору;
9) торговельне обслуговування - комплекс дій суб’єкта господарювання з обслуговування споживача до, під час і після продажу товарів, харчових продуктів, вироблених харчових продуктів.
Терміни "заклад громадського харчування", "обіг", "стадії виробництва та обігу харчових продуктів" та "харчовий продукт" вживаються у значенні, наведеному в Законі України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів", терміни "маломобільні групи населення", "тимчасові споруди для провадження підприємницької діяльності" - у значенні, наведеному в Законі України "Про регулювання містобудівної діяльності", термін "особа з інвалідністю" - у значенні, наведеному в Законі України "Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні", терміни "інтернет-магазин", "послуга електронного сервісу розміщення оголошень (послуга класифайда)", "послуга електронного сервісу порівняння продукції (послуга прайс-агрегатора)", "послуга електронного торговельного майданчика (послуга маркетплейса)" - у значенні, наведеному в Законі України "Про електронну комерцію", терміни "споживач", "торговельне приміщення", "товар" - у значенні, наведеному в Законі України "Про захист прав споживачів", термін "суб’єкт господарювання" - у значенні, наведеному в Господарському кодексі України.
3. Торговельна та виробничо-торговельна діяльність суб’єктів господарювання регулюється Господарським кодексом України, Податковим кодексом України, Цивільним кодексом України, Законами України "Про захист прав споживачів", "Про електронну комерцію", "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів", іншими актами законодавства, а також цими Правилами.
4. На фасаді стаціонарного торговельного приміщення розміщується вивіска із зазначенням його назви.
Біля входу до торговельного приміщення на видному місці розміщується інформація про режим роботи.
Режим роботи торговельних приміщень встановлюється суб’єктом господарювання самостійно, крім торговельних приміщень, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, режим роботи яких встановлюється виконавчими органами сільських, селищних, міських рад.
Режим роботи закладу громадського харчування, який обслуговує споживачів на території суб’єкта господарювання, встановлюється за домовленістю між таким суб’єктом та суб’єктом господарювання, який провадить торговельно-виробничу діяльність.
Суб’єкт господарювання зобов’язаний дотримуватися встановленого режиму роботи.
У разі тимчасового припинення роботи торговельного приміщення для проведення планових санітарних заходів, ремонту, технічного переобладнання чи інших робіт суб’єкт господарювання зобов’язаний інформувати споживача не менш як за три дні до тимчасового припинення роботи, про дату та строк, протягом якого не провадитиметься діяльність.
У разі виникнення надзвичайної ситуації в торговельному приміщенні суб’єкт господарювання зобов’язаний невідкладно інформувати споживача про строк тимчасового припинення роботи торговельного приміщення.
Вимоги до торговельного обслуговування
5. Обслуговування споживачів, надання їм інформації про товари, харчові продукти, вироблені харчові продукти та відомості про суб’єкта господарювання здійснюється відповідно до Законів України "Про захист прав споживачів" та "Про забезпечення функціонування української мови як державної".
6. У разі продажу товарів, харчових продуктів та/або вироблених харчових продуктів у пересувних торговельних приміщеннях суб’єкт господарювання зобов’язаний на видному місці розмістити інформацію про суб’єкта господарювання, достатню для його ідентифікації:
для юридичної особи: найменування юридичної особи (відокремленого підрозділу), місцезнаходження, ідентифікаційний код згідно з ЄДРПОУ, номер телефону;
для фізичної особи - підприємця: прізвище, ім’я та по батькові (за наявності), місцезнаходження (адреса місця проживання), номер телефону.
Під час і після закінчення продажу товарів, харчових продуктів та/або вироблених харчових продуктів у пересувних торговельних приміщеннях суб’єкт господарювання зобов’язаний вжити заходів для дотримання чистоти.
Продаж харчових продуктів, у тому числі тих, що швидко псуються, та/або вироблених харчових продуктів, товарів у пересувних торговельних приміщеннях здійснюється за умови дотримання гігієнічних вимог, вимог законодавства про безпечність та окремих показників якості харчових продуктів.
7. У разі придбання великогабаритних товарів споживач може залишити їх на зберігання у суб’єкта господарювання на узгоджений строк шляхом укладення договору зберігання відповідного товару.
8. Для здійснення продажу у торговельних приміщеннях таких товарів, як одяг та взуття, суб’єкт господарювання може створити умови для їх примірки з урахуванням потреби осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, а для технічно складних побутових та інших товарів, які потребують перевірки, - умови для її проведення.
Умови провадження торговельної та виробничо-торговельної діяльності
9. Суб’єкт господарювання зобов’язаний забезпечити належні умови праці для працівників суб’єкта господарювання, а також обладнати окреме приміщення (місце) для зберігання їх верхнього одягу та особистих речей.
10. Засоби вимірювальної техніки, що використовуються у торговельній та виробничо-торговельній діяльності, повинні відповідати вимогам законодавства про метрологію та метрологічну діяльність.
11. Під час провадження торговельної діяльності забороняється продаж товарів, які імітують харчові продукти (мають їх форму, запах, колір, зовнішній вигляд, упаковку, маркування, об’єм, розмір або інші характеристики) і ставлять під загрозу безпеку або здоров’я споживачів, зокрема дітей, які можуть сплутати їх з харчовими продуктами, покласти до рота, смоктати або ковтати.
Обмеження щодо продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, тютюнових виробів, електронних сигарет, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння встановлюються Законами України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" та "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення".
12. Оптова торгівля може здійснюватися, зокрема, але не виключно, на оптових ярмарках, виставках-продажах, оптових продовольчих ринках, товарних аукціонах, через інтернет-магазини.
Суб’єкти господарювання мають право в одному торговельному приміщенні, інтернет-магазині одночасно здійснювати оптову, роздрібну торгівлю та/або торговельно-виробничу діяльність.
13. Суб’єкт господарювання, який здійснює торгівлю через інтернет-магазин, зобов’язаний надати споживачу інформацію, зазначену в Законах України "Про електронну комерцію" та "Про захист прав споживачів".

................
Перейти до повного тексту