- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 7 липня 2025 р. № 818
Київ
Деякі питання про типи організації освітньої діяльності закладів дошкільної освіти
Відповідно до частини третьої
статті 35 Закону України "Про дошкільну освіту" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Положення про деякі типи організації освітньої діяльності закладів дошкільної освіти, що додається.
2. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.
Прем'єр-міністр України | Д. ШМИГАЛЬ |
Інд. 28 | |
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 7 липня 2025 р. № 818
ПОЛОЖЕННЯ
про деякі типи організації освітньої діяльності закладів дошкільної освіти
Загальна частина
1. Це Положення визначає основні засади функціонування суб’єктів освітньої діяльності за деякими типами організації освітньої діяльності, визначеними
статтею 35 Закону України "Про дошкільну освіту", а саме: ясла, дитячий садок, мобільний дитячий садок, сімейний (родинний) садок, міні-садок, центр педагогічного партнерства, центр розвитку дитини.
Дія цього Положення поширюється на таких суб’єктів освітньої діяльності:
державні, комунальні, приватні, корпоративні заклади дошкільної освіти (далі - заклади дошкільної освіти);
інших юридичних осіб публічного чи приватного права, що мають у своєму складі (складі своїх філій) дошкільний підрозділ (далі - інші юридичні особи);
фізичних осіб - підприємців, які провадять освітню діяльність у сфері дошкільної освіти (далі - фізичні особи - підприємці).
Дія цього Положення не поширюється на заклади дошкільної освіти, дошкільні підрозділи спеціальних закладів загальної середньої освіти або інших юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, що організовують та провадять освітню діяльність за типом організації освітньої діяльності - спеціальний дитячий садок.
Норми щодо батьків, визначені цим Положенням, поширюються також на інших законних представників дитини.
3. Суб’єкти освітньої діяльності керуються
Конституцією України, Законами України
"Про освіту",
"Про дошкільну освіту", міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, актами Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами, цим Положенням.
4. Суб’єкти освітньої діяльності можуть поєднувати різні типи організації освітньої діяльності, утворюючи для цього окремі структурні підрозділи та/або групи вихованців.
5. Відповідно до частини першої
статті 33 Закону України "Про дошкільну освіту" юридичні особи публічного та приватного права можуть провадити освітню діяльність у сфері дошкільної освіти лише через створені у своєму складі або у складі своїх філій дошкільні підрозділи.
Рішення про визначення, зміну та поєднання типів організації освітньої діяльності, утворення та припинення дошкільних підрозділів у складі закладу дошкільної освіти або іншої юридичної особи приймає її засновник (засновники) або уповноважений ним (ними) орган (особа).
Припинення функціонування дошкільного підрозділу (в тому числі у складі філії), що має вихованців, у державному або комунальному закладі дошкільної або загальної середньої освіти не може здійснюватися під час навчального року.
Рішення про утворення та припинення функціонування груп вихованців приймається керівником закладу дошкільної освіти, керівником іншої юридичної особи чи дошкільного підрозділу самостійно.
Рішення про визначення, зміну та поєднання типів організації освітньої діяльності, утворення та припинення функціонування груп вихованців фізична особа - підприємець приймає самостійно.
6. Тривалість роботи закладів дошкільної освіти, інших юридичних осіб протягом року, включаючи тривалість навчального року, робочого тижня і робочого дня, визначається засновниками таких закладів, інших юридичних осіб або уповноваженими ними органами (особами), фізичними особами - підприємцями самостійно.
Тривалість роботи дошкільного підрозділу закладу загальної середньої освіти протягом року, включаючи тривалість навчального року, робочого тижня і робочого дня, визначається положенням про такий підрозділ, затвердженим відповідно до вимог законодавства.
7. Повне або тимчасове припинення освітньої діяльності здійснюється за рішенням засновника (засновників) закладу дошкільної освіти, іншої юридичної особи, фізичної особи - підприємця відповідно до
Закону України "Про дошкільну освіту", а також у разі припинення дії ліцензії на здійснення освітньої діяльності у сфері дошкільної освіти з підстав і в порядку, визначених законодавством.
Зарахування, відрахування та переведення дітей
8. Зарахування, відрахування та переведення дітей до державного, комунального закладу дошкільної освіти, державного, комунального закладу загальної середньої освіти, що мають дошкільний підрозділ, здійснюється відповідно до порядку, затвердженого МОН.
Порядок зарахування, відрахування та переведення дітей до суб’єкта освітньої діяльності, що є юридичною особою публічного права, крім державного, комунального закладу дошкільної освіти, державного, комунального закладу загальної середньої освіти, що мають дошкільний підрозділ, визначається його засновником (засновниками) або уповноваженим ним (ними) органом (особою).
Порядок зарахування, відрахування та переведення дітей до суб’єкта освітньої діяльності, що є юридичною особою приватного права, визначається його засновником (засновниками) або уповноваженим ним (ними) органом (особою), фізичною особою - підприємцем самостійно.
Формування та наповнюваність груп вихованців
9. Суб’єктами освітньої діяльності формуються групи вихованців, зокрема вікові, різновікові, чергові, інклюзивні та / або спеціальні, з різним розпорядком перебування, за різними формами здобуття дошкільної освіти, з організацією освітнього процесу за різними освітніми чи парціальними програмами тощо.
Групи вихованців формуються відповідно до рішення керівника закладу дошкільної освіти, керівника іншої юридичної особи чи дошкільного підрозділу, фізичної особи - підприємця або уповноваженої нею особи.
10. Формування груп вихованців та визначення їх наповненості здійснюється відповідно до
статті 17 Закону України "Про дошкільну освіту".
Відповідно до рішення суб’єкта освітньої діяльності співвідношення кількості вихованців до кількості вихователів може бути перевищено не більше ніж на 20 відсотків максимальної кількості дітей у групі та виключно у групах вихованців дошкільного віку.
Кількість вихованців у приміщеннях, де вони перебувають, пристосованих для здійснення освітнього процесу спорудах (у разі їх використання), повинна відповідати вимогам законодавства, що не порушує права вихованців на належні, безпечні та здорові умови розвитку, виховання та навчання, а також права працівників на належні, безпечні та здорові умови праці.
Кількість вихованців у групах державних, комунальних закладів дошкільної освіти, дошкільних підрозділів державних, комунальних закладів загальної середньої освіти не може становити менше п’яти дітей (трьох дітей до одного року).
11. Формування групи за віком передбачає перебування в ній дітей одного віку (вікова група) або з різницею у віці (різновікова група).
Формування групи за сімейними (родинними) ознаками передбачає перебування в ній вихованців, які перебувають між собою в сімейних (родинних) стосунках незалежно від ступеня їх споріднення.
12. Інклюзивні та/або спеціальні групи вихованців створюються на підставі заяв батьків (одного з батьків) та висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини для забезпечення здобуття дошкільної освіти дітьми з особливими освітніми потребами та їх психолого-педагогічного супроводу, в тому числі для надання психолого-педагогічних та/або корекційно-розвиткових послуг.
Для забезпечення індивідуалізації освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами відповідно до висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності) складається індивідуальна програма розвитку, що розробляється командою психолого-педагогічного супроводу.
13. Здобуття дошкільної освіти дитиною з особливими освітніми потребами може забезпечуватися за допомогою асистента дитини, який допускається до участі в освітньому процесі у порядку, визначеному МОН.
14. Для організації освітньої діяльності можуть формуватися групи вихованців з різним часом і розпорядком перебування, зокрема групи повного дня (не більше 12 годин), з короткотривалим перебуванням, а також чергові групи (в ранкові, вечірні години, у вихідні, святкові та неробочі дні).
Якщо для створення окремої групи вихованців з короткотривалим перебуванням немає достатньої кількості дітей, то наявних дітей можуть зарахувати для короткотривалого перебування до групи повного дня (у разі її наявності/створення).
15. Час і розпорядок перебування вихованців у групах суб’єкта освітньої діяльності (повний день, короткотривале, сезонне перебування, у вихідні, святкові та неробочі дні тощо) можуть встановлюватися установчими документами та/або рішенням керівника закладу дошкільної освіти, керівника іншої юридичної особи чи дошкільного підрозділу, положенням про суб’єкта освітньої діяльності та/або рішенням фізичної особи - підприємця або уповноваженої нею особи, якщо інше не встановлено засновником (засновниками) закладу дошкільної освіти, іншої юридичної особи або уповноваженим засновником (засновниками) органом (особою), фізичною особою - підприємцем самостійно.
16. Для організації освітньої діяльності можуть формуватися групи вихованців за такими формами здобуття освіти: очною (денною), мережевою, дистанційною формами, а також педагогічного патронажу.
Організація, забезпечення та реалізація освітнього процесу
17. Освітній процес ґрунтується на культурних цінностях Українського народу, інших цінностях і принципах, визначених Законами України
"Про дошкільну освіту",
"Про освіту".
18. Освітній процес організовується відповідно до освітніх і парціальних програм, програми розвитку, плану роботи на рік суб’єкта освітньої діяльності та спрямовується на розвиток особистості, обдарувань вихованців, досягнення ними результатів, визначених Державним стандартом дошкільної освіти.
19. Освітній процес організовується у безпечному, здоровому та інклюзивному чи спеціальному освітньому середовищі, здійснюється з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку вихованців, їх особливих освітніх потреб.
20. З метою виявлення та розвитку обдарувань, здібностей вихованців освітній процес може організовуватися за одним чи кількома пріоритетними напрямами (художньо-естетичний, фізкультурно-оздоровчий, музичний, гуманітарний тощо).
21. Освітній процес провадиться із застосуванням засобів і методів розвитку, виховання, навчання, форм взаємодії з вихованцями, що є найбільш прийнятними для дітей відповідного віку та враховують їх освітні потреби, зокрема шляхом адаптації/модифікації змісту освітньої програми.
22. Суб’єкти освітньої діяльності організовують та здійснюють освітній процес за однією або декількома освітніми та/або парціальними програмами, визначеними згідно із
статтею 16 Закону України "Про дошкільну освіту".
Рішення про використання в освітньому процесі конкретної освітньої, парціальної програми (конкретних освітніх, парціальних програм) схвалюється педагогічною радою суб’єкта освітньої діяльності, а у разі її відсутності - керівником закладу дошкільної освіти, керівником іншої юридичної особи чи дошкільного підрозділу, фізичною особою - підприємцем або уповноваженою нею особою самостійно.
23. З метою найкращого забезпечення інтересів і потреб вихованців, досягнення ними результатів, визначених державним стандартом дошкільної освіти, та з урахуванням особливостей і специфіки місцезнаходження та діяльності, фахової підготовки та академічної свободи педагогічних працівників, контингенту вихованців тощо суб’єкти освітньої діяльності мають право комбінувати, інтегрувати, а також в інший спосіб адаптувати обрані ними освітні та парціальні програми.
24. Освітні та парціальні програми, спрямовані на забезпечення досягнення вихованцями результатів, визначених Державним стандартом дошкільної освіти, реалізуються державними, комунальними закладами дошкільної освіти, дошкільними підрозділами державних, комунальних закладів загальної середньої освіти виключно за рахунок коштів державного бюджету, місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством, і не можуть реалізовуватися чи забезпечуватися (повністю або частково) за кошти батьків дітей.
25. Залучення вихованців під час освітнього процесу до участі у заходах, не пов’язаних з виконанням освітніх та/або парціальних програм, забороняється, крім випадків, визначених законодавством.
26. Освітнє середовище повинне відповідати віковим особливостям вихованців, давати їм змогу займатися різними видами активностей чи усамітнюватися, підтримувати ініціативу та самостійність.
У групових приміщеннях облаштовуються місця для розвитку, в тому числі для ігрових та фізкультурних активностей, місця для дозвілля та відпочинку вихованців.
Для забезпечення тимчасової або постійної підтримки дітей в освітньому процесі, здійснення психолого-педагогічного супроводу, в тому числі для організації та проведення корекційно-розвиткових занять з дітьми з особливими освітніми потребами, суб’єктами освітньої діяльності облаштовуються ресурсні кімнати або ресурсні осередки в інших приміщеннях, сенсорні кімнати тощо.
27. Освітній процес організовують педагогічні працівники та особи, залучені до освітнього процесу, які у партнерстві з батьками забезпечують єдність розвитку, виховання і навчання вихованців, беруть участь у створенні безпечного освітнього середовища, вільного від будь-яких проявів жорстокого поводження з дитиною, насильства, у тому числі булінгу (цькування).
28. Суб’єкт освітньої діяльності може залучати на договірній основі фізичних та юридичних осіб до організації його роботи.
Працівники суб’єктів освітньої діяльності, інші фізичні особи, безпосередньо залучені до забезпечення здобуття дошкільної освіти та взаємодії з дітьми, повинні відповідати вимогам, визначеним
статтею 25 Закону України "Про дошкільну освіту".
29. Педагогічні працівники забезпечуються ресурсами (ігровими, дидактичними, науково-методичними, матеріально-технічними, інформаційними тощо), необхідними для здійснення освітнього процесу, реалізації обраних суб’єктом освітньої діяльності освітніх та парціальних програм, виконання Державного стандарту дошкільної освіти.
Орієнтовні переліки матеріально-технічного, навчально-методичного та інформаційного забезпечення закладу дошкільної освіти, рекомендовані для забезпечення провадження якісної освітньої діяльності, затверджуються МОН.
Особливості організації цілодобового перебування вихованців
30. Суб’єктом освітньої діяльності, який функціонує за одним із таких типів організації освітньої діяльності як дитячий садок, міні-садок, сімейний (родинний) садок, центр розвитку дитини, з підстав, визначених частиною четвертою
статті 17 Закону України "Про дошкільну освіту", можуть бути створені умови для тимчасового цілодобового перебування вихованця (вихованців) віком від трьох років. Для такого перебування можуть створюватися окремі групи дітей одного віку або різновікові. Група з цілодобовим перебуванням функціонує у вечірній, нічний та ранковий час.
Загальний строк цілодобового перебування вихованця (вихованців) у закладі дошкільної освіти, крім сімейного (родинного) садка, становить не більше двох діб на тиждень, або 10 діб на місяць.
Порядок надання послуги цілодобового перебування вихованця, у тому числі розмір і процедура її оплати, підстави звільнення від оплати, визначається засновником (засновниками) закладу дошкільної освіти, іншої юридичної особи або уповноваженим засновником (засновниками) органом (особою), фізичною особою - підприємцем самостійно.
Особливості формування груп у закладі дошкільної освіти в умовах надзвичайного або воєнного стану в Україні
31. В умовах надзвичайного або воєнного стану в Україні, оголошеного у порядку, визначеному законодавством, у державних, комунальних закладах дошкільної освіти, що функціонують за такими типами організації освітньої діяльності як ясла, дитячий садок, центр розвитку дитини, дошкільних підрозділах державних, комунальних закладів загальної середньої освіти, що функціонують за зазначеними типами організації освітньої діяльності, створюються окремі різновікові групи для вихованців, які не відвідують відповідний заклад протягом двох місяців.
Вихованець, який був вимушений змінити адресу задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) та/або залишити попереднє місце здобуття дошкільної освіти за заявою одного з батьків (у паперовій або електронній формі), переводиться на період його відсутності до складу окремої різновікової групи, а у разі втрати зв’язку з батьками такого вихованця наказом керівника державного, комунального закладу дошкільної освіти, керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти переводиться до складу окремої різновікової групи на строк до припинення або скасування воєнного стану відповідно до
Закону України "Про правовий режим воєнного стану".
У разі повернення вихованця до задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) за заявою одного з батьків наказом керівника державного, комунального закладу дошкільної освіти такого вихованця переводять із складу окремої різновікової групи до складу відповідної вікової групи.
У разі повернення вихованця до державного, комунального закладу дошкільної освіти, дошкільного підрозділу державного, комунального закладу загальної середньої освіти та відсутності вільних місць за згодою одного з батьків такий вихованець переводиться до іншого суб’єкта освітньої діяльності із збереженням всіх гарантій на здобуття дошкільної освіти, визначених
Законом України "Про дошкільну освіту" та рішеннями (у разі їх ухвалення) органів місцевого самоврядування.
Особливості функціонування суб’єктів освітньої діяльності за типом організації освітньої діяльності - ясла
32. Ясла - тип організації освітньої діяльності, що забезпечує здобуття дошкільної освіти дітьми віком від трьох місяців до трьох років.
33. Різновікові групи можуть утворюватися для дітей від одного до трьох років.
34. Групи для дітей віку немовляти та раннього віку розташовуються, як правило, на першому поверсі.
Особливості функціонування суб’єктів освітньої діяльності за типом організації освітньої діяльності - дитячий садок
35. Дитячий садок - тип організації освітньої діяльності, що забезпечує здобуття дошкільної освіти дітьми віком від двох до шести або семи років, а дітьми з особливими освітніми потребами - до семи або восьми років.
36. Різновікові групи можуть утворюватися для дітей віком від двох років.
Особливості функціонування суб’єктів освітньої діяльності за типом організації освітньої діяльності - мобільний дитячий садок
................Перейти до повного тексту