1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 7 липня 2025 р. № 805
Київ
Про затвердження критеріїв оцінки допустимості окремих категорій державної допомоги суб’єктам господарювання, що надається для сприяння окремим видам господарської діяльності або для окремих економічних сфер
Відповідно до підпункту "с" пункту 3 статті 262, пункту 1 статті 267 Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, та частини другої статті 6 Закону України "Про державну допомогу суб’єктам господарювання" Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити критерії оцінки допустимості окремих категорій державної допомоги суб’єктам господарювання, що надається для сприяння окремим видам господарської діяльності або для окремих економічних сфер, що додаються.

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 67


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 7 липня 2025 р. № 805
КРИТЕРІЇ
оцінки допустимості окремих категорій державної допомоги суб’єктам господарювання, що надається для сприяння окремим видам господарської діяльності або для окремих економічних сфер
1. Ці критерії встановлюють умови, за яких державна допомога є допустимою для конкуренції та гарантує недопущення надмірного спотворення конкуренції, відповідність яким не є підставою для її надання та отримання, та застосовуються Уповноваженим органом з питань державної допомоги (далі - Уповноважений орган) для проведення оцінки допустимості державної допомоги, яка надається суб’єктам господарювання з метою сприяння окремим видам господарської діяльності або для окремих економічних сфер (далі - державна допомога).
2. У цих критеріях терміни вживаються в такому значенні:
допустимі витрати - перелік витрат, що можуть бути відшкодовані отримувачам державної допомоги;
процес конкурсних торгів - процес торгів, що ґрунтується на об’єктивних, чітких, прозорих, недискримінаційних критеріях відбору суб’єктів господарювання, визначених заздалегідь та опублікованих не менш як за шість тижнів до кінцевого строку подання заявок на участь у торгах, та передбачає участь достатньої кількості суб’єктів господарювання і надання державної допомоги на основі початкової пропозиції, поданої учасником таких торгів, або на основі кінцевої ціни. Бюджет або обсяг, пов’язаний із процесом конкурсних торгів, є обов’язково обмеженим, що повинно забезпечити ситуацію, коли не всі учасники конкурсних торгів отримають державну допомогу;
термін "скрутне становище суб’єктів господарювання" вживається в значенні, наведеному у критеріях оцінки допустимості державної допомоги на відновлення платоспроможності та реструктуризацію суб’єктів господарювання, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2018 р. № 36 (Офіційний вісник України, 2018 р., № 14, ст. 473);
чиста (приведена) вартість - різниця між надходженнями та відповідними витратами, приведеними у відповідність з їх розміром на момент надання державної допомоги, з використанням вартості капіталу, очікуваного суб’єктом господарювання в інших подібних проектах, або за відсутності такої вартості капіталу - з використанням вартості капіталу суб’єкта господарювання в цілому або очікуваної норми прибутку, яка характерна для відповідного виду господарської діяльності або економічної сфери.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Бюджетному кодексі України та Податковому кодексі України, Законах України "Про державну допомогу суб’єктам господарювання" (далі - Закон), "Про захист економічної конкуренції", "Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб".
3. Ці критерії застосовуються Уповноваженим органом до категорій державної допомоги, на які не поширюється дія затверджених відповідно до частини другої статті 6 Закону Кабінетом Міністрів України критеріїв оцінки допустимості окремих категорій державної допомоги, та з урахуванням положень статті 264 Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони.
Ці критерії не застосовуються до оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання, що мають статус банку або фінансової установи.
4. Державна допомога може реалізовуватися в будь-яких формах, визначених Законом.
5. До категорій отримувачів державної допомоги належать суб’єкти господарювання, які одночасно:
1) провадять господарську діяльність в окремих видах господарської діяльності або окремих економічних сферах;
2) є суб’єктами господарювання, які не перебувають у скрутному становищі.
6. Державна допомога спрямовується на відшкодування суб’єктам господарювання допустимих витрат, а саме витрат, які є необхідними для досягнення мети державної допомоги та безпосередньо пов’язані з проектом, який реалізується із залученням державної допомоги (далі - проект), чи діяльністю, на яку надається державна допомога. Не допускається фінансування витрат, не пов’язаних із проектом чи діяльністю, на яку надається державна допомога.
7. Державна допомога є допустимою, якщо виконуються умови, встановлені цими критеріями, а саме:
1) державна допомога сприяє розвитку окремих видів господарської діяльності або окремих економічних сфер;
2) державна допомога не призводить до надмірних негативних наслідків для конкуренції або обмеження конкуренції.
8. Державна допомога, що сприяє розвитку окремих видів господарської діяльності або окремих економічних сфер, повинна відповідати таким умовам:
1) сприяє розвитку чітко визначеного виду господарської діяльності або визначених економічних сфер та досягає позитивного ефекту такої державної допомоги для економічних та суспільних інтересів порівняно з негативними наслідками для конкуренції;
2) має стимулюючий ефект. Державна допомога вважається такою, що має стимулюючий ефект, якщо:
отримувач державної допомоги звернувся за державною допомогою до початку робіт над проектом чи провадженням діяльності, або отримувач державної допомоги має підтвердження того, що право на отримання державної допомоги надано до початку робіт над проектом чи провадженням діяльності;
змінює поведінку суб’єктів господарювання таким чином, щоб вони провадили додаткову господарську діяльність, яку б вони не провадили без отримання державної допомоги, зокрема державна допомога призводить:
до збільшення обсягу реалізації проекту чи провадження діяльності за рахунок державної допомоги;
до збільшення загальної суми співфінансування отримувачем державної допомоги витрат для реалізації проекту чи провадження діяльності;
до зменшення часу на реалізацію проекту чи провадження діяльності.
Реалізація проекту вважається розпочатою, а діяльність - такою, що провадиться, за наявності хоча б однієї з таких ознак:
отримувач державної допомоги розпочав будівельні роботи, пов’язані із здійсненням інвестицій; або
отримувач державної допомоги взяв на себе юридичні зобов’язання щодо замовлення устаткування (обладнання); або
отримувач державної допомоги взяв на себе будь-яке інше зобов’язання, внаслідок якого інвестиції не можуть бути приведені в початковий стан.

................
Перейти до повного тексту