- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 4 червня 2025 р. № 659
Київ
Про схвалення Концепції Державної цільової національно-культурної програми сприяння вивченню та застосуванню англійської мови в Україні на 2026-2030 роки
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Схвалити Концепцію Державної цільової національно-культурної програми сприяння вивченню та застосуванню англійської мови в Україні на 2026-2030 роки, що додається.
Визначити Міністерство культури та стратегічних комунікацій державним замовником Програми.
2. Абзац другий пункту 12 додатка до
постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 р. № 710 "Про ефективне використання державних коштів" (Офіційний вісник України, 2016 р., № 83, ст. 2739; 2023 р., № 51, ст. 2841) після слів і цифр "Державної цільової національно-культурної програми забезпечення всебічного розвитку і функціонування української мови як державної в усіх сферах суспільного життя на період до 2030 року" доповнити словами і цифрами ", Державної цільової національно-культурної програми сприяння вивченню та застосуванню англійської мови в Україні на 2026-2030 роки".
3. Міністерству культури та стратегічних комунікацій разом з іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади розробити та подати у шестимісячний строк Кабінетові Міністрів України проект Державної цільової національно-культурної програми сприяння вивченню та застосуванню англійської мови в Україні на 2026-2030 роки.
Прем'єр-міністр України | Д. ШМИГАЛЬ |
Інд 28 | |
СХВАЛЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 4 червня 2025 р. № 659
КОНЦЕПЦІЯ
Державної цільової національно-культурної програми сприяння вивченню та застосуванню англійської мови в Україні на 2026-2030 роки
Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована Програма
На сучасному етапі глобалізаційних процесів та інтеграції України у світовий простір володіння іноземними мовами, зокрема англійською, стає невід’ємною складовою успішного особистісного та професійного розвитку громадян. Вивчення англійської мови є важливим аспектом європейської інтеграції України. Як офіційна мова міжнародного спілкування англійська мова відкриває можливості для активної участі України в політичних, економічних і культурних процесах держав - членів ЄС. Володіння англійською мовою підвищує конкурентоспроможність громадян на ринку праці, сприяє розширенню міжнародної співпраці в різних галузях і забезпечує доступ до передових освітніх та наукових ресурсів Європи. Тож розвиток мовної компетенції населення є невід’ємною складовою частиною успішної євроінтеграції України та зміцнення її позицій як рівноправного партнера в європейському співтоваристві.
За результатами кількісного соціологічного дослідження, проведеного у грудні 2022 р. - січні 2023 р. Київським міжнародним інститутом соціології, щодо оцінки рівня володіння іноземними мовами серед дорослого населення України (зокрема англійською, польською, турецькою, угорською, іспанською, французькою, німецькою), а також вивчення стимулів та бар’єрів у вивченні іноземних мов встановлено, що 51 відсоток українців мають деякі знання англійської мови. Але детальніший аналіз показує, що тільки 23 відсотки можуть читати, писати і спілкуватися цією мовою на побутовому і навіть на професійному рівнях.
Також 89 відсотків опитаних вважають, що українці мають обов’язково вивчати англійську мову. Дослідження показало, що люди з дуже низьким доходом зовсім не знають англійської мови (65 відсотків), а серед людей з високим доходом таких тільки 27 відсотків.
З метою сприяння забезпеченню застосування англійської мови як однієї з мов міжнародного спілкування на всій території України у публічних сферах суспільного життя 4 червня 2024 р. прийнято Закон України
№ 3760-IX "Про застосування англійської мови в Україні".
Для успішної реалізації положень зазначеного Закону держава має створити сприятливі умови для вивчення та опанування англійської мови. Це дасть змогу залучити якомога більше людей до цього процесу, що сприятиме розвитку та зміцненню добробуту держави. Володіння англійською мовою, як важливий фактор успішної інтеграції України до ЄС, відкриє широкі можливості для наших громадян у сферах освіти, бізнесу та міжнародного співробітництва.
Аналіз причин виникнення проблеми та обґрунтування необхідності її розв’язання програмним методом
Проблема недостатнього рівня володіння англійською мовою в Україні має комплексний характер і є наслідком впливу ряду факторів:
якість викладання англійської мови в закладах освіти. Викладання англійської мови у закладах освіти часто не відповідає сучасним вимогам, зокрема через застарілі методики, недостатню кількість годин для вивчення мови та відсутність мотивації серед учнів і студентів, а також відсутність якісних навчальних матеріалів і ресурсів;
проблеми з кваліфікацією викладачів англійської мови. Відсутність можливостей для належного підвищення кваліфікації, обмежений доступ до сучасних методик викладання та недостатність знань з інтерактивних технологій навчання серед викладачів значно знижують якість освіти;
обмежений доступ до вивчення англійської мови в регіонах та сільській місцевості. В умовах децентралізації та скорочення бюджетного фінансування багато регіонів і сільських територій мають обмежений доступ до якісного вивчення англійської мови, зокрема через недостатню кількість кваліфікованих викладачів, відсутність курсів та навчальних центрів;
низький рівень мотивації до вивчення англійської мови серед дорослого населення. Багато дорослих громадян не усвідомлюють важливості володіння англійською мовою для кар’єрного росту та професійного розвитку, що призводить до низької активності у вивченні мови поза межами формальної освіти;
недостатня підтримка використання англійської мови у професійній діяльності. Використання англійської мови в бізнесі, науці, технологіях та інших професійних сферах залишається обмеженим, що знижує конкурентоспроможність українських фахівців на міжнародній арені та обмежує доступ до передових технологій та інновацій;
відсутність інфраструктури для самостійного вивчення англійської мови. В Україні немає загальнодоступної національної платформи для самостійного вивчення англійської мови із сучасними навчальними матеріалами, інтерактивними завданнями та можливостями для практики.
Такі фактори перешкоджають повноцінній інтеграції України у глобальний простір, обмежують доступ громадян до міжнародних ресурсів та можливостей, знижують конкурентоспроможність національної економіки та рівень освіченості населення.
Програма спрямована на комплексне розв’язання цих проблем шляхом створення сприятливих умов для вивчення та застосування англійської мови в Україні, підвищення рівня володіння нею серед громадян та розширення її використання у всіх сферах суспільного життя.
Мета Програми
Метою Програми є створення умов для широкого доступу до якісних інструментів вивчення та навчання англійської мови, підвищення рівня володіння нею серед громадян України, а також сприяння застосуванню англійської мови у сферах освіти, економіки, науки, державного управління та культури, зокрема в галузі кінематографії. Програма спрямована на те, щоб англійська мова стала важливим елементом особистого і професійного розвитку громадян, сприяла євроінтеграційним процесам України, а також конкурентоспроможності української нації на міжнародній арені.
................Перейти до повного тексту