1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 23 травня 2025 р. № 601
Київ
Деякі питання реалізації статті 4 Закону України "Про мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів"
Відповідно до статті 4 Закону України "Про мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити план дій для подолання кризової ситуації на ринку нафти та нафтопродуктів України, що додається.
2. Пункт 14 Порядку функціонування та ведення електронної системи репортингу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2024 р. № 1443 "Деякі питання здійснення моніторингу ринку нафти, нафтопродуктів та скрапленого газу в Україні" (Офіційний вісник України, 2025 р., № 5, ст. 361), доповнити підпунктом 20 такого змісту:
"20) виконує інші завдання, спрямовані на подолання кризової ситуації на ринку нафти та нафтопродуктів, що передбачені планом дій для подолання кризової ситуації на ринку нафти та нафтопродуктів України, затвердженим Кабінетом Міністрів України на виконання пункту 5 частини другої статті 4 Закону України "Про мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів".".
3. Рекомендувати органам місцевого самоврядування врахувати передбачені затвердженим цією постановою планом дій заходи для подолання кризової ситуації на ринку нафти та нафтопродуктів України, що стосуються регіонального рівня, у власних документах короткострокового та середньострокового планування, цільових програмах.

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 37


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 23 травня 2025 р. № 601
ПЛАН ДІЙ
для подолання кризової ситуації на ринку нафти та нафтопродуктів України
Загальні питання
1. План дій для подолання кризової ситуації на ринку нафти та нафтопродуктів України спрямований на забезпечення енергетичної безпеки країни, зменшення впливу кризових ситуацій на промисловість та благополуччя населення, є важливим для функціонування економіки, підтримки достатнього життєвого рівня громадян та забезпечення національної безпеки.
Метою цього плану дій є розроблення та впровадження ефективних заходів щодо забезпечення стійкості ринку нафти та нафтопродуктів і стабільності постачання нафтопродуктів в Україні в умовах кризової ситуації на ринку нафти та нафтопродуктів (далі - кризова ситуація).
2. У цьому плані дій терміни "адміністратор електронної системи репортингу", "відповідальний зберігач", "електронний кабінет електронної системи репортингу", "комерційні запаси", "внутрішнє споживання", "кризова ситуація на ринку нафти та нафтопродуктів", "мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів", "нафтопродукти", "суб’єкт ринку нафти та нафтопродуктів (суб’єкт ринку)", "оператор мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів (оператор)" вживаються у значенні, наведеному в Законі України "Про мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів" (далі - Закон).
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному у Податковому кодексі України, Законах України "Про нафту і газ", "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального", "Про технічні регламенти та оцінку відповідності", постановах Кабінету Міністрів України від 20 грудня 2024 р. № 1455 "Про затвердження Порядку створення, управління та функціонування системи мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів в Україні" (Офіційний вісник України, 2025 р., № 5, ст. 371), від 17 грудня 2024 р. № 1443 "Деякі питання здійснення моніторингу ринку нафти, нафтопродуктів та скрапленого газу в Україні" (Офіційний вісник України, 2025 р., № 5, ст. 361) та інших нормативно-правових актах.
3. Цей план дій визначає:
1) механізми використання результатів моніторингу ринку нафти та нафтопродуктів, аналізу факторів, тенденцій, додаткових чинників, що впливають на стан забезпечення нафтою та нафтопродуктами споживачів;
2) механізми розрахунку показників та індикаторів стану ринку нафти та нафтопродуктів для виявлення ознак виникнення кризової ситуації;
3) рівні кризової ситуації на ринку нафти та нафтопродуктів;
4) процедури прийняття рішень щодо запровадження і припинення дії кризової ситуації;
5) для кожного рівня кризової ситуації:
систему заходів реагування на кризову ситуацію з визначенням першочерговості заходів для подолання негативних наслідків кризової ситуації та відповідальних за їх здійснення;
процедури обміну інформацією, взаємодії та співпраці між учасниками системи заходів з подолання кризової ситуації, якими є центральні органи виконавчої влади та інші задіяні суб’єкти (далі - учасники кризової ситуації);
перелік завдань та дій учасників кризової ситуації під час кризової ситуації, зокрема операторів, суб’єктів ринку та відповідальних зберігачів, щодо розкриття та поновлення обсягів нафти та нафтопродуктів із складу мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів (далі - мінімальні запаси) відповідно до статті 19 Закону, в тому числі обов’язки щодо взаємодії з Міненерго;
завдання та повноваження Міненерго, а також інших суб’єктів владних повноважень, уповноважених брати участь у подоланні кризової ситуації;
6) орган, особу або групу осіб, відповідальних за координацію та управління кризовою ситуацією;
7) механізми співпраці з відповідальними органами інших держав, зокрема Договірних Сторін Договору про заснування Енергетичного Співтовариства, на випадок виникнення кризової ситуації.
4. Учасники кризової ситуації повинні забезпечити збереження їх посадовими особами конфіденційності інформації, яка стала їм відома під час здійснення заходів, передбачених цим планом дій.
Захист інформації, якою обмінюються учасники кризової ситуації під час здійснення заходів, передбачених цим планом дій, та забезпечення її конфіденційності в електронній системі репортингу (далі - система репортингу) здійснюються згідно з Порядком функціонування та ведення електронної системи репортингу, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2024 р. № 1443 "Деякі питання здійснення моніторингу ринку нафти, нафтопродуктів та скрапленого газу в Україні".
5. Цей план дій є обов’язковим для виконання учасниками кризової ситуації.
Кризові ситуації
6. Кризові ситуації поділяються за такими рівнями:
1) кризова ситуація рівня попередження;
2) кризова ситуація рівня надзвичайної ситуації.
Граничні показники, а саме значення показників щодо кризової ситуації ринку нафти та нафтопродуктів, визначені Міненерго згідно з цим планом дій, використовуються для класифікації рівня кризової ситуації відповідно до Порядку створення, управління та функціонування системи мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів в Україні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 грудня 2024 р. № 1455. Для обчислення кризових показників визначення кризової ситуації використовуються дані системи репортингу щодо моніторингу обсягів на ринку нафти та нафтопродуктів України.
Граничні показники визначення кризової ситуації оцінюються окремо за кожним з таких продуктів (перелік (номенклатура) нафти та нафтопродуктів):
нафта сира;
конденсат газовий;
бензини моторні;
пальне дизельне;
газ скраплений.
7. Ознакою виникнення кризової ситуації рівня попередження вважається досягнення обсягом комерційних запасів одного або кількох продуктів, зазначених у пункті 6 цього плану дій, рівня, що покриває (забезпечує) менше 14, але більше семи днів, щодобового обсягу його (їх) споживання (реалізації), яке спостерігається протягом п’яти календарних днів та характеризується такою нерівністю:
див. зображення
де КД - кількість днів щодобового споживання, що розраховується за такою формулою:
див. зображення
де Зд - значення добового обсягу комерційних запасів відповідного продукту, тонн;
Рсд - значення добового обсягу реалізації відповідного продукту, тонн.
8. Ознакою виникнення кризової ситуації рівня надзвичайної ситуації вважається досягнення обсягом комерційних запасів одного або кількох продуктів, зазначених у пункті 6 цього плану дій, рівня, що покриває (забезпечує) сім і менше днів щодобового обсягу його (їх) споживання (реалізації), яке спостерігається протягом трьох календарних днів та характеризується такою нерівністю: КД менше або дорівнює 7.
9. Ознакою стабілізації ситуації на ринку нафти та нафтопродуктів вважається перевищення рівня обсягів комерційних запасів одного або кількох продуктів, зазначених у пункті 6 цього плану дій, за вирахуванням обсягу розкритих мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів, що покриває (забезпечує) не менш як двотижневий щодобовий обсяг його (їх) споживання (реалізації), яке спостерігається протягом 14 календарних днів та характеризується такою нерівністю:
див. зображення
де КДр - кількість днів щодобового споживання за вирахуванням обсягу розкритих мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів у кожному з таких 14 календарних днів, що розраховується за такою формулою:
див. зображення
де МЗНН - обсяг мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів у кожному з таких 14 календарних днів, який розкрито відповідно до рішення Кабінету Міністрів України щодо кризової ситуації рівня надзвичайної ситуації, тонн.
10. До переліку заходів щодо подолання кризової ситуації рівня попередження належать:
1) щоденне надання учасниками ринку до системи репортингу інформації щодо прогнозних обсягів надходження, реалізації та запасів нафтопродуктів протягом найближчих 30 календарних днів з подекадною розбивкою за формою, що визначається адміністратором електронної системи репортингу;
2) надання Міненерго рекомендацій:
суб’єктам ринку, що здійснюють оптову та роздрібну торгівлю нафтопродуктами, щодо режиму роботи;
суб’єктам ринку, що здійснюють ввезення нафти та/або нафтопродуктів у режимі імпорту, виробництва нафтопродуктів, щодо збільшення обсягів введення в обіг нафти і нафтопродуктів, а також зменшення обсягів їх експорту;
суб’єктам господарювання, що здійснюють видобуток нафти і газу, стосовно заходів для збільшення обсягів внутрішнього видобутку нафти та газового конденсату;
суб’єктам господарювання, що здійснюють переробку нафти і газу, стосовно заходів для збільшення обсягів переробки нафти та газового конденсату;
учасникам ринку та іншим суб’єктам, в тому числі органам виконавчої влади, щодо розвитку логістики для забезпечення стабільного постачання нафти та нафтопродуктів на внутрішній ринок та покращення стану транспортних шляхів для ефективного переміщення нафтопродуктів всередині країни;
3) надання Міненерго пропозицій щодо зміни режимів роботи об’єктів нафтової промисловості (цілодобове надання інформації про стан надходження та споживання нафти та нафтопродуктів тощо);
4) оповіщення Міненерго споживачів через медіа про можливе обмеження обсягів постачання або продажу нафтопродуктів та про інші запроваджені заходи.
11. До переліку заходів щодо подолання кризової ситуації рівня надзвичайної ситуації належать:
1) заходи, передбачені пунктом 10 цього плану дій;
2) використання нафти та нафтопродуктів із складу мінімальних запасів із зазначенням переліку, обсягів та строків уведення їх в обіг;
3) регуляторні заходи:
встановлення квот на експорт нафтопродуктів з урахуванням вимог законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності;
тимчасова заборона експорту нафти, газового конденсату та нафтопродуктів з України з урахуванням вимог законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності;
зупинення дії певних положень технічних регламентів, затверджених Кабінетом Міністрів України, шляхом прийняття Кабінетом Міністрів України відповідних рішень;
4) організаційні заходи:
внесення змін до графіків роботи підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності;
обмеження функціонування транспорту, що використовується для перевезень вантажів і людей, з урахуванням завдань і значення споживачів нафтопродуктів для функціонування держави чи економіки, захисту життя, здоров’я чи безпеки громадян;
заборона організації автомобільних заходів (виставок, перегонів, ралі, фестивалів, автопробігів тощо);
5) економічні заходи - використання додаткових транспортних шляхів для постачання нафтопродуктів, необхідних для стабілізації внутрішнього ринку, та покращення стану транспортних шляхів для переміщення нафтопродуктів всередині країни;
6) обмежувальні заходи:
встановлення квот на обсяги продажу нафтопродуктів, що продаються автозаправною станцією за одну добу;
встановлення обмежень щодо максимального обсягу одноразового продажу нафтопродуктів автозаправною станцією кожному споживачу;
обмеження або заборона продажу нафтопродуктів в резервуари будь-якої місткості, крім стаціонарно встановлених в автомобілях паливних баків;
встановлення годин продажу нафтопродуктів на автозаправних станціях;
7) інформаційні заходи:
проведення освітніх кампаній для поширення інформації про важливість зменшення обсягу споживання нафтопродуктів та користь від використання альтернативних джерел енергії;
виконання програм підвищення рівня обізнаності шляхом проведення семінарів та тренінгів для населення про енергоефективні технології та практики;
8) звернення учасників кризової ситуації до урядів інших країн, міжнародних фінансових інституцій, міжнародних організацій для отримання зовнішньої допомоги.
Виявлення ознак кризової ситуації
12. З метою виявлення ознак кризової ситуації на ринку нафти та нафтопродуктів адміністратор електронної системи репортингу відповідно до Порядку створення, управління та функціонування системи мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів в Україні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 грудня 2024 р. № 1455, і Порядку здійснення моніторингу обсягів на ринках нафти, нафтопродуктів та скрапленого газу в Україні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2024 р. № 1443:
1) здійснює поточний моніторинг обсягів постачання і споживання нафти та нафтопродуктів на внутрішньому ринку;
2) збирає дані про обсяги видобутку та переробки нафти, про обсяги виробництва та споживання нафтопродуктів, про обсяги нафти та нафтопродуктів, що переміщуються через митний кордон України в режимі імпорту/експорту;
3) здійснює щоденний розрахунок показників та індикаторів стану ринку нафти та нафтопродуктів в цілому по ринку нафти та нафтопродуктів та за продуктами, зазначеними у пункті 6 цього плану дій;

................
Перейти до повного тексту