1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПОСТАНОВА
Верховної Ради України
Про звіт про виконану роботу Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань підготовки проекту основних засад державної політики України щодо взаємодії з національними рухами малих та корінних народів Російської Федерації
Заслухавши та обговоривши звіт про виконану роботу Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань підготовки проекту основних засад державної політики України щодо взаємодії з національними рухами малих та корінних народів Російської Федерації, Верховна Рада України постановляє:
1. Взяти до відома звіт про виконану роботу Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань підготовки проекту основних засад державної політики України щодо взаємодії з національними рухами малих та корінних народів Російської Федерації (додається).
2. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.

Голова Верховної Ради України

Р. СТЕФАНЧУК

м. Київ
30 жовтня 2024 року
№ 4048-IX


Додаток
до Постанови Верховної Ради України
30 жовтня 2024 року № 4048-IX
ЗВІТ
про виконану роботу Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань підготовки проекту основних засад державної політики України щодо взаємодії з національними рухами малих та корінних народів Російської Федерації
Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 24 серпня 2023 року № 3355-IX було утворено Тимчасову спеціальну комісію Верховної Ради України з питань підготовки проекту основних засад державної політики України щодо взаємодії з національними рухами малих та корінних народів Російської Федерації (далі - Комісія).
Головою Комісії обрано народного депутата України Юрчишина Ярослава Романовича (депутатська фракція Політичної Партії "ГОЛОС"), заступником голови Комісії - народного депутата України Мезенцеву-Федоренко Марію Сергіївну (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ"), секретарем Комісії - народного депутата України В’ятровича Володимира Михайловича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ").
До складу Комісії обрано таких народних депутатів України:

Гузь
Ігор Володимирович

-

депутатська група "Партія "За майбутнє";

Дунда
Олег Андрійович

-

депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ";

Євтушок
Сергій Миколайович

-

депутатська фракція політичної партії Всеукраїнське об’єднання "Батьківщина";

Загородній
Юрій Іванович

-

депутатська група "Платформа за життя та мир";

Кравчук
Євгенія Михайлівна

-

депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ";

Наталуха
Дмитро Андрійович

-

депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ";

Потураєв
Микита Русланович

-

депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ";

Яременко
Богдан Васильович

-

депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ".
Згідно з Постановою Верховної Ради України "Про зміни у складі Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань підготовки проекту основних засад державної політики України щодо взаємодії з національними рухами малих та корінних народів Російської Федерації" від 7 лютого 2024 року № 3572-IX Верховною Радою України було внесено до складу Комісії такі зміни:
обрано народного депутата України Юрчишина Ярослава Романовича (депутатська фракція Політичної Партії "ГОЛОС") заступником голови Комісії, відкликавши його з посади голови Комісії;
обрано народного депутата України Мезенцеву-Федоренко Марію Сергіївну (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ") головою Комісії, відкликавши її з посади заступника голови Комісії.
Звіт про діяльність Комісії підготовлено з урахуванням специфіки її роботи, зокрема враховуючи, що питання, що належать до компетенції Комісії, включають документи, що містять службову інформацію. Забезпеченню конфіденційності та належного зберігання таких документів приділялася особлива увага, оскільки вони містять важливу інформацію, яка не підлягає розголошенню. Крім того, Комісія здійснювала ретельний аналіз та контроль всіх питань, що належать до предмета її відання, з метою забезпечення ефективного та своєчасного прийняття рішень.
Звіт також враховує різні аспекти діяльності Комісії, включаючи організаційні, правові та адміністративні питання, які постали протягом звітного періоду. Це дає змогу надати повну картину роботи Комісії та визначити ключові напрями її діяльності.
Щодо діяльності Комісії
В умовах збройної агресії Російської Федерації (далі - РФ) проти України найвищим пріоритетом для нашої держави є комплексне вирішення питання перемоги та забезпечення тривалого миру. Це завдання вимагає узгоджених зусиль і суспільства, і уряду. Сусідство з корінними народами, що перебувають під окупацією РФ, протягом найближчих десятиліть будуть відігравати ключову роль у формуванні внутрішньої та зовнішньої політики України, особливо в питаннях безпеки, економіки та дипломатії.
На цей момент Україна не має чітко визначеної політики щодо післявоєнних відносин з корінними народами, що окуповані РФ. Однак така політика є необхідною для стабільного розвитку країни в майбутньому. Вона може бути розроблена лише у тісній співпраці з національними рухами автохтонних народів РФ. Ці рухи є єдиною силою всередині РФ, що прагне поразки РФ та встановлення тривалого миру. Співпраця з цими рухами може стати важливим кроком у побудові нової архітектури безпеки в регіоні.
Комісією було встановлено зв’язки з парламентами, урядами та установами іноземних держав з питань її діяльності. Такі зв’язки включають регулярні зустрічі, обмін інформацією та координацію дій, важливих для досягнення спільних цілей. Крім того, Комісією підготовлено звернення та заяви Верховної Ради України до Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї Організації з безпеки і співробітництва в Європі та парламентів держав світу з питань, що належать до її предмета відання. Ці звернення містять конкретні пропозиції щодо підтримки України та зміцнення міжнародної солідарності.
Окрема увага під час роботи Комісії приділялася взаємодії з представниками народів, поневолених РФ, зокрема з представниками Чеченської Республіки Ічкерія, Республіки Інгушетія, Черкесії та інших народів. Важливість цієї взаємодії полягає у визнанні їхніх прав та підтримці їхніх прагнень до самовизначення і незалежності, що може сприяти розбудові демократичних інститутів у регіоні.
Затверджений план роботи Комісії включав розгляд звітів, доповідей та отриманої інформації від державних органів та їх посадових осіб, аналіз та підготовку змін до законодавства з питань, що належать до предмета відання Комісії, організацію міжпарламентської діяльності. Цей план також передбачає створення нових механізмів контролю та оцінювання ефективності прийнятих рішень.
На виконання своїх основних завдань Комісією розроблено проект Закону України про основні засади державної політики України щодо взаємодії з національними рухами корінних поневолених народів Російської Федерації, спрямований на формування стратегії підтримки та співпраці з такими рухами, що може стати фундаментом для забезпечення стійкого миру та безпеки в регіоні.
Комісія працювала над широким спектром питань, зокрема аналізувала міжнародний досвід та консультувалася з експертами у сферах міжнародних відносин, права та безпеки. Важливим аспектом діяльності Комісії була координація зусиль з міжнародними партнерами та організаціями, що сприяють захисту прав людини та підтримці демократії. Цей напрям роботи включає організацію конференцій, круглих столів та семінарів, на яких обговорюються актуальні питання та розробляються рекомендації щодо подальших дій.
Крім того, Комісія активно співпрацювала з неурядовими організаціями та громадськими ініціативами, які опікуються питаннями прав людини та підтримки поневолених народів. Така співпраця дає змогу залучати широку громадськість до процесу вироблення державної політики та забезпечує прозорість та підзвітність дій Комісії.
Загалом діяльність Комісії була спрямована на створення умов для стабільного та безпечного розвитку України, а також на підтримку міжнародного правопорядку та солідарності. Спільні зусилля уряду, громадянського суспільства та міжнародних партнерів можуть забезпечити довготривалий мир та процвітання в регіоні.
Щодо проведення зустрічей з представниками народів, поневолених РФ
Метою зустрічей з представниками народів, поневолених РФ, була демонстрація відкритості та незалежності Комісії під час виконання своїх функцій, а також заслуховування їхніх можливих застережень. Ці зустрічі відіграли важливу роль у створенні взаєморозуміння та довіри між Комісією та представниками різних народів, що дає можливість більш ефективно вирішувати питання, пов’язані із забезпеченням прав та свобод людини і громадянина, а також з розвитком культурної та національної ідентичності.
З серпня 2023 року по серпень 2024 року члени Комісії з метою налагодження комунікації відповідно до завдань Комісії ініціювали та взяли участь у багатьох зустрічах з представниками народів, поневолених РФ, та заходах, що безпосередньо стосуються питань, що належать до компетенції Комісії. Це включало обговорення актуальних проблем, вивчення конкретних прикладів порушення прав, а також напрацювання спільних стратегій для їх вирішення.
Кожна така зустріч сприяла не лише обміну інформацією, а й створенню платформи для подальшої співпраці. Комісія прагнула врахувати всі висловлені застереження та пропозиції, щоб забезпечити максимальну ефективність своєї діяльності та сприяти захисту прав поневолених народів. Зокрема, було проведено ряд тематичних семінарів, круглих столів та інших заходів, на яких представники відповідних спільнот мали можливість висловити свої думки та пропозиції, а саме:
• у закритому засіданні Комісії заслухали представників поневолених народів Татарстану, Башкортостану, народу ерзя, ойрат-калмицького народу, Бурятії, Республіки Саха, Дагестану, інгуського народу, обговорили подальші кроки щодо вироблення загальної стратегії взаємодії з ними Комісії, систематизували та узагальнили пропозиції, надані представниками народів, поневолених РФ, з метою використання у подальшій спільній діяльності;
• з метою отримання необхідної для роботи Комісії інформації провели окреме засідання Комісії за участю представників чеченського національного визвольного руху. Заслухали та проаналізували найбільш проблемні питання взаємодії та прийняли рішення щодо розроблення загальної концепції співпраці в межах повноважень Комісії;
• провели зустріч членів Комісії з представниками Комітету інгуської незалежності на чолі з її очільником;
• провели зустріч членів Комісії з прем’єр-міністром Чеченської Республіки Ічкерія у вигнанні, одним з ініціаторів руху Конфедерація Північного Кавказу.
• у якості спікерів взяли участь у круглому столі на тему: "Україна і національні рухи народів РФ: попутники чи союзники?", організованому Центром стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки.
Серед обговорених тем:
досвід співпраці українців з поневоленими народами імперії у XX столітті;
сучасна російсько-українська війна та національні рухи РФ;
як досягнути більшого від співпраці України з національними рухами;
• спільно з громадською організацією "Центр досліджень безпекового середовища "Прометей", за підтримки Міжнародного фонду "Відродження" провели закрите експертне обговорення на тему: "Дорожня карта визнання Україною геноциду черкеського народу". У заході взяли участь народні депутати України - члени Комісії, фахівці з національних питань РФ, представники сфери стратегічних комунікацій, а також провідні діячі черкеського національного руху.
Серед завдань заходу:
встановлення контактів Комісії та українського експертного середовища з лідерами черкеського національного руху;
перетворення процесу розроблення і прийняття акта Верховної Ради України щодо визнання геноциду черкеського народу з символічного кроку на інструмент взаємодії українського суспільства із черкеським національним рухом та загалом із поневоленими народами Північного Кавказу;
створення умов для згуртування черкеських середовищ і подальшого дистанціювання їх від держави-агресора.
Секретар Комісії В’ятрович В.М., заступник голови Комісії Юрчишин Я.Р. та член Комісії Потураєв М.Р. взяли участь як спікери у круглому столі на тему: "Україна і національні рухи народів РФ: попутники чи союзники?", організованому Центром стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки.
Секретар Комісії В’ятрович В.М., заступник голови Комісії Юрчишин Я.Р. та член Комісії Дунда О.А. отримали запрошення від офісу Ахмета Закаєва, прем’єр-міністра Чеченської Республіки Ічкерія у вигнанні, одного з ініціаторів руху Конфедерація Північного Кавказу та провели плідну зустріч із представниками цього руху за незалежність.
Окрім того, відбулася зустріч з представниками черкеських спільнот на тему: "Дорожня карта визнання Україною геноциду черкеського народу", в якій активну участь взяли представники Комісії, зокрема голова Комісії Мезенцева-Федоренко М.С., заступник голови Комісії Юрчишин Я.Р., секретар Комісії В’ятрович В.М. та член Комісії Дунда О.А., щодо напрацьованого проекту Постанови Верховної Ради України про визнання Україною геноциду черкеського народу, вчиненого Російською імперією та обговорення питань стосовно побудови системної взаємодії між Україною та черкеським народом. На цій зустрічі представники Комісії також висловили підтримку черкеському народу у його боротьбі проти окупанта.
Голова Комісії Мезенцева-Федоренко М.С. у режимі онлайн долучилася до 11-го Форуму вільних народів постРосії, що відбувся у м. Вільнюсі та був спрямований на те, щоб розглянути, як сьогодні співвідноситься ідея деколонізації Росії з Балтійським регіоном, в якому процес деколонізації уже відбувся, щоб стати надихаючою реальністю для інших. Одинадцятий Форум вільних народів постРосії зібрав політиків, активістів, лідерів думок та медіа з Європи, США та Японії. Також на Форумі були присутні представники поневолених народів, які борються за свою свободу від РФ.
Заступник голови Комісії Юрчишин Я.Р. взяв участь у робочій зустрічі щодо захисту прав корінних народів України, на якій було обговорено підготовку Стратегії забезпечення прав корінних народів України, постраждалих від окупаційних режимів, на період до 2030 року. Стратегія включатиме досягнення стратегічних цілей через реалізацію заходів і завдань для парламенту та центральних органів виконавчої влади шляхом внесення до законодавства комплексних і збалансованих змін, спрямованих на реалізацію дієвих механізмів відновлення та забезпечення політичних, соціально-економічних та культурно-духовних прав корінних народів України, постраждалих від окупаційних режимів. Ухвалення Стратегії надасть можливість визначеному центральному органу виконавчої влади здійснювати контроль за запланованим внесенням змін до законодавства і підзаконних актів у строки, визначені операційним планом, і таким чином досягти дієвого забезпечення прав корінних народів України, постраждалих від окупаційних режимів. У робочій зустрічі брали участь Ельвін Кадиров Е.Е. - представник Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини з прав жителів Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, Осіпов О.С. - представник Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини з рівних прав і свобод, прав національних меншин, політичних та релігійних поглядів, Антоненко О.Б. - директор Департаменту моніторингу додержання рівних прав і свобод, прав національних меншин, політичних та релігійних поглядів Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Кондур В.А. - заступник директора Департаменту моніторингу додержання рівних прав і свобод, прав національних меншин, політичних та релігійних поглядів - начальник відділу прав національних меншин, корінних народів та релігійних поглядів Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Сулейман Мамутов - доповідач Постійного Форуму ООН з питань корінних народів, Величкович М.Р. - народний депутат України, член депутатської фракції Політичної партії "Європейська Солідарність", заступник голови Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань захисту майнових та немайнових прав внутрішньо переміщених та інших осіб, постраждалих внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, Мамонтов І.О. - кандидат юридичних наук, радник колишнього віце-прем’єр міністра І. Верещук.
Важливим кроком на шляху до деколонізації Росії можна вважати проведення 17 травня 2024 року в м. Києві міжнародної конференції з прав колоніальних народів РФ. У дискусії брали активну участь представники Комісії, а також представники міжнародної організації "Ліга Вільних Націй", експерти, представники Міністерства закордонних справ України, громадських правозахисних організацій. Провідні дипломати, політики, експерти збиралися разом, щоб спланувати подальші дії, спрямовані на падіння імперії. Серед обговорюваних тем: права людини в РФ, право народів на самовизначення, ідентичність народів РФ, деколонізація Росії та глобальна безпека. Після завершення конференції був підписаний важливий Меморандум про взаєморозуміння і співпрацю з представниками корінних народів.
Завдяки зусиллям членів Комісії, зокрема Юрчишина Я.Р., Потураєва М.Р. та Євтушка С.М., Парламентська Асамблея ОБСЄ 29 червня 2024 року ухвалила Резолюцію з визнанням дій Росії геноцидом українського народу та необхідності деколонізації РФ. Ця Резолюція означає рішуче засудження утисків та грубих порушень прав численних корінних народів у РФ. Ці колонізовані народи насильно русифіковуються, піддаються репресіям і дискримінації, позбавляються їхніх міжнародно визнаних людських, культурних, мовних та економічних прав. Вони також масово мобілізуються для участі в агресивній війні РФ проти України, зазнаючи непропорційно високих воєнних втрат. Враховуючи системну політику порушення прав людини і народів у РФ на шкоду її корінним народам, Резолюцією визнано таку політику колоніалістською і такою, що порушує основні декларації ООН, та на посилення Резолюції Європейського Парламенту від 29 лютого 2024 року (2024/2579) та Резолюції Парламентської Асамблеї Ради Європи від 17 квітня 2024 року (2540/2024), визнано, що деколонізація РФ є необхідною умовою для сталого миру. Документ вимагає від РФ негайно та безумовно звільнити усіх національних активістів і правозахисників колонізованих корінних народів РФ.
Щодо внутрішньої та зовнішньої діяльності Комісії
Слід підкреслити, що члени Комісії з моменту її утворення були задіяні не лише в активній колективній роботі під час засідань Комісії, а й кожен індивідуально зробив значний внесок у справу, щоб питання поневолених народів РФ порушувалися не лише в Україні, а й на офіційних міжнародних майданчиках. Члени парламентських делегацій регулярно зустрічалися з представниками Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї ОБСЄ та парламентів інших держав. Вони активно обговорювали ситуацію, що склалася, на різних рівнях, домагаючись того, щоб міжнародна спільнота не залишилася байдужою до проблем поневолених народів. Результати їхньої діяльності щодо необхідності деколонізації російської імперії відображалися у резолюціях Європейського Парламенту та Парламентської Асамблеї Ради Європи.
Крім того, члени Комісії брали участь у численних міжнародних форумах, конференціях та семінарах, на яких також висвітлювалися питання деколонізації та права народів на самовизначення. Вони виступали з доповідями, брали участь у круглих столах і панельних дискусіях, привертаючи увагу до критичної ситуації, в якій опинилися поневолені народи РФ. Підсумки більшості заходів у роботі Комісії регулярно публікувалися на особистих сторінках народних депутатів України - членів Комісії в соціальних мережах, що забезпечило широку поінформованість громадськості про проведену роботу.
Таким чином, діяльність членів Комісії була багатогранною та охоплювала і колективні, і індивідуальні зусилля, спрямовані на досягнення спільної мети - деколонізації російської імперії та забезпечення права народів на самовизначення. Їхня робота мала значний вплив на формування міжнародної думки та сприяла прийняттю важливих рішень на вищих рівнях.
Зокрема, голова Комісії Мезенцева-Федоренко М.С. за час річної роботи Комісії публічно та активно порушувала на міжнародній арені питання поневолених народів РФ та інформувала про діяльність Комісії. Зокрема, завдяки сприянню голови Комісії та її постійній увазі щодо цієї теми в ПАРЄ було ініційовано доповідь під назвою "Самовизначення та територіальна цілісність у XXI столітті" ("Self-determination and territorial integrity in the 21st century"), яка була зареєстрована членами Парламентської Асамблеї Ради Європи. Таким чином, підтримка поневолених народів РФ вже лунає і від європейських партнерів.
Під час Другої частини сесії у Парламентській Асамблеї Ради Європи, що відбулася 15-19 квітня 2024 року у м. Страсбурзі, Мезенцевою-Федоренко М.С. було подано та згодом підтримано під час голосування правки до Резолюції № 2540(2024) "Смерть Олексія Навального та необхідність протистояння тоталітарному режиму Володимира Путіна та його війні проти демократії", а саме такі пункти:

................
Перейти до повного тексту