- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПОСТАНОВА
Верховної Ради України
Про висновки та пропозиції до проекту Закону України про Державний бюджет України на 2025 рік
За результатами розгляду у першому читанні проекту Закону України про Державний бюджет України на 2025 рік (реєстр. № 12000), поданого Кабінетом Міністрів України, Верховна Рада України постановляє:
1. Схвалити висновки та пропозиції до проекту Закону України про Державний бюджет України на 2025 рік як Бюджетні висновки Верховної Ради України (додаються).
2. Кабінету Міністрів України підготувати проект Закону України про Державний бюджет України на 2025 рік до другого читання відповідно до Бюджетних висновків Верховної Ради України та подати його на розгляд Верховної Ради України у двотижневий строк з дня набрання чинності цією Постановою.
3. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.
Голова Верховної Ради України |
Р. СТЕФАНЧУК |
м. Київ 31 жовтня 2024 року № 4055-IX |
|
Схвалено
Постановою Верховної Ради України
від 31 жовтня 2024 року № 4055-IX
БЮДЖЕТНІ ВИСНОВКИ
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
1. При підготовці проекту Закону України про Державний бюджет України на 2025 рік до другого читання врахувати такі зміни:
1.1. В абзаці сьомому статті 7 законопроекту цифри "2102" замінити цифрами "1600".
1.2. Пункт 4 частини першої статті 14 законопроекту викласти в такій редакції:
"4) розбудову інфраструктури Єдиного державного демографічного реєстру та функціонування розпорядника зазначеного Реєстру та його територіальних органів (за рахунок джерел, визначених пунктом 4 статті 11 цього Закону)".
1.3. У пункті 10 статті 14 законопроекту слово "різними" виключити.
1.4. У пункті 18 статті 14 законопроекту слова "з реабілітації гідроелектростанцій" замінити словами "в рамках проекту "Реабілітація гідроелектростанцій".
1.5. У статті 16 законопроекту слова "Комітету Верховної Ради України з питань бюджету" замінити словами "Верховної Ради України".
1.6. Абзац перший статті 17 законопроекту доповнити словами "а також інформуванням у тижневий строк Верховної Ради України".
1.7. Статтю 19 законопроекту виключити.
1.8. Статтю 32 законопроекту викласти в такій редакції:
"Стаття 32. Установити, що у 2025 році, як виняток з положень статті 24-2, пункту 1 частини другої статті 24-5, пунктів 1-3, 6, 6-2, 6-3, 6-4, 6-5, 6-8, 6-9 частини третьої статті 29, пунктів 2-1 і 2-4 частини четвертої статті 30 та частини першої статті 103-1 Бюджетного кодексу України, надходження, визначені пунктами 1-3, 6, 6-2, 6-3, 6-4, 6-5, 6-8, 6-9 частини третьої статті 29 Бюджетного кодексу України, зараховуються в повному обсязі до загального фонду Державного бюджету України".
У зв’язку з цим в абзаці другому статті 10 законопроекту слова і цифри "статтею 32 цього Закону" замінити словами і цифрами "надходження, визначені статтею 32 цього Закону".
Водночас уточнити показники проекту державного бюджету на 2025 рік (з внесенням відповідних змін до статей 1 і 5 законопроекту та додатків № 1, № 2, № 3 і № 6 до законопроекту), а саме:
виключити доходи спеціального фонду за кодами 14020800, 14021900, 14030800, 14031900, 22160100, зменшити доходи спеціального фонду за кодами 15010000 і 21080000 в частині джерел формування державного дорожнього фонду та відповідно збільшити доходи загального фонду за цими кодами;
виключити видатки спеціального фонду за бюджетними програмами 3101240, 3111020, 3111030, 3131090, зменшити видатки за бюджетною програмою 3101210, передбачені за рахунок джерел формування державного дорожнього фонду, передбачити відповідні видатки загального фонду за бюджетною програмою 3111030 на виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток мережі автомобільних доріг загального користування;
спрямувати решту вивільнених коштів за загальним фондом на зменшення дефіциту державного бюджету (з метою зменшення боргового навантаження) та/або збільшення видатків державного бюджету на першочергові загальносуспільні потреби, насамперед видатків на національну безпеку і оборону.
1.9. Статтю 38 законопроекту після слів "компенсацію витрат за гуманітарне розмінування земель сільськогосподарського призначення" доповнити словами і цифрами "(в сумі 2.000.000 тис. гривень)".
1.10. У статті 40 законопроекту слова і цифри "з 1 січня 2025 року" замінити словами і цифрами "у 2025 році (починаючи з 1 січня)".
1.11. Статтю 43 законопроекту та видатки загального фонду проекту державного бюджету на 2025 рік за бюджетною програмою "Фінансове забезпечення підготовки та реалізації публічних інвестиційних проектів" (код 3511180) у сумі 25.000.000 тис. грн виключити, здійснивши розподіл таких коштів між відповідними бюджетними програмами головних розпорядників коштів державного бюджету на підставі рішення Стратегічної інвестиційної ради (з внесенням відповідних змін до додатків № 3 і № 6 до законопроекту).
1.12. Законопроект доповнити новою статтею такого змісту:
"Стаття __. Установити, що у 2025 році на період дії воєнного стану в Україні доплата непрацюючим пенсіонерам, які постійно проживають у зоні безумовного (обов’язкового) відселення та в зоні гарантованого добровільного відселення, встановлюється за умови, що такі особи проживали або працювали у зоні безумовного (обов’язкового) відселення або в зоні гарантованого добровільного відселення, станом на 26 квітня 1986 року чи у період з 26 квітня 1986 року до 1 січня 1993 року, у зв’язку з чим особі надано статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи. Доплата за проживання на зазначених територіях встановлюється у розмірі 2361 гривня.
Особам, які після аварії на Чорнобильській АЕС (26 квітня 1986 року) самостійно або у встановленому законодавством порядку за направленнями обласних державних адміністрацій змінили місце проживання за межі зон безумовного (обов’язкового) відселення або гарантованого добровільного відселення та в подальшому повернулися на постійне місце проживання до цих зон, а також особам, які зареєстрували своє місце проживання чи переїхали на постійне місце проживання до зазначених зон після аварії на Чорнобильській АЕС, доплата за проживання в таких зонах не встановлюється.
Виплата доплати за проживання у зоні безумовного (обов’язкового) відселення та в зоні гарантованого добровільного відселення непрацюючим пенсіонерам припиняється після залишення особою свого місця постійного проживання на зазначених територіях та декларування/реєстрації місця проживання за межами зон безумовного (обов’язкового) відселення та зон гарантованого добровільного відселення, що підтверджується відомостями Єдиного державного демографічного реєстру та інших державних реєстрів.
Для встановлення виплат, передбачених цією статтею, Пенсійному фонду України до 1 січня 2025 року забезпечити звірення відомостей про постійне місце проживання одержувачів доплати за проживання у зоні безумовного (обов’язкового) відселення та в зоні гарантованого добровільного відселення із відомостями Єдиного державного демографічного реєстру та інших державних реєстрів для продовження чи припинення відповідних виплат, а також приведення розмірів доплати за проживання у зоні безумовного (обов’язкового) відселення або в зоні гарантованого добровільного відселення та пенсійних виплат у відповідність із цією статтею".
1.13. Законопроект доповнити новою статтею такого змісту:
"Стаття __. Установити, що у 2025 році залишки коштів за освітньою субвенцією з державного бюджету місцевим бюджетам, які утворилися на рахунках місцевих бюджетів на кінець 2024 року (крім залишків коштів, перерахованих у 2023 році відповідно до статті 32 Закону України "Про Державний бюджет України на 2023 рік" до місцевих бюджетів), як виняток з положень частини четвертої статті 103-2 Бюджетного кодексу України, перераховуються Державною казначейською службою України до спеціального фонду Державного бюджету України для Міністерства освіти і науки України з метою подальшого розподілу таких коштів за рішеннями Кабінету Міністрів України у визначеному ним порядку між місцевими бюджетами з урахуванням цільового призначення освітньої субвенції та на реалізацію заходів у сфері освіти (з відкриттям у разі потреби нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам)".
1.14. Абзаци третій і четвертий пункту 3 розділу "Прикінцеві положення" законопроекту (щодо статей 16 і 18 Бюджетного кодексу України) виключити.
1.15. Абзац тридцять третій пункту 3 розділу "Прикінцеві положення" законопроекту (щодо статті 1 Закону України "Про встановлення державної допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей") виключити.
1.16. Пункт 6 розділу "Прикінцеві положення" законопроекту викласти в такій редакції:
"6. Установити, що у 2025 році застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України:
частина друга та абзац п’ятий частини четвертої статті 42, третє речення абзацу першого пункту 13 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., №№ 49-51, ст. 376 із наступними змінами);
стаття 64 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (Відомості Верховної Ради України, 1992 р., № 29, ст. 399 із наступними змінами);
частина друга статті 31 Закону України "Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування" (в редакції Закону України від 21 вересня 2022 року № 2620-IX);
частина четверта статті 54, частина друга статті 67 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (Відомості Верховної Ради України, 1992 р., № 13, ст. 178 із наступними змінами);
абзац п’ятий частини п’ятої статті 6 Закону України "Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років" (Відомості Верховної Ради УРСР, 1991 р., № 22, ст. 262 із наступними змінами);
абзаци перший і другий пункту п’ятого статті 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (Відомості Верховної Ради України, 1992 р., № 15, ст. 190 із наступними змінами);
пункт 6 частини першої статті 6, стаття 7 (в частині пільг, передбачених пунктом 6 частини першої статті 6) Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист" (Відомості Верховної Ради України, 1998 р., № 40-41, ст. 249 із наступними змінами);
частина друга статті 6 Закону України "Про статус гірських населених пунктів" (Відомості Верховної Ради України, 1995 р., № 9, ст. 58 із наступними змінами)".
1.17. У пункті 15 розділу "Прикінцеві положення" законопроекту:
слова "центрального органу виконавчої влади із спеціальним статусом, на який покладається попередження, виявлення, припинення, розслідування та розкриття корупційних та інших кримінальних правопорушень, віднесених до його підслідності, а також запобігання вчиненню нових" замінити словами "Національного антикорупційного бюро України";
слова "державного правоохоронного органу, на який покладаються завдання щодо запобігання, виявлення, припинення, розкриття та розслідування кримінальних правопорушень" замінити словами "Державного бюро розслідувань";
слова "центрального органу виконавчої влади, на який покладаються завдання щодо протидії правопорушенням, що посягають на функціонування економіки держави" замінити словами "Бюро економічної безпеки України";
слова "центрального органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну антикорупційну політику" замінити словами "Національного агентства з питань запобігання корупції".
1.18. Абзац перший пункту 15 розділу "Прикінцеві положення" законопроекту після слів "не поширюється на працівників" доповнити словами "Національного агентства з питань запобігання корупції".
1.19. У пункті 16 розділу "Прикінцеві положення" законопроекту:
слова "постійно діючого незалежного державного колегіального органу, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб’єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг" замінити словами "Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг";
слова "державного органу, який забезпечує державний захист конкуренції у підприємницькій діяльності та у сфері публічних закупівель" замінити словами "Антимонопольного комітету України".
1.20. У пункті 17 розділу "Прикінцеві положення" законопроекту слова "центрального органу виконавчої влади, фінансування адміністративних витрат якого здійснюється за рахунок надходжень від сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування" замінити словами "Пенсійного фонду України".
1.21. У пункті 18 розділу "Прикінцеві положення" законопроекту:
в абзаці першому слова і цифри "у 2025 році" виключити, а слова і цифри "до 1 березня 2025 року" замінити словами і цифрами "до 1 квітня 2025 року за умови фінансового забезпечення видатків на оплату праці державних службовців таких державних органів у зв’язку з проведенням першої класифікації посад";
доповнити абзацом другим такого змісту:
"Класифікація посад державної служби в апараті органу законодавчої влади проводиться відповідно до каталогу посад державної служби в апараті органу законодавчої влади, затвердженого Головою Верховної Ради України за поданням Керівника Апарату Верховної Ради України".
У зв’язку з цим розділ "Прикінцеві положення" законопроекту після пункту 18 доповнити новим пунктом такого змісту:
"__. Кабінету Міністрів України в місячний строк з дня набрання чинності цим Законом забезпечити з урахуванням пропозицій апарату органу законодавчої влади затвердження нормативно-правових актів або внесення змін до прийнятих раніше нормативно-правових актів з питань класифікації посад державної служби та умов оплати праці, що враховують організаційну структуру, завдання та функції апарату органу законодавчої влади, визначені Регламентом Верховної Ради України та іншими законами України".
1.22. Пункт 22 розділу "Прикінцеві положення" законопроекту викласти в такій редакції:
"22. Установити, що з бюджету Пенсійного фонду України на 2025 рік видатки на виплату ретроспективних судових рішень та перерахованих пенсій за рішенням суду здійснюється за окремими напрямами у розрізі джерел їх виплати. Кабінету Міністрів України забезпечити визначення порядку виконання цієї норми".
1.23. Пункт 23 розділу "Прикінцеві положення" законопроекту виключити.
1.24. Абзац другий пункту 26 розділу "Прикінцеві положення" законопроекту виключити.
1.25. Внести такі зміни до видатків проекту державного бюджету на 2025 рік у додатку № 3 до законопроекту (з уточненням відповідних показників у цьому додатку та внесенням відповідних змін до додатка № 6 до законопроекту) за загальним фондом:
1.25.1. збільшити видатки споживання за бюджетною програмою "Надання медичних послуг медичними закладами" (код 0301170) на 181.250,1 тис. грн та зменшити на таку саму суму видатки споживання за бюджетною програмою "Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення" (код 2308060);
1.25.2. збільшити видатки споживання за бюджетною програмою "Заходи з підтримки розвитку лідерства в Україні" (код 0411190) на 5.000 тис. грн та зменшити на таку саму суму видатки споживання за бюджетною програмою "Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення окремих видатків районних рад, спрямованих на виконання їх повноважень" (код 3121040);
1.25.3. скоротити видатки розвитку за бюджетною програмою "Утилізація компонентів рідкого ракетного палива (гептилу)" (код 6381250) у сумі 75.022 тис. грн та передбачити у такій самій сумі видатки споживання за цією бюджетною програмою;
1.25.4. збільшити видатки за бюджетною програмою "Керівництво та управління у сфері контролю за виконанням державного бюджету" (код 6511010) на 517.333,3 тис. грн, у тому числі збільшити видатки споживання на 476.231,2 тис. грн (з них на оплату праці - на 370.380,3 тис. грн, комунальні послуги та енергоносії - на 7.157,4 тис. грн) та передбачити видатки розвитку у сумі 41.102,1 тис. грн, а також збільшити доходи загального фонду проекту державного бюджету на 2025 рік за кодом 24060300 "Інші надходження" на 517.333,3 тис. грн (з внесенням відповідних змін до статті 1 і додатка № 1 до законопроекту);
1.25.5. збільшити видатки розвитку за бюджетною програмою "Наукова і науково-технічна діяльність наукових установ Національної академії наук України" (код 6541030) на 21.000 тис. грн (для Інституту прикладних систем управління Національної академії наук України) та зменшити на таку саму суму видатки споживання за бюджетною програмою "Внески до міжнародних організацій" (код 3511130);
1.25.6. передбачити видатки розвитку за новою бюджетною програмою "Виконання проектних робіт Державною установою "Інститут геронтології ім. Д.Ф. Чеботарьова Національної академії медичних наук України" у сумі 10.000 тис. грн для Національної академії медичних наук України, при цьому зменшити видатки споживання за бюджетною програмою "Загальнодержавні заходи у сфері освіти" (код 2201260) на 3.100 тис. грн та за бюджетною програмою "Внески до міжнародних організацій" (код 3511130) на 6.900 тис. грн.
1.26. У додатку № 8 до законопроекту передбачити залучення у 2025 році кредиту в обсязі 122.265,5 тис. грн від Північної екологічної фінансової корпорації на реалізацію проекту "Вища освіта України" (загальний обсяг кредиту - 12.000 тис. євро) за бюджетною програмою "Вища освіта, енергоефективність та сталий розвиток" (код 2201610), а також зменшити на таку саму суму залучення у 2025 році кредиту від Європейського інвестиційного банку на реалізацію цього проекту за зазначеною бюджетною програмою.
2. Кабінету Міністрів України при підготовці проекту Закону України про Державний бюджет України на 2025 рік до другого читання:
2.1. Уточнити показники доходів проекту державного бюджету на 2025 рік з урахуванням стану розгляду і прийняття Верховною Радою України відповідних законопроектів (насамперед законопроектів щодо внесення змін до Податкового кодексу України за реєстр. № 11416-д і № 11090).
2.2. Розглянути можливість збільшення доходів проекту державного бюджету на 2025 рік, зокрема:
2.2.1. за кодом 13030800 "Рентна плата за користування надрами для видобування природного газу";
2.2.2. за кодом 22012100 "Збір за видачу спеціальних дозволів на користування надрами та кошти від продажу таких дозволів".
2.3. Опрацювати питання щодо включення до доходів загального фонду державного бюджету у 2025 році, як виняток з положень пункту 19 частини першої
статті 64 Бюджетного кодексу України, частини єдиного податку з юридичних осіб (код 18050300) і єдиного податку з сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків (код 18050500).
2.4. Опрацювати питання щодо встановлення заборони суб’єктам господарювання державного сектору економіки і підприємствам, частка яких прямо або опосередковано належить таким суб’єктам господарювання, включати до розрахунку резерву сумнівних боргів дебіторську заборгованість із строком виникнення до трьох років, а також визначення доходів таких суб’єктів господарювання і підприємств за фактом постачання товарів, робіт, послуг незалежно від отримання їх оплати.
2.5. Уточнити граничний обсяг державного боргу, визначений у статті 5 законопроекту, та/або інформацію щодо цього граничного обсягу, наведену у складі матеріалів, що додані до законопроекту, для забезпечення їх відповідності та обґрунтованості відповідного показника.
2.6. Опрацювати питання щодо визначення джерелом формування спеціального фонду державного бюджету 90 відсотків надходжень від приватизації майна та об’єктів державних закладів вищої освіти та наукових установ, що реорганізуються або реорганізовані шляхом об’єднання або приєднання, із спрямуванням таких коштів на розвиток матеріально-технічної бази державних закладів вищої освіти та інфраструктури наукової і науково-технічної діяльності державних наукових установ, що реорганізуються або реорганізовані шляхом об’єднання або приєднання, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (з внесенням відповідних змін до пункту 11 статті 12 і пункту 20 статті 14 та абзацу тридцять восьмого пункту 3 розділу "Прикінцеві положення" законопроекту).
2.7. Опрацювати питання щодо спрямування за спеціальним фондом державного бюджету залишків коштів, джерелом формування яких були доходи державного бюджету, визначені пунктом 1 частини другої
статті 24-2 Бюджетного кодексу України, що надійшли у попередні роки та не використані у 2024 році (крім залишків коштів за субвенцією, наданою відповідно до пункту 2 частини третьої
статті 24-2 і
статті 103-1 Бюджетного кодексу України, що зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів і використовуються у 2025 році з урахуванням цільового призначення субвенції, а також залишків коштів, визначених пунктами 7 і 8 статті 12 законопроекту) на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення (з внесенням відповідних змін до статті 12 і пункту 19 статті 14 законопроекту).
2.8. Розглянути можливість надання дозволу Міністерству фінансів України за згодою Національного банку України у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України щодо здійснення додаткової капіталізації приватного акціонерного товариства "Українська фінансова житлова компанія", здійснювати у 2025 році за рішенням Кабінету Міністрів України понадпланові випуски облігацій внутрішньої державної позики у сумі 30.000.000 тис. гривень з подальшим придбанням у державну власність в обмін на такі облігації акцій додаткової емісії цього товариства.
2.9. Опрацювати питання щодо перегляду визначених статтею 38 законопроекту напрямів спрямовування залишку не використаних у 2024 році коштів, джерелом формування яких були перераховані Фондом загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття кошти відповідно до
статті 37 Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік".
2.10. Уточнити напрями спрямовування коштів, отриманих до спеціального фонду державного бюджету за рахунок джерел, визначених пунктом 5-1 частини третьої
статті 29 Бюджетного кодексу України, в частині здійснення заходів у сфері освіти (з внесенням відповідних змін до статті 25 законопроекту та додатка № 3 до законопроекту).
2.11. Розглянути можливість перегляду пропорцій спрямування частини податку на доходи фізичних осіб, визначеної абзацом першим пункту 60 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, за напрямами, передбаченими підпунктом 2 пункту 60 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення"
Бюджетного кодексу України , в частині збільшення відсотків відповідних надходжень головним розпорядникам коштів державного бюджету, що належать до сектору безпеки і оборони, для подальшого автоматичного спрямування військовим частинам Збройних Сил України, інших військових формувань на матеріально-технічне забезпечення.
................Перейти до повного тексту