1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПОСТАНОВА
Верховної Ради України
Про проміжний звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування можливих протиправних дій представників органів державної влади та інших осіб, що могли сприяти порушенню державного суверенітету, територіальної цілісності та недоторканності України і становити загрозу національній безпеці України
Заслухавши та обговоривши проміжний звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування можливих протиправних дій представників органів державної влади та інших осіб, що могли сприяти порушенню державного суверенітету, територіальної цілісності та недоторканності України і становити загрозу національній безпеці України, про виконану роботу за шість місяців її діяльності, Верховна Рада України постановляє:
1. Проміжний звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування можливих протиправних дій представників органів державної влади та інших осіб, що могли сприяти порушенню державного суверенітету, територіальної цілісності та недоторканності України і становити загрозу національній безпеці України (далі - Тимчасова слідча комісія) взяти до відома (додається).
2. Направити проміжний звіт Тимчасової слідчої комісії до Офісу Генерального прокурора, Служби безпеки України, Державного бюро розслідувань для розгляду в межах компетенції та відповідного реагування.
3. Рекомендувати Офісу Генерального прокурора взяти на окремий контроль розслідування кримінальних проваджень щодо питань, розслідуваних Тимчасовою слідчою комісією.
4. Заслухати звіт Тимчасової слідчої комісії про виконану роботу на пленарному засіданні Верховної Ради України не пізніше однорічного терміну з дня її утворення.
5. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.

Голова Верховної Ради України

Р. СТЕФАНЧУК

м. Київ
30 листопада 2021 року
№ 1911-IX


ПРОМІЖНИЙ ЗВІТ
про виконану роботу Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування можливих протиправних дій представників органів державної влади та інших осіб, що могли сприяти порушенню державного суверенітету, територіальної цілісності та недоторканності України і становити загрозу національній безпеці України
Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 19 травня 2021 року № 1454-IX утворено Тимчасову слідчу комісію Верховної Ради України з питань розслідування можливих протиправних дій представників органів державної влади та інших осіб, що могли сприяти порушенню державного суверенітету, територіальної цілісності та недоторканності України і становити загрозу національній безпеці України (далі - ТСК, Комісія).
Головою ТСК обрано народного депутата України Безуглу Мар’яну Володимирівну (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ"), заступником голови ТСК - народного депутата України Кузьміна Рената Равелійовича (депутатська фракція політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ").
До складу Комісії обрано таких народних депутатів України: Безгіна Віталія Юрійовича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ"), Гузя Ігоря Володимировича (депутатська група "Партія "За майбутнє"), Жмеренецького Олексія Сергійовича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ"), Завітневича Олександра Михайловича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ"), Люшняка Миколу Володимировича (депутатська група "ДОВІРА"), Мережка Олександра Олександровича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ"), Мисягіна Юрія Михайловича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ"), Хоменко Олену Вікторівну (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ"), Юраша Святослава Андрійовича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ").
Події та обставини, які стали підставою для проведення розслідування можливих протиправних дій представників органів державної влади та інших осіб, що могли сприяти порушенню державного суверенітету, територіальної цілісності та недоторканності України і становити загрозу національній безпеці України:
1. Оприлюднені в засобах масової інформації (далі - ЗМІ) повідомлення щодо можливих протиправних дій посадових осіб, які могли призвести до уникнення кримінальної відповідальності членами так званої "приватної військової компанії Вагнера".
2. Оприлюднені в ЗМІ повідомлення щодо можливого надання представниками органів державної влади України та іншими особами, які брали участь в переговорах з посадовими особами держави-агресора і представниками окупаційної адміністрації Російської Федерації в окремих районах Донецької та Луганської областей України (ОРДЛО), державі-агресору сприяння у протиправній діяльності проти основ національної безпеки України.
3. Події біля міста Іловайська Донецької області в період з липня по серпень 2014 року та події, пов’язані з підготовкою і проведенням "Дебальцевської операції" (під час розпочатого в ніч із 17 на 18 лютого 2015 року відходу українських військових підрозділів, які утримували так званий "Дебальцевський виступ"), на предмет можливого надання представниками органів державної влади України та іншими особами державі-агресору сприяння у протиправній діяльності проти основ національної безпеки України та спричинених таким сприянням загроз суверенітету, територіальній цілісності й недоторканності, обороноздатності, державній економічній безпеці України.
4. Укладення та виконання "Мінських домовленостей" (домовленостей на основі трьох спільних документів сторін - учасниць врегулювання міжнародного збройного конфлікту між Російською Федерацією та Україною в Нормандському форматі: Мінського протоколу від 5 вересня 2014 року; Меморандуму про виконання положень Протоколу за результатами консультацій Тристоронньої контактної групи стосовно кроків, спрямованих на імплементацію Мирного плану Президента України Петра Порошенка та ініціатив Президента Російської Федерації Володимира Путіна від 19 вересня 2014 року; Комплексу заходів щодо виконання Мінського протоколу 11-12 лютого 2015 року), можливе надання представниками органів державної влади України та іншими особами державі-агресору сприяння у протиправній діяльності проти основ національної безпеки України; спричинені таким сприянням загрози суверенітету, територіальній цілісності й недоторканності, обороноздатності, державній економічній безпеці України.
Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 19 травня2021 року № 1454-IX основним завданням Тимчасової слідчої комісії є вивчення та розслідування фактів щодо можливого надання представниками органів державної влади України та іншими особами державі-агресору сприяння у протиправній діяльності проти основ національної безпеки України, виявлення загроз суверенітету, територіальній цілісності та недоторканності, обороноздатності, державній економічній чи інформаційній безпеці України, а також вжиття заходів для запобігання таким загрозам.
Під час проведення розслідування з питань, що становлять суспільний інтерес, Комісією було затверджено план та порядок роботи, підготовлено і направлено письмові звернення.
Крім того, ТСК було вивчено інформацію з відкритих джерел, матеріали незалежної міжнародної команди розслідувачів і цивільних журналістів "Bellingcat". З архівного зберігання Апарату Верховної Ради України отримано матеріали Тимчасової слідчої комісії з питань розслідування обставин трагічних подій, що призвели до загибелі та захоплення в полон бійців добровольчих батальйонів, а також військовослужбовців Збройних Сил України, Національної гвардії України біля міста Іловайськ Донецької області, яка була утворена згідно з Постановою Верховної Ради України від 04.09.2014 № 1676-VII.
Переважну частину зібраних матеріалів Комісія отримала від уповноважених осіб державних органів зі свідчень, наданих ними під протокол, у тому числі в закритому режимі, з додержанням вимог Закону України "Про державну таємницю", за що надавачі свідчень несуть персональну відповідальність. Комісія мала змогу заслухати представників Офісу Генерального прокурора та слідчих підрозділів Служби безпеки України (далі - СБУ), Державного бюро розслідувань (далі - ДБР) про стан розслідування кримінальних проваджень, що стосуються порушених питань.
Комісією також були запрошені та заслухані громадські діячі й особи, які могли мати доступ до інформації щодо роботи спецслужб.
Комісія за час своєї роботи отримала безпрецедентний для українського парламенту доступ до таємної та цілком таємної інформації і вперше в історії країни ґрунтовно розглянула діяльність розвідувального співтовариства.
В результаті проведеної роботи, на цьому етапі розслідування встановлено наступне:
1. Щодо перевірки оприлюднених в засобах масової інформації повідомлень щодо можливих протиправних дій посадових осіб, які могли призвести до уникнення кримінальної відповідальності членами так званої "приватної військової компанії Вагнера".
1.1. Щодо проведення розвідувальних заходів стосовно так званих "вагнерівців":
ТСК встановлено, що поняття "спецоперація", про яке йдеться в численних публікаціях ЗМІ в контексті так званої "справи вагнерівців", не вживається в термінології розвідувальних органів України. Це є виключно специфікою діяльності правоохоронних органів та регулюється відповідними нормативно-правовими актами. Натомість розвідувальні органи в своїй діяльності вживають термін "спеціальний (активний) захід".
ТСК підтверджує, що з 2014 року розвідувальними органами України та СБУ проводиться робота з документування участі російських військових і найманців у війні проти України. Ця робота не потребує політичного погодження, є стандартним обов’язком цих структур, здійснюється постійно і не переривається жодним політичним рішенням чи змінами у владі.
ТСК підтверджує, що в рамках цієї роботи проводяться розвідувальні заходи, спрямовані на отримання доказів проти осіб, у тому числі іноземців, які брали участь у війні проти України на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей. Головне завдання - зафіксувати інформацію, яка доводить провину таких осіб; отримати документи, факти й підтвердження про конкретні місця, зв’язки та дії російських військових і найманців. Ці активні заходи також включають різні елементи "оперативної гри".
ТСК встановила, що Головним управлінням розвідки Міністерства оборони України (далі - ГУР МОУ) шляхом розвідувальної діяльності підтверджено присутність з 2014 року в окремих районах Донецької та Луганської областей декількох російських приватних військових компаній (далі - ПВК), серед яких були "Вагнер" та "МАР". Загальна інформація, зокрема відповідні аналітичні дослідження щодо вказаних компаній, знаходиться у публічному доступі, а також була зазначена у відповіді ГУР МОУ та показаннях його представників.
ТСК констатує, що ПВК "Вагнер" - організація (формування), що існує і  діє, в тому числі виконуючи так звані "приватні замовлення" в різних частинах світу, за підтримки та під контролем вищого воєнно-політичного керівництва Російської Федерації.
ТСК встановила факт проведення щодо цих ПВК розвідувальних заходів у період 2018-2020 років.
Зокрема, ТСК встановила, що розвідувальний захід по документуванню осіб, які могли мати відношення до російських приватних військових компаній та брати участь в бойових діях на Сході України, тривав з першої половини 2018 року до початку липня 2020 року з використанням подібного до ПВК "МАР" інструментарію (сайт, символіка тощо) та мав за легенду набір ПВК "МАР" груп осіб для роботи з охорони нафтових об’єктів в Сирійській Арабській Республіці та Ліванській Республіці. Захід було завершено і його можна вважати успішним: ГУР МОУ було проведено близько 2 тис. "співбесід" з потенційними (передбачуваними) учасниками бойових дій, з яких відібрано близько 500 осіб, які становили оперативний інтерес та з яких ідентифіковано 396 осіб. Слід зазначити, що обговорення з найманцями їхнього переміщення було складовою легендування в ході проведення розвідувального заходу, використовувалось для "виманювання" інформації (документів) і на той час не передбачало фактичної  реалізації.
Опосередкованим підтвердженням того, що розвідувальний захід було завершено, є дані, що було впроваджено легенду, за якою так званий "вербувальник" найманців загинув в Сирії до липня 2020 року, що і стало приводом припинення набору груп.
ТСК наголошує, що задокументовані показання свідків не розходяться з виявленими обставинами в часовому проміжку до літа 2020 року.
ТСК отримала дані, що ГУР МОУ передало СБУ інформацію, яка стосувалася розвідувального заходу 2018-2020 рр., на початку липня 2020 року.
ТСК отримала дані про те, що на одній із оперативних нарад між ГУР МОУ та СБУ було запропоновано організувати контрольоване переміщення 33 осіб (відібраних з 396 ідентифікованих осіб) з території РФ до країни, де існувала б можливість їх офіційного затримання, та прийнято рішення про проведення окремого спеціального активного заходу.

................
Перейти до повного тексту