1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про соціальний захист та підтримку дітей, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, та внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування надання соціальних послуг та виплат
(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2025, № 10, ст.24)
Цей Закон визначає правові та організаційні засади державної політики у сфері соціального захисту та підтримки дітей, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, інструменти соціального захисту та підтримки таких дітей залежно від шкоди, завданої їм збройною агресією.
Розділ I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Законодавство про соціальний захист та підтримку дітей, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України
1. Законодавство України про соціальний захист та підтримку дітей, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, складається з Конституції України, цього Закону, інших законодавчих актів України та прийнятих відповідно до них інших нормативно-правових актів.
2. Якщо міжнародним договором України, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші норми, ніж передбачені законодавством України про державну підтримку дітей, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, застосовуються норми міжнародного договору.
Стаття 2. Визначення термінів
1. У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
1) депортована дитина - дитина, яка перебуває (перебувала) в Україні на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку протизаконно (незаконно) переміщено із застосуванням чи без застосування насильства державою, визнаною державою-агресором, шляхом виселення, переселення та/або вчинення інших дій, у тому числі за відсутності усвідомленого вибору дитини та її законних представників щодо її переміщення, з території України на територію держави-агресора або іншої держави, що заперечує або підтримує здійснення збройної агресії Російської Федерації проти України, за відсутності підстав, що передбачені законами України та/або допускаються міжнародним правом;
2) дитина, яка постраждала внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, - дитина громадян України, іноземців, осіб без громадянства, які перебувають (перебували) в Україні на законних підставах, яка внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України отримала поранення, контузію, каліцтво та/або інші тілесні ушкодження, інші ушкодження здоров’я, зазнала фізичного, сексуального, психологічного насильства або зазнала травмувань (шкоди) до народження, була викрадена, примусово переміщена або депортована, внутрішньо переміщена або переміщена за кордон, залишила своє місце проживання/перебування з метою уникнення негативних наслідків збройної агресії Російської Федерації проти України, залучалася до участі у військових формуваннях або незаконно утримувалася, у тому числі в полоні, перебувала на територіях, на яких ведуться або велися бойові дії, або в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), на тимчасово окупованій території, втратила батьків (одного з батьків), опікуна, піклувальника, була позбавлена батьківського піклування внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;
3) примусово переміщена або утримувана дитина у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації проти України - дитина, яка перебуває (перебувала) в Україні на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку держава, визнана державою-агресором, змусила залишити своє місце проживання шляхом виселення, переселення та/або вчинення інших дій, із застосуванням чи без застосування насильства, у тому числі за відсутності усвідомленого вибору дитини та її законних представників щодо її переміщення, у межах тимчасово окупованих територій України, за відсутності підстав, що передбачені законами України та/або допускаються міжнародним правом;
4) психологічне насильство, якого зазнала дитина внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України (далі - психологічне насильство), - моральні та психологічні страждання (травми) дитини, яких вона зазнала внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України у зв’язку з отриманням поранення, контузії, каліцтва та/або інших тілесних ушкоджень, інших ушкоджень здоров’я, із вчиненням стосовно неї фізичного, сексуального насильства, викрадення, примусового переміщення або депортації, внутрішнього переміщення або переміщення за кордон, із залишенням свого місця проживання/перебування з метою уникнення негативних наслідків збройної агресії Російської Федерації проти України, залученням до участі у військових формуваннях або з незаконним утриманням, у тому числі в полоні, з перебуванням на територіях, на яких ведуться або велися бойові дії, або в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), на тимчасово окупованій території, із втратою батьків (одного з батьків), опікуна, піклувальника, з позбавленням батьківського піклування внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, або страждання, зумовлені тим, що дитина стала свідком жорстоких подій (ракетних обстрілів, травмування чи загибелі людей), спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України;
5) сексуальне насильство, якого зазнала дитина внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України (далі - сексуальне насильство), - перенесені дитиною дії сексуального характеру внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, зокрема демонстрування статевих органів, статевий акт у присутності дитини, статеві зносини чи розпусні дії з дитиною, задоволення статевої пристрасті з дитиною, втягнення дитини в зайняття проституцією або примушування її до зайняття проституцією, примушування дитини до участі у виготовленні зображень, кіно- та відеопродукції, комп’ютерних програм, інших предметів порнографічного характеру, а також інші правопорушення проти статевої свободи та статевої недоторканості дитини;
6) фізичне насильство, якого зазнала дитина внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України (далі - фізичне насильство), - отримання дитиною внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України тілесних ушкоджень різного ступеня тяжкості, які завдали їй фізичного болю, спричинили розлад її здоров’я.
2. Інші терміни вживаються в цьому Законі у значеннях, наведених у Кримінальному кодексі України, законах України "Про охорону дитинства", "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", "Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні", "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", "Про соціальні послуги", "Про оздоровлення та відпочинок дітей", "Про освіту", "Про професійну (професійно-технічну) освіту", "Про дошкільну освіту", "Про вищу освіту".
Розділ ІІ. ПРО ДЕРЖАВНИЙ РЕЄСТР ДІТЕЙ, ЯКІ ПОСТРАЖДАЛИ ВНАСЛІДОК ЗБРОЙНОЇ АГРЕСІЇ РОСІЙСЬКОЇ ФЕДЕРАЦІЇ ПРОТИ УКРАЇНИ
Стаття 3. Державний реєстр дітей, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України
1. Державний реєстр дітей, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України (далі - Реєстр), - це державна автоматизована інформаційно-комунікаційна система, призначена для збирання, накопичення, зберігання, захисту, обробки та використання інформації про дітей, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, у результаті їх виявлення, а також про дітей, які загинули внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України.
2. Реєстр інтегрується з системою електронної взаємодії електронних ресурсів, держателем яких є центральний орган виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері соціальної політики, з метою обміну даними в режимі "електронний запит - електронна відповідь", взаємного пошуку та перегляду наявних даних, формування спільних масивів даних, документів та форм, автоматичного протоколювання всіх кроків та операцій зазначеної взаємодії.
Стаття 4. Основні завдання Реєстру
1. Основними завданнями Реєстру є:
1) ведення обліку дітей, які постраждали або загинули внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;
2) накопичення інформації про шкоду, завдану пораненням, каліцтвом, іншим ушкодженням здоров’я дітям, які постраждали або загинули внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, а також про смерть таких дітей;
3) інформаційне забезпечення державних органів, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових осіб при здійсненні ними повноважень, визначених законом, у тому числі для забезпечення надання соціального захисту та інших гарантій, передбачених цим Законом та іншими актами законодавства;
4) облік інформації, необхідної для подання заяв та позовів до судових органів та до міжнародного Реєстру збитків, завданих агресією Російської Федерації проти України.
Стаття 5. Основні засади ведення Реєстру
1. Основними засадами ведення Реєстру є:
1) внесення до Реєстру передбачених цим Законом відомостей про дітей, які постраждали або загинули внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;
2) повнота та актуалізація відомостей Реєстру;
3) захищеність Реєстру та внесених до нього відомостей.
Стаття 6. Мова ведення Реєстру
1. Мовою ведення Реєстру є державна мова.
2. Для транслітерації прізвищ, імен, по батькові та інших власних назв застосовуються правила транслітерації, встановлені Національною комісією зі стандартів державної мови. Допускається використання латинських літер та спеціальних символів під час кодування звернень громадян, іноземців та осіб без громадянства, написання електронної адреси, серії документів тощо.
3. У разі виявлення розбіжностей у написанні прізвища, імені чи по батькові фізичної особи, її місця народження, адреси зареєстрованого/задекларованого місця проживання (перебування) визначальними є відомості, що містяться в Єдиному державному демографічному реєстрі.
Стаття 7. Cуб’єкти Реєстру
1. Держателем Реєстру є центральний орган виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері соціальної політики (далі - держатель Реєстру).
Держатель Реєстру:
1) подає на затвердження Кабінету Міністрів України:
порядок ведення Реєстру, в якому встановлює процедури збирання, зберігання, обробки та використання відомостей про дітей, які постраждали або загинули внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;
положення про права та обов’язки розпорядника персональних даних, адміністратора, публічних реєстраторів та створювачів реєстрової інформації в Реєстрі відповідно до цього Закону та Закону України "Про публічні електронні реєстри";
порядок взаємодії Реєстру з іншими реєстрами (базами даних) щодо отримання (обміну) інформації, визначеної статтею 8 цього Закону;
2) визначає з числа органів виконавчої влади розпорядника персональних даних, обробка яких здійснюється в Реєстрі;
3) визначає адміністратора та створювачів реєстрової інформації в Реєстрі з числа органів виконавчої влади, державних установ та підприємств, що належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері соціальної політики;
4) планує розвиток та забезпечує модернізацію програмних та апаратних засобів Реєстру;
5) забезпечує резервування бази даних Реєстру, контроль за її цілісністю, дотриманням закону та порядку ведення Реєстру;
6) забезпечує доступ до відповідних реєстрів визначених законом суб’єктів їх ведення, публічних реєстраторів, інших суб’єктів, право доступу яких визначено законом, і приймає рішення про тимчасове блокування або анулювання такого доступу у випадках, передбачених законом;
7) здійснює інші повноваження, визначені цим Законом.
2. Адміністратор Реєстру:
1) обробляє відомості про дітей, які постраждали або загинули внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;
2) надає публічним реєстраторам та створювачам реєстрової інформації в Реєстрі право доступу до даних Реєстру;
3) забезпечує організаційне та технологічне функціонування Реєстру;
4) у межах своїх повноважень має доступ до відповідної інформації, що міститься в Реєстрі;
5) забезпечує контроль за повнотою, актуальністю та достовірністю внесених до Реєстру відомостей;
6) виконує інші функції, визначені держателем Реєстру та законодавством.
3. Публічний реєстратор Реєстру є посадовою особою служби у справах дітей Київської та Севастопольської міських, районної у місті державної адміністрації, міської, районної у місті, сільської, селищної ради та здійснює безпосереднє внесення або акцептування внесення інформації до Реєстру.
Публічний реєстратор Реєстру:
1) здійснює аналітичну обробку даних;
2) забезпечує взаємодію щодо ведення Реєстру, контролює повноту та відповідність інформації, наданої державними органами, контролює виконання рішень держателя та адміністратора Реєстру;
3) має доступ до статистичних відомостей Реєстру;
4) опрацьовує інформаційне повідомлення в межах, необхідних для виконання ним передбачених цим Законом повноважень щодо здійснення заходів з ідентифікації дитини та застосування інтегрованого підходу до оцінювання потреб дитини.
4. Створювачем реєстрової інформації є особа, яка в межах визначених законом повноважень створює інформацію про об’єкт Реєстру для її внесення до Реєстру.
5. Володільцем персональних даних, що обробляються в Реєстрі, є держатель Реєстру.
Стаття 8. Відомості Реєстру
1. Об’єктом Реєстру є відомості про дітей, які постраждали або загинули внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України. До Реєстру вноситься така інформація:
1) підстава внесення запису про дитину, яка постраждала або загинула внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;
2) про суб’єкта виявлення дитини, яка постраждала або загинула внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, а також про обставини такого виявлення;
3) прізвище, ім’я, по батькові дитини, батьків або іншого законного представника дитини;
4) дата народження дитини, батьків або іншого законного представника дитини;
5) місце народження дитини;
6) стать дитини;
7) реєстраційний номер облікової картки платника податків дитини, батьків або іншого законного представника дитини;
8) серія, номер, дата видачі паспорта батьків або іншого законного представника дитини (номер, дата видачі паспорта громадянина України у формі ID-картки та код законного суб’єкта, що його видав), для іноземців та осіб без громадянства - реквізити паспортного документа іноземця та/або документа, що підтверджує право на постійне або тимчасове проживання в Україні;
9) реквізити паспорта громадянина України для виїзду за кордон дитини, батьків або іншого законного представника дитини (серія, номер, дата видачі, орган, що його видав, строк дії);
10) серія, номер, дата видачі свідоцтва про народження дитини;
11) відомості про документи, що підтверджують смерть дитини або визнання дитини померлою чи безвісно відсутньою;
12) відомості щодо визнання батька та/або матері дитини недієздатними, про поновлення дієздатності;
13) унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі та дата внесення інформації про особу;
14) відомості про зареєстроване та фактичне місце проживання дитини, батьків або іншого законного представника дитини;
15) відомості про дату виїзду за межі України та дату повернення на територію України дитини, батьків або іншого законного представника дитини;
16) інформація про участь в освітньому процесі та обрану форму навчання;
17) інформація про встановлення інвалідності;
18) інформація про встановлення зв’язку інвалідності з пораненням, психічним розладом чи іншим ушкодженням здоров’я, отриманим дитиною внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;
19) інформація про статус дитини-сироти, дитини, позбавленої батьківського піклування;
20) інформація про оцінювання потреб дитини та заходи з її супроводу;
21) інформація про призначення та виплату компенсації за шкоду, завдану життю та здоров’ю дитини у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації проти України;
22) інформація про призначення та виплату невідкладної проміжної компенсації за шкоду, завдану життю та здоров’ю дитини у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації проти України;
23) інформація про органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, установи, організації, визначені відповідальними за виконання заходів соціального захисту та підтримки, про прийняті ними рішення щодо заходів соціального захисту та підтримки, супроводу дитини;
24) інформація про шкоду, завдану дитині пораненням, каліцтвом, іншим ушкодженням здоров’я.
2. Програмне забезпечення Реєстру має забезпечувати окреме зберігання даних про метадані документів та відомостей, внесених до Реєстру, з метою підтвердження їх походження, цілісності та достовірності.
У разі відсутності окремих відомостей до Реєстру вноситься інформація про їх відсутність.
3. Публічний реєстратор Реєстру вносить відомості до Реєстру протягом трьох робочих днів після отримання:
1) заяви від батьків або інших законних представників дитини;
2) інформації від суб'єктів виявлення про виявлення дитини, яка позбавлена батьківського піклування, та/або про загибель дитини внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;
3) іншої інформації відповідно до частини першої цієї статті.
4. Інформація про дитину, необхідна для внесення до Реєстру відповідно до частини першої цієї статті, яка наявна в інших державних реєстрах, вноситься автоматично шляхом забезпечення обміну даними з іншими державними реєстрами в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
5. До Реєстру не вносяться відомості, що становлять державну таємницю.
Стаття 9. Права та обов’язки батьків або інших законних представників дитини, яка постраждала або загинула внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України
1. Батьки або інші законні представники дитини, яка постраждала або загинула внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, мають право:
1) отримувати інформацію про внесення (невнесення) до Реєстру відомостей про них чи про їхню дитину;
2) звертатися до публічного реєстратора Реєстру з мотивованою заявою щодо неправомірного внесення (невнесення) до Реєстру запису про дитину, виправлення недостовірних відомостей Реєстру;
3) отримувати за зверненням до розпорядника Реєстру витяг з Реєстру щодо інформації про дитину;
4) оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність розпорядника Реєстру, публічного реєстратора Реєстру, створювачів реєстрової інформації, а також інші дії, пов’язані з внесенням до Реєстру інформації про дитину, до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, його територіального органу або в судовому порядку;
5) на судовий захист своїх прав;
6) інші права, передбачені законодавством.
2. Батьки або інші законні представники дитини, яка постраждала або загинула внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, зобов’язані надати публічному реєстратору Реєстру достовірну інформацію про свої персональні дані та персональні дані дитини, що вносяться до Реєстру.
3. Опікун, піклувальник зобов'язаний протягом одного місяця з дня завдання дитині шкоди або її загибелі звернутися до публічного реєстратора Реєстру з заявою щодо внесення до Реєстру запису про дитину, яка постраждала або загинула внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України.
Стаття 10. Гарантії захисту та безпеки персональних даних дітей, які постраждали або загинули внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, їхніх батьків або законних представників
1. Держатель та адміністратор Реєстру, публічні реєстратори та створювачі реєстрової інформації під час ведення Реєстру забезпечують його захист, зокрема захист цілісності бази даних Реєстру, його апаратного та програмного забезпечення, достовірності даних Реєстру, захист від несанкціонованого доступу, незаконного використання, незаконного копіювання, спотворення, знищення даних Реєстру, безпеку персональних даних, відповідно до цього Закону, законів України "Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах", "Про захист персональних даних" та міжнародних договорів України у сфері захисту інформації, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
2. Держатель Реєстру за погодженням з Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України забезпечує здійснення комплексу заходів для технічного захисту персональних та інших даних Реєстру в процесі їх зберігання, обробки та передачі каналами телекомунікацій відповідно до законодавства.
Держатель Реєстру для забезпечення захисту даних Реєстру встановлює обов’язкові для адміністратора, публічного реєстратора та створювача реєстрової інформації правила доступу до бази даних Реєстру.
3. За внесення до Реєстру завідомо недостовірної інформації про дітей, які постраждали або загинули внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, їхніх батьків або законних представників створювачі реєстрової інформації несуть відповідальність відповідно до законодавства.
Стаття 11. Створення Реєстру
1. Для створення Реєстру між держателем Реєстру та розробником укладається договір згідно із законодавством. Обов’язковою умовою договору про створення Реєстру є повне набуття державою майнових прав інтелектуальної власності на створений Реєстр та його програмно-технічне забезпечення.
2. Відчуження, передача чи інше використання, ніж визначено цим Законом, Реєстру, його структурних складових та виключних майнових прав інтелектуальної власності забороняються.
3. Фінансування діяльності щодо створення та функціонування Реєстру, його програмно-технічних засобів здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, інших джерел, не заборонених законодавством.
Стаття 12. Форма ведення Реєстру
1. Реєстр ведеться в електронній формі, що містить персональні дані дітей, які постраждали або загинули внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, батьків або інших законних представників дитини, та є відокремленою складовою єдиної централізованої бази даних осіб, життя і здоров’я яких зазнало шкоди внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України.
2. Для ведення Реєстру використовуються системні класифікатори, порядок затвердження та застосування яких встановлюється держателем Реєстру.
3. Персональні дані дітей, які постраждали або загинули внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, вносяться до Реєстру у формі запису - сукупності всіх даних, передбачених статтею 8 цього Закону, стосовно дітей, які постраждали або загинули внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України.
Стаття 13. Формування Реєстру
1. Для формування бази даних Реєстру один із батьків або інший законний представник дитини, яка постраждала або загинула внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, одноразово подає заяву про внесення до Реєстру інформації про дитину, яка постраждала або загинула внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України (далі - заява), до публічного реєстратора Реєстру.
2. Заява є одночасно інформаційним повідомленням і згодою на внесення до Реєстру та обробку персональних даних дитини, отриманих на підставі відомостей, що вносяться публічним реєстратором Реєстру, а також шляхом електронної інформаційної взаємодії між Реєстром та інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами, базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи, зазначені у частині четвертій статті 14 цього Закону, з дотриманням вимог Закону України "Про захист персональних даних".
3. Заява вноситься публічним реєстратором до Реєстру протягом десяти календарних днів з дня її надходження.
4. Відомості про дитину, стосовно якої виявлено факт їх неправомірного внесення до Реєстру, знищуються публічним реєстратором Реєстру відповідно до порядку ведення Реєстру.

................
Перейти до повного тексту