1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про публічні консультації
Цей Закон приймається з метою упорядкування залучення заінтересованих сторін до участі у прийнятті рішень шляхом проведення публічних консультацій на всіх етапах постановки проблеми, розроблення, формування та реалізації державної політики, вирішення питань місцевого значення у відповідних сферах суспільного життя.
Розділ I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Визначення термінів
1. У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
1) заінтересована сторона - громадяни України, громадські об’єднання, професійні спілки та їх об’єднання, творчі спілки та їх об’єднання, благодійні і релігійні організації, асоціації органів місцевого самоврядування, органи самоорганізації населення, непідприємницькі товариства, суб’єкти господарювання, їх об’єднання, організації роботодавців, їх об’єднання, саморегулівні організації, на яких вплине прийняття рішення, інші особи, прав, свобод, інтересів чи обов’язків яких стосується рішення, а також інші особи, які виявили бажання брати участь у публічних консультаціях;
2) матеріали публічної консультації - відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена у процесі проведення публічної консультації чи була підставою для її проведення;
3) онлайн-платформа для публічних консультацій - програмний модуль онлайн-платформи для взаємодії з громадянами та інститутами громадянського суспільства;
4) предмет публічної консультації - питання, що виникло на етапі постановки проблеми, розроблення, формування чи реалізації державної політики у відповідній сфері, здійснення місцевого самоврядування (в тому числі на етапі обрання одного з альтернативних варіантів розв’язання проблеми, підготовки проекту акта), щодо якого суб’єкт, передбачений частиною другою статті 5 цього Закону, пропонує заінтересованим сторонам надати свої пропозиції під час публічних консультацій;
5) програмний документ - концепція, стратегія, програма, план заходів, інший стратегічний або програмний документ, прийняття якого передбачено законом або спрямовано на підготовку чи реалізацію закону, іншого нормативно-правового акта;
6) пропозиції публічних консультацій - пропозиції, зауваження, коментарі, висновки, відповіді на запитання, висловлені заінтересованими сторонами під час публічних консультацій;
7) публічна консультація - етап постановки проблеми, розроблення, формування чи реалізації державної політики, вирішення питання місцевого значення, у ході якого суб’єкт проведення публічної консультації збирає, опрацьовує пропозиції заінтересованих сторін щодо предмета публічної консультації та оприлюднює результати аналізу таких пропозицій.
2. Термін "персональні дані" у цьому Законі вживається у значенні, наведеному в Законі України "Про захист персональних даних".
Стаття 2. Предмет правового регулювання
1. Цей Закон визначає правила проведення публічних консультацій суб’єктами, передбаченими частиною другою статті 5 цього Закону, з питань розроблення, формування та реалізації державної політики у відповідній сфері, вирішення питань місцевого значення шляхом підготовки проектів програмних документів, нормативно-правових актів (далі - проекти актів) для узгодження публічних та приватних інтересів.
2. Положення цього Закону не поширюються на:
1) суспільні відносини, пов’язані з:
а) призначенням загальнодержавних та місцевих виборів, всеукраїнського та місцевих референдумів;
б) внесенням місцевої ініціативи, проведенням громадських слухань, загальних зборів громадян відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні";
в) здійсненням заходів щодо забезпечення обороноздатності і національної безпеки України, оголошенням стану війни та укладенням миру, проведенням загальної або часткової мобілізації, введенням в Україні або в окремих її місцевостях воєнного стану, застосуванням Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань, наданням військової допомоги іншим державам, направленням підрозділів Збройних Сил України до іншої держави чи допуском підрозділів збройних сил інших держав на територію України, проведенням антитерористичних операцій та іншими невідкладними питаннями забезпечення обороноздатності держави;
г) забезпеченням здійснення зовнішньої політики;
2) суспільні відносини, що виникають відповідно до Бюджетного кодексу України;
3) підготовку проекту акта:
а) індивідуальної дії, організаційно-розпорядчого характеру;
б) про утворення і діяльність консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів, утворення та припинення державних органів, органів місцевого самоврядування;
в) Центральної виборчої комісії з питань організації підготовки та проведення виборів і референдумів;
г) пов’язаного з підписанням, ратифікацією, затвердженням, прийняттям міжнародного договору України або приєднанням до нього, припиненням чи зупиненням його дії;
ґ) щодо надання гуманітарної допомоги іноземним державам у зв’язку з ліквідацією наслідків стихійного лиха;
д) у сфері державного регулювання ринків фінансових послуг;
е) що містить директиви, вказівки і технічні завдання для участі делегацій України, Кабінету Міністрів України, державних органів та представників України, Кабінету Міністрів України, державних органів у заходах міжнародного характеру;
4) підготовку проектів регуляторних актів відповідно до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності";
5) підготовку проектів актів у частині положень, що містять інформацію з обмеженим доступом відповідно до вимог законів України "Про інформацію", "Про доступ до публічної інформації".
Стаття 3. Законодавство у сфері публічних консультацій
1. Публічні консультації проводяться відповідно до цього Закону та інших законів України, якими встановлено особливості проведення публічних консультацій окремими суб’єктами, міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, та інших нормативно-правових актів.
2. Публічні консультації щодо законопроектів, ініційованих народними депутатами України, проводяться у порядку, визначеному статтею 8 цього Закону.
3. Порядок організації проведення публічних консультацій органами виконавчої влади відповідно до вимог цього Закону визначається Кабінетом Міністрів України.
4. Порядок організації проведення публічних консультацій органами місцевого самоврядування відповідно до вимог цього Закону визначається відповідною місцевою радою.
Стаття 4. Принципи проведення публічних консультацій
1. Публічні консультації на всіх етапах постановки проблеми, розроблення, формування та реалізації державної політики, вирішення питань місцевого значення проводяться на основі принципів участі та відкритості, прозорості, доступності, підзвітності, дієвості, пропорційності.
2. Принцип участі та відкритості передбачає можливість участі у публічних консультаціях заінтересованих сторін на всіх етапах постановки проблеми, розроблення, формування та реалізації державної політики, вирішення питань місцевого значення. Нікому не може бути відмовлено в участі у публічних консультаціях, крім випадків, передбачених законом. Суб’єкти проведення публічних консультацій мають активно залучати до публічних консультацій заінтересовані сторони, враховуючи рівноправну участь осіб різної статі, різного віку, осіб з інвалідністю, представників національних меншин, осіб, які перебувають у несприятливих умовах, вразливих чи соціально відчужених осіб, інших заінтересованих сторін.
3. Принцип прозорості передбачає, що суб’єкт проведення публічних консультацій має оприлюднювати інформацію про:
1) предмет публічних консультацій (у тому числі проект акта), стосовно якого проводяться публічні консультації;
2) форми проведення публічних консультацій;
3) перелік заінтересованих сторін, залучених до проведення публічних консультацій;
4) результат проведення публічних консультацій.
4. Принцип доступності передбачає, що суб’єктами проведення публічних консультацій обираються зручні для заінтересованих сторін час, місце, формат, умови проведення публічних консультацій. Під час підготовки матеріалів публічних консультацій забезпечується простота викладу для розуміння заінтересованими сторонами їх змісту, вживаються заходи для реалізації прав осіб з порушенням здоров’я (у зв’язку з інвалідністю, тимчасовим розладом здоров’я, віком) на забезпечення розумним пристосуванням відповідно до індивідуальних потреб для безперешкодної участі у публічних консультаціях.
5. Принцип підзвітності передбачає обов’язковість звітування суб’єктами проведення публічних консультацій про врахування отриманих за результатами проведення публічних консультацій пропозицій з обґрунтуванням прийнятого рішення.
6. Принцип дієвості передбачає проведення публічних консультацій на тих етапах постановки проблеми, розроблення, формування та реалізації державної політики, вирішення питань місцевого значення, коли заінтересовані сторони можуть вплинути на формулювання проблеми, визначення шляхів її розв’язання, основних цілей, методів реалізації, показників ефективності та відповідні положення проектів актів.
7. Принцип пропорційності передбачає, що форми проведення публічних консультацій, їх тривалість, кількість заходів у рамках публічних консультацій мають відповідати ступеню впливу проекту акта, що є предметом публічних консультацій.
Розділ II. ПРОВЕДЕННЯ ПУБЛІЧНИХ КОНСУЛЬТАЦІЙ
Стаття 5. Суб’єкт проведення публічних консультацій
1. Організацію та проведення публічних консультацій здійснює передбачений частиною другою цієї статті суб’єкт, що забезпечує формування державної політики, вирішення питання місцевого значення та/або є розробником відповідного проекту акта.
2. Суб’єктом проведення публічних консультацій відповідно до цього Закону є:
1) народний депутат України;
2) комітет Верховної Ради України;
3) Кабінет Міністрів України, міністерство, інший центральний орган виконавчої влади, місцевий орган виконавчої влади;
4) орган влади Автономної Республіки Крим;
5) орган місцевого самоврядування;
6) державний колегіальний орган, що забезпечує формування та/або реалізує державну політику;
7) Національний банк України;
8) інший державний орган під час виконання ним владних повноважень відповідно до закону;
9) підприємство, установа, організація, саморегулівна організація під час виконання ними визначених законом владних повноважень.
3. Суб’єкт проведення публічних консультацій зобов’язаний:
1) здійснювати планування проведення публічних консультацій;
2) забезпечувати інформування заінтересованих сторін про проведення публічних консультацій;
3) дотримуватися принципів та порядку проведення публічних консультацій;
4) здійснювати моніторинг процесу проведення публічних консультацій.
Стаття 6. Права заінтересованих сторін
1. Заінтересовані сторони під час проведення публічних консультацій мають право:
1) отримувати від суб’єктів проведення публічних консультацій, посадових осіб суб’єктів проведення публічних консультацій інформацію, необхідну для участі в публічних консультаціях (матеріали публічних консультацій, визначені статтею 7 цього Закону), крім інформації з обмеженим доступом, а також звіт про результати проведення публічних консультацій;
2) подавати суб’єкту проведення публічних консультацій пропозиції щодо предмета публічних консультацій відповідно до вимог, визначених законом.
Стаття 7. Порядок проведення публічних консультацій
1. Суб’єкт проведення публічних консультацій (крім народного депутата України, комітету Верховної Ради України) проводить відповідні консультації у такому порядку:
1) складає план проведення публічних консультацій;
2) складає консультаційний документ відповідно до вимог частини другої цієї статті;
3) оприлюднює консультаційний документ на онлайн-платформі для публічних консультацій та/або на своєму офіційному веб-сайті;
4) забезпечує інформування заінтересованих сторін про проведення публічних консультацій;
5) проводить заходи в рамках публічних консультацій;
6) оприлюднює пропозиції, отримані під час публічних консультацій, на онлайн-платформі для публічних консультацій та/або на своєму офіційному веб-сайті;
7) аналізує пропозиції, отримані під час публічних консультацій;
8) складає та оприлюднює звіт про результати проведення публічних консультацій, доопрацьований проект акта (за наявності) на онлайн-платформі для публічних консультацій та/або на своєму офіційному веб-сайті.
2. Консультаційний документ містить:
1) найменування суб’єкта проведення публічних консультацій;
2) опис проблеми, яка потребує розв’язання, альтернативні варіанти її розв’язання та обґрунтування варіанта, який пропонується обрати;
3) перелік заінтересованих сторін та інформацію про можливий вплив на них у разі прийняття відповідного рішення;
4) перелік форм та строків проведення публічних консультацій, а також час та місце їх проведення (у разі проведення публічних консультацій у формі публічного обговорення);
5) електронну (поштову) адресу або посилання на сторінку онлайн-платформи для публічних консультацій та/або офіційного веб-сайту суб’єкта проведення публічних консультацій, де здійснюється проведення публічних консультацій, інформацію про строк і порядок подання пропозицій;
6) прізвище, ім’я та контактну інформацію уповноваженої особи суб’єкта проведення публічних консультацій, відповідальної за проведення консультацій;
7) строк і спосіб оприлюднення звіту про проведення публічних консультацій.
3. Консультаційний документ також може містити запитання, відповіді на які дають змогу, зокрема, з’ясувати ставлення заінтересованих сторін до пропонованих (альтернативних) варіантів вирішення питань щодо можливого впливу державної політики, проекту акта органу місцевого самоврядування на інтереси заінтересованих сторін, а також зібрати інформацію, необхідну для визначення інших можливих варіантів розв’язання проблеми.
4. У разі проведення публічних консультацій на етапі розроблення проекту акта до консультаційного документа додається проект акта (за наявності) та можуть додаватися документи, інші матеріали, що є підставою для розроблення такого проекту акта.
5. Проведення публічних консультацій розпочинається з дня оприлюднення консультаційного документа на онлайн-платформі для публічних консультацій та/або на офіційному веб-сайті суб’єкта проведення публічних консультацій та завершується у строки, визначені консультаційним документом.
6. Матеріали публічних консультацій архівуються та зберігаються на онлайн-платформі для публічних консультацій та/або на офіційному веб-сайті суб’єкта проведення публічних консультацій не менше ніж п’ять років з дня завершення проведення публічних консультацій.
7. Оприлюднення консультаційного документа здійснюється суб’єктом проведення публічних консультацій у порядку, встановленому цим Законом. Суб’єкт проведення публічних консультацій, що є органом місцевого самоврядування, також розміщує консультаційний документ на стендах оголошень, доступних для членів територіальної громади.
Інформування про оприлюднення консультаційного документа може здійснюватися суб’єктом проведення публічних консультацій у засобах масової інформації, соціальних мережах, на дошках оголошень, в інший зручний для населення спосіб.
8. Публічні консультації не проводяться органами місцевого самоврядування менше ніж за 15 днів до початку виборчого процесу чергових, позачергових або повторних місцевих виборів та під час виборчого процесу таких виборів.
Стаття 8. Порядок проведення публічних консультацій народними депутатами України та комітетами Верховної Ради України
1. Народний депутат України може проводити публічні консультації щодо законопроекту до внесення його на розгляд Верховної Ради України.
Публічні консультації у формі електронних консультацій щодо законопроекту, підготовленого народним депутатом України, проводяться шляхом його оприлюднення на офіційному веб-сайті народного депутата України та/або його веб-сторінці у соціальній мережі з одночасним розміщенням на онлайн-платформі для публічних консультацій гіперпосилання на відповідну сторінку. Для проведення публічних консультацій у формі електронних консультацій народний депутат України виносить законопроект, пояснювальну записку та порівняльну таблицю до нього (у разі внесення законопроекту про внесення змін до законів).
Строк проведення публічних консультацій визначається народним депутатом України та не може становити менше 15 робочих днів, якщо інше не передбачено законом або міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України. Народний депутат України може прийняти рішення про продовження визначеного ним строку проведення публічних консультацій. Строк проведення публічних консультацій народним депутатом України обчислюється з дня оприлюднення законопроекту, пояснювальної записки та порівняльної таблиці до нього (у разі внесення законопроекту про внесення змін до законів).
За результатами проведення публічних консультацій народний депутат України складає звіт, в якому зазначаються пропозиції, що надійшли під час проведення публічних консультацій. Звіт оприлюднюється на офіційному веб-сайті народного депутата України та/або його веб-сторінці у соціальній мережі з одночасним розміщенням на онлайн-платформі для публічних консультацій гіперпосилання на відповідну сторінку не пізніше 30 робочих днів після дня завершення публічних консультацій.
2. Публічні консультації щодо законопроектів, внесених на розгляд Верховної Ради України, можуть проводитися комітетом, який відповідно до предметів відання комітетів визначено головним з підготовки і попереднього розгляду відповідного законопроекту (далі - комітет).
Рішення про проведення публічних консультацій та форму їх проведення приймається комітетом під час ухвалення висновку за наслідками підготовки законопроекту до розгляду в першому читанні відповідно до статті 111 Регламенту Верховної Ради України.
Публічні консультації щодо законопроекту проводяться комітетом після прийняття законопроекту Верховною Радою України в першому читанні за основу.
Публічні консультації щодо законопроекту розпочинаються не пізніше дня, наступного за днем прийняття такого законопроекту в першому читанні за основу.
Строк проведення комітетом публічних консультацій щодо законопроекту обчислюється з дня прийняття законопроекту за основу та становить 12 календарних днів. У разі прийняття Верховною Радою України рішення про скорочення строків подання пропозицій і поправок до законопроекту, що готується до другого читання, строк проведення комітетом публічних консультацій щодо такого законопроекту становить п’ять календарних днів.

................
Перейти до повного тексту