1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про колективні угоди та договори
(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2023, № 60, ст.194)
Цей Закон визначає правові та організаційні засади колективно-договірного регулювання трудових, соціально-економічних відносин, узгодження інтересів сторін соціального діалогу.
Розділ I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Законодавство про колективно-договірне регулювання трудових, соціально-економічних відносин
1. Законодавство про колективно-договірне регулювання трудових, соціально-економічних відносин базується на Конституції України і складається із законів України "Про соціальний діалог в Україні", "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності", "Про організації роботодавців, їх об’єднання, права і гарантії їх діяльності", "Про Кабінет Міністрів України", "Про центральні органи виконавчої влади", "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", законодавства про працю, цього Закону та інших нормативно-правових актів.
2. У разі якщо міжнародним договором України, який набрав чинності в установленому порядку, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені законодавством України про колективно-договірне регулювання трудових, соціально-економічних відносин, застосовуються правила міжнародного договору, крім випадків, коли законодавчими актами України, колективними угодами та договорами для працівників встановлені більш сприятливі умови або більш високий рівень захисту їх прав.
Стаття 2. Визначення термінів
1. У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:
галузева угода обмеженої дії - письмовий нормативний документ, що укладається відповідно до цього Закону в галузях, в яких відсутні репрезентативні суб’єкти сторін (сторони) галузевого рівня, з метою регулювання трудових, соціально-економічних відносин на галузевому рівні;
колективна угода (генеральна, галузева (міжгалузева), галузева обмеженої дії, територіальна, територіальна в окремій галузі) - письмовий нормативний документ, що укладається відповідно до цього Закону з метою регулювання трудових, соціально-економічних відносин на національному, галузевому, територіальному рівнях;
колективний договір - письмовий нормативний документ, що укладається відповідно до цього Закону з метою регулювання виробничих, трудових, соціально-економічних відносин між роботодавцем і працівниками, їх представниками;
працівник - фізична особа, яка в межах трудових відносин безпосередньо власною працею виконує оплачувану роботу в інтересах (на користь) іншої особи (роботодавця);
роботодавець - юридична чи фізична особа, яка в межах трудових відносин використовує найману працю, на яку поширюється юрисдикція України чи іноземної держави, а також зареєстроване в Україні представництво іноземної юридичної особи.
2. Терміни "соціальний діалог", "сторони соціального діалогу", "рівень соціального діалогу", "репрезентативність" вживаються в цьому Законі у значеннях, наведених Законом України "Про соціальний діалог в Україні".
Стаття 3. Основні принципи колективно-договірного регулювання
1. Основними принципами ведення колективних переговорів є:
законність і верховенство права;
незалежність, рівноправність, репрезентативність сторін колективних переговорів;
свобода та добровільність переговорів, прийняття реальних зобов’язань;
обов’язковість розгляду пропозицій сторін колективних переговорів;
взаємна повага та пошук компромісних рішень;
конструктивність та взаємодія;
пріоритет узгоджувальних процедур;
обов’язковість дотримання досягнутих домовленостей;
відповідальність за виконання взятих зобов’язань;
недопущення дискримінації.
Стаття 4. Види колективних угод та договорів
1. Колективні угоди можуть укладатися на таких рівнях соціального діалогу:
на національному рівні - генеральна угода;
на галузевому рівні - галузеві (міжгалузеві) угоди;
на територіальному рівні - територіальні угоди.
У галузях, в яких відсутні репрезентативні суб’єкти сторін (сторони) галузевого рівня, можуть укладатися галузеві угоди обмеженої дії.
У галузях, в яких рішення місцевих органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування регулюють оплату та інші умови праці, на територіальному рівні можуть укладатися територіальні угоди в окремій галузі.
Особливості суб’єктного складу сторін та сфери дії окремих угод галузевого і територіального рівнів визначаються цим Законом.
2. Колективний договір укладається на локальному рівні (на підприємстві, в установі, організації, з фізичною особою, яка використовує найману працю).
Колективний договір може укладатися у відокремлених підрозділах підприємства в межах компетенції цих підрозділів та визначених повноважень суб’єктів його сторін.
Стаття 5. Сфера дії колективних угод та договорів
1. Положення колективної угоди діють безпосередньо і є обов’язковими для:
суб’єктів сторін угоди;
роботодавця та працівників, якщо роботодавець перебуває у сфері дії суб’єкта сторони роботодавців угоди через відповідне членство або належить до сфери управління суб’єкта сторони органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування угоди.
У колективній угоді зазначається перелік суб’єктів сторін угоди. За домовленістю сторін у колективній угоді може визначатися перелік роботодавців, які перебувають у сфері дії суб’єктів сторін угоди.
Положення генеральної угоди є обов’язковими для дотримання в інших колективних угодах та договорах.
2. У разі якщо для роботодавця та працівників, які перебувають у трудових відносинах з цим роботодавцем, обов’язковими є умови кількох галузевих (міжгалузевих) угод, застосовуються положення угоди, укладеної за участю центральних органів виконавчої влади та виключно репрезентативних суб’єктів сторін соціального діалогу. Положення іншої галузевої (міжгалузевої) угоди при цьому застосовуються в частині, що забезпечує вищий рівень гарантій та пільг для працівників порівняно з такою угодою.
У разі якщо для роботодавця та працівників, які перебувають у трудових відносинах із цим роботодавцем, обов’язковими є умови галузевої (міжгалузевої) угоди та територіальної угоди, застосовуються положення галузевої (міжгалузевої) угоди. Положення територіальної угоди при цьому застосовуються в частині, що забезпечує вищий рівень гарантій та пільг для працівників порівняно з галузевою (міжгалузевою) угодою.
3. У разі якщо роботодавець не перебуває у сфері дії суб’єкта відповідної сторони колективної угоди, але він та працівники, які перебувають у трудових відносинах із цим роботодавцем, висловили бажання застосовувати її положення, рішення про застосування положень угоди приймається ними разом у межах їх повноважень, визначених законодавством (державні, комунальні підприємства, установи, організації - за згодою органу, до сфери управління якого вони належать або якому підпорядковані, підзвітні та підконтрольні), та оформлюється відповідно до законодавства (колективним договором або наказом (розпорядженням) роботодавця).
4. Положення колективного договору з питань, що відповідно до законодавства та обов’язкових для сторін колективних угод регулюються колективними договорами, поширюються на всіх працівників, які перебувають у трудових відносинах із роботодавцем, незалежно від членства у профспілках.
Дія інших положень колективного договору поширюється на працівників на умовах, визначених цим колективним договором.
Стаття 6. Заборона втручання в законну діяльність, пов’язану із веденням колективних переговорів, укладенням колективних угод та договорів і контролем за їх виконанням
1. Забороняється будь-яке втручання, що може обмежити законні права працівників, профспілок, їх організацій та об’єднань, роботодавців, їх організацій та об’єднань організацій роботодавців, а також вільно обраних представників працівників, які беруть участь у колективних переговорах з укладення колективних угод та договорів, здійсненні контролю за їх виконанням, з боку іншої сторони колективних переговорів, органів державної влади, органів місцевого самоврядування, господарського управління, інших юридичних та фізичних осіб.
Стаття 7. Сторони колективних угод та договорів
1. Сторонами колективної угоди є сторони соціального діалогу відповідного рівня у складі суб’єктів, від імені яких укладено цю угоду, та суб’єктів, які приєдналися до сторін цієї угоди протягом її дії.
2. Сторонами колективного договору є:
сторона роботодавця, суб’єктами якої є роботодавець та/або уповноважені представники роботодавця, зокрема відокремлені підрозділи юридичної особи;
сторона працівників, суб’єктами якої є первинні профспілкові організації, які створені на підприємстві, в установі, організації, відокремлених підрозділах юридичної особи, об’єднують працівників фізичної особи, яка використовує найману працю, та представляють інтереси працівників цього роботодавця, а в разі їх відсутності - вільно обрані працівниками для ведення колективних переговорів представники (представник).
Стаття 8. Співвідношення законодавства, колективних угод, колективних договорів та трудових договорів
1. Положення колективних угод, колективних договорів, що погіршують становище працівників порівняно із законодавством, іншими колективними угодами, умови яких є обов’язковими для сторін згідно з цим Законом, є недійсними. Забороняється включати такі положення до колективних угод та договорів.
2. Забороняється включати до трудових договорів умови, що погіршують становище працівників порівняно з колективними угодами та договорами.
Розділ II. КОЛЕКТИВНІ ПЕРЕГОВОРИ
Стаття 9. Сторони колективних переговорів
1. Право на ведення переговорів і укладення колективних угод та договорів надається сторонам соціального діалогу, склад яких визначається відповідно до законодавства про соціальний діалог, крім галузевих угод обмеженої дії, територіальних угод, що укладаються на території територіальної громади, територіальних угод в окремій галузі, для укладення яких склад сторін колективних переговорів визначається з урахуванням пріоритетності, передбаченої цією статтею.
У разі якщо умови праці регулюються рішеннями державних колегіальних органів, ці органи за рішенням сторін колективних переговорів залучаються до переговорного процесу.
2. Під час колективних переговорів з укладення галузевих угод обмеженої дії:
суб’єктами профспілкової сторони можуть бути:
репрезентативні на національному рівні всеукраїнські об’єднання професійних спілок, що представляють інтереси профспілок цієї галузі, які входять до їх складу;
нерепрезентативні на галузевому рівні всеукраїнські профспілки, їх об’єднання цієї галузі - у разі відсутності таких репрезентативних на національному рівні об’єднань;
суб’єктами сторони роботодавців можуть бути:
репрезентативні на національному рівні всеукраїнські об’єднання організацій роботодавців, що представляють інтереси роботодавців цієї галузі через відповідне членство;
нерепрезентативні на галузевому рівні всеукраїнські об’єднання організацій роботодавців галузі, що представляють інтереси роботодавців цієї галузі через відповідне членство, - у разі відсутності таких репрезентативних об’єднань на національному рівні;
інші об’єднання організацій роботодавців, що представляють інтереси роботодавців цієї галузі через відповідне членство, за умови що до їх установчих документів включено право на ведення колективних переговорів від імені своїх членів, - у разі відсутності всеукраїнських об’єднань організацій роботодавців цієї галузі.
3. Репрезентативними для участі в колективних переговорах з укладення територіальних угод на рівні територіальної громади є суб’єкти профспілкової сторони та сторони роботодавців, які діють та є репрезентативними на рівні адміністративно-територіальних одиниць, розташованих на території цієї територіальної громади, а в разі відсутності таких суб’єктів - суб’єкти профспілкової сторони та сторони роботодавців, які діють та є репрезентативними на рівні відповідної області.
4. До суб’єктного складу профспілкової сторони та сторони роботодавців колективних переговорів з укладення територіальних угод в окремій галузі повинні входити уповноважені організації репрезентативних на галузевому рівні всеукраїнських об’єднань організацій роботодавців та всеукраїнських профспілок, їх об’єднань або їх представники (у разі наявності).
5. Не допускається ведення переговорів та укладення колективних угод та договорів від імені працівників організаціями або органами, які утворені чи фінансуються роботодавцями, політичними партіями.
У разі якщо інтереси працівників представляє профспілковий орган, інтереси роботодавця не можуть представляти особи, які є членами виборного органу профспілок будь-якого рівня.
Стаття 10. Підготовка до ведення колективних переговорів
1. Укладенню колективної угоди та договору передують колективні переговори.
2. Колективні переговори щодо укладення колективних угод ведуться на дво- чи тристоронній основі, колективних договорів - на двосторонній основі.
3. Якщо на підприємстві, в установі, організації або працівниками фізичної особи, яка використовує найману працю, створено кілька первинних профспілкових організацій, вони повинні на засадах пропорційного представництва (згідно з кількістю членів, що об’єднує кожна організація) утворити для ведення переговорів з укладення колективного договору спільний представницький орган шляхом укладення відповідної угоди та письмово повідомити про це роботодавця.
Первинна профспілкова організація, що відмовилася від участі в спільному представницькому органі, позбавляється права представляти інтереси працівників при підписанні колективного договору.
4. У разі якщо на національному, галузевому, територіальному рівнях діє кілька репрезентативних професійних спілок, їх організацій та об’єднань, репрезентативних організацій роботодавців, їх об’єднань, кожна сторона до початку колективних переговорів утворює спільний представницький орган на відповідному рівні (у разі відсутності такого органу).
5. Ініціатором утворення спільного представницького органу сторони може виступати будь-яке репрезентативне об’єднання або організація відповідного рівня.
Ініціатор утворення спільного представницького органу сторони звертається з такою пропозицією до репрезентативних організацій (об’єднань) зазначеної сторони, які діють на відповідному рівні соціального діалогу згідно з реєстром сторін соціального діалогу.
На галузевому рівні соціального діалогу ініціатор утворення спільного представницького органу сторони звертається до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері трудових відносин, для розміщення на його офіційному веб-сайті повідомлення про підготовку до колективних переговорів з укладення галузевої (міжгалузевої) угоди з метою інформування громадськості та репрезентативних суб’єктів сторін відповідного рівня.
Об’єднання чи організація, яким запропоновано взяти участь в утворенні спільного представницького органу, повинні письмово поінформувати про своє рішення протягом 14 календарних днів з дня отримання відповідної пропозиції.
Суб’єкти, що домовляються про утворення спільного представницького органу, до його утворення обмінюються інформацією про чисельність: для профспілок - їх членів, а для організацій та об’єднань профспілок - членів профспілок, що входять до їх складу; для організацій роботодавців та їх об’єднань - працівників, які працюють на підприємствах - членах відповідних організацій роботодавців.
Під час укладання колективних угод зазначена інформація формується на підставі рішення органу, який підтверджує репрезентативність суб’єктів сторін соціального діалогу.
Ненадання протягом строку, встановленого абзацом четвертим цієї частини, письмової відповіді об’єднанню чи організації, що ініціюють утворення спільного представницького органу сторони, та/або інформації, зазначеної в абзаці п’ятому цієї частини, вважається відмовою від участі у спільному представницькому органі та веденні переговорів.
6. Репрезентативному об’єднанню або організації не може бути відмовлено в участі у спільному представницькому органі сторони на відповідному рівні як під час підготовки до ведення колективних переговорів, так і в разі письмового звернення новоутвореного суб’єкта щодо приєднання до спільного представницького органу в ході ведення колективних переговорів, крім випадків, зазначених в абзаці сьомому частини п’ятої цієї статті.
Відмова репрезентативному об’єднанню чи організації в участі у спільному представницькому органі може бути оскаржена цим суб’єктом до суду.
7. На відповідному рівні може бути утворений лише один спільний представницький орган відповідної сторони.
Порядок утворення спільного представницького органу сторони, його кількісний склад, повноваження, регламент роботи визначаються цією стороною самостійно шляхом укладення відповідної угоди.
Кількість представників кожної репрезентативної організації у спільному представницькому органі не може бути менше однієї особи та визначається пропорційно до чисельності:
для професійних спілок, їх організацій - їх членів (на локальному рівні - із числа працівників роботодавця, з яким проводяться колективні переговори), для об’єднань професійних спілок - членів організацій цих об’єднань;
для організацій роботодавців та їх об’єднань - працівників, які працюють на підприємствах - членах відповідних організацій роботодавців.
8. Спільний представницький орган сторони формує пропозиції, приймає рішення, пов’язані з колективними переговорами, укладенням та здійсненням контролю за виконанням колективної угоди, договору, інформує про них іншу сторону, а також виконує інші повноваження та функції щодо представництва відповідно до законодавства, колективних угод та договорів і угоди про утворення такого органу.
Стаття 11. Початок та ведення колективних переговорів
1. Метою колективних переговорів є укладення колективних угод та договорів, внесення до них змін і доповнень.
2. Колективні переговори щодо внесення змін до колективної угоди, договору, укладення нових колективної угоди, договору розпочинаються за ініціативою будь-якої сторони у строки, визначені чинними колективною угодою, договором.
Якщо такі строки не визначені колективною угодою, договором або колективна угода, договір не укладені, колективні переговори можуть бути ініційовані будь-якою стороною у будь-який час.
3. У разі якщо одна із сторін письмово ініціювала проведення колективних переговорів, інша сторона (інші сторони) не може (не можуть) ухилятися від участі в них.
4. Для ведення колективних переговорів сторони утворюють спільну робочу комісію.
Сторони після отримання письмової пропозиції щодо проведення колективних переговорів протягом 15 календарних днів розпочинають консультації та не пізніше наступних 15 календарних днів визначають строк формування складу спільної робочої комісії та дату її першого засідання.
Сторони самостійно визначають кількість своїх представників до складу спільної робочої комісії, як правило, на паритетній основі, та координаторів від сторін у складі цієї комісії.
Первинна профспілкова організація може залучати для ведення колективних переговорів представників вищого за статусом виборного органу своєї професійної спілки.
5. Порядок і строки ведення колективних переговорів щодо укладення колективної угоди, договору (внесення змін і доповнень до них), повноваження спільної робочої комісії визначаються спільним рішенням сторін з урахуванням норм цього Закону.
6. Інформація про початок колективних переговорів та їх перебіг є відкритою.
На національному рівні сторони до початку колективних переговорів домовляються про конкретний перелік та кількість питань, які необхідно включити до змісту генеральної угоди, та визначають граничну кількість можливих пропозицій від кожної сторони до її тексту.
Сторони надсилають інформацію про початок колективних переговорів з укладення галузевої (міжгалузевої) угоди до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері трудових відносин, для її оприлюднення на його офіційному веб-сайті з метою інформування заінтересованих суб’єктів відповідного рівня, роботодавців галузі.
7. Професійні спілки та їх об’єднання, організації роботодавців та їх об’єднання, що на відповідному рівні соціального діалогу не відповідають критеріям репрезентативності, можуть надавати репрезентативним організаціям та об’єднанням під час ведення колективних переговорів щодо укладення колективних угод відповідного рівня свої пропозиції, які є обов’язковими для розгляду сторонами.
Під час ведення колективних переговорів центральними органами виконавчої влади з репрезентативними суб’єктами інших сторін щодо укладення галузевих (міжгалузевих) угод пропозиції також можуть надавати роботодавці відповідної галузі (галузей).
8. Сторони забезпечують обмін інформацією, необхідною для ведення переговорів, у визначені ними строки.
Сторона, що надає інформацію, має право вимагати її нерозголошення у випадках, передбачених законом.
9. Сторони за взаємною згодою можуть призупиняти колективні переговори на визначений ними строк з метою проведення консультацій, експертизи, отримання даних для підготовки відповідних рішень і пошуку компромісів.
10. Проект колективної угоди, договору (змін і доповнень до них), а також неврегульовані спільною робочою комісією розбіжності (у разі їх наявності) вносяться на розгляд сторін для прийняття відповідного рішення.
День завершення колективних переговорів визначається сторонами.
Стаття 12. Гарантії та компенсації учасникам колективних переговорів
1. Працівники, які беруть участь у колективних переговорах як представники сторін, на час їх участі в засіданнях спільної робочої комісії та визначений сторонами час для підготовки проекту колективної угоди, договору, внесення змін і доповнень до них, здійснення контролю за виконанням колективної угоди, договору звільняються від виконання обов’язків за основним місцем роботи із збереженням середньої заробітної плати.
Таким працівникам можуть надаватися додаткові гарантії та компенсації, передбачені трудовим законодавством, колективною угодою, договором, домовленостями сторін.
Розділ III. КОЛЕКТИВНІ УГОДИ
Стаття 13. Зміст колективної угоди
1. Зміст і структура колективної угоди визначаються сторонами в межах їх повноважень.
Колективною угодою визначаються зобов’язання і домовленості сторін з питань, що відповідно до законодавства регулюються в колективній угоді.
2. Генеральною угодою визначаються основні домовленості сторін на національному рівні з питань щодо умов праці та зайнятості, соціально-економічних питань.
3. Галузевою (міжгалузевою) угодою визначаються умови праці та зайнятості в певній галузі/галузях. До угоди галузевого рівня можуть бути включені, зокрема, питання щодо:
забезпечення продуктивної зайнятості працюючих, запобігання масовим вивільненням;
створення галузевих фондів професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників;
мінімальних гарантій в оплаті праці;
нормування та оплати праці в галузі відповідно до кваліфікації, за видами робіт та окремими професіями, міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень в оплаті праці з урахуванням норм законодавства про оплату праці;
визначення стандартів оплати висококваліфікованої праці за основними професіями;
гарантованих мінімальних розмірів доплат і надбавок з урахуванням специфіки умов праці окремих професійних груп і категорій працівників;
умов і темпів зростання фондів оплати праці у роботодавців;
умов та охорони праці;
заходів щодо запобігання та протидії дискримінації у сфері праці;
забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків;
медичного обслуговування, оздоровлення і відпочинку працівників, членів їх сімей;
гарантій та компенсацій працівникам, які беруть участь у колективних переговорах;
гарантій діяльності профспілок, їх організацій та об’єднань.
Галузева (міжгалузева) угода не може погіршувати становище працівників порівняно з генеральною угодою.
Галузева (міжгалузева) угода може передбачати додаткові гарантії та пільги для працівників та інших категорій осіб, визначених сторонами, порівняно із законодавством і генеральною угодою.
Галузева (міжгалузева) угода може містити перелік кодів видів економічної діяльності згідно з Національним класифікатором України, на які вона поширюється.
4. Територіальною угодою визначаються умови праці та зайнятості працівників підприємств, організацій та установ, що розташовані в межах території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, територіальної громади.
Територіальна угода може включати з урахуванням умов та економічних можливостей відповідних адміністративно-територіальних одиниць, територіальних громад більш високі гарантії та пільги працівникам порівняно із законодавством і генеральною угодою.
Територіальна угода, укладена в окремій галузі, може містити перелік кодів видів економічної діяльності згідно з Національним класифікатором України, на які вона поширюється, може включати більш високі гарантії та пільги працівникам порівняно з галузевою (міжгалузевою), територіальною угодою.
5. У колективній угоді встановлюється строк її дії, порядок здійснення контролю за її виконанням, приєднання нових суб’єктів, умови та порядок призупинення на певний строк дії окремих положень угоди, перелік форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), у разі настання яких дія окремих положень угоди зупиняється.
Стаття 14. Порядок підписання колективної угоди
1. Укладення колективної угоди здійснюється шляхом її підписання уповноваженими представниками сторін у визначений сторонами строк.
У разі якщо сторонами не визначено строк підписання колективної угоди, угода підписується протягом 10 робочих днів з дня завершення колективних переговорів.
2. Колективна угода набирає чинності з дня її підписання, якщо інше не зазначено в угоді.
3. У разі недосягнення згоди у спільному представницькому органі профспілкової сторони, спільному представницькому органі сторони роботодавців, які вели колективні переговори, колективна угода також вважається укладеною, якщо її підписали відповідно:
представники профспілок, їх організацій, об’єднань, які представляють інтереси більше половини представлених у переговорах працівників;
представники організацій роботодавців, їх об’єднань, у членів яких працює більше половини працівників роботодавців, представлених у переговорах.
Стаття 15. Приєднання до сторони колективної угоди
1. До відповідної сторони укладеної колективної угоди можуть приєднатися суб’єкти сторони соціального діалогу відповідного рівня, які утворені після підписання такої угоди і беруть зобов’язання щодо її виконання.
2. Відповідна сторона колективної угоди не може відмовити у приєднанні суб’єктам, зазначеним у частині першій цієї статті, які дотрималися порядку приєднання, встановленого цією угодою.
3. Суб’єкт, який приєднався до сторони колективної угоди, отримує всі права та обов’язки, визначені цією угодою. У разі потреби сторони вносять зміни до колективної угоди, зокрема щодо суб’єктного складу відповідної сторони.
4. Рішення про приєднання приймається стороною колективної угоди не пізніше 15 робочих днів з дня отримання письмового звернення про приєднання.
Рішення про приєднання суб’єкта до сторони угоди або відмову у приєднанні протягом п’яти робочих днів з дня його прийняття надсилається цією стороною угоди суб’єкту, який звертався щодо приєднання. Копія такого рішення надсилається органу, що здійснив повідомну реєстрацію цієї угоди, до відома та оприлюднення.
5. Суб’єкт, який отримав рішення про приєднання до сторони угоди, протягом п’яти робочих днів з дня його отримання інформує про зазначене своїх членів.
Стаття 16. Поширення дії галузевої (міжгалузевої) угоди
1. Дія галузевої (міжгалузевої) угоди, її окремих положень може бути поширена центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері трудових відносин, на роботодавців незалежно від форми власності, які провадять свою діяльність у відповідній галузі/галузях (виді/видах економічної діяльності), крім тих, у яких кількість працівників не перевищує 10 осіб, у разі отримання відповідного спільного звернення від суб’єктів сторін цієї угоди та в разі, якщо угода:
укладена відповідно до цього Закону центральним органом (органами) виконавчої влади та репрезентативними суб’єктами сторін/сторони (у разі укладення угоди на двосторонній основі) або репрезентативними суб’єктами профспілкової сторони та сторони роботодавців;
зареєстрована без зауважень щодо невідповідності законодавству центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері трудових відносин.
Дія галузевої (міжгалузевої) угоди чи окремих її положень на підприємствах, в установах, організаціях державної та комунальної форми власності може бути поширена тільки за згодою органів, до сфери управління яких вони належать.
До прийняття рішення про поширення дії галузевої (міжгалузевої) угоди чи окремих її положень центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері трудових відносин, забезпечує оприлюднення проекту рішення для можливості подання обґрунтованих зауважень.
Галузева угода обмеженої дії не підлягає поширенню.
2. Порядок поширення дії галузевої (міжгалузевої) угоди, її окремих положень затверджується Кабінетом Міністрів України.
3. Інформація про поширення дії галузевої (міжгалузевої) угоди, її окремих положень оприлюднюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері трудових відносин, та суб’єктами сторін цієї угоди на їх офіційних веб-сайтах.
Стаття 17. Строк дії колективної угоди
1. Строк дії колективної угоди визначається її сторонами в цій угоді.
2. Колективна угода діє до укладення нової, якщо інше не передбачено цією угодою або інше узгоджене рішення не прийнято сторонами.
3. Зміна складу, структури, найменування суб’єкта сторони, від імені якого укладена колективна угода, не тягне за собою втрату чинності цією угодою. У разі реорганізації суб’єкта сторони колективної угоди його права та обов’язки переходять до правонаступника (правонаступників).
4. У разі ліквідації суб’єкта сторони колективної угоди її умови продовжують діяти на всіх суб’єктів, інтереси яких ним представлені, протягом усього строку проведення ліквідації.
Стаття 18. Призупинення та зупинення дії окремих положень колективної угоди
1. Дія окремих положень колективної угоди може бути призупинена сторонами за взаємною згодою на визначений ними строк у випадках і порядку, передбачених угодою.
Про рішення щодо призупинення дії окремих положень колективної угоди сторони цієї угоди в тижневий строк з дня його прийняття інформують суб’єктів, що перебувають у сфері їх дії, та орган, що здійснив повідомну реєстрацію цієї угоди.
2. У разі настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), перелік яких зазначено в колективній угоді, дія окремих положень цієї угоди може бути зупинена на час дії таких обставин.
Про рішення щодо зупинення/поновлення дії окремих положень колективної угоди внаслідок настання/припинення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) сторона цієї угоди, для якої настали такі обставини, у тижневий строк з дня його прийняття повідомляє іншим сторонам/стороні та органу, що здійснив повідомну реєстрацію цієї угоди.
3. Рішення щодо призупинення, зупинення/поновлення дії окремих положень колективної угоди оприлюднюється в засобах масової інформації та/або на офіційних веб-сайтах суб’єктів сторін цієї угоди та органу, що здійснив її повідомну реєстрацію.
Стаття 19. Контроль за виконанням колективної угоди
1. Контроль за виконанням колективної угоди здійснюється безпосередньо сторонами, які її уклали, у порядку та строки, визначені цією угодою.
2. Під час здійснення контролю за виконанням колективної угоди сторони зобов’язані надавати на безоплатній основі одна одній інформацію та необхідні документи з питань, що є предметом колективної угоди, у порядку та строки, визначені цією угодою.
Сторона колективної угоди, яка надає інформацію, має право вимагати її нерозголошення відповідно до закону.
3. Сторони звітують про виконання колективної угоди в порядку, визначеному цією угодою, але не менше одного разу на рік.
Стаття 20. Обов’язок сторін щодо інформування роботодавців та працівників про укладення та виконання колективної угоди
1. Сторони колективної угоди забезпечують інформування працівників та роботодавців, для яких є обов’язковими положення цієї угоди, про її укладення, внесення до неї змін і доповнень, продовження, призупинення, зупинення/поновлення дії окремих її положень, а також розміщують текст цієї угоди, змін і доповнень до неї, інформацію про хід реалізації та прийняття рішень сторонами на офіційних веб-сайтах суб’єктів сторін.
2. Сторони колективної угоди спільно надають тлумачення положень колективної угоди, роз’яснення їх змісту, сфери дії та застосування.
Спірні питання, що виникають із тлумачення положень колективної угоди, вирішуються в порядку, встановленому його сторонами.
Розділ IV. КОЛЕКТИВНІ ДОГОВОРИ
Стаття 21. Зміст колективного договору
1. Зміст і структура колективного договору визначаються його сторонами в межах їх повноважень.
Колективним договором встановлюються умови праці та зайнятості, права та гарантії, зобов’язання і домовленості його сторін із питань, визначених сторонами, зокрема тих, що не врегульовані законодавством про працю. До колективного договору обов’язково включаються питання, що регулюються в колективному договорі відповідно до законодавства та колективної угоди, умови якої мають бути враховані сторонами договору (у разі її наявності).
2. Колективний договір може передбачати положення, зокрема щодо:
організації виробництва і праці та/або змін в їх організації, підвищення ефективності виробництва та забезпечення продуктивної зайнятості, запобігання масовому вивільненню;
професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників;
нормування та оплати праці, встановлення та зміни форм, систем і строків виплати заробітної плати, встановлення міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень в оплаті праці, встановлення та зміни норм праці, систем оплати праці, розмірів заробітної плати та інших видів виплат (у тому числі доплат, надбавок, премій, гарантійних та компенсаційних виплат) з урахуванням норм законодавства про оплату праці;
режиму роботи, тривалості робочого часу і відпочинку;
умов праці, у тому числі розумного пристосування для працівників, які його потребують, зокрема осіб з інвалідністю;
безпеки, охорони і гігієни праці;
умов виробничого побуту;
страхування працівників;
медичного обслуговування, оздоровлення і відпочинку працівників, членів їх сімей;
гарантій діяльності профспілкових організацій;
гарантій та компенсацій працівникам, які беруть участь у колективних переговорах;
форм участі у визначенні напрямів соціально-економічної політики розвитку підприємства;
заходів щодо запобігання та протидії дискримінації у сфері праці;
запобігання та протидії мобінгу (цькуванню);
забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків;
організації культурно-масової, фізкультурної роботи.
Колективний договір може передбачати додаткові соціальні, трудові та інші гарантії і пільги для працівників, пенсіонерів та інших категорій осіб, визначених сторонами, порівняно із законодавством і колективними угодами, положення яких є обов’язковими відповідно до сфери їх дії, зокрема щодо укладення договору недержавного пенсійного забезпечення.
У колективному договорі встановлюються строк дії договору, порядок приєднання до сторони працівників договору, здійснення контролю за виконанням його положень, захисту інформації відповідно до законодавства (у разі потреби), умови та порядок призупинення на певний строк дії окремих положень договору, перелік форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), у разі настання яких дія окремих положень договору зупиняється.
У колективному договорі зазначається колективна угода, у сфері дії якої перебувають сторони та умови якої враховані в цьому договорі (у разі її наявності).
Стаття 22. Порядок затвердження колективного договору
1. Підготовлений спільною робочою комісією за результатами колективних переговорів проект колективного договору вноситься сторонами на розгляд загальних зборів (конференції) працівників для обговорення та прийняття рішення щодо його підписання. Загальні збори (конференція) у разі потреби надають пропозиції до змісту проекту колективного договору.
Загальні збори (конференція) працівників уповноважують осіб від суб’єктів сторони працівників на підписання колективного договору.
Загальні збори працівників є правоможними в разі участі в них більше половини працівників підприємства, установи, організації (відокремленого підрозділу), роботодавця - фізичної особи, а конференція - у разі участі не менше двох третин делегованих осіб, якщо інше не встановлено законом.
Загальні збори (конференція) можуть бути проведені в онлайн форматі за допомогою технічних засобів зв’язку.
2. Рішення загальних зборів (конференції) приймаються закритим (таємним) або відкритим голосуванням більшістю голосів учасників.
3. У разі надання загальними зборами (конференцією) працівників рекомендацій щодо змісту проекту колективного договору сторони продовжують колективні переговори, строк яких визначається сторонами. Доопрацьований проект колективного договору повторно вноситься на розгляд загальних зборів (конференції) працівників для прийняття рішення щодо його підписання.
Стаття 23. Порядок підписання колективного договору
1. Укладення колективного договору здійснюється шляхом його підписання уповноваженими представниками сторін у визначений сторонами строк.
У разі якщо сторонами не визначено строк підписання колективного договору, договір підписується протягом п’яти робочих днів з дня прийняття відповідного рішення загальними зборами (конференцією) працівників.
2. Колективний договір набирає чинності з дня його підписання, якщо інше не зазначено в цьому договорі.
Стаття 24. Приєднання до сторони працівників колективного договору

................
Перейти до повного тексту