1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
16.10.2024 № 699
Зареєстровано у Міністерстві
юстиції України
22 жовтня 2024 року
за № 1589/42934
Про затвердження Інструкції з організації діяльності підрозділів дотримання прав людини Національної поліції України
Відповідно до статті 212 Кримінального процесуального кодексу України, абзацу четвертого пункту 2 розділу II "Прикінцеві положення" Закону України від 21 березня 2024 року № 3623-IX "Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо посилення ефективності функціонування інституту службових осіб, відповідальних за перебування та забезпечення дотримання прав затриманих", з метою врегулювання діяльності уповноважених підрозділів Національної поліції України, відповідальних за забезпечення дотримання прав людини, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію з організації діяльності підрозділів дотримання прав людини Національної поліції України, що додається.
2. Департаменту взаємодії з Національною поліцією України Міністерства внутрішніх справ України (Грінцов М.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

Міністр

Ігор КЛИМЕНКО

ПОГОДЖЕНО:

Голова Національної поліції України

Заступник Генерального прокурора

Уповноважений Верховної Ради України
з прав людини



Іван ВИГІВСЬКИЙ

Вікторія ЛІТВІНОВА


Дмитро ЛУБІНЕЦЬ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
внутрішніх справ України
16 жовтня 2024 року № 699
Зареєстровано у Міністерстві
юстиції України
22 жовтня 2024 року
за № 1589/42934
ІНСТРУКЦІЯ
з організації діяльності підрозділів дотримання прав людини Національної поліції України
І. Загальні положення
1. Ця Інструкція визначає організацію діяльності уповноважених структурних підрозділів центрального органу управління поліції (далі - ЦОУП), головних управлінь Національної поліції в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - ГУНП), їх територіальних (відокремлених) підрозділів (далі - ТВП), відповідальних за забезпечення дотримання прав і свобод людини в діяльності поліції та сприяння їх реалізації, а також інспекторів (старших інспекторів) дотримання прав людини ізоляторів тимчасового тримання ГУНП (далі - ІТТ) та підрозділів поліції ТВП ГУНП, які виконують завдання і здійснюють функції підрозділів дотримання прав людини Національної поліції України (далі - підрозділи ДПЛ).
2. У цій Інструкції терміни вживаються в таких значеннях:
запобігання порушенням прав і свобод людини в діяльності поліції - заходи, яких уживається в межах компетенції підрозділами ДПЛ, що спрямовані на виявлення причин та умов учинення поліцейськими порушень прав і свобод людини, усунення чинників, які обумовлюють такі порушення;
інформаційно-просвітницькі заходи - заходи, спрямовані на підвищення рівня обізнаності населення про зміст та обсяг прав, свобод і обов’язків людини та громадянина, механізм їх реалізації й захисту, повноваження і роль поліції при здійсненні охорони прав і свобод людини;
моніторинг - діяльність працівників підрозділів ДПЛ, що полягає в збиранні та аналізі інформації (даних) з метою визначення відповідності дій поліцейських вимогам, визначеним законодавством, щодо дотримання ними прав затриманих, доставлених до територіальних (у тому числі міжрегіональних) органів Національної поліції України, їх ТВП та ІТТ (далі - органи (підрозділи) поліції);
особа, відповідальна за перебування та забезпечення дотримання прав затриманих,- працівники підрозділів ДПЛ або інспектори (старші інспектори) дотримання прав людини ІТТ / ТВП (далі - відповідальна особа).
Інші терміни в цій Інструкції вживаються у значеннях, наведених у Кримінальному процесуальному кодексі України, Кодексі України про адміністративні правопорушення, Законі України "Про Національну поліцію", Дисциплінарному статуті Національної поліції України, затвердженому Законом України від 15 березня 2018 року № 2337-VIII, Інструкції з організації діяльності чергової служби органів (підрозділів) Національної поліції України, затвердженій наказом Міністерства внутрішніх справ України від 23 травня 2017 року № 440, зареєстрованій у Міністерстві юстиції України 15 червня 2017 року за № 750/30618, Порядку проведення службових розслідувань у Національній поліції України, затвердженому наказом Міністерства внутрішніх справ України від 07 листопада 2018 року № 893, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 28 листопада 2018 року за № 1355/32807, Інструкції із застосування органами та підрозділами поліції технічних приладів і технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, затвердженій наказом Міністерства внутрішніх справ України від 18 грудня 2018 року № 1026, зареєстрованій у Міністерстві юстиції України 11 січня 2019 року за № 28/32999.
3. Підрозділами ДПЛ є:
уповноважений структурний підрозділ ЦОУП, на який покладено завдання щодо участі у здійсненні державної політики у сфері дотримання прав людини під час надання поліцейських послуг (далі - уповноважений підрозділ ЦОУП);
уповноважений структурний підрозділ ГУНП з питань організації забезпечення дотримання прав людини в діяльності поліції (далі - уповноважений підрозділ ГУНП);
уповноважений структурний підрозділ ТВП ГУНП з питань забезпечення дотримання прав людини в діяльності поліції (далі - уповноважений підрозділ ТВП).
4. У штат ІТТ вводяться окремі посади інспекторів (старших інспекторів) дотримання прав людини, які виконують завдання та здійснюють функції підрозділів ДПЛ (далі - окремі інспектори ДПЛ). У разі службової необхідності такі окремі посади можуть вводитися в штат підрозділів поліції ТВП.
5. Правову основу діяльності уповноважених підрозділів ДПЛ становлять Конституція та закони України, міжнародні договори України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, акти Президента України та постанови Верховної Ради України, прийняті згідно з Конституцією та законами України, акти Кабінету Міністрів України, видані відповідно до них акти Міністерства внутрішніх справ України.
6. Робочі місця працівників уповноважених підрозділів ТВП та ГУНП, а також окремих інспекторів ДПЛ розташовуються на першому поверсі підрозділу поліції та облаштовуються засобами відеоспостереження, автоматизованими робочими місцями з відповідним програмним забезпеченням та іншим обладнанням, необхідним для виконання завдань і здійснення функцій, покладених на них.
7. Працівники уповноважених підрозділів ТВП / окремі інспектори ДПЛ чергової зміни несуть службу в єдиному однострої, із службовим посвідченням, спеціальним жетоном і табельною вогнепальною зброєю.
8. Працівникам підрозділів ДПЛ / окремим інспекторам ДПЛ у встановленому законодавством порядку надається доступ до інформаційно-комунікаційної системи "Інформаційний портал Національної поліції України" (далі - система "ІПНП").
Ведення обліку інформації щодо фіксації дій із затриманими підрозділами ДПЛ / окремими інспекторами ДПЛ здійснюється в інформаційній підсистемі "Custody Records" системи "ІПНП" (далі - ІП "Custody Records" системи "ІПНП").
Робота в ІП "Custody Records" системи "ІПНП" здійснюється згідно з Інструкцією з формування та ведення інформаційної підсистеми "Custody Records" інформаційно-комунікаційної системи "Інформаційний портал Національної поліції України", затвердженою наказом Міністерства внутрішніх справ України від 24 травня 2022 року № 311, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 10 червня 2022 року за № 629/37965.
До дати запровадження в органі (підрозділі) поліції ІП "Custody Records" системи "ІПНП" облік інформації щодо фіксації дій із затриманими здійснюється підрозділами ДПЛ / окремими інспекторами ДПЛ за формою, визначеною уповноваженим підрозділом ЦОУП, із відеофіксацією таких дій на портативний відеореєстратор.
9. Повноту і достовірність інформації, внесеної до ІП "Custody Records" системи "ІПНП", або відповідної документації в паперовій формі забезпечує службова особа органу (підрозділу) поліції, уповноважена на внесення такої інформації.
10. Перевірку стану та результатів діяльності підрозділів ДПЛ / окремих інспекторів ДПЛ здійснюють у встановленому законодавством порядку підрозділи ДПЛ вищого рівня.
II. Завдання та основні функції підрозділів ДПЛ / окремих інспекторів ДПЛ
1. На підрозділи ДПЛ / окремих інспекторів ДПЛ покладаються такі завдання:
1) участь у реалізації державної політики у сфері забезпечення охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави;
2) запобігання порушенням прав і свобод людини в діяльності поліції, виявлення та припинення таких порушень, ужиття належних заходів реагування;
3) забезпечення дотримання прав затриманих;
4) виявлення чинників, що негативно впливають на стан дотримання прав i свобод людини в діяльності поліції, здійснення аналізу причин та умов їх виникнення, ужиття в межах компетенції заходів щодо їх усунення, у тому числі шляхом надання пропозицій і рекомендацій керівнику органу (підрозділу) поліції;
5) сприяння особам, які звернулися до органів (підрозділів) поліції, у реалізації їхніх прав і свобод;
6) організація та здійснення взаємодії з органами правопорядку й іншими органами державної влади, а також органами місцевого самоврядування, громадськими об’єднаннями, підприємствами, установами та організаціями з питань забезпечення дотримання прав і свобод людини в діяльності поліції.
2. На підрозділи ДПЛ / окремих інспекторів ДПЛ можуть бути покладені інші завдання, визначені законодавством, щодо забезпечення дотримання прав і свобод людини в діяльності поліції та сприяння їх реалізації.
3. Відповідно до покладених завдань підрозділи ДПЛ / окремі інспектори ДПЛ здійснюють, зокрема:
1) інформування керівника ЦОУП, ГУНП про виявлені випадки порушення прав і свобод людини в діяльності ТВП й ІТТ;
2) запобігання, виявлення та припинення фактів учинення, сприяння, підбурювання чи терпимого ставлення поліцейських до будь-яких форм катування, жорстокого, нелюдського або такого, що принижує гідність, поводження чи покарання;
3) здійснення моніторингу дотримання поліцейськими прав затриманих осіб та вжиття за фактами виявлених порушень заходів реагування;
4) формування та ведення ІП "Custody Records" системи "ІПНП", облік інформації щодо фіксації дій із затриманими особами;
5) проведення перевірок стану службової діяльності органів (підрозділів) поліції та підрозділів ДПЛ нижчого рівня стосовно дотримання прав i свобод людини та надання їм практичної допомоги, пропозицій та рекомендацій щодо вжиття необхідних заходів реагування, ініціювання проведення службових розслідувань;
6) моніторинг інформації в ІП "Custody Records" системи "ІПНП" та перегляд інформації з приладів і технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, що застосовуються поліцейськими органів (підрозділів) поліції під час перебування затриманого під контролем поліції, з метою виявлення порушень прав затриманих осіб поліцейськими, організація оперативного реагування на виявлені порушення;
7) контроль використання ІП "Custody Records" системи "ІПНП" та реагування на порушення встановленого порядку;
8) вивчення уповноваженим підрозділом ЦОУП та уповноваженим підрозділом ГУНП повноти проведення органами (підрозділами) поліції службових розслідувань, призначених за фактами порушення поліцейськими прав затриманих осіб та застосування поліцейськими заходів примусу під час виконання службових обов’язків, проведення аналізу вжитих керівниками за результатами таких розслідувань заходів дисциплінарного впливу;
9) проведення роз’яснювальної роботи з особами, які звернулися до органу (підрозділу) поліції, з метою сприяння в реалізації їхніх прав і свобод шляхом надання довідкової інформації про компетенцію, місце розташування, контактні дані, режим роботи та інших наявних відомостей щодо органів, установ чи організацій, до повноважень яких віднесено розгляд питання, що порушується особою;
10) налагодження співпраці органів (підрозділів) поліції з органами правопорядку й іншими органами державної влади, а також органами місцевого самоврядування, громадськими об’єднаннями, підприємствами, установами та організаціями з питань забезпечення дотримання прав і свобод людини в діяльності поліції;
11) розроблення та внесення на розгляд керівнику органу (підрозділу) поліції пропозицій щодо вдосконалення, скасування або введення нових форм ведення документації та звітності з питань дотримання прав і свобод людини в діяльності поліції.
III. Планування, аналітична, методична та статистична діяльність підрозділів ДПЛ / окремих інспекторів ДПЛ
1. Заходи щодо організації діяльності підрозділів ДПЛ визначаються у планах роботи як підрозділу ДПЛ, так і відповідного органу (підрозділу) поліції.
Заходи щодо організації діяльності окремих інспекторів ДПЛ визначаються у планах роботи відповідного органу (підрозділу) поліції з урахуванням вимог до планів роботи підрозділу ДПЛ.
План роботи на наступний період розробляється з урахуванням результатів виконання плану за попередній період і за необхідності повинен містити незавершені чи перенесені за строками виконання заходи, відповідати визначеним завданням діяльності підрозділів ДПЛ.
У плані роботи уповноваженого підрозділу ТВП повинні враховуватися заходи, передбачені планами уповноваженого підрозділу ГУНП, спільними проєктами, програмами роботи з громадськістю для задоволення потреб населення, а також стан дотримання прав і свобод людини в діяльності поліції.
Плани роботи підрозділів ДПЛ розробляються керівниками цих підрозділів на півріччя поточного року та затверджуються керівниками органів (підрозділів) поліції.
2. Звіт про результати виконання плану роботи уповноважений підрозділ ТВП / окремий інспектор ДПЛ готує щомісяця до 5 числа наступного періоду в трьох примірниках, перший з яких надсилається до уповноваженого підрозділу ГУНП, другий передається керівнику органу (підрозділу) поліції, третій залишається в уповноваженому підрозділі ТВП / окремого інспектора ДПЛ, яким складено звіт.
За результатами вивчення звітів уповноважених підрозділів ТВП / окремих інспекторів ДПЛ уповноважений підрозділ ГУНП готує щомісяця до 10 числа наступного періоду узагальнюючий звіт про результати виконання планів роботи, які надсилаються до уповноваженого підрозділу ЦОУП.
Надсилання звітів здійснюється технічними засобами електронних комунікацій.
За результатами вивчення узагальнюючих звітів про результати виконання планів роботи уповноважений підрозділ ЦОУП готує підсумковий звіт та надсилає його своєму керівнику.
3. Аналітична робота включає організацію збирання даних (інформації), їх обробку і узагальнення та комплексне вивчення стану дотримання прав і свобод людини, зокрема затриманих, у діяльності поліції, фактів учинення, сприяння, підбурювання чи терпимого ставлення поліцейських до будь-яких форм катування, жорстокого, нелюдського або такого, що принижує гідність, поводження чи покарання та результатів діяльності підрозділів ДПЛ. Метою аналітичної роботи є виявлення тенденцій та чинників, що негативно впливають на стан дотримання прав i свобод людини в діяльності поліції, визначення проблем, які виникають в управлінській діяльності органу (підрозділу) поліції, здійснення аналізу причин та умов їх виникнення, ужиття в межах компетенції заходів щодо їх усунення, у тому числі шляхом надання пропозицій та рекомендацій керівнику органу (підрозділу) поліції, практичної і методичної допомоги.
4. Методична робота підрозділів ДПЛ здійснюється з метою розв’язання проблемних питань, які виникають у діяльності поліції, поліпшення її якості, забезпечення принципів верховенства права, дотримання прав і свобод людини та законності в діяльності поліції, удосконалення раніше набутих компетентностей поліцейськими і підвищення ефективності їх діяльності.
Методична робота підрозділів ДПЛ уключає підготовку методичних рекомендацій; розроблення проєктів актів з питань, що стосуються сфери діяльності підрозділів ДПЛ; підготовку пропозицій та рекомендацій до проєктів нормативно-правових актів з питань дотримання прав і свобод людини в діяльності поліції; вивчення організації і результатів роботи підрозділів ДПЛ нижчого рівня / окремих інспекторів ДПЛ, надання їх керівнику пропозицій щодо вдосконалення діяльності; проведення перевірок та надання за їх результатами практичної допомоги підрозділам ДПЛ нижчого рівня / окремим інспекторам ДПЛ з метою усунення і недопущення виявлених недоліків; організацію та проведення навчально-освітніх заходів для поліцейських органів (підрозділів) поліції.

................
Перейти до повного тексту