1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
30.11.2023 № 19-рп
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
02 січня 2024 р.
за № 2/41347
Про затвердження Порядку звільнення від відповідальності за вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій
Відповідно до пункту 11 частини третьої статті 7 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" та абзацу третього підпункту 8 пункту 4 та підпункту 31 пункту 6 розділу І Закону України від 09 серпня 2023 року № 3295-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства про захист економічної конкуренції та діяльності Антимонопольного комітету України" Антимонопольний комітет України ПОСТАНОВИВ:
1. Затвердити Порядок звільнення від відповідальності за вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, що додається.
2. Визнати таким, що втратило чинність, розпорядження Антимонопольного комітету України від 25 червня 2012 року № 399-р "Про встановлення порядку звільнення від відповідальності", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 07 вересня 2012 року за № 1553/21865.
3. Юридичному департаменту (Максименко А.) забезпечити подання цього розпорядження на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
4. Це розпорядження набирає чинності одночасно з набранням чинності Законом України від 09 серпня 2023 року № 3295-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства про захист економічної конкуренції та діяльності Антимонопольного комітету України", але не раніше дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього розпорядження залишаю за собою.

Голова Комітету

П. Кириленко

ПОГОДЖЕНО:

Перший віце-прем’єр-міністр України -
Міністр економіки України

Перший заступник
Міністра цифрової трансформації України

Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції




Ю. Свириденко


О. Вискуб


О. Новіков
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження
Антимонопольного комітету
України
30 листопада 2023 року № 19-рп
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
02 січня 2024 р.
за № 2/41347
ПОРЯДОК
звільнення від відповідальності за вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій
I. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає механізм та процесуальні засади застосування повного або часткового звільнення від відповідальності за порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій їх учасників відповідно до статті 52-1 Закону України "Про захист економічної конкуренції" (далі - Закон).
2. Терміни, що вживаються в цьому Порядку, мають таке значення:
державний уповноважений - державний уповноважений Антимонопольного комітету України, до повноважень якого належить розгляд справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, щодо яких подано заяви на отримання маркера або заяви про звільнення від відповідальності;
заява на отримання маркера - заява особи - учасника антиконкурентних узгоджених дій про звільнення від відповідальності, якою особа заявляє про наявність антиконкурентних узгоджених дій і бере на себе зобов’язання в узгоджений з Антимонопольним комітетом України (далі - Комітет) строк надати Комітету докази, інформацію, що надають достатні підстави для прийняття розпорядження про початок розгляду справи або матимуть суттєве значення для прийняття рішення у справі;
заявник - юридична чи фізична особа, яка вчинила антиконкурентні узгоджені дії та звернулася до Комітету із заявою про звільнення від відповідальності за порушення законодавства про захист економічної конкуренції відповідно до положень статті 52-1 Закону;
заява про звільнення від відповідальності - заява особи, яка вчинила антиконкурентні узгоджені дії, про звільнення її від відповідальності, якою особа заявляє про наявність антиконкурентних узгоджених дій і надає Комітету докази, інформацію, що дають достатні підстави для прийняття розпорядження про початок розгляду справи або мають суттєве значення для прийняття рішення у справі;
маркер - лист Комітету, який підтверджує першість звернення заявника до Комітету про звільнення від відповідальності;
повідомлення про участь в антиконкурентних узгоджених діях - подання заявником до Комітету заяви про звільнення від відповідальності або заяви на отримання маркера;
уповноважена особа Комітету - посадова особа Комітету, на яку наказом Голови Комітету покладено повноваження здійснювати передбачені цим Порядком дії, пов’язані із застосуванням статті 52-1 Закону.
Терміни "антиконкурентні узгоджені дії", "товар", "суб’єкт господарювання" вживаються у значеннях, наведених у Законі.
II. Підстави для повного звільнення від відповідальності
1. Заявник звільняється повністю від відповідальності в разі одночасного виконання умов, визначених у пунктах 2-6 цього розділу.
2. Заявник раніше за інших учасників антиконкурентних узгоджених дій до направлення подання з попередніми висновками у справі повідомив про свою участь в антиконкурентних узгоджених діях.
Не вважається повідомленням заявника про участь в антиконкурентних узгоджених діях надання інформації, документів та інших доказів на вимогу (запит) органів Комітету.
Заявник вважається таким, що першим повідомив про вчинення антиконкурентних узгоджених дій, якщо на дату подання заяви про звільнення від відповідальності або заяви на отримання маркера в Комітеті відсутня заява іншої особи про звільнення від відповідальності за вчинення саме цих антиконкурентних узгоджених дій або заява на отримання маркера у зв’язку із вчиненням саме цих антиконкурентних узгоджених дій.
3. Заявник розкрив Комітету такі антиконкурентні узгоджені дії.
Інформацією, що розкриває антиконкурентні узгоджені дії, вважаються відомості про склад учасників антиконкурентних узгоджених дій, цілі та предмет цих узгоджених дій, товар, якого вони стосувалися, територію, яку охоплювали узгоджені дії, період, протягом якого мали місце антиконкурентні узгоджені дії. Додатковою інформацією, що розкриває антиконкурентні узгоджені дії, може бути також інша наявна в заявника інформація щодо узгоджених дій, якою володіє заявник, зокрема про: наявність та зміст угод, нотаток, записок, листування, протоколів спільних зустрічей, які підтверджують погоджену конкурентну поведінку, з наданням відповідних підтвердних документів, та інших доказів.
4. Заявник надав докази, які на дату подання заяви відсутні в Комітеті та:
є достатніми для прийняття розпорядження про початок розгляду справи за ознаками порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, якщо на день подання заяви про звільнення від відповідальності розпорядження про початок розгляду справи за ознаками порушення, якого стосується заява про звільнення від відповідальності, не прийнято;
мають суттєве значення для прийняття рішення у справі, якщо розпорядження про початок розгляду справи прийнято, але Комітет не має достатньо доказів для закінчення розслідування справи та прийняття рішення у справі.
Доказами, що мають суттєве значення для прийняття рішення у справі, вважаються відомості, обсяг та зміст яких окремо або в сукупності з іншими доказами, встановленими під час розслідування у справі, дозволяє довести порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій.
5. Заявник припинив свою участь в антиконкурентних узгоджених діях не пізніше дня подання заяви про звільнення від відповідальності, крім випадку, якщо така участь в антиконкурентних узгоджених діях є необхідною для забезпечення цілісності розгляду справи, що підтверджено відповідно до абзацу четвертого цього пункту.
Припиненням участі в антиконкурентних узгоджених діях вважається відмова від виконання чи дотримання будь-яких домовленостей, умов, зобов’язань, що не допускають, усувають, обмежують чи можуть не допустити, усунути, обмежити конкуренцію між заявником та іншими учасниками антиконкурентних узгоджених дій, або їх фактичне невиконання протягом дії в часі цього порушення.
Відомості (інформацію) про припинення участі в антиконкурентних узгоджених діях надає заявник. Такі відомості (інформація) можуть містити пропозицію заявника щодо доцільності продовження його участі в антиконкурентних узгоджених діях (їх окремих складових) для забезпечення цілісності розгляду справи.
У разі необхідності подальшої участі заявника в антиконкурентних узгоджених діях для забезпечення цілісності розгляду справи заявник протягом 15 календарних днів із дня отримання Комітетом заяви про звільнення від відповідальності або заяви на отримання маркера повідомляється засобами поштового зв’язку або в електронній формі засобами інформаційно-комунікаційних систем спільним листом державного уповноваженого та уповноваженої особи Комітету із зазначенням конкретних дій, у яких він може брати участь, строку такої участі та переліку інформації, яка може бути надана Комітету. Інформація, зазначена в такому листі, є службовою інформацією, доступ до якої обмежено.
6. Заявник співпрацював з органами Комітету на засадах, зокрема, оперативності, своєчасності надання інформації, повноти та достовірності наданої інформації, тривалості співпраці, а саме:
1) надавав усю необхідну інформацію та інші докази щодо вчинення заявлених антиконкурентних узгоджених дій, які перебувають у його розпорядженні або доступні для нього, протягом всього часу з дня подання заяви про звільнення від відповідальності до прийняття рішення у справі;
2) забезпечував явку на виклик органів Комітету для надання пояснень та можливість органам Комітету отримати пояснення від посадових осіб і працівників, які працюють у заявника на день отримання пояснень, а також, за можливості, від службових та посадових осіб, які працювали в заявника раніше, протягом всього часу з дня подання заяви про звільнення від відповідальності до прийняття рішення у справі;
3) не знищував, не фальсифікував, не приховував інформації або доказів, що стосуються заявлених антиконкурентних узгоджених дій, протягом всього часу як від подання заяви про звільнення від відповідальності до прийняття рішення у справі, так і до подання заяви про звільнення від відповідальності до Комітету;
4) не розголошував інформації про свій намір подати заяву про звільнення від відповідальності, про зміст такої заяви до подання такої заяви, а також про співпрацю з органами Комітету, крім випадків, погоджених з органом Комітету, до прийняття рішення у справі.
III. Підстави для часткового звільнення від відповідальності
1. Для інших учасників антиконкурентних узгоджених дій (заявників), які не можуть бути повністю звільнені від відповідальності у зв’язку з тим, що таке звільнення отримує інший учасник відповідних антиконкурентних узгоджених дій, який раніше за них повідомив про вчинення антиконкурентних узгоджених дій, але які бажають отримати часткове звільнення від відповідальності, розмір штрафу зменшується за рішенням Комітету, постійно діючої чи тимчасової адміністративної колегії Комітету за умови дотримання вимог, зазначених у пунктах 3, 5, 6 розділу II цього Порядку, та у випадку добровільного надання доказів вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що мають суттєве значення для прийняття рішення у справі та відсутні в Комітету.
2. Розмір штрафу зменшується порівняно з розміром штрафу, визначеного під час прийняття рішення, передбаченого абзацами другим та сьомим частини першої статті 48 Закону, залежно від черговості звернення заявників, до яких не може бути застосовано повне звільнення від відповідальності:
1) для першого заявника - до 50%;
2) для другого заявника - до 30%;
3) для інших заявників - до 20%.
3. Під час зменшення розміру штрафу, встановленого частиною четвертою статті 52-1 Закону, береться до уваги додаткова цінність (корисність) отриманої інформації для доведення порушення, зокрема, у частині встановлення додаткових учасників антиконкурентних узгоджених дій, додаткових товарів та територій, на які поширювалися ці антиконкурентні узгоджені дії, додаткових обсягів реалізації товарів, яких стосувались антиконкурентні узгоджені дії; додаткових відомостей про способи узгодження конкурентної поведінки, доказів додаткових фактів такого узгодження, а також звернення із заявою про звільнення від відповідальності до прийняття розпорядження про початок розгляду справи за ознаками порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій.
Вважаються такими, що мають додаткову цінність, також докази, що походять з періоду часу, якого стосуються встановлені обставини, якщо в Комітету наявні лише докази, що виникли в подальшому, або докази, що безпосередньо доводять певні обставини, якщо в Комітету наявні лише опосередковані докази таких обставин.
4. Якщо заявник надає достатні докази, які Комітет використовує для доведення додаткових фактів, що зумовлює збільшення розміру штрафу порівняно з розміром штрафу, накладеного на учасників антиконкурентних узгоджених дій за відсутності таких доказів, зокрема тих, що стосуються обсягу ринку, на якому відбувалося порушення або мали місце наслідки порушення, та строки, протягом яких тривало порушення, орган Комітету (постійно діюча, тимчасова адміністративна колегія Комітету, Комітет) при визначенні розміру штрафу для такого заявника не враховує обставини, які не були відомі Комітету до надання зазначених доказів відповідним заявником.
IV. Випадки, у яких звільнення від відповідальності не може бути застосовано
1. До заявника не може бути застосовано повне звільнення від відповідальності за порушення законодавства про захист економічної конкуренції відповідно до частини третьої статті 52-1 Закону, якщо до прийняття рішення у відповідній справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції заявник не відповідає хоча б одній із вимог, передбачених у пунктах 2-6 розділу II цього Порядку.
2. До заявника не може бути застосовано часткове звільнення від відповідальності за порушення законодавства про захист економічної конкуренції відповідно до частини четвертої статті 52-1 Закону, якщо до прийняття рішення у відповідній справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції заявник не відповідає хоча б одній із вимог, передбачених у пунктах 3-6 розділу II цього Порядку.
3. Заявник не може бути повністю звільнений від відповідальності, якщо він примушував інших учасників антиконкурентних узгоджених дій до вчинення таких дій або до їх продовження, що підтверджено матеріалами справи.
V. Подання заяв про звільнення від відповідальності
1. Учасник антиконкурентних узгоджених дій, що має намір отримати звільнення від відповідальності за вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції відповідно до статті 52-1 Закону, звертається до Комітету із заявою про звільнення від відповідальності.
2. Інформація про визначену наказом Голови Комітету уповноважену особу Комітету, її контактні номери телефонів та електронну пошту для подання заяв про звільнення від відповідальності (далі - електронна пошта) розміщується на офіційному вебсайті Комітету.
3. Заяву про звільнення від відповідальності заявник подає до Комітету в паперовій або електронній формі.
Конверти (впаковання), що надходять до служби діловодства з позначками "Звільнення від відповідальності. Містить інформацію з обмеженим доступом", передаються без реєстрації (нерозкритими, без ознайомлення з їх змістом) безпосередньо уповноваженій особі Комітету.
Подання заяви в електронній формі здійснюється шляхом надсилання на електронну пошту, розміщену на офіційному вебсайті Комітету.
4. Заява про звільнення від відповідальності та додатки до неї підписуються керівником юридичної особи (особою, яка виконує його обов’язки) або фізичною особою - підприємцем, підпис якого (якої) скріплюється печаткою (за наявності).
У разі подання заяви про звільнення від відповідальності уповноваженим представником одночасно із нею подається довіреність чи інший документ, що підтверджує повноваження уповноваженого представника.
Довіреності або інші документи, що видані уповноваженими органами іноземних держав у встановленій формі, визнаються дійсними в Україні в разі їх легалізації, якщо інше не передбачено законом або міжнародним договором України.
Копії документів, витяги з них, що подаються разом із заявою про звільнення від відповідальності, засвідчуються в порядку, встановленому законодавством.
Документи, які містять інформацію та відомості, викладені іноземною мовою, мають бути перекладені українською мовою та засвідчені в установленому законодавством порядку.
У випадку подання заяви в паперовій формі:
1) заява про звільнення від відповідальності та всі додатки до неї подаються до Комітету в запечатаному конверті з позначкою "Звільнення від відповідальності. Містить інформацію з обмеженим доступом". Позначки на конверті не повинні містити жодної інформації, яка дозволяла б ідентифікувати заявника;

................
Перейти до повного тексту