- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
26 січня 2024 р.
за № 143/41488
Про затвердження Порядку проведення опитувань споживачів під час розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (про захист від недобросовісної конкуренції), дослідження ринку
Відповідно до пункту 11 частин першої та третьої
статті 7 Закону України "Про Антимонопольний комітет України",
статті 41 Закону України "Про захист економічної конкуренції", з метою забезпечення збору доказів у справах про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (про захист від недобросовісної конкуренції) та дослідження ринку Антимонопольний комітет України ПОСТАНОВИВ:
1. Затвердити Порядок проведення опитувань споживачів під час розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (про захист від недобросовісної конкуренції), дослідження ринку, що додається.
2. Юридичному департаменту (Максименко А.) забезпечити подання цього розпорядження в установленому законодавством порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Це розпорядження набирає чинності з дня, наступного за днем його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на керівника апарату Антимонопольного комітету України Гладського О.
Голова Комітету |
П. Кириленко |
ПОГОДЖЕНО: Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Перший заступник Міністра цифрової трансформації України Уповноважений Верховної Ради України з прав людини |
О. Новіков О. Вискуб Д. Лубінець |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження
Антимонопольного комітету
України
28 грудня 2023 року № 23-рп
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
26 січня 2024 р.
за № 143/41488
ПОРЯДОК
проведення опитувань споживачів під час розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (про захист від недобросовісної конкуренції), дослідження ринку
І. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає процедуру організації та здійснення проведення Антимонопольним комітетом України (далі - Комітет) і територіальними відділеннями Комітету опитувань споживачів та застосування їх результатів під час розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (про захист від недобросовісної конкуренції), дослідження ринку.
2. Опитування споживачів проводиться з метою збору доказів у справах про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (про захист від недобросовісної конкуренції), які дають можливість встановити наявність або відсутність такого порушення, а також під час проведення Комітетом і територіальними відділеннями Комітету досліджень ринків.
3. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:
анкета опитування (далі - анкета) - документ, оформлений у паперовій або електронній формі, який містить перелік запитань з варіантами відповідей на них, обов’язкових для заповнення, посаду, власне ім’я та прізвище інтерв’юера, власне ім’я та прізвище споживача (за згодою) та їх особисті підписи, дату та місце складення анкети, мету опитування та інші обов’язкові відомості, передбачені цим Порядком;
анкетування - спосіб проведення опитування шляхом запису відповідей споживачів на запитання попередньо підготовлених анкет;
дослідження ринку - визначення Комітетом та його територіальними відділеннями стану конкурентного середовища на ринку, його оцінка та внесення пропозицій щодо здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції, забезпечення контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції;
звіт - узагальнена форма висновків за результатами опитування споживачів;
інтерв’юер - працівник Комітету або його територіального відділення, який проводить безпосереднє опитування споживачів, відповідає за дотримання порядку його проведення та який не здійснював збирання доказів (відповідної інформації) під час розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (про захист від недобросовісної конкуренції), дослідження ринку, у якій / якому проводиться опитування;
опитування - метод збору інформації для дослідження фактичних обставин, що підлягають встановленню під час розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (про захист від недобросовісної конкуренції), проведення дослідження ринків;
продукція - товар, робота, послуга, щодо якого / якої проводиться опитування;
результат опитування - загальна кількість наданих та записаних відповідей споживачів за кожним із запропонованих в анкеті варіантів відповідей;
специфічна продукція - товар, робота, послуга, щодо якого / якої проводиться опитування та який / яка задовольняє потреби певного кола споживачів (промислове обладнання, спеціальні вузькопрофільні послуги тощо) або коли кількість покупців відповідної продукції на ринку обмежена з інших причин;
споживач - фізична або юридична особа, яка придбаває, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію і є учасником опитування;
справа про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (про захист від недобросовісної конкуренції) - справа, що розпочата (розглядається) у Комітеті або територіальних відділеннях Комітету за ознаками порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у тому числі про захист від недобросовісної конкуренції, відповідно до Законів України
"Про захист економічної конкуренції",
"Про захист від недобросовісної конкуренції".
II. Мета проведення опитування споживачів
1. Під час проведення розслідувань у справах про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (про захист від недобросовісної конкуренції) та під час проведення дослідження ринку в Комітеті та / або територіальних відділеннях Комітету може виникати потреба в отриманні додаткових доказів (інформації) для встановлення фактичних обставин, зокрема впливу таких обставин на поведінку споживачів в умовах конкуренції, зокрема:
що позначення (ім’я, комерційне (фірмове) найменування, торговельна марка (знак для товарів і послуг), рекламні матеріали, оформлення упаковки товарів і періодичних видань тощо) асоціюються у споживачів із конкретним суб’єктом господарювання чи товаром;
що позначення (ім’я, комерційне (фірмове) найменування, торговельна марка (знак для товарів і послуг), рекламні матеріали, оформлення упаковок товарів і періодичних видань тощо), на думку споживачів, схожі між собою, що може призвести до змішування з діяльністю іншого суб’єкта господарювання;
що використання позначень (імені, комерційного (фірмового) найменування, торговельної марки (знака для товарів і послуг), рекламних матеріалів, оформлення упаковки товарів і періодичних видань тощо), на думку споживачів, може призвести до змішування з продукцією іншого суб’єкта господарювання;
що використання позначень (імені, комерційного (фірмового) найменування, торговельної марки (знака для товарів і послуг), рекламних матеріалів, оформлення упаковки товарів і періодичних видань тощо), на думку споживачів, може призвести до змішування з діяльністю іншого суб’єкта господарювання;
що інформація, яка поширювалась, вплинула або може вплинути на намір споживача щодо придбання чи реалізації товарів, робіт, послуг відповідного суб’єкта господарювання;
що товари (товарна група) належать до групи взаємозамінних товарів (товарної групи) з точки зору споживачів тощо;
з’ясування ситуації на ринку: думки споживачів (покупців) про асортимент і якість товарів, оцінки намірів та мотивів поведінки споживачів (покупців), їх уподобань, побажань і вимог до споживчих якостей товарів та їх взаємозамінності, характеристики використання товару;
з’ясування стану конкурентного середовища на ринку: виявлення й визначення наявних на ринку проблем, які перешкоджають розвиткові конкуренції, підготовка пропозицій щодо вдосконалення розвитку конкуренції та функціонування ринків, виявлення ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
2. З метою отримання інформації, необхідної для розслідувань у справах про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (про захист від недобросовісної конкуренції), стану конкурентного середовища на ринку під час проведення дослідження ринку, Комітет та / або територіальні відділення Комітету можуть ініціювати проведення опитування, результати якого оцінюються органами Комітету в сукупності з іншими доказами та можуть свідчити про наявність або відсутність у діях суб’єктів господарювання порушень (ознак порушень) законодавства про захист економічної конкуренції (про захист від недобросовісної конкуренції).
III. Основні принципи проведення опитування споживачів
1. Основними принципами проведення опитування є:
репрезентативність - залучення споживачів (з урахуванням вікових груп, місця проживання, гендерної приналежності, споживання відповідної продукції тощо), що забезпечує отримання найбільш достовірного результату;
добровільність - ніхто не може бути примушений до участі в опитуванні;
незалежність - заборона працівникам Комітету та його територіальних відділень брати участь в опитуванні в ролі споживачів та/або проводити опитування в приміщенні Комітету та / або його територіальних відділень;
неупередженість - формування питань в анкеті за змістом та у формі, які дають вибір споживачу для відображення власної думки (позиції);
валідність - відповідність опитування предмета справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (про захист від недобросовісної конкуренції) або проведенню дослідження ринку;
анонімність - проведення анкетування без зазначення відомостей про споживача, за якими його можна ідентифікувати.
2. Споживач може пройти опитування лише один раз у межах одного опитування.
3. Відповідь, надана споживачем, є остаточною та не може бути змінена чи відкликана.
4. Врахуванню підлягають анкети, які підготовлені відповідно до вимог цього Порядку та містять:
відповіді на усі чи окремо поставлені питання, які не можуть становити менше половини загального обсягу питань;
особистий підпис споживача та інтерв’юера або інший спосіб посвідчення електронної анкети;
найменування населеного пункту, де здійснюється опитування;
дату її заповнення.
5. Результати проведеного опитування відображаються у звіті (у відсотковому та натуральному співвідношенні).
6. Звіти, звіти інтерв’юерів та анкети зберігаються в матеріалах справи або дослідження ринку.
IV. Організація проведення опитування споживачів
1. Опитування проводиться із застосуванням паперових анкет та / або шляхом розміщення електронних анкет на офіційному вебсайті Комітету та / або територіальних відділень Комітету.
2. Опитування проводиться за дорученням Голови Комітету, першого заступника (заступників Голови Комітету) або голови територіального відділення Комітету (далі - Доручення), оформленим за формою, наведеною в додатках 1, 2 до цього Порядку, у випадках, встановлених цим розділом, проведення якого забезпечують працівники Комітету та/або територіальних відділень Комітету.
3. Голова територіального відділення Комітету забезпечує виконання доручень Голови Комітету, першого заступника (заступників Голови Комітету) про проведення опитування, а також надає доручення посадовим особам територіального відділення Комітету про проведення опитування під час проведення дослідження ринку, розгляду справи, у разі якщо ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції (про захист від недобросовісної конкуренції) виявлено на ринку товарів (робіт, послуг), територіальні (географічні) межі якого охоплюють територію окремого регіону, частин відповідного регіону.
4. Під час проведення дослідження ринку, розгляду справи, у разі якщо ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції (про захист від недобросовісної конкуренції) виявлено на ринку товарів (робіт, послуг), територіальні (географічні) межі якого охоплюють територію держави або декількох регіонів, опитування проводиться за дорученням Голови Комітету або першого заступника (заступників Голови Комітету) із залученням територіальних відділень Комітету та / або шляхом проведення електронного анкетування на офіційному вебсайті Комітету.
5. Якщо предметом проведення дослідження ринку чи розгляду справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (про захист від недобросовісної конкуренції) є специфічна продукція, опитування може проводитися шляхом надсилання засобами поштового зв’язку або в електронній формі засобами інформаційно-комунікаційних систем споживачам такої продукції листа з пропозицією надати відповіді на поставлені питання. У такому випадку кількість споживачів, яких необхідно залучити до опитування, визначає Комітет та / або територіальне відділення Комітету в кожному конкретному випадку окремо.
V. Етапи та порядок проведення опитування споживачів
1. Проведення опитування передбачає такі основні етапи:
підготовка матеріалів та анкет для проведення опитування;
анкетування;
аналіз отриманої інформації на її відповідність повноті, об’єктивності, прийнятності для цілей, на які спрямовано опитування;
підготовка звіту за результатами проведеного опитування або протоколу оформлення результатів опитування із використанням електронних анкет та підготовка підсумкового звіту за результатами проведеного опитування споживачів.
2. У разі проведення опитування під час дослідження ринку, перелік питань до анкети формують працівники Комітету та / або територіальних відділень Комітету, відповідальні за проведення опитування.
3. У разі проведення опитування під час розгляду справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (про захист від недобросовісної конкуренції), підготовка питань для включення їх до анкети здійснюється в такому порядку:
1) органи Комітету, які здійснюють розгляд справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (про захист від недобросовісної конкуренції), повідомляють осіб, які беруть участь у справі, про намір провести опитування;
2) особи, які беруть участь у справі, можуть надавати пропозиції до формування питань, які, на їх думку, потребують включення до анкет;
3) питання, запропоновані особами, які беруть участь у справі, повинні відповідати вимогам, визначеним у пунктах 4, 5 розділу VI цього Порядку;
4) працівники Комітету та/або територіальних відділень Комітету, відповідальні за проведення опитування, формують остаточний перелік питань для включення їх до анкети.
4. Анкетування із застосуванням паперових анкет здійснюється в такому порядку:
1) відповідальна за проведення опитування посадова особа Комітету або територіального відділення Комітету, визначена дорученням Голови Комітету, першого заступника (заступників Голови Комітету), голови територіального відділення Комітету, у свою чергу, визначає працівника (працівників) Комітету або територіального відділення Комітету, на якого (на яких) покладаються функції інтерв’юера під час проведення опитування;
2) анкетування проводиться у визначених Дорученням територіальних межах та місцях: біля супермаркетів, торговельних центрів, аптек, у громадських місцях тощо (перелік яких не є вичерпним і залежить від предмета справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (про захист від недобросовісної конкуренції), проведення дослідження ринку);
3) інтерв’юер роз’яснює учаснику опитування основні принципи проведення опитування, мету опитування, використання результатів опитування;
4) інтерв’юер пропонує учаснику опитування заповнити примірник анкети власноруч або надати відповіді на запитання анкети усно. У разі надання усних відповідей на питання анкети, споживач має особисто підписати таку анкету;
................Перейти до повного тексту