- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
25 січня 2024 р.
за № 123/41468
Про затвердження Порядку визначення розміру штрафу, що накладається за порушення законодавства про захист економічної конкуренції
Відповідно до пункту 11 частини третьої
статті 7 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" та абзацу дев'ятого підпункту 30 пункту 6 розділу I Закону України від 09 серпня 2023 року
№ 3295-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства про захист економічної конкуренції та діяльності Антимонопольного комітету України" Антимонопольний комітет України ПОСТАНОВИВ:
1. Затвердити Порядок визначення розміру штрафу, що накладається за порушення законодавства про захист економічної конкуренції, який додається.
2. Юридичному департаменту (Максименко А.) забезпечити в установленому порядку подання цього розпорядження на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Це розпорядження набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього розпорядження залишаю за собою.
Голова Комітету |
П. Кириленко |
ПОГОДЖЕНО: Перший заступник Міністра цифрової трансформації України Міністр фінансів України Голова Національного агентства з питань запобігання корупції |
О. Вискуб С. Марченко О. Новіков |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження
Антимонопольного
комітету України
14 грудня 2023 року № 22-рп
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
25 січня 2024 р.
за № 123/41468
ПОРЯДОК
визначення розміру штрафу, що накладається за порушення законодавства про захист економічної конкуренції
I. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає механізм розрахунку розміру штрафу, передбаченого частинами другою та п'ятою
статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" (далі - Закон), частинами першою та другою
статті 21 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції", що накладається за порушення законодавства про захист економічної конкуренції (далі - порушення).
2. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
вигода, отримана внаслідок вчинення порушення, - позитивні для відповідача наслідки в будь-якій формі, які відповідач безпосередньо чи опосередковано спромігся чи мав намір отримати внаслідок вчинення порушення, а саме: доход (виручка), отриманий внаслідок вчинення порушення, збитки чи витрати, яких він спромігся чи мав намір уникнути внаслідок вчинення порушення, збільшення ринкової частки суб'єкта господарювання на ринку, отримання переваг у конкуренції стосовно інших учасників ринку, можливість здійснювати вплив на господарську діяльність інших юридичних та/або фізичних осіб - суб'єктів господарювання, можливість одержувати частину прибутку інших юридичних та/або фізичних осіб - суб'єктів господарювання;
граничний розмір штрафу - максимальний розмір штрафу, що може бути накладений за порушення відповідно до частин другої та п'ятої
статті 52 Закону, частин першої та другої
статті 21 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції";
доход (виручка), пов'язаний з порушенням, - сумарний розмір доходу (виручки), отриманого від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), що відбулася з порушенням законодавства про захист економічної конкуренції на ринку, на якому мало місце порушення, та на ринку (ринках), на які воно вплинуло, за період, протягом якого тривало порушення; стосовно суб'єкта господарювання - групи осіб доход (виручка) визначається як сумарний доход (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), пов'язаний з порушенням, усіх юридичних та/або фізичних осіб, що входять до групи, яка визнається суб'єктом господарювання відповідно до
статті 1 Закону, та на яких накладається штраф;
ініціатор антиконкурентних узгоджених дій - юридична або фізична особа - суб'єкт господарювання, який першим запропонував іншим юридичним або фізичним особам взяти участь в узгоджених діях, що мають ознаки антиконкурентних;
період, протягом якого тривало порушення, - строк від дати фактичного початку дій (бездіяльності) або початку їх виявлення органом Антимонопольного комітету України (далі - Комітет), визнаних порушенням, до дати їх припинення або, якщо порушення не було припинено, до дати складання службовцями Комітету, його територіального відділення, які здійснюють збирання та аналіз доказів у справі, подання з попередніми висновками;
стримуючий ефект - додаткові втрати відповідача, які робили б невигідними для нього та інших осіб вчинення порушень у майбутньому.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у
статті 1 Закону.
II. Основні підходи до визначення розміру штрафу
1. Органи Комітету накладають штрафи на об'єднання, суб'єктів господарювання:
юридичних осіб;
фізичних осіб;
групи суб'єктів господарювання - юридичних та/або фізичних осіб, що відповідно до
статті 1 Закону визнаються суб'єктами господарювання, у випадках, передбачених частиною четвертою
статті 52 Закону.
2. Штрафи накладаються на суб'єктів господарювання, дії (бездіяльність) яких визнано порушенням.
У разі якщо декілька юридичних та/або фізичних осіб - суб'єктів господарювання входять до групи, що визнається суб'єктом господарювання, штраф накладається на суб'єкта господарювання в особі юридичних та/або фізичних осіб, які:
вчинили діяння (дії, бездіяльність), що призвели до порушення зазначеним суб'єктом господарювання, та/або
мають права, без яких вчинення порушення було б неможливим, та/або
отримали чи можуть отримати переваги в конкуренції або інші вигоди (зокрема можливість здійснювати вплив на діяльність інших юридичних та/або фізичних осіб - суб'єктів господарювання, одержувати частину їхнього прибутку).
3. При визначенні розміру штрафу органи Комітету керуються принципами законності, гласності, захисту конкуренції на засадах рівності фізичних та юридичних осіб перед законом.
4. Обставини, що беруться до уваги під час визначення розміру штрафу, встановлюються службовцями Комітету, його територіальних відділень, які здійснюють збирання та аналіз доказів у справі, до прийняття рішення у справі органом Комітету.
5. Обставини, що беруться до уваги під час визначення розміру штрафу, встановлюються на підставі будь-якої інформації, яка є належною та достовірною (підтвердженою/засвідченою органами державної влади або може бути перевірена):
статистичної інформації;
адміністративних даних;
фінансової та податкової звітності, даних бухгалтерського обліку;
інших відомостей про діяльність суб'єктів господарювання, отриманих органами Комітету під час проведення перевірок, на запити й вимоги органів Комітету, голови територіального відділення Комітету про надання інформації.
6. Встановлені обставини, що беруться до уваги під час визначення розміру штрафу, викладаються службовцями Комітету, його територіальних відділень, які здійснюють збирання та аналіз доказів у справі, в поданні з попередніми висновками, що надсилається засобами поштового зв'язку або в електронній формі засобами інформаційно-комунікаційних систем сторонам та третім особам.
Особи, яким надсилається подання з попередніми висновками, можуть надати свої заперечення щодо обставин, що беруться до уваги під час визначення розміру штрафу, засобами поштового зв'язку або в електронній формі засобами інформаційно-комунікаційних систем.
Обставини, що беруться до уваги під час визначення розміру штрафу, викладені службовцями Комітету, його територіальних відділень, які здійснюють збирання та аналіз доказів у справі, в поданні з попередніми висновками та не спростовані в запереченнях осіб, яким надсилалося подання з попередніми висновками у справі, є достовірно встановленими, якщо в подальшому під час розгляду справи органом Комітету не встановлено інше.
7. Рішення про накладення штрафу в розмірі понад чотири тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян приймаються виключно Комітетом як вищим колегіальним органом, адміністративною колегією Комітету на їх засіданнях.
8. У випадку застосування Комітетом процедури врегулювання у справах про антиконкурентні узгоджені дії та зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку відповідно до
статті 46-1 Закону, звільнення від відповідальності учасників антиконкурентних узгоджених дій відповідно до
статті 52-1 Закону, штраф накладається в розмірі, що враховує таке застосування.
9. Обґрунтування розрахунку розміру штрафу зазначається в описово-мотивувальній частині рішення у справі, а розмір штрафу за порушення, що накладається на відповідача, зазначається в резолютивній частині такого рішення.
III. Етапи визначення розміру штрафу
Визначення розміру штрафу здійснюється такими етапами:
визначення базового розміру штрафу;
коригування розміру штрафу з урахуванням обставин, що беруться до уваги під час визначення розміру штрафу та збільшують або зменшують розмір штрафу порівняно з базовим розміром штрафу;
визначення граничного розміру штрафу.
IV. Визначення базового розміру штрафу
1. Базовий розмір штрафу визначається з урахуванням:
1) необхідності вилучення доходу (виручки), отриманого внаслідок порушення (за наявності та можливості обрахувати у грошовому виразі);
2) забезпечення стримуючого ефекту.
2. З метою забезпечення можливості врахування обставин, що беруться до уваги під час визначення розміру штрафу та збільшують його порівняно з базовим розміром, базовий розмір штрафу не повинен перевищувати двох третин граничного розміру штрафу.
3. Якщо порушення призвело чи може призвести до недопущення, усунення, обмеження конкуренції або ущемлення інтересів інших суб'єктів господарювання чи споживачів не лише на ринку, на якому мали місце дії (бездіяльність) відповідача, а й на іншому пов'язаному з ним ринку доход (виручка), пов'язаний з порушенням, визначається як сума доходу (виручки) відповідача від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) на ринку, на якому мало місце порушення, та доходу (виручки) відповідача від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) на ринку, на якому внаслідок порушення відбулося недопущення, усунення, обмеження конкуренції або ущемлення інтересів суб'єктів господарювання чи споживачів.
4. Визначення базового розміру штрафу за порушення у вигляді антиконкурентних узгоджених дій суб'єктів господарювання, зловживань монопольним (домінуючим) становищем:
1) за вчинення порушень, передбачених пунктами 1, 2
статті 50 Закону (крім порушень, визначених в підпункті 2 цього пункту), базовий розмір штрафу встановлюється в розмірі до 30 відсотків доходу (виручки), пов'язаного з порушенням, з урахуванням ступеня негативного впливу на конкуренцію та/або на інтереси суб'єктів господарювання чи споживачів, що встановлюється в кожному конкретному випадку вчинення порушення з урахуванням обставин справи. Найбільш негативний вплив на конкуренцію, що призводить до врахування частки доходу (виручки), пов'язаного з порушенням, в найбільшому розмірі, створюють узгоджені дії між конкурентами, передбачені пунктами 1, 2 та 3 частини другої
статті 6 Закону;
2) за вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 1
статті 50 та пунктом 4 частини другої
статті 6 Закону, у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів, базовий розмір штрафу встановлюється в розмірі до 30 відсотків від суми договору, укладеного за результатами торгів, аукціону, конкурсу, тендеру, з урахуванням ступеня негативного впливу на конкуренцію, інтереси замовника, що встановлюється в кожному конкретному випадку вчинення порушення, з урахуванням обставин справи, а в разі визнання торгів, аукціону, конкурсу, тендеру такими, що не відбулися, - у розмірі до 30 відсотків від суми очікуваної вартості торгів, конкурсу, тендеру або початкової ціни реалізації лота під час проведення аукціону, з урахуванням ступеня негативного впливу на конкуренцію, інтереси замовника, що встановлюється в кожному конкретному випадку вчинення порушення з урахуванням обставин справи.
5. У разі вчинення порушення у вигляді антиконкурентних узгоджених дій суб'єктів господарювання або зловживань монопольним (домінуючим) становищем на ринку, які стосуються обмеження виробництва, ринків товарів, повної або часткової відмови від реалізації чи придбання продукції (товарів, робіт, послуг) за відсутності альтернативних джерел реалізації чи придбання, розмір доходу (виручки), пов'язаного з порушенням, визначається як розмір доходу (виручки), який відповідач отримав би за період, протягом якого тривало порушення, якщо б таке порушення не відбувалося.
6. З метою забезпечення стримуючого ефекту базовий розмір штрафу, визначений відповідно до підпунктів 1 або 2 пункту 4 цього розділу, збільшується:
1) за вчинення порушення, передбаченого пунктом 1
статті 50 та пунктами 1-4 частини другої
статті 6 Закону, на суму, що становить від 15 до 25 відсотків від базового розміру штрафу;
2) за вчинення порушення, передбаченого пунктом 1 статті 50 та частиною першою або пунктами 5-8 частини другої
статті 6, пунктом 2
статті 50 і частинами першою та другою
статті 13 Закону, - на суму, що дорівнює добутку базового розміру штрафу й коефіцієнта Ксе, який становить:
Ксе = ОСнбу / 100,
де |
ОСнбу |
- |
облікова ставка Національного банку України на день прийняття рішення у справі про порушення. |
Якщо облікова ставка Національного банку України на день, що передує дню прийняття рішення у справі про порушення, є більшою, ніж 25 відсотків, базовий розмір штрафу в усіх випадках збільшується на суму, розраховану відповідно до абзаців першого - третього цього підпункту.
7. Визначення базового розміру штрафу за порушення, передбачені пунктами 5, 10, 11, 12, 19
статті 50 Закону:
................Перейти до повного тексту