1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 19 листопада 2024 р. № 1321
Київ
Про затвердження Примірного положення про центр допомоги врятованим
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Примірне положення про центр допомоги врятованим, що додається.
2. Рекомендувати Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям (військовим адміністраціям), органам місцевого самоврядування у своїй діяльності з утворення та забезпечення функціонування центрів допомоги врятованим керуватися Примірним положенням про центр допомоги врятованим, затвердженим цією постановою.

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 73


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 19 листопада 2024 р. № 1321
ПРИМІРНЕ ПОЛОЖЕННЯ
про центр допомоги врятованим
1. Це Примірне положення визначає основні принципи, завдання та функції, а також порядок утворення та організації діяльності центру допомоги врятованим (далі - центр) для надання допомоги особам, яким внаслідок воєнних дій, збройного конфлікту, тимчасової окупації території України, надзвичайної ситуації природного чи техногенного характеру завдано фізичної, психологічної або економічної шкоди, та особам, які внаслідок зазначених обставин зазнали страждань, зокрема від сексуального насильства, пов’язаного із збройним конфліктом (далі - постраждалі особи).
Метою діяльності центру є надання консультаційних послуг, соціально-психологічної допомоги постраждалим особам, а також сприяння в забезпеченні реалізації їх прав відповідно до законодавства.
Право на отримання послуг у центрі мають особи, які є громадянами України, іноземцями або особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
2. У цьому Примірному положенні термін "державні виплати" вживається у значенні, наведеному в Законі України "Про верифікацію та моніторинг державних виплат".
3. Центр діє на підставі положення, яке розробляється на основі цього Примірного положення та затверджується його засновником відповідно до законодавства.
4. Центр утворюється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадськими об’єднаннями, іноземними неурядовими організаціями (далі - засновники) відповідно до законодавства з урахуванням потреб відповідних адміністративно-територіальних одиниць.
За рішенням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, прийнятих в установленому законодавством порядку, функції центру можуть покладатися на наявні комунальні некомерційні підприємства/комунальні установи, що належать до сфери їх управління (далі - підприємства/ установи), із внесенням відповідних змін до їх положень і штатних розписів у межах загальної чисельності штатних нормативів та без внесення змін до їх типових (примірних) положень.
До утворення центру та забезпечення його функціонування можуть залучатися відповідно до законодавства на засадах державно-приватного партнерства підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, громадські об’єднання, благодійні організації, іноземні неурядові організації, міжнародні організації, фізичні особи - підприємці, а також фізичні особи, які є надавачами соціальних послуг.
5. Функціонування центру може бути поширено на кілька територіальних громад відповідно до Закону України "Про співробітництво територіальних громад" з урахуванням територіальної доступності для осіб/сімей, які проживають на територіях відповідних територіальних громад.
6. За рішенням засновника центр може функціонувати, зокрема, у центрах життєстійкості у разі їх утворення або в інших приміщеннях, які відповідають вимогам, визначеним у пунктах 25 і 26 цього Примірного положення.
7. Центр є підконтрольним і підзвітним його засновнику (засновникам).
8. За рішенням засновника центр може бути реорганізовано або ліквідовано у випадках, визначених законодавством.
9. Центр провадить свою діяльність на принципах:
дотримання та захисту прав людини;
недопущення ризику повторної травматизації;
недискримінації, гендерної рівності та інклюзивності;
безбар’єрності;
конфіденційності інформації про особу, яка користується послугами центру;
добровільності отримання допомоги;
адресності та індивідуального підходу;
доступності та відкритості;
комплексності.
Центр надає послуги постраждалим особам на безоплатній основі незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак з урахуванням потреб та особливостей різних категорій жінок і чоловіків, дітей (дівчат і хлопців).
Спілкування з постраждалими особами проводиться простою, доступною мовою з урахуванням їх особистих потреб та емоційного стану.
Постраждалій особі з інтелектуальними та сенсорними порушеннями інформація про послуги надається доступним способом, зокрема, із застосуванням жестової мови, шрифту Брайля.
10. Основними завданнями центру є надання постраждалим особам:
первинної допомоги відповідно до їх потреб (психологічна, правнича допомога, інформування, консультування, гуманітарна допомога (у разі можливості);
комплексної соціально-психологічної допомоги;
послуг із сприяння отриманню інших видів допомоги та послуг відповідно до законодавства.
11. Центр відповідно до визначених цим Примірним положенням завдань:
надає постраждалим особам інформацію про їх права, доступні послуги в територіальній громаді та послуги, які надаються центром, а також інформацію стосовно можливостей отримання ними допомоги, зокрема гуманітарної, благодійної, медичної, у тому числі щодо збереження психічного та репродуктивного здоров’я, тимчасового розміщення (проживання), державних виплат, отримання компенсацій за завдану їм шкоду (у разі заподіяння такої шкоди);
інформує та консультує постраждалих осіб з питань їх переміщення та переміщення членів їх сімей з територій, на яких велися або ведуться бойові дії, на безпечну територію;
здійснює первинне психологічне консультування для нормалізації психоемоційного стану постраждалих осіб;
здійснює ведення випадку (кейс-менеджмент), супроводжує, перенаправляє постраждалих осіб, зокрема тих, що постраждали від сексуального насильства, пов’язаного із збройним конфліктом, для отримання ними спеціалізованих послуг;
направляє постраждалих осіб (за їх згодою) для подання заяви до правоохоронного органу в разі вчинення щодо них кримінального правопорушення та в разі необхідності надає їм допомогу під час оформлення відповідної заяви;
надає постраждалим особам допомогу в подоланні посттравматичного синдрому та відновленні;
інформує постраждалих осіб про отримання ними безоплатної правничої допомоги відповідно до Закону України "Про безоплатну правничу допомогу";
видає постраждалим особам направлення до центру з надання безоплатної правничої допомоги за формою згідно з додатком 1 або звертається до центру з надання безоплатної правничої допомоги щодо можливості надання його працівниками такої допомоги в приміщенні центру, якщо постраждалі особи не мають можливості самостійно відвідати центр з надання безоплатної правничої допомоги;
сприяє в отриманні постраждалими особами медичної допомоги (в разі потреби) шляхом перенаправлення їх до закладів охорони здоров’я, зокрема щодо проведення судово-медичної експертизи;
сприяє в отриманні постраждалими особами послуг із працевлаштування, професійного навчання, перепідготовки, підвищення кваліфікації шляхом перенаправлення та взаємодії з установами державної служби зайнятості відповідно до Закону України "Про зайнятість населення";
надає батькам дітей з числа постраждалих осіб, дітей постраждалих осіб або осіб, які їх замінюють, інформацію про можливість здобуття ними освіти за місцем перебування;
сприяє в оформленні, переоформленні, відновленні відповідно до законодавства постраждалим особам документів, зокрема документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України; документа, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус; довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи; пенсійного посвідчення; документів, що підтверджують статус особи з інвалідністю; документів, необхідних для встановлення статусу дитини-сироти, дитини, позбавленої батьківського піклування, особи, яка постраждала від торгівлі людьми, шляхом перенаправлення та взаємодії із підприємствами/установами відповідно до їх повноважень;
сприяє в отриманні постраждалими особами матеріальної та фінансової допомоги відповідно до законодавства шляхом перенаправлення та взаємодії із підприємствами/установами, відповідно до їх повноважень;
надає іншу допомогу та послуги відповідно до потреб постраждалих осіб у межах можливостей центру та відповідно до вимог цього Примірного положення.
12. Завданнями працівників центру в роботі з постраждалими особами є:
визначення необхідності надання екстреної психологічної допомоги (проведення кризової інтервенції);
надання первинної соціально-психологічної підтримки;
проведення оцінювання потреб постраждалих осіб та оформлення його результатів в електронній та/або паперовій формі;
надання інформації про доступні послуги на території адміністративно-територіальної одиниці, зокрема про послуги центру;
складення індивідуального плану надання допомоги постраждалим особам в електронній та/або паперовій формі разом із постраждалими особами;
забезпечення реалізації індивідуального плану надання допомоги постраждалим особам, проведення індивідуальних і групових соціальних та психологічних консультацій для дорослих і дітей, групова робота з дітьми, організація роботи груп взаємодопомоги; перенаправлення або супровід постраждалих осіб до інших установ і державних органів, органів місцевого самоврядування, громадських об’єднань, неурядових організацій для отримання послуг та допомоги, надання яких не може забезпечити центр (у разі потреби);
періодичний перегляд і коригування індивідуального плану надання допомоги постраждалим особам за їх участю;
оцінювання стану задоволення потреб постраждалих осіб згідно з індивідуальним планом надання допомоги.
Працівник центру, який безпосередньо працює з постраждалими особами, повинен дотримуватися вимог протоколу дій згідно з додатком 2.
13. На кожну постраждалу особу формується особова справа в електронній та/або паперовій формі, в якій зберігаються такі документи:
письмова заява постраждалої особи або її законного представника про надання послуг центром за формою згідно з додатком 3;
інформована згода постраждалої особи на отримання послуг (для неповнолітніх осіб та осіб, яких визнано недієздатними) за формою згідно з додатком 4;
копія документа, що посвідчує особу (за наявності) (інформація може бути отримана в порядку електронної інформаційної взаємодії);
результати оцінювання потреб постраждалої особи за формою згідно з додатком 5;
індивідуальний план надання допомоги постраждалій особі за формою згідно з додатком 6.
Інформація, що міститься в особових справах, є конфіденційною та обробляється відповідно до вимог Закону України "Про захист персональних даних".
14. Тривалість періоду надання допомоги постраждалим особам або ведення випадку (кейс-менеджменту) залежить від їх індивідуальних потреб.
Ведення випадку (кейс-менеджмент) не застосовується в разі надання послуг одноразово, екстрено (кризово), під час надання першої психологічної допомоги.
Робота з постраждалими особами припиняється у разі, коли:
потреби постраждалих осіб задоволено;
постраждала особа відмовилася від отримання допомоги в центрі, навіть якщо не всі її потреби задоволено;
постраждала особа залишає населений пункт або переміщується в інше місце (в такому разі за заявою постраждалої особи копія її особової справи перенаправляється іншому надавачеві послуг; постраждала особа повинна мати доступ до інформації, яка міститься в її особовій справі, для ознайомлення з нею; ведення випадку (кейс-менеджмент) припиняється, якщо не знайдено іншого надавача послуг, про що інформують постраждалу особу);

................
Перейти до повного тексту