1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 6 вересня 2024 р. № 1029
Київ
Про реалізацію експериментального проекту щодо розвитку автономії деяких закладів вищої освіти
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1448 від 20.12.2024 )
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Погодитися з пропозицією Міністерства освіти і науки стосовно реалізації протягом двох років з дня набрання чинності цією постановою експериментального проекту щодо розвитку автономії деяких закладів вищої освіти (далі - експериментальний проект).
2. Затвердити Порядок реалізації експериментального проекту щодо розвитку автономії деяких закладів вищої освіти, що додається.
3. Установити, що:
координатором експериментального проекту є Міністерство освіти і науки;
учасниками експериментального проекту є державне некомерційне підприємство "Державний університет "Київський авіаційний інститут", Запорізький національний університет та Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника;
( Абзац третій пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1448 від 20.12.2024 )
оплата діяльності членів наглядових рад учасників експериментального проекту, які не є суб’єктами, на яких поширюється дія Закону України "Про запобігання корупції", здійснюється за рахунок міжнародної технічної допомоги та інших не заборонених законодавством джерел.
4. Міністерству освіти і науки:
протягом одного місяця з дня набрання чинності цією постановою затвердити склад комітету з відбору членів наглядових рад учасників експериментального проекту;
забезпечити постійне здійснення заходів з моніторингу та аналізу стану реалізації експериментального проекту та у разі потреби - підготовку пропозицій щодо підвищення ефективності реалізації експериментального проекту;
затвердити умови оплати діяльності членів наглядових рад учасників експериментального проекту, які не є суб’єктами, на яких поширюється дія Закону України "Про запобігання корупції";
оприлюднити після завершення реалізації експериментального проекту інформацію про результати його реалізації на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки;
подати Кабінетові Міністрів України не пізніше ніж через два місяці після завершення реалізації експериментального проекту звіт про результати його реалізації та пропозиції щодо внесення до законодавчих актів змін за результатами реалізації зазначеного проекту.

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 73


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 6 вересня 2024 р. № 1029
ПОРЯДОК
реалізації експериментального проекту щодо розвитку автономії деяких закладів вищої освіти
1. Цей Порядок визначає механізм реалізації експериментального проекту щодо розвитку автономії деяких закладів вищої освіти (далі - експериментальний проект).
2. Метою експериментального проекту є посилення ролі наглядової ради закладу вищої освіти, що бере участь в експериментальному проекті, у розв’язанні перспективних завдань розвитку такого закладу, залученні фінансових ресурсів для забезпечення його діяльності з основних напрямів розвитку і здійсненні контролю за використанням зазначених ресурсів, в ефективній взаємодії закладу вищої освіти з державними органами та органами місцевого самоврядування, науковою громадськістю, суспільно-політичними організаціями та суб’єктами господарської діяльності з питань розвитку та підвищення якості освітньої діяльності і конкурентоспроможності закладу вищої освіти.
3. У цьому Порядку терміни вживаються у значенні, наведеному в Законі України "Про вищу освіту".
4. Учасниками експериментального проекту визначаються заклади вищої освіти державної форми власності, які за рішенням вченої ради відповідного закладу вищої освіти прийняли рішення щодо участі в експериментальному проекті.
5. Учасники експериментального проекту забезпечують досягнення таких цілей:
збільшення кількості здобувачів вищої освіти;
підвищення рівня оплати праці працівників шляхом зміни підходів до преміювання;
підвищення середнього бала вступників за результатами зовнішнього незалежного оцінювання, національного мультипредметного тесту, єдиного вступного іспиту, єдиного фахового вступного випробування, підвищення середнього бала за результатами єдиного державного кваліфікаційного іспиту серед здобувачів освіти відповідних спеціальностей;
збільшення кількості освітніх програм, акредитованих Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти, зокрема із визначенням "зразкова", кількості освітніх програм, акредитованих іноземними акредитаційними агентствами;
збільшення позабюджетних надходжень у формі благодійних пожертв (благодійних грантів), замовлень від підприємств та організацій на провадження наукової, дослідницької, експертної діяльності, надходжень у формі іноземних грантів, зокрема з недержавних джерел.
6. Для забезпечення реалізації експериментального проекту МОН утворює дорадчий орган - комітет з відбору членів наглядових рад учасників експериментального проекту (далі - комітет) у складі шести членів.
7. До складу комітету входять три особи, визначені МОН, і три особи, визначені МОН на підставі пропозицій міжнародних організацій, з якими Україна співпрацює у сфері вищої освіти відповідно до міжнародних договорів України.
Зазначені міжнародні організації можуть запропонувати МОН будь-яку кількість кандидатів до складу комітету або погоджують пропозицію щодо спільного списку кандидатів до складу комітету у складі не менше трьох осіб.
8. Завданнями комітету є:
розгляд документів, поданих кандидатами на посаду члена наглядової ради учасника експериментального проекту для участі в конкурсному відборі;
проведення співбесід з кандидатами;
обрання з числа кандидатів членів наглядової ради учасника експериментального проекту (далі - наглядова рада) відповідно до порядку, визначеного МОН;
внесення МОН пропозицій щодо включення кандидатів на посаду члена наглядової ради;
внесення МОН для затвердження проекту положення про наглядову раду;
проведення кожного півроку оцінювання діяльності наглядових рад.
9. Комітет провадить свою діяльність у формі засідань.
Засідання комітету веде його голова, а у разі його відсутності - інший член комітету за дорученням голови.
Голова та секретар комітету обираються на першому засіданні.
Засідання комітету можуть проводитися, зокрема, в режимі відеоконференції, що дає змогу ідентифікувати всіх учасників засідання.
Засідання комітету скликаються не рідше ніж один раз на три місяці. Голова або секретар комітету повідомляє його членам не пізніш як за три календарних дні про час і місце проведення засідання.
Засідання комітету є правоможним, якщо на ньому присутні не менш як дві третини загальної кількості членів комітету.
Голосування на засіданні комітету здійснюється членами комітету особисто і відкрито.
Члени комітету провадять свою діяльність на безоплатній основі.
10. Рішення комітету вважається прийнятим, якщо за нього на засіданні проголосували не менш як чотири члени комітету, серед яких два члени з числа осіб, визначених МОН на підставі пропозицій міжнародних організацій, передбачених пунктом 7 цього Порядку.
11. Під час здійснення своїх повноважень комітет взаємодіє з міністерствами, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, їх посадовими особами, фізичними та юридичними особами, організаціями інших держав, медіа, зокрема інших держав, крім тих, що визначені згідно із законом державою-окупантом та/або державою-агресором.
12. Повноваження члена комітету припиняються достроково у разі:
подання ним особистої заяви про припинення повноважень;
накладення на нього адміністративного стягнення за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією;
набрання обвинувальним вироком суду щодо нього законної сили;
оголошення його померлим, безвісно відсутнім;
визнання його недієздатним або обмеження його цивільної дієздатності за рішенням суду;
прийняття (винесення) судом рішення про неналежне виконання ним своїх обов’язків;
його смерті.
13. Комітет обирає членів наглядових рад у порядку, визначеному МОН з урахуванням положень цього Порядку.
14. Загальний склад наглядової ради становить сім осіб.
15. За результатами конкурсного відбору у членів наглядової ради в цілому мають бути наявні компетентності (профілі) за такими напрямами:
забезпечення якості вищої освіти, зокрема розуміння сучасних викликів і тенденцій у сфері вищої освіти, а також здатність ініціювати і впроваджувати інновації для підтримки та покращення освітньої діяльності;
менеджмент наукової діяльності, зокрема щодо управління науковою, консультаційною та/або інноваційною діяльністю, розроблення та ефективна реалізація дослідницьких проектів і програм;
управління персоналом, зокрема у сфері менеджменту організацій, розроблення стратегій залучення, розвитку та утримання талановитих студентів (курсантів);
фінанси та аудит, зокрема щодо фінансового планування, бюджетування, фінансового контролю та аудиту;
зовнішні комунікації, управління репутацією, маркетинг та/або фандрейзинг;
взаємодія з органами державної влади та/або органами місцевого самоврядування;
управління операційною ефективністю та/або організаційним розвитком, зокрема щодо оптимізації процесів, підвищення продуктивності та сприяння організаційному розвитку.
16. MОН забезпечує прозорість проведення конкурсного відбору на посади членів наглядової ради (далі - конкурсний відбір).
17. МОН розміщує на своєму офіційному веб-сайті оголошення про проведення конкурсного відбору, в якому зазначаються:
найменування учасника експериментального проекту;
дата проведення конкурсного відбору;
перелік компетентностей (профілів), які мають бути наявні у членів наглядової ради, щодо яких проводиться конкурсний відбір;
перелік документів для участі у конкурсному відборі;
кінцевий строк подання документів для участі у конкурсному відборі;
дата оголошення результатів конкурсного відбору.
18. У конкурсному відборі можуть брати участь:
1) представники:
юридичних осіб приватного права;
органів місцевого самоврядування;
центральних органів виконавчої влади;
громадських організацій, що об’єднують випускників учасника експериментального проекту;
2) самовисуванці - фізичні особи, які не є представниками будь-якої організації чи установи.
19. Не допускаються до участі у конкурсному відборі особи, які:
за рішенням суду визнані недієздатними або обмеженими у цивільній дієздатності;
мають судимість за вчинення кримінального правопорушення, не погашену або не зняту в установленому законом порядку;
визнані винними у вчиненні кримінального правопорушення та позбавлені права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю;
мають громадянство держави, визначеної згідно із законом державою-окупантом та/або державою-агресором.
20. Член наглядової ради не може перебувати у трудових відносинах із учасником експериментального проекту. Особа, яка є працівником учасника експериментального проекту, для участі у конкурсному відборі до його наглядової ради подає заяву про готовність припинити будь-які трудові відносини з відповідним закладом, якщо її буде обрано на посаду члена наглядової ради.
21. Комітет протягом десяти робочих днів з дня закінчення строку подання документів проводить конкурсний відбір. Тривалість процедури конкурсного відбору не повинна перевищувати десяти робочих днів.
Протягом десяти робочих днів після завершення конкурсного відбору комітет готує і подає МОН пропозиції до складу наглядової ради.
Протягом десяти робочих днів МОН затверджує склад наглядової ради або інформує комітет про відхилення обраних кандидатур (обраної кандидатури).
22. Повноваження наглядової ради, порядок призначення на посаду та звільнення з посади членів наглядової ради визначаються МОН з урахуванням положень цього Порядку.
Члени наглядової ради, які не є суб’єктами, на яких поширюється дія Закону України "Про запобігання корупції", мають право на оплату діяльності відповідно до порядку та умов оплати діяльності, затверджених МОН. З такими членами наглядової ради МОН укладає цивільно-правовий договір, у якому встановлюються вимоги та завдання, які покладаються на члена наглядової ради, умови виконання функцій члена наглядової ради, а також порядок оплати діяльності члена наглядової ради.
Член наглядової ради може відмовитися від оплати діяльності.
23. Завданнями наглядової ради є:
погодження стратегії розвитку відповідного учасника експериментального проекту та здійснення моніторингу її виконання;
залучення додаткового фінансування з позабюджетних джерел;
ухвалення фінансового плану і річного фінансового звіту учасника експериментального проекту;
здійснення контролю фінансово-господарської діяльності учасника експериментального проекту;
обрання кандидата на посаду керівника учасника експериментального проекту, внесення МОН документів щодо укладення з ним контракту;
встановлення цільових показників діяльності учасника експериментального проекту, досягнення яких повинен забезпечити керівник такого учасника;
прийняття рішення про затвердження кандидатур проректорів, деканів (начальників) факультетів та/або завідувачів кафедр учасника експериментального проекту;
встановлення цільових показників діяльності проректорів, а також механізмів перевірки досягнення таких цільових показників та строків їх досягнення;
впровадження функції внутрішнього аудиту, організація зовнішнього аудиту (у разі потреби);
розгляд та погодження штатного розпису учасника експериментального проекту перед його поданням до МОН для затвердження;
затвердження системи управління людськими ресурсами, зокрема процедури пошуку та найму працівників, системи премій, надбавок та доплат (крім тих, що передбачені єдиною тарифною сіткою), системи підвищення кваліфікації, системи оцінки результативності праці;
затвердження положення про систему внутрішнього забезпечення якості освіти та регулярне здійснення моніторингу її ефективності.
24. Наглядова рада для виконання завдань може отримувати в установленому порядку від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для провадження своєї діяльності.
Наглядова рада може подавати МОН пропозиції щодо внесення змін до статуту учасника експериментального проекту, зокрема з метою заснування ним сталого фонду (ендавменту) закладу вищої освіти та розпоряджання доходами від його використання відповідно до умов функціонування сталого фонду, а також щодо можливості отримання в оперативне управління майна, коштів і матеріальних цінностей, зокрема будинків, споруд, обладнання, транспортних засобів, від державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних і фізичних осіб, зокрема як благодійної пожертви (благодійного гранту).
25. Для поглибленого вивчення відповідних питань з подальшим прийняттям рішень наглядовою радою в періоди між її засіданнями члени наглядової ради можуть працювати у комітетах.
Комітети наглядової ради утворюються за напрямами, визначеними у пункті 15 цього Порядку, та/або відповідно до завдань, визначених у пункті 23 цього Порядку.

................
Перейти до повного тексту