1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З ЕТНОПОЛІТИКИ ТА СВОБОДИ СОВІСТІ
НАКАЗ
02.10.2023 № Н-86/12
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 листопада 2023 р.
за № 2017/41073
Питання діяльності Ради громадських об’єднань національних меншин (спільнот) України
Відповідно до частини другої статті 15 Закону України "Про національні меншини (спільноти) України", частин шостої-восьмої статті 22 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади", пункту 8, підпункту 26 пункту 10, абзаців третього та четвертого пункту 11 Положення про Державну службу України з етнополітики та свободи совісті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року № 812, НАКАЗУЮ:
1. Утворити Раду громадських об’єднань національних меншин (спільнот) України як постійний консультативно-дорадчий орган.
2. Затвердити Положення про Раду громадських об’єднань національних меншин (спільнот) України, що додається.
3. Відділу співпраці з етнічними спільнотами (Коврей В.Ю.) в установленому законодавством порядку забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови (Лоссовський І.Є.).

Перший заступник Голови

В. Войналович

ПОГОДЖЕНО:

Уповноважений Верховної Ради України
з прав людини




Д. Лубінець
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної служби України
з етнополітики та свободи совісті
02 жовтня 2023 року № Н-86/12
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 листопада 2023 р.
за № 2017/41073
ПОЛОЖЕННЯ
про Раду громадських об’єднань національних меншин (спільнот) України
І. Загальні положення
1. Рада громадських об’єднань національних меншин (спільнот) України (далі - Рада) є постійним консультативно-дорадчим органом Державної служби України з етнополітики та свободи совісті (ДЕСС), утвореним з метою проведення за участю представників громадських об’єднань національних меншин (спільнот) України консультацій з питань щодо визначених законом прав і свобод осіб, які належать до національних меншин (спільнот) України.
2. Рада у своїй діяльності керується Конституцією та міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, законами України, постановами Верховної Ради України, указами Президента України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами, у тому числі цим Положенням.
3. У цьому Положенні наведені нижче терміни вживаються в таких значеннях:
громадське об’єднання національних меншин (спільнот) України - добровільне неприбуткове об’єднання фізичних осіб, які належать до відповідної національної меншини (спільноти) України, та/або юридичних осіб приватного права, засновниками яких є особи, які належать до відповідної національної меншини (спільноти) України, основною метою діяльності якого згідно із статутом є здійснення та захист прав і свобод відповідної національної меншини (спільноти) України, задоволення її суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, освітніх, мовних, інформаційних, екологічних та інших інтересів;
потенційний конфлікт інтересів - наявність у члена Ради приватного інтересу у сфері, в якій він виконує свої представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень;
реальний конфлікт інтересів - суперечність між приватним інтересом члена Ради та його представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість ухвалення рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.
4. Рада здійснює свою діяльність на громадських засадах.
5. Діяльність Ради ґрунтується на засадах добровільності, верховенства права, рівності та недискримінації, незалежності, об’єктивності, політичної нейтральності, неупередженості, відкритості, прозорості.
II. Основні завдання та функції Ради
6. Основними завданнями Ради є сприяння:
1) збереженню та розвитку етнічної, культурної, мовної, релігійної самобутності осіб, які належать до національних меншин (спільнот) України, задоволенню їхніх культурних, мовних, інформаційних потреб;
2) інтегруванню українського суспільства;
3) зміцненню толерантності, міжнаціональних порозуміння та злагоди в українському суспільстві, запобіганню проявам міжнаціональних, расових конфліктів та ворожнечі, боротьбі з розпалюванням національної, расової ворожнечі та ненависті, приниженням національної честі та гідності, обмеженнями у визнанні, реалізації або користуванні правами і свободами за ознаками раси, кольору шкіри, етнічного походження, мовними ознаками тощо, крім випадків, коли таке обмеження має правомірну, об’єктивно обґрунтовану мету, способи досягнення якої є належними та необхідними;
4) взаємодії осіб, які належать до національних меншин (спільнот) України, з центральними органами виконавчої влади;
5) реалізації прав осіб, які належать до національних меншин (спільнот) України;
6) доведення до відома органів державної влади думок осіб, які належать до національних меншин (спільнот) України, під час ухвалення ними рішень, які стосуються реалізації прав таких осіб і задоволення їхніх суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, освітніх, мовних, інформаційних, екологічних та інших, інтересів;
7) залученню представників заінтересованих сторін до проведення консультацій і моніторингу результатів формування та реалізації державної політики у сфері міжнаціональних відносин, національних меншин (спільнот) України.
7. Рада відповідно до покладених на неї завдань:
1) вивчає та аналізує стан забезпечення реалізації та захисту прав осіб, які належать до національних меншин (спільнот) України, причини виникнення загальнодержавних проблем збереження та розвитку етнічної, культурної, мовної, релігійної самобутності осіб, які належать до національних меншин (спільнот) України;
2) вивчає результати діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій з питань збереження та розвитку етнічної, культурної, мовної, релігійної самобутності осіб, які належать до національних меншин (спільнот) України;
3) здійснює моніторинг стану виконання органами виконавчої влади покладених на них завдань у сфері національних меншин (спільнот) України;
4) здійснює моніторинг міжнародно-правових актів та зобов’язань у сфері прав меншин, надає пропозиції щодо імплементації таких міжнародно-правових актів та прийняття міжнародних зобов’язань з урахуванням іноземного досвіду;
5) готує та надає пропозиції щодо:
формування та реалізації державної політики у сфері міжнаціональних відносин, національних меншин (спільнот) України;
удосконалення законодавства з питань національних меншин (спільнот) України;
визначення та обґрунтування пріоритетних напрямів державної політики у сфері міжнаціональних відносин, національних меншин (спільнот) України, вирішення стратегічних питань збереження та розвитку етнічної, культурної, мовної, релігійної самобутності осіб, які належать до національних меншин (спільнот) України;
шляхів, механізмів та способів розв’язання проблем збереження та розвитку етнічної, культурної, мовної самобутності осіб, які належать до національних меншин (спільнот) України;
підвищення ефективності діяльності ДЕСС, а також структурних підрозділів обласних, Київської міської державних адміністрацій (військових адміністрацій) з питань етнополітики;
планів роботи ДЕСС та звітів про виконання таких планів;
організації консультацій з особами, які належать до національних меншин (спільнот) України, у тому числі щодо залучення представників заінтересованих сторін;
відзначення осіб державними нагородами України за видатні заслуги у збереженні та розвиток етнічної, культурної, мовної, релігійної самобутності осіб, які належать до національних меншин (спільнот) України;
6) здійснює аналіз проєктів законів та інших нормативно-правових актів, положення яких стосуються реалізації прав осіб, які належать до національних меншин (спільнот) України, задоволення їхніх суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, освітніх, мовних, інформаційних, екологічних та інших, інтересів, готує та надає пропозиції щодо таких проєктів нормативно-правових актів;
7) здійснює моніторинг врахування органами виконавчої влади своїх пропозицій;
8) інформує громадськість про свою діяльність, ухвалені рішення та стан їх виконання, подає в обов’язковому порядку відповідні відомості ДЕСС для оприлюднення на офіційному вебсайті ДЕСС;
9) надає ДЕСС консультативну допомогу щодо взаємодії та співпраці з міжнародними урядовими організаціями з питань реалізації прав і законних інтересів осіб, які належать до національних меншин (спільнот) України.
8. Пропозиції Ради розглядаються ДЕСС у порядку, визначеному цим Положенням. Результати розгляду ДЕСС пропозицій щодо проєктів нормативно-правових актів відображається у звіті за результатами проведення консультацій з громадськістю.
III. Права Ради
9. Рада має право:
1) утворювати постійні та тимчасові робочі органи (правління, секретаріат, комітети, комісії, експертні групи тощо);
2) у визначеному законодавством порядку залучати до своєї роботи посадових осіб центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, працівників підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, а також окремих спеціалістів (за згодою);
3) організовувати і проводити семінари, конференції, засідання за круглим столом та інші публічні заходи;
4) отримувати в установленому порядку від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для здійснення своєї діяльності;
5) отримувати від ДЕСС проєкти нормативно-правових актів з питань у сфері міжнаціональних відносин, національних меншин (спільнот) України.
10. Рада під час виконання покладених на неї завдань взаємодіє в установленому законодавством порядку з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями всіх форм власності, окремими спеціалістами.
IV. Порядок формування складу Ради
11. Кількісний склад Ради визначається наказом ДЕСС із урахуванням кількості національних меншин (спільнот) України, які обліковуються в Україні з огляду на офіційну державну статистичну інформацію.
У разі зміни кількості національних меншин (спільнот) України, які обліковуються згідно з офіційною державною статистичною інформацією, ДЕСС протягом 30 календарних днів після отримання відповідних даних видає наказ про зміну кількісного складу Ради. Така зміна не стосується чинного складу Ради.
Громадські об’єднання кожної національної меншини (спільноти) України, визначеної наказом ДЕСС відповідно до абзацу першого цього пункту, можуть бути представлені в Раді не більше ніж однією особою.
12. Пропозиції щодо представників громадських об’єднань національних меншин (спільнот) України до складу Ради подаються громадськими об’єднаннями відповідних національних меншин (спільнот) України, які зареєстровані в установленому законом порядку.
Пов’язані громадські об’єднання національних меншин (спільнот) України можуть подати лише одну пропозицію щодо представника громадських об’єднань відповідної національної меншини (спільноти) України до складу Ради. Пов’язаними громадськими об’єднаннями національних меншин (спільнот) України є два і більше громадських об’єднання національних меншин (спільнот) України, які:
мають одного і того самого керівника чи спільних членів керівних органів;
засновані однією і тією самою особою чи особами;
одне з яких є засновником іншого або одне з яких засноване іншим.
13. У разі подання пов’язаними громадськими об’єднаннями національних меншини (спільнот) України кількох різних пропозицій щодо представника громадських об’єднань відповідної національної меншини (спільноти) України до складу Ради розглядається лише та пропозиція, яка була подана такими пов’язаними громадськими організаціями першою. Інші пропозиції таких пов’язаних громадських організацій відповідної національної меншини (спільноти) України не розглядаються.
14. Членами Ради не можуть бути особи, які одночасно є народними депутатами України, депутатами Верховної Ради Автономної Республіки Крим, посадовими особами органів державної влади, правоохоронних органів, органів прокуратури, органів влади Автономної Республіки Крим, посадовими особами дипломатичної служби, посадовими особами органів місцевого самоврядування, членами консультативних, дорадчих органів ДЕСС.
Членами Ради не можуть бути особи, які не є громадянами України, мають непогашену чи незняту в установленому законом порядку судимість.
15. У разі якщо жодне громадське об’єднання певної національної меншини (спільноти) України протягом визначеного строку не подало пропозиції щодо представника громадських об’єднань відповідної національної меншини (спільноти) України до складу Ради формування її персонального складу відбувається без представника громадських об’єднань такої національної меншини (спільноти) України.
16. Персональний склад Ради затверджується наказом ДЕСС.
17. До складу Ради входять голова, заступник голови, секретар і члени Ради, які є представниками громадських об’єднань національних меншин (спільнот) України.
Голова, заступник голови, секретар Ради обираються Радою шляхом таємного голосування більшістю голосів.
Строк повноважень голови, заступника голови Ради становить один рік з дня їх обрання.
Раду очолює голова, який обирається з-поміж членів Ради на її першому засіданні шляхом таємного голосування.
Голова Ради має одного заступника, який обирається з-поміж членів Ради шляхом таємного голосування на засіданні Ради.
Повноваження голови Ради припиняються внаслідок спливу строку його повноважень, а також достроково за рішенням Ради у разі подання ним відповідної заяви, припинення його членства в Раді, висловлення йому недовіри Радою.
У разі припинення повноважень голови Ради його обов’язки до обрання нового голови виконує заступник голови Ради.
Член Ради лише один раз може бути обраний головою Ради в межах строку повноважень одного складу Ради. Член Ради, який був обраний головою Ради, не може бути обраний заступником голови Ради в межах строку повноважень одного складу Ради.
Член Ради лише один раз може бути обраний заступником голови Ради в межах строку повноважень одного складу Ради.
Секретар Ради обирається на весь строк повноважень відповідного складу Ради. Повноваження Секретаря можуть бути достроково припинені за рішенням Ради.
18. Строк повноважень Ради становить чотири роки з дня затвердження ДЕСС її персонального складу.
19. Членство в Раді є індивідуальним.
Член Ради не може брати участь в її роботі через представника.
20. Для формування складу Ради, ДЕСС не пізніше ніж за 90 календарних днів до дня закінчення повноважень чинного складу Ради в обов’язковому порядку оприлюднює на своєму офіційному вебсайті повідомлення про початок збирання пропозицій щодо представників громадських об’єднань національних меншин (спільнот) України до нового складу Ради.
У повідомленні зазначаються:
перелік національних меншин (спільнот) України, представники громадських об’єднань яких можуть увійти до складу Ради;
строк подання пропозицій;
вимоги до громадських об’єднань національних меншин (спільнот) України, які мають право подавати пропозиції;
перелік документів, які необхідно подати громадським об’єднанням національних меншин (спільнот) України стосовно кожної пропозиції;
власне ім’я, прізвище, адреса електронної пошти, номер телефону відповідальної посадової особи.
21. Для забезпечення представництва громадських об’єднань певної національної меншини (спільноти) України в Раді громадське об’єднання цієї національної меншини (спільноти) України подає до ДЕСС заяву за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку, підписану уповноваженою особою керівного органу такого громадського об’єднання.
До заяви обов’язково додаються:
оригінал або засвідчена копія статуту (положення) громадського об’єднання національної меншини (спільноти) України;
оригінал або засвідчена копія рішення уповноваженого органу управління громадського об’єднання національної меншини (спільноти) України про подання пропозиції щодо представника громадських об’єднань відповідної національної меншини (спільноти) України до складу Ради;
оригінал або засвідчена копія згоди особи, яка пропонується як представник громадських об’єднань відповідної національної меншини (спільноти) України до складу Ради, на її висунення;
біографічна довідка особи, яка пропонується як представник громадських об’єднань відповідної національної меншини (спільноти) України до складу Ради, із зазначенням відомостей про її прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), дату народження, паспортні дані, найменування посади і місце роботи станом на день складення такої довідки, освіту, науковий ступінь (за наявності), трудову діяльність, громадську діяльність, відсутність незнятої та непогашеної в установленому законом порядку судимості, контактні дані (поштову адресу, номера телефону, адресу електронної пошти (за наявності));
відомості про місцезнаходження, адресу електронної пошти громадського об’єднання національної меншини (спільноти) України, контактний номер телефону, посилання на вебсайт громадського об’єднання національної меншини (спільноти) України (за наявності) та сторінки у соціальних мережах (за наявності);
згода особи, яка пропонується як представник громадських об’єднань відповідної національної меншини (спільноти) України до складу Ради, на оприлюднення її біографічної довідки в разі набуття статусу члена Ради, крім відомостей про паспортні дані та контактні дані, у довільній формі.
22. Документи, зазначені в пункті 21 цього Положення, подаються громадськими об’єднаннями національних меншин (спільнот) України в паперовій або в електронній формі.
Документи в електронній формі готуються із застосуванням засобів кваліфікованого електронного підпису з урахуванням вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг, а також законодавства у сфері електронних довірчих послуг та електронної ідентифікації.
23. Збирання пропозицій щодо представників громадських об’єднань національних меншин (спільнот) України до складу Ради закінчується за 60 календарних днів до дня закінчення повноважень чинного складу Ради.
Якщо останній день збирання пропозицій припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, останнім днем подання пропозицій вважається перший за ним робочий день.
24. У разі виявлення невідповідності інформації, що міститься у поданих громадським об’єднанням національної меншини (спільноти) України документах, визначеним цим Положенням вимогам, ДЕСС протягом 14 календарних днів у письмовій формі інформує громадське об’єднання національної меншини (спільноти) України про таку невідповідність і пропонує усунути виявлені недоліки протягом 5 календарних днів.
Достовірність інформації про особу, яка пропонується як представник громадських об’єднань відповідної національної меншини (спільноти) України до складу Ради, а також про громадське об’єднання відповідної національної меншини (спільноти) України, яке подало пропозицію, перевіряється ДЕСС в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, а також в інших джерелах інформації з відкритим доступом.
25. У разі подання кількома громадськими об’єднаннями однієї національної меншини (спільноти) України різних пропозицій щодо представника громадських об’єднань відповідної національної меншини (спільноти) України до складу Ради проводиться нарада за участю цих громадських об’єднань національних меншин (спільнот) України для обрання ними єдиного представника, про що видається наказ ДЕСС.
26. Про проведення зазначеної вище наради ДЕСС письмово повідомляє громадські об’єднання відповідної національної меншини (спільноти) України, які подали свої пропозиції. Повідомлення має містити інформацію про:
інші громадські об’єднання відповідної національної меншини (спільноти) України, які подали свої пропозиції;
представників, які були запропоновані іншими громадськими об’єднаннями відповідної національної меншини (спільноти) України;
час та умови проведення наради для обрання єдиного представника громадських об’єднань відповідної національної меншини (спільноти) України.
Нарада проводиться протягом 20 календарних днів з дня закінчення збирання пропозицій щодо представників громадських об’єднань національних меншин (спільнот) України до складу Ради. У разі виявлення ДЕСС невідповідності інформації, що міститься у поданих громадським об’єднанням відповідної національної меншини (спільноти) України документах, визначеним цим Положенням вимогам нарада проводиться протягом 10 календарних днів після закінчення строку для усунення виявлених недоліків.
Нарада відбувається в режимі реального часу (онлайн) з використанням відповідних технічних засобів, зокрема через Інтернет, або за місцем знаходженням ДЕСС. Нарада проводиться окремо щодо представника громадських об’єднань кожної національної меншини (спільноти) України, громадські об’єднання якої подали різні пропозиції.
27. У визначений час ДЕСС проводить нараду для обрання єдиного кандидата представника громадських об’єднань відповідної національної меншини (спільноти) України, яка обов’язково фіксується за допомогою відеозапису та/або протоколу.
У разі неявки громадського об’єднання відповідної національної меншини (спільноти) України для участі в нараді без поважних причин вважається, що воно відмовилося від своєї пропозиції щодо представника громадських об’єднань відповідної національної меншини (спільноти) України до складу Ради.
У разі неявки учасника наради з поважних причин ДЕСС визначає інший день проведення наради, про що письмово повідомляє всіх учасників такої наради. Нарада може бути перенесена лише один раз не пізніше ніж на 3 календарних дні.
ДЕСС встановлює особу кожного учасника наради. Особа, яка не є представником громадського об’єднання національної меншини (спільноти) України за законом, зобов’язана попередньо подати до ДЕСС копії документа, що посвідчує її особу, та документа, що підтверджує її повноваження представника за довіреністю.
Кожний запрошений учасник наради представляє особу, яку він подав до ДЕСС як пропозицію до складу Ради. Тривалість такого представлення не може перевищувати 5 хвилин.
Після представлення пропозицій відбувається таємне голосування. Єдиний представник громадських об’єднань відповідної національної меншини (спільноти) України вважається обраним, якщо за нього проголосувала більшість громадських об’єднань національних меншин (спільнот) України, які брали участь у нараді.
28. У разі якщо за підсумками наради для обрання єдиного представника громадських об’єднань відповідної національної меншини (спільноти) України не обрано такого представника, ДЕСС самостійно визначає єдиного представника громадських об’єднань відповідної національної меншини (спільноти) України з-поміж осіб, запропонованих громадськими об’єднаннями цієї національної меншини (спільноти) України, відповідно до критеріїв згідно з додатком 2 до цього Порядку.
Для цього ДЕСС одразу після наради письмово повідомляє громадські об’єднання відповідної національної меншини (спільноти) України, які брали в ній участь, про необхідність протягом 10 календарних днів подати до ДЕСС інформацію та документи, що підтверджує відповідність громадського об’єднання національної меншини (спільноти) України зазначеним критеріям.
У разі неподання чи несвоєчасного подання громадським об’єднанням національної меншини (спільноти) України відповідних інформації та документів у визначений строк вважається, що він відмовився від своєї пропозиції щодо представника громадських об’єднань відповідної національної меншини (спільноти) України до складу Ради.
ДЕСС протягом 10 календарних днів опрацьовує подані громадськими об’єднаннями відповідної національної меншини (спільноти) України інформацію та документи й письмово повідомляє їх про результати самостійного визначення єдиного представника громадських об’єднань відповідної національної меншини (спільноти) України до складу Ради.
29. За підсумками перевірки документів, поданих громадськими об’єднаннями національних меншин (спільнот) України, на відповідність вимогам, визначених цим Положенням, ДЕСС складає список осіб, які можуть увійти до складу Ради, та список осіб, які не можуть увійти до складу Ради із зазначенням причин такої неможливості.
ДЕСС протягом 10 календарних днів письмово повідомляє громадські об’єднання національних меншин (спільнот) України, які подали свої пропозиції щодо представників до складу Ради, про те, чи можуть відповідні особи увійти до складу Ради, чи не можуть із належним обґрунтуванням.
30. Документи, подані до ДЕСС громадськими об’єднаннями національних меншин (спільнот) України, зберігаються в ДЕСС протягом п’яти років з дня затвердження складу Ради.
31. Особа не може увійти до складу Ради у разі:
1) невідповідності документів (відомостей), поданих громадським об’єднанням національної меншини (спільноти) України, вимогам цього Положення;
2) неусунення громадським об’єднанням національної меншини (спільноти) України невідповідності поданих документів (відомостей) встановленим цим Положенням вимогам у визначений ДЕСС строк;
3) невідповідності громадського об’єднання національної меншини (спільноти) України або запропонованої ним особи вимогам цього Положення;
4) недостовірності інформації, що міститься в документах, поданих громадським об’єднанням національної меншини (спільноти) України;
5) відмови особи, запропонованої громадським об’єднанням відповідної національної меншини (спільноти) України, від участі в роботі Ради шляхом надсилання до ДЕСС відповідного звернення;
6) відкликання громадським об’єднанням національної меншини (спільноти) України своєї пропозиції;

................
Перейти до повного тексту