1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
21.12.2022 № 1152
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
14 лютого 2023 р.
за № 281/39337
Про затвердження Порядку проведення інституційного аудиту закладів фахової передвищої освіти
Відповідно до пункту 14 частини першої статті 13, частини другої статті 22 Закону України "Про фахову передвищу освіту", пункту 8 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 630, з метою забезпечення оцінювання якості освітніх і управлінських процесів у закладах фахової передвищої освіти НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок проведення інституційного аудиту закладів фахової передвищої освіти, що додається.
2. Директорату фахової передвищої, вищої освіти (Шаров О.) забезпечити в установленому порядку подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Вітренка А.

Міністр

С. Шкарлет

ПОГОДЖЕНО:

Голова Державної регуляторної
служби України

Перший заступник Міністра
цифрової трансформації України




О. Кучер


О. Вискуб
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки України
21 грудня 2022 року № 1152
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
14 лютого 2023 р.
за № 281/39337
ПОРЯДОК
проведення інституційного аудиту закладів фахової передвищої освіти
I. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає процедуру проведення інституційного аудиту (незалежно від сфери управління та форми власності) закладів фахової передвищої освіти (далі - заклади ФПО) з усіх рівнів освіти, підготовку з яких забезпечує такий заклад ФПО.
2. Інституційний аудит у закладах ФПО є інструментом системи зовнішнього забезпечення якості освіти.
Метою проведення інституційного аудиту є оцінювання рівня досягнень закладу ФПО для вироблення рекомендацій щодо:
підвищення якості освітньої діяльності та вдосконалення внутрішньої системи забезпечення якості освіти закладу ФПО;
приведення освітнього та управлінського процесів закладу ФПО у відповідність до вимог законодавства України.
3. Інституційний аудит організовує і проводить Державна служба якості освіти (далі - Служба). За рішенням Служби до проведення інституційного аудиту залучаються її територіальні органи.
Служба проводить інституційний аудит на принципах: прозорості і гласності, оперативності, повноти охоплення, взаємозв’язку і встановлення впливу та значення діючих елементів для цілісності системи, об’єктивності.
4. У цьому Порядку терміни вживаються у таких значеннях:
акт - документ, що складається за результатами проведення інституційного аудиту;
аналітична довідка - письмовий обґрунтований висновок, що складається членом комісії під час інституційного аудиту в електронній та паперовій формах за результатами оцінювання визначеної такому члену комісії головою комісії частини питань щодо освітніх і управлінських процесів закладу ФПО, внутрішньої системи забезпечення якості освіти;
анкета оцінювання роботи комісії - документ, що заповнюється керівником закладу ФПО, або особою, яка виконує його обов’язки, в електронній формі за електронним посиланням (QR-кодом), за формою, наведеною у додатку 3 до цього Порядку, з метою оцінювання роботи комісії під час проведення інституційного аудиту;
база практики - підприємство, установа, організація, з якою заклад ФПО підписав угоду на проходження практики здобувачів освіти;
висновок - документ, що у стислому вигляді містить підсумкові результати оцінювання якості освітніх і управлінських процесів закладу ФПО, внутрішньої системи забезпечення якості освіти та рекомендації щодо вдосконалення діяльності закладу ФПО;
експерт - особа з числа педагогічних або науково-педагогічних працівників, яка має право брати участь у проведенні інституційного аудиту закладів ФПО і внесена до переліку експертів;
ефективна робота - відповідність освітніх і управлінських процесів закладу ФПО меті, стратегічним цілям і соціальним потребам суспільства, визначеним в установчих документах закладу ФПО, результативність їх реалізації, співвідношення досягнень з використаними ресурсами;
комплексна зовнішня перевірка - оцінювання рівня досягнень закладу ФПО за всіма напрямами освітнього та управлінського процесів в динаміці за три роки;
освітнє середовище - сукупність умов, способів і засобів, що використовуються при здійсненні освітнього процесу та в освітньої діяльності працівників закладу ФПО;
перелік експертів Служби (далі - перелік експертів) - поіменний список експертів із зазначенням їх основного місця роботи, які можуть залучатись до проведення інституційного аудиту. Перелік експертів формується та оновлюється Службою;
розпорядження про усунення порушень вимог законодавства України (далі - розпорядження) - обов’язкове для виконання закладом ФПО рішення Служби у письмовій формі, щодо усунення ним у встановлені строки виявлених порушень вимог законодавства України в освітньому та управлінському процесах (далі - порушення);
треті особи - юридичні та фізичні особи (зокрема адвокати, громадські об’єднання в особі їх уповноважених представників, фахівці та інші особи), які залучаються до проведення інституційного аудиту закладом ФПО або Службою;
сталий розвиток - процес, який є частково, але систематично керованим, основою якого є системний підхід та сучасні інформаційні технології, що дозволяють моделювати різні варіанти напрямків розвитку закладу ФПО, з високою точністю прогнозувати їх результати та обрати з їх числа найбільш оптимальні;
управлінський процес - діяльність керівника, його заступників, керівників структурних підрозділів, органів управління закладом ФПО, спрямована на досягнення мети закладу ФПО шляхом формування, прийняття та реалізації управлінських рішень.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України "Про освіту" та "Про фахову передвищу освіту".
5. Інституційний аудит проводиться за заявою ініціатора:
засновника або уповноваженого ним органу (далі - засновник);
керівника закладу ФПО;
колегіального органу управління закладу ФПО;
вищого колегіального органу громадського самоврядування закладу ФПО;
наглядової ради закладу ФПО (не більше одного разу протягом строку повноважень складу наглядової ради).
6. Інституційний аудит здійснюється на підставі офіційного звернення ініціатора до Служби про необхідність його проведення. У зверненні стисло викладається аргументована позиція ініціатора щодо подій (тенденцій, дій, процедур) у закладі ФПО (зокрема низьку якість освітньої діяльності), що вимагають проведення комплексної зовнішньої перевірки та оцінювання впливу прийнятих освітніх і управлінських рішень закладу ФПО на його ефективну роботу та сталий розвиток.
Інституційний аудит проводиться не частіше одного разу на два роки.
Відмова Служби у проведенні інституційного аудиту за наявності офіційного звернення щодо його проведення не допускається.
7. Оцінювання освітнього та управлінського процесу закладу ФПО здійснюється за трьома напрямами:
1) оцінювання освітнього середовища закладу ФПО на предмет його студентоорієнтованості, а саме щодо:
побудови освітнього процесу на засадах взаємної поваги і партнерства здобувачів фахової передвищої освіти та адміністрації, педагогічних (науково-педагогічних) та інших працівників закладу ФПО;
орієнтації на задоволення потреб та інтересів здобувачів фахової передвищої освіти, включаючи надання можливостей для формування індивідуальної освітньої траєкторії;
можливості здійснення за участю здобувачів фахової передвищої освіти моніторингу та періодичного перегляду структури та змісту освітньо-професійних програм (далі - ОПП) задля гарантування досягнення встановлених для них цілей та відповідності ОПП потребам здобувачів фахової передвищої освіти і суспільства;
забезпечення комфортних, безпечних та нешкідливих, сучасних умов навчання, праці та побуту; доступних освітніх ресурсів за кожною ОПП, що дозволяють належним чином забезпечувати здійснення освітнього процесу і виконання ОПП; забезпечення державних соціальних гарантій здобувачів фахової передвищої освіти;
створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації, формування інклюзивного, розвивального та мотивуючого до навчання освітнього простору;
наявність релевантної, надійної, прозорої та об’єктивної системи оцінювання навчальних досягнень здобувачів фахової освіти, що здійснюється у рамках освітнього процесу (зокрема визнання результатів навчання, отриманих в інших закладах освіти, у тому числі під час академічної мобільності, визнання результатів навчання, отриманих у неформальній освіті, що є доступним для всіх здобувачів фахової передвищої освіти);
2) оцінювання педагогічної діяльності педагогічних (науково-педагогічних) працівників закладу ФПО, а саме щодо:
ефективності планування педагогічними (науково-педагогічними) працівниками видів навчальної, методичної, інноваційної, організаційної роботи та іншої педагогічної діяльності, у тому числі під час організації освітнього процесу із застосуванням елементів дистанційного навчання;
забезпечення педагогічними (науково-педагогічними) працівниками змістової складової ОПП, що здатна сформувати обов’язкові та спеціальні компетентності, результати навчання, визначені затвердженими у встановленому порядку стандартами фахової передвищої освіти з урахуванням вимог та пропозицій роботодавців у відповідній сфері;
постійного підвищення рівня професійної компетентності, вивчення, використання, узагальнення та розповсюдження сучасних освітніх технологій;
наявності прозорої та об’єктивної процедури оцінювання педагогічної діяльності педагогічних (науково-педагогічних) працівників закладу ФПО;
3) оцінювання управлінських процесів закладу ФПО, а саме щодо:
наявності системи планування діяльності закладу ФПО, моніторингу виконання поставлених цілей і завдань, включаючи вивчення попиту на окремі спеціальності на ринку праці та своєчасного реагування на його зміни;
ефективності політики формування контингенту здобувачів фахової передвищої освіти, своєчасного реагування на зміни в оцінці потенційними здобувачами фахової передвищої освіти престижності спеціальностей (спеціалізацій, ОПП) та рівня освіти, конкурентоспроможності випускників закладу ФПО на ринку праці, демографічну ситуацію;
дотримання вимог правової визначеності нормативних документів закладу ФПО, що регулюють усі стадії підготовки здобувачів фахової передвищої освіти (прийом на навчання, організація освітнього процесу, визнання результатів навчання, переведення, відрахування, атестація тощо);
ефективності використання наявної матеріально-технічної бази, пошуку та реалізації можливостей та резервів для її удосконалення та модернізації;
наявності та ефективності взаємодії з роботодавцями, їх організаціями та об’єднаннями, іншими соціальними партнерами, професійними об’єднаннями для забезпечення реальної практичної підготовки в рамках вибраних здобувачами фахової передвищої освіти спеціальностей (спеціалізацій, ОПП) та сприяння працевлаштуванню випускників;
ефективності кадрової політики та забезпечення можливостей для професійного розвитку педагогічних (науково-педагогічних) працівників;
організації освітнього процесу на засадах людиноцентризму, прийняття управлінських рішень на основі конструктивної співпраці учасників освітнього процесу, взаємодії закладу ФПО з місцевою громадою;
формування та забезпечення реалізації політики академічної доброчесності педагогічними (науково-педагогічними) працівниками закладу ФПО та здобувачами фахової передвищої освіти, у тому числі створення і забезпечення функціонування ефективної системи запобігання та виявлення академічного плагіату та інших порушень академічної доброчесності, притягнення порушників до академічної відповідальності;
зміцнення трудової дисципліни та забезпечення учасниками освітнього процесу якості своєї роботи, дотримання вимог щодо стипендіального забезпечення та соціального захисту здобувачів фахової передвищої освіти у закладі ФПО;
забезпечення відповідно до законодавства України оприлюднення зрозумілої, точної, об’єктивної, своєчасної та легкодоступної інформації про діяльність закладу ФПО, прийняті рішення та всі ОПП, умови і процедури присвоєння ступеня фахової передвищої освіти та кваліфікацій.
8. Інституційний аудит включає наступні етапи:
1) організація проведення інституційного аудиту, у тому числі формування комісії, що здійснюватиме інституційний аудит закладу ФПО безпосередньо за місцезнаходженням (далі - комісія);
оформлення документації для проведення інституційного аудиту;
вивчення за відкритими джерелами діяльності закладу ФПО, у тому числі оприлюднених на офіційному вебсайті (вебсторінці) закладу ФПО щорічних звітів про реалізацію стратегії розвитку;
2) проведення комплексної зовнішньої перевірки та оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу ФПО безпосередньо за місцезнаходженням;
3) оформлення: аналітичних довідок, акта, розпорядження, висновків з рекомендаціями.
9. Проведення інституційного аудиту без виїзду до місцезнаходження закладу ФПО не допускається.
У випадку встановлення відповідно до законодавства України режиму надзвичайної ситуації (надзвичайного стану) інституційний аудит не проводиться.
II. Організація та проведення інституційного аудиту
1. Для організації і проведення інституційного аудиту наказом керівника Служби призначається голова комісії з числа працівників центрального апарату Служби, які відповідно до посадових обов’язків мають такі повноваження
2. Голова комісії, не пізніше місяця з дати реєстрації листа ініціатора, готує листи-повідомлення, в яких інформує ініціатора та керівника закладу ФПО про строки проведення інституційного аудиту.
Якщо з об’єктивних причин проведення інституційного аудиту відтерміновується більше ніж на три місяці, Служба інформує ініціатора про причини такого відтермінування та про оновлені строки проведення інституційного аудиту (додатково після їх визначення).
Листи-повідомлення надсилаються рекомендованим листом або електронним поштовим зв’язком (у незмінному вигляді, з підтвердженням отримання).
3. Заклад ФПО, не пізніше десяти робочих днів після отримання листа-повідомлення від Служби, надсилає на електронну адресу Служби інформацію в електронній формі (перелік посилань) щодо оприлюднених на офіційному вебсайті закладу ФПО визначених законодавством України документів та інформації.
4. Під час організації та проведення інституційного аудиту голова комісії:
формує проєкт наказу Служби про персональний склад комісії;
здійснює розподіл обов’язків між членами комісії та забезпечує якість її роботи;
формує акт і висновок за результатами інституційного аудиту;
організовує проведення та узагальнення результатів анонімного онлайн опитування учасників освітнього процесу закладу ФПО;
здійснює інші повноваження щодо організації та проведення всіх етапів інституційного аудиту.
5. Комісія формується головою комісії з числа експертів, внесених до переліку експертів.
Для цього голова комісії направляє офіційні звернення до керівників закладів освіти, установ, організацій за основним місцем роботи експертів. Умовою включення особи до комісії є його власна згода, офіційне погодження керівника закладу освіти, установи, організації за основним місцем роботи експерта, а також відсутність у експерта випадків порушень академічної доброчесності та конфлікту інтересів із закладом ФПО, до роботи в якому його залучають у якості члена комісії.
Кількість членів комісії визначається в залежності від фактичної чисельності здобувачів фахової передвищої освіти та кількості галузей знань, за якими здійснюється підготовка у закладі ФПО, і складає від 3 до 12 осіб.
При формуванні комісії перевага надається експертам, які мають досвід роботи у закладах ФПО або вищої освіти зі спорідненими галузями знань.
На підставі подання організації (об’єднання) роботодавців та/або професійної асоціації до роботи комісії може бути залучений представник роботодавців (за згодою).
У випадку, якщо особа погодилась і була включена до наказу про проведення інституційного аудиту, але під час проведення інституційного аудиту виявилось, що такий член комісії має потенційний або реальний конфлікт інтересів, визначений законодавством України, такий член комісії рішенням її керівника не допускається до проведення інституційного аудиту. За поданням керівника комісії така особа виключається з переліку експертів.
6. Експерт повинен мати вищу освіту, досвід роботи у закладі ФПО або вищої освіти не менше п’яти років, у тому числі на посадах, які передбачають виконання керівних (адміністративних) функцій у закладі ФПО.
Служба забезпечує ведення переліку експертів, що містить наступну інформацію:
прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності);
посада, яку займає експерт на дату внесення інформації про нього до переліку експертів, опис наявних компетентностей;
кваліфікація експерта за освітою;
галузі знань (спеціальності) закладів освіти, в яких експерт має досвід роботи;
відомості про проходження навчання, підвищення кваліфікації щодо процедури проведення акредитаційної експертизи освітніх (освітньо-професійних) програм, інституційного аудиту (за наявності).
Актуальність інформації забезпечується Службою спільно з керівниками закладів освіти, установ, організацій, за основним місцем роботи експертів.
Служба забезпечує проведення тренінгів, семінарів, інструктажів експертів з метою підвищення їхньої кваліфікації щодо забезпечення оцінювання якості освітніх та управлінських процесів закладів ФПО.
Інформація, яка міститься у переліку експертів, може використовуватись Службою виключно для організації проведення інституційного аудиту закладів ФПО.
Посвідчення експертам не видається.
7. Для здійснення інституційного аудиту Служба видає наказ не пізніше ніж за п’ять робочих днів до початку його проведення.
У наказі зазначаються: повне найменування та місцезнаходження закладу ФПО, в якому проводиться інституційний аудит; дата початку та дата закінчення інституційного аудиту; склад комісії із зазначенням посади, прізвища, власного ім’я та по батькові (за наявності) голови та членів комісії.
8. Керівник закладу ФПО допускає комісію до роботи із проведення інституційного аудиту в закладі ФПО за умови пред’явлення копії відповідного наказу і документів, що посвідчують особи голови комісії та членів комісії.
Відсутність таких документів є підставою для недопущення комісії до роботи в закладі ФПО. У разі, якщо комісію не допущено до роботи з інших причин або іншим чином створено перешкоди в її роботі (не надані в повному обсязі запитувані документи, надана неправдива інформація тощо), складається акт про вчинення дій, що перешкоджають у проведенні інституційного аудиту у закладі ФПО (за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку), що підписується головою та всіма членами комісії. Особа, яка вчинила зазначені дії, під підпис ознайомлюється з актом. У разі її відмови від ознайомлення з актом, голова комісії робить в ньому відповідний запис, що засвідчується підписами не менш ніж двох членів комісії.
9. Строк роботи комісії у закладі ФПО не може перевищувати десяти робочих днів. Продовження строку проведення інституційного аудиту за місцезнаходженням закладу ФПО не допускається.
За місцезнаходженням закладу ФПО, а також його структурних підрозділів, інституційний аудит проводиться у робочий час, встановлений правилами внутрішнього розпорядку закладу ФПО.
10. Голова комісії перед початком інституційного аудиту вносить запис про його проведення до електронного журналу, в якому обліковуються заходи державного нагляду (контролю) в закладі ФПО (у разі наявності), а також надає керівнику закладу ФПО доступ до анкети оцінювання роботи комісії (електронне посилання, QR-код). До початку роботи комісії в закладі ФПО проводиться установча нарада за участі голови та членів комісії, третіх осіб, керівника закладу ФПО або уповноваженої ним особи та представників педагогічного (трудового) колективу.

................
Перейти до повного тексту