- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
28 вересня 2023 р.
за № 1717/40773
Про затвердження Порядку проведення моніторингу стану утримання дітей та осіб, які тимчасово переміщені (евакуйовані) за межі України із закладів різних типів, форм власності та підпорядкування, а також дітей із сімейних форм виховання
1. Затвердити Порядок проведення моніторингу стану утримання дітей та осіб, які тимчасово переміщені (евакуйовані) за межі України із закладів різних типів, форм власності та підпорядкування, а також дітей із сімейних форм виховання, що додається.
2. Директорату з питань подолання складних життєвих обставин (Сакута М.А.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Танасишина Н.Д.
ПОГОДЖЕНО: Віце-прем’єр-міністр України - Міністр з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Міністр освіти і науки України Міністр закордонних справ України Міністр охорони здоров’я України Уповноважений Верховної Ради України з прав людини Начальник Вінницької обласної військової адміністрації Заступник голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації - начальника обласної військової адміністрації Голова Донецької обласної державної адміністрації - начальник обласної військової адміністрації Начальник Житомирської обласної військової адміністрації В.о. голови Закарпатської обласної державної адміністрації - начальника обласної військової адміністрації Заступник голови Запорізької обласної військової адміністрації Голова Івано-Франківської обласної державної адміністрації - начальник військової обласної адміністрації Начальник Київської обласної військової адміністрації Заступник начальника Кіровоградської обласної військової адміністрації Начальник Київської обласної військової адміністрації Голова Луганської обласної державної адміністрації - начальник обласної військової адміністрації Перший заступник голови Львівської обласної військової адміністрації Начальник Миколаївської обласної військової адміністрації Заступник начальника Полтавської обласної військової адміністрації В.о. Голови Рівненської обласної державної адміністрації - начальника обласної військової адміністрації Заступник начальника Тернопільської обласної військової адміністрації Начальник Харківської обласної військової адміністрації Заступник голови Херсонської обласної державної адміністрації Начальник Черкаської обласної військової адміністрації Голова Чернівецької обласної державної адміністрації (начальник обласної військової адміністрації) Начальник Чернігівської обласної військової адміністрації |
І. Верещук О. Лісовий Д. Кулеба В. Ляшко Д. Лубінець С. Борзов Н. Задорожна П. Кириленко В. Бунечко М. Білецький В. Сиволап С. Онищук Р. Кравченко К. Колтунова С. Попко А. Лисогор А. Годик В. Кім М. Калінін С. Подолін В. Устенко О. Синєгубов Я. Шанько І. Табурець Р. Запаранюк В. Чаус |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства соціальної
політики України
від 25 липня 2023 року № 260-Н
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
28 вересня 2023 р.
за № 1717/40773
ПОРЯДОК
проведення моніторингу стану утримання дітей та осіб, які тимчасово переміщені (евакуйовані) за межі України із закладів різних типів, форм власності та підпорядкування, а також дітей із сімейних форм виховання
1. Цей Порядок визначає повноваження суб’єктів, зміст і процедуру проведення перевірки умов перебування, виховання та догляду тимчасово переміщених (евакуйованих) дітей та осіб, в тому числі дітей-сиріт, осіб із числа дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб, які досягли повноліття під час перебування в евакуації (у складі груп вихованців закладів різних типів, форм власності та підпорядкування (далі - заклади)), дітей, які перебувають під опікою/піклуванням, виховуються у прийомних сім’ях, дитячих будинках сімейного типу, сім’ях патронатного вихователя, яких у зв’язку з воєнним станом в Україні було евакуйовано за межі України (далі - діти/особи).
2. Для проведення перевірки, передбаченої абзацом третім пункту 38 Порядку тимчасового переміщення (евакуації) дітей/осіб, які проживають або зараховані до закладів різних типів, форм власності та підпорядкування на цілодобове перебування, та їх повернення за місцем постійного проживання (перебування), а в разі виїзду за межі України - в Україну, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2023 року № 546, обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації керуються процедурою моніторингу, зазначеною в абзацах першому - чотирнадцятому пункту 6 цього Порядку.
3. Метою моніторингу стану утримання дітей та осіб, які тимчасово переміщені (евакуйовані) за межі України із закладів різних типів, форм власності та підпорядкування, а також дітей із сімейних форм виховання (далі - моніторинг) є збір та аналіз інформації про умови проживання, перебування та забезпечення базовими послугами дітей/осіб, евакуйованих у складі груп вихованців закладів за межі України, про їх повернення до України/вибуття із закладу, та евакуйованих, які перебувають під опікою/піклуванням, виховуються у прийомних сім’ях, дитячих будинках сімейного типу, сім’ях патронатного вихователя, а також підготовка рекомендацій щодо забезпечення найкращих інтересів евакуйованих дітей/осіб.
4. Суб’єктами моніторингу є:
Мінсоцполітики;
Нацсоцслужба;
обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації;
служби у справах дітей, структурні підрозділи з питань охорони здоров’я, освіти, соціального захисту населення обласних, Київської міської державних (військових) адміністрацій (далі - галузеві підрозділи адміністрацій) тих регіонів, з яких евакуйовано дітей/осіб за межі України у складі організованих груп;
служби у справах дітей, виконавчі органи міських, районних у містах, селищних, сільських рад тих населених пунктів, з яких евакуйовано дітей/осіб за межі України у складі організованих груп;
керівники закладів, особи, які виконують повноваження законних представників дітей/осіб за межами України.
Суб’єкти моніторингу можуть залучати до проведення моніторингу посадових осіб закордонних дипломатичних установ України, представників міжнародних організацій, які працюють у сфері соціального захисту населення та захисту прав дітей, з якими Мінсоцполітики або Нацсоцслужбою укладено меморандуми про співпрацю.
5. Основними завданнями моніторингу є:
уточнення чисельності та персоніфікованих даних дітей/осіб, які тимчасово переміщені (евакуйовані) за межі України у складі груп вихованців закладів/сімейних форм виховання, та місць їх перебування;
уточнення даних щодо кількості дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа, наявності/відсутності документів, які підтверджують відповідний статус;
уточнення даних щодо наявності/відсутності документів, які підтверджують особу дитини/особи та її громадянство, перебування дітей/осіб на консульському обліку;
установлення рівня забезпечення базових потреб і безпеки дітей/осіб;
установлення рівня доступності освітніх, медичних, реабілітаційних, соціальних та інших послуг для дітей/осіб;
перевірка умов проживання дітей/осіб;
проведення суб’єктами моніторингу заходів щодо сприяння збереженню, відновленню сімейних, родинних контактів, забезпечення возз’єднання дітей із сім’єю / законними представниками або влаштування до сімейних форм виховання;
установлення рівня соціалізації дитини, виявлення (фіксація) випадків девіантної та протиправної поведінки дітей/осіб, установлення причин такої поведінки;
збір даних про повернення дітей/осіб в Україну / вибуття із закладу;
підготовка рекомендацій щодо забезпечення найкращих інтересів евакуйованих дітей/осіб;
установлення випадків позбавлення можливості здійснення законними представниками, яких належним чином уповноважили компетентні органи України, функцій щодо забезпечення прав дітей, які тимчасово переміщені (евакуйовані) за межі України.
6. Моніторинг проводиться протягом всього періоду тимчасового переміщення (евакуації) дитини/особи за межі України і включає такі етапи:
1 етап - підготовчий:
керівник закладу наказом визначає працівників, відповідальних за проведення моніторингу;
Нацсоцслужба проводить навчання з питань моніторингу для працівників, відповідальних за проведення моніторингу;
2 етап - збір інформації:
працівники, відповідальні за проведення моніторингу, які супроводжують дітей/осіб під час тимчасового переміщення (евакуації) за межі України, законні представники дітей/осіб:
заповнюють картку моніторингу умов перебування дітей/осіб за межами України (далі - картка № 1) (додаток 1) і щомісячно оновлюють інформацію в картці № 1;
щокварталу не пізніше ніж 02 число місяця, наступного за звітним кварталом, подають картку № 1 відповідним галузевим підрозділам адміністрації.
3 етап - аналіз та узагальнення інформації:
галузеві підрозділи адміністрації:
аналізують та узагальнюють інформацію, що міститься у картці № 1, проводять заходи щодо підвищення рівня забезпечення потреб дітей/осіб, планування їх повернення до батьків, інших законних представників, в тому числі після завершення воєнного стану в Україні;
планують та обліковують у картці моніторингу влаштування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа, евакуйованих за межі України, та повернення їх в Україну (далі - картка № 2) (додаток 2) факти вибуття дитини із закладу чи повернення до України. Розділ картки № 2 "Прогноз щодо вибуття із закладу / подальшого влаштування дитини" заповнюється разом із законним представником дитини / представником служби 4
у справах дітей міської, районної в місті (у разі утворення), селищної, сільської ради за місцем проживання дитини або за місцем первинного обліку дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування та осіб з їх числа;
вносять протягом одного дня до картки № 2 інформацію про факт вибуття дитини із закладу чи повернення в України з моменту встановлення такого факту;
проводять заходи із влаштування дітей у сім’ї громадян України;
щокварталу не пізніше ніж 06 число місяця, наступного за звітним кварталом, передають територіальним органам Нацсоцслужби в області, м. Києві узагальнену інформацію, зазначену в абзаці третьому пункту 5
постанови Кабінету Міністрів України від 04 серпня 2021 року № 843 "Деякі питання соціального захисту дітей, влаштованих на цілодобове перебування до закладів різних типів, форм власності та підпорядкування";
територіальні органи Нацсоцслужби в області, м. Києві узагальнюють подану галузевими підрозділами адміністрації інформацію, визначену в абзаці третьому пункту 5
постанови Кабінету Міністрів України від 04 серпня 2021 року № 843 "Деякі питання соціального захисту дітей, влаштованих на цілодобове перебування до закладів різних типів, форм власності та підпорядкування", і щокварталу не пізніше ніж 10 число місяця, наступного за звітним кварталом, подають її Нацсоцслужбі;
4 етап - підготовка рекомендацій:
Нацсоцслужба:
на основі отриманої інформації готує та надає відповідним місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування рекомендації щодо підвищення ефективності роботи з питань забезпечення належних умов перебування дітей/осіб, щодо збереження, відновлення сімейних, родинних контактів дітей/осіб, захисту їхніх прав, повернення дітей/осіб до України;
узагальнює отриману від територіальних органів Нацсоцслужби в області, м. Києві інформацію, протягом 10 робочих днів подає її Мінсоцполітики разом із відповідними рекомендаціями та інформує Координаційний штаб з питань захисту прав дитини в умовах воєнного стану, утворений згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 17 березня 2022 року
№ 302 "Про утворення Координаційного штабу з питань захисту прав дитини в умовах воєнного стану", про результати моніторингу.
7. Служба у справах дітей за місцем проживання (перебування) дитини (у разі відсутності - служба у справах дітей обласної, Київської міської державної (військової) адміністрації (далі - служба у справах дітей)) надсилає батькам-вихователям, прийомним батькам, патронатним вихователям, опікунам / піклувальникам анкету щодо моніторингу умов перебування тимчасово переміщених (евакуйованих) дітей та осіб (далі - анкета) (додаток 3) для заповнення у строк до 10 робочих днів з дня отримання та повернення відповідній службі у справах дітей.
Служба у справах дітей з метою координації діяльності щодо виконання індивідуального плану соціального захисту надсилає його на підставі анкети батькам-вихователям, прийомним батькам, патронатним вихователям, опікунам/піклувальникам, а також відповідним закордонним дипломатичним установам України та в разі потреби залучає до його виконання громадські та міжнародні організації, які працюють у країні перебування дитини.
Центри надання соціальних послуг / центри соціальних служб забезпечують дистанційний соціальний супровід сімей, у яких виховуються діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування.
8. Якщо необхідно терміново вжити заходи в інтересах дитини, за окремим рішенням Мінсоцполітики проводиться моніторинг умов перебування дітей/осіб за межами України шляхом заповнення анкети. До такого моніторингу можуть залучатися Мінсоцполітики, Нацсоцслужба, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, закордонні дипломатичні установи України, громадські об’єднання (за згодою), зокрема міжнародні, та особи, діяльність яких пов’язана із захистом прав дітей (за згодою).
Терміновий моніторинг проводиться у разі:
прийняття адміністративними або судовими органами держави тимчасового перебування рішень щодо обмеження допуску призначених українською стороною представників до дітей/осіб, тимчасово переміщених (евакуйованих) із закладів, а також дітей із сімейних форм виховання;
встановлення обмежень для посадових осіб закордонних дипломатичних установ України стосовно доступу до дітей/осіб та контактів з ними з метою захисту їхніх прав та інтересів;
отримання інформації про вчинення кримінальних злочинів відносно дітей/осіб;
виникнення надзвичайних ситуацій, які створюють загрозу життю і здоров’ю дітей/осіб.
Терміновий моніторинг проводиться невідкладно із дня прийняття Мінсоцполітики рішення про його проведення.
9. За результатами аналізу заповнених анкет Мінсоцполітики надає обласним, Київській міській державним (військовим) адміністраціям, Нацсоцслужбі та іншим заінтересованим сторонам рекомендації щодо вжиття 6 заходів для захисту прав і законних інтересів дітей, забезпечення їхніх найкращих інтересів дитини.
10. Уповноважені представники Мінсоцполітики, Нацсоцслужби, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади із залученням (за потреби) представників громадських об’єднань, зокрема міжнародних, та осіб, діяльність яких пов’язана із захистом прав дітей, відповідно до міжурядових домовленостей можуть проводити моніторингові візити з метою захисту прав та забезпечення найкращих інтересів дітей, вивчення умов їх перебування за межами України, дотримання соціальних стандартів та прав у країні перебування, надання допомоги супроводжуючим особам, вивчення проблемних питань і визначення разом з приймаючою стороною заходів для їх усунення.
11. Мінсоцполітики на підставі поданого Нацсоцслужбою аналізу результатів моніторингових візитів розробляє необхідні зміни до нормативно-правових актів з метою захисту прав та забезпечення інтересів дітей.
12. Моніторинг проводиться із дотриманням принципів доцільності, системності, прозорості процедур, забезпечення безпеки персональних даних, інтересів дитини.
13. Контроль проведення моніторингу за етапами, визначеними пунктом 6 цього Порядку, здійснює Нацсоцслужба та обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації.
Генеральний директор Директорату з питань подолання складних життєвих обставин |
М. Сакута |
Додаток 1
до Порядку проведення моніторингу
стану утримання дітей та осіб,
які тимчасово переміщені (евакуйовані)
за межі України із закладів різних типів,
форм власності та підпорядкування,
а також дітей із сімейних форм виховання
(пункт 6)
КАРТКА
моніторингу умов перебування дітей/осіб за межами України
Загальна інформація |
№ з/п |
Найменування закладу |
Дата внесення інформації |
Прізвище |
Власне ім’я |
По батькові (за наявності) |
Стать |
Дата народження |
Наявність у дитини/ особи інвалідності (так/ні) |
Особливі освітні потреби дитини/ особи (є/немає) |
Установлення правового статусу дитини-сироти, дитини, позбавленої батьківського піклування (так/ні) |
Прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) батьків / одного з них / законного представника (у разі наявності) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Загальна інформація |
Документи дитини / особи |
Контактні дані батьків/ одного з них/ законного представника (номер телефону, електронна адреса) |
Прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) особи, яка супроводжує дитину/особу |
Контактні дані супроводжуючої особи (номер телефону, електронна адреса) |
Прізвище, ім’я та контактні дані (номер телефону, електронна адреса) опікуна, призначеного приймаючою країною (у разі призначення) |
Перебування дитини/особи на консульському обліку в дипломатичній установі України (так/ні) |
Наявність у дитини/особи свідоцтва про народження (так/ні) |
Наявність паспорта громадянина України (так/ні) |
Подання документів для оформлення паспорта громадянина України у разі його відсутності (подано/ні) |
Наявність паспорта громадянина України для виїзду за кордон (так/ні / термін дії закінчився) |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
Аналіз родинних стосунків |
Особа, яка підтримує позитивні контакти з дитиною/особою (батьки / один з батьків/ законний представник / брат/сестра/дідусь/бабуся/тітка/дядько / ніхто не підтримує) |
Регулярність контактів законних представників або родичів з дитиною/особою (постійно через телефон, соцмережі/ 1-2 рази на місяць через телефон, соцмережі / відвідування 1-2 рази/ ніхто не підтримує) |
Чи є в дитини/ особи брати або сестри? (так/ні) |
Чи є в дитини/ особи повнолітні брати/сестри? (так/ні) |
Проживання дитини/ особи разом із братами/ сестрами (так/ні) |
Чи розглядається питання влаштування дитини/особи до особи, з якою вона підтримує позитивні контакти? (так/ні) |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
Стан здоров’я дитини/особи та потреби |
Стан здоров’я (здорова/ні) |
Наявність хронічних захворювань (так/ні) |
Чи потребує дитина/ особа лікарських засобів, лікувального харчування, які вживає пожиттєво, та допоміжних засобів реабілітації? (так/ні) |
Якщо "так", чи забезпечена дитина/особа такими лікарськими засобами, лікувальним харчуванням і допоміжними засобами реабілітації (забезпечена/ні) |
Наявність у дитини/ особи страхового полісу на медичне обслуговування в країні перебування (так/ні) |
Якщо дитина/особа не має страхового полісу, як організовано її медичне обслуговування? (коротко) |
Чи проведено щеплення відповідно до віку? (так/ні) |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
Соціалізація дитини/особи |
Сильні сторони дитини/особи (коротко) |
Чи має дитина/ особа друзів у громаді/ закладі країни перебування? (так/ні) |
Чи може дитина/особа спілкуватись мовою приймаючою країни? (так, досить добре/так, на побутовому рівні / ні) |
Чи має дитина/ особа у вільному користуванні кишенькові кошти? (так, джерела надходження коштів / ні) |
Чи часто дитина/ особа конфліктує з однолітками? (так/ні) |
Чи були випадки самовільного залишення дитиною/особою місця проживання? (так/ні) |
Чи були випадки вживання дитиною/особою алкогольних чи психоактивних речовин? (так/ні) |
Чи потребує дитина/ особа психологічної чи психосоціальної допомоги з подолання/ мінімізації травм, пов’язаних з війною та евакуацією? (так/ні) |
35 |
36 |
37 |
38 |
39 |
40 |
41 |
42 |
Навчання та зайнятість дитини / особи |
Забезпечення матеріально-побутових потреб дитини / особи |
Чи навчається дитина/ особа (так/ні) |
Якщо дитина/ особа навчається, то у якій формі? (очно у приймаючій країні та дистанційно в Україні / очно у приймаючій країні/ дистанційно в Україні |
Чи здобуває дитина/ особа професійну (професійно-технічну), фахову передвищу та вищу освіту в приймаючій країні? (так/ні) |
Чи працює в приймаючій країні (так/ні) |
Наявність доступу до інтернету (так/ні) |
Забезпеченість дитини/особи технічними засобами для дистанційного навчання (так/ні) |
Сезонний одяг (так/ні) |
Сезонне взуття (так/ні) |
Засоби особистої гігієни (так/ні) |
43 |
44 |
45 |
46 |
47 |
48 |
49 |
50 |
51 |
Заходи щодо забезпечення додаткових потреб дитини/особи |
Залучення фахівців у сфері освіти (організаторів дозвілля, керівників гуртків тощо) (так/ні) |
Допомога психолога/ психотерапевта (так/ні) |
Проходження медичних оглядів (так/ні) |
Залучення інших фахівців у сфері охорони здоров’я (лікаря фізичної та реабілітаційної медицини, ерготерапевта, фізичного терапевта, терапевта мови і мовлення та ін.) (так/ні) |
Надання іншої необхідної допомоги (так, вид допомоги / ні) |
52 |
53 |
54 |
55 |
56 |
Прогноз щодо вибуття / подальшого влаштування дитини/особи* |
Реінтеграція в сімейне середовище (так/можливо/ недоцільно/неможливо) |
Усиновлення (так/ні) |
Влаштування під опіку/ піклування (так/можливо/ недоцільно/неможливо) |
Влаштування в прийомні сім’ї/ дитячі будинки сімейного типу (так/можливо/ недоцільно/неможливо) |
Продовження перебування в закладі (так/ні) |
Працевлаштування, вступ до закладу професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, в тому числі у приймаючій країні (так/ні) |
Інше (вказати) |
57 |
58 |
59 |
60 |
61 |
62 |
63 |
................Перейти до повного тексту