1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
12.05.2023 № 552
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
07 липня 2023 р.
за № 1155/40211
Про затвердження Положення про порядок здійснення інноваційної діяльності у сфері освіти
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 843 від 11.07.2023 )
Відповідно до абзацу тридцятого частини першої статті 64 Закону України "Про освіту", підпунктів 5 і 26 пункту 4, пункту 8 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 630, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про порядок здійснення інноваційної діяльності у сфері освіти, що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства освіти і науки України від 07 листопада 2000 року № 522 "Про затвердження Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 26 грудня 2000 року за № 946/5167.
3. Директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти (Єресько О.) забезпечити в установленому порядку подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
4. Департаменту забезпечення документообігу, контролю та інформаційних технологій (Єрко І.) зробити відмітку у справах архіву.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
6. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

Міністр

О. Лісовий

ПОГОДЖЕНО:

Голова
Державної регуляторної служби України

Президент Національної академії
педагогічних наук України




О. Кучер


В. Кремень
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки
12 травня 2023 року № 552
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
07 липня 2023 р.
за № 1155/40211
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок здійснення інноваційної діяльності у сфері освіти
І. Загальна частина
1. Це Положення визначає порядок здійснення інноваційної діяльності у закладах дошкільної, загальної середньої, спеціалізованої, позашкільної та професійної (професійно-технічної) освіти (далі - заклади освіти).
2. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
автор ініціативи - фізична та/або юридична особа, яка виступає з пропозицією та науково обґрунтованою гіпотезою, що є підставою для проведення експерименту або реалізації проєкту;
авторська освітня система - авторський комплекс експериментально перевіреного навчального, навчально-методичного та технологічного забезпечення з доведеною ефективністю підвищення якості освітнього процесу;
авторський заклад освіти - заклад освіти з високим рівнем розвитку інноваційного потенціалу як необхідної передумови і результату саморозвитку його конкурентоздатності, який відрізняється від інших закладів освіти наявністю оригінальної експериментально перевіреної авторської концепції, механізмом реалізації якої є відповідна педагогічна система, що забезпечує стабільні позитивні результати діяльності;
апробація - діяльність із перевірки результатів прикладних наукових досліджень у закладах освіти;
експериментальний заклад - заклад освіти, на базі якого проводиться педагогічний експеримент (далі - експеримент) або інноваційний освітній проєкт (далі - проєкт) задля розроблення й апробації ефективності освітньої інновації;
інноваційна діяльність у сфері освіти - діяльність, що спрямована на розроблення й використання у сфері освіти результатів наукових досліджень та розробок;
інноваційний освітній продукт - результат реалізації інноваційного освітнього проєкту, експериментальної роботи закладів освіти, що виступає об’єктом інтелектуальної власності суб’єктів інноваційної діяльності;
інноваційний освітній проєкт (далі - проєкт) - система інноваційної діяльності, що передбачає використання експерименту як одного з методів реалізації проєкту задля розроблення й використання у масовій практиці інноваційного освітнього продукту;
освітні інновації - новостворені (застосовані) або вдосконалені освітні, навчальні, виховні, психолого-педагогічні та управлінські моделі, технології, методи, що підвищують якість, результативність та ефективність освітньої діяльності, змінюють результати освітнього процесу, створюючи при цьому удосконалені чи нові: освітні, дидактичні, виховні системи; зміст освіти; освітні, педагогічні технології; методи, форми, засоби розвитку особистості, організації навчання і виховання; технології управління закладом освіти, системою освіти.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України "Про освіту", "Про дошкільну освіту", "Про повну загальну середню освіту", "Про позашкільну освіту", "Про професійну (професійно-технічну) освіту", "Про інноваційну діяльність", "Про авторське право і суміжні права".
3. Основною метою інноваційної діяльності у сфері освіти (далі - інноваційна діяльність) є підвищення якості освітнього процесу шляхом створення (вдосконалення) освітніх, навчальних, виховних, психолого-педагогічних та управлінських моделей, технологій проведення експерименту або реалізації проєкту (далі - експерименту/проєкту).
4. До предмета інноваційної діяльності належать: нові емпіричні та/або теоретичні знання, освітній процес, педагогічні, дидактичні, виховні, управлінські системи та моделі, авторські моделі, програми і проєкти, які поліпшують якість освіти, результативність та ефективність освітньої діяльності педагогічних і науково-педагогічних працівників закладів освіти загалом.
5. Суб’єктами інноваційної діяльності є фізичні та юридичні особи: педагогічні, науково-педагогічні працівники закладів освіти, наукові працівники, працівники органів управління у сфері освіти; заклади освіти, наукові установи, підприємства, установи та організації, що надають освітні послуги.
Суб’єкти інноваційної діяльності мають дотримуватись принципів академічної доброчесності.
6. Інноваційна діяльність реалізується шляхом проведення експерименту/проєкту на базі експериментальних закладів на всеукраїнському або регіональному рівнях.
Експеримент проводиться на базі одного експериментального закладу, проєкт реалізується на базі декількох експериментальних закладів.
7. Інноваційна діяльність передбачає розроблення та використання:
нових освітніх моделей, навчальних, виховних, управлінських систем;
базового компонента дошкільної освіти, інваріантної та варіативної складової змісту загальної середньої освіти, загальнодержавного компонента змісту професійної (професійно-технічної) освіти, змісту спеціалізованої та змісту позашкільної освіти;
освітніх технологій, форм, методів, прийомів і засобів навчання, виховання та управління освітою;
науково-методичного, навчально-методичного, кадрового, матеріально-технічного забезпечення освітнього процесу в закладах освіти;
систем, технологій, форм і методів підвищення кваліфікації керівних, педагогічних і науково-педагогічних працівників;
форм і засобів співпраці з органами управління у сфері освіти, адміністрацією закладів освіти, педагогічними працівниками, науково-педагогічними працівниками, здобувачами освіти та батьками (особами, що їх замінюють); технологій взаємодії з інститутами громадянського суспільства, врахування та формування громадської думки щодо інноваційних змін у сфері освіти.
8. Умовами здійснення інноваційної діяльності є:
дотримання законодавства України, вимог відповідних державних стандартів освіти;
наявність відповідного ресурсного забезпечення та ефективне його використання;
погодження учасників освітнього процесу, органів управління у сфері освіти у здійсненні інноваційної діяльності на добровільній основі.
9. Строк проведення експерименту/проєкту - до п’яти років.
10. Нормативно-правове регулювання, організацію та координування інноваційної діяльності на всеукраїнському рівні здійснює МОН.
Організаційно-методичне забезпечення проведення експерименту/проєкту на всеукраїнському рівні здійснює Державна наукова установа "Інститут модернізації змісту освіти" (далі - ІМЗО).
11. Органи управління у сфері освіти Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій відповідно до цього Положення розробляють умови проведення експерименту/проєкту на регіональному рівні.
12. За умови успішної апробації авторської педагогічної ідеї (ініціативи) заклад освіти визнається як Авторський заклад освіти, а у разі апробації у кількох (не менше п’яти) закладах освіти - Авторська освітня система у порядку, визначеному пунктом 1 розділу III цього Положення.
II. Порядок проведення експерименту/проєкту
1. З пропозицією щодо проведення експерименту/проєкту виступає автор ініціативи, що має намір запропонувати нові освітні ідеї, педагогічні та управлінські технології, вдосконалити освітню діяльність закладів освіти.
2. Заявка на проведення експерименту/проєкту включає: опис основних ідей, актуальність, об’єкт, предмет, мету, гіпотезу, завдання, теоретико-методологічну основу, базу проведення експерименту/проєкту (перелік закладів освіти), методи дослідження, наукову новизну, практичне значення експерименту/проєкту; визначення етапів та термінів його проведення, очікуваних результатів; інформацію про автора ініціативи / наукового(их) керівника(ів), пропозиції до складу науково-консультативної ради проведення експерименту/проєкту (далі - науково-консультативна рада).

................
Перейти до повного тексту