- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ЗАХИСТУ ДОВКІЛЛЯ ТА ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
29 червня 2023 р.
за № 1093/40149
Про затвердження Правил охорони підземних вод
1. Затвердити Правила охорони підземних вод, що додаються.
2. Управлінню кругової економіки та надрокористування (Юлія РАДЧЕНКО) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра з питань європейської інтеграції Євгенія ФЕДОРЕНКА.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
ПОГОДЖЕНО: Голова Державного агентства водних ресурсів України Голова Державної регуляторної служби України Віце-прем’єр-міністр з відновлення України - Міністр розвитку громад, територій. та інфраструктури України Голова Державної служби України з питань праці Т.в.о. Голови Державної екологічної інспекції України Голова Державної служби геології та надр України Міністр охорони здоров’я України |
О. Кузьменков О. Кучер О. Кубраков І. Дегнера І. Зубович Р. Опімах В. Ляшко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
захисту довкілля та природних
ресурсів України
11 травня 2023 року № 325
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
29 червня 2023 р.
за № 1093/40149
ПРАВИЛА
охорони підземних вод
I. Загальні положення
1. Ці Правила встановлюють вимоги з охорони підземних вод, що забезпечують їх захист від забруднення, засмічення, вичерпання, виснаження та інших дій, які можуть погіршити умови водозабору, реалізацію заходів з охорони навколишнього природного середовища, зокрема надр, при здійсненні будь-яких видів антропогенної діяльності, яка може негативно позначитися на якісних та кількісних показниках підземних вод, знизити їх здатність до природного відновлення, порушити гідрогеологічний режим підземних вод, завдавати шкоди здоров’ю людей.
2. У цих Правилах терміни вживаються у такому значенні:
артезіанська свердловина - інженерна водозабірна споруда, яка є вертикальною гірничою виробкою з невеликим розміром поперечного перерізу, що призначена для забору підземних вод з різних водоносних горизонтів;
видобування підземних вод - процес вилучення води для використання у виробництві з метою отримання продукції, а також для питних, господарсько-побутових потреб населення та інших потреб;
виснаження підземних вод - стан водоносних горизонтів, в яких під впливом штучного дренування зниження рівнів підземних вод досягло таких показників, які виключають можливість подальшого використання горизонту для задоволення потреб суспільства за допомогою традиційних технічних засобів;
вичерпання запасів підземних вод - зниження на ділянках водозаборів рівнів підземних вод, які перевищують встановлені допустимі значення при затвердженні цих запасів Державною комісією України по запасах корисних копалин;
водозабір підземних вод - споруда або пристрій для забору підземних вод з водного об’єкта, що може складатися з одної або групи компактно розміщених водозабірних споруд;
група компактно розміщених водозабірних споруд - споруди або пристрої, які належать одній фізичній особі, фізичній особі - підприємцю або юридичній особі, облаштовані на один і той самий водоносний горизонт, розташовані в межах однієї земельної ділянки;
забруднення підземних вод - зміна природних показників, їх якості під впливом зовнішніх чинників, що призводить до перевищення вмісту у водах нормованих компонентів, появи в них компонентів неприродного походження, чинників мікробіологічного забруднення або прояву негативних динамічних тенденцій змін складу і властивостей підземних вод у часі;
локальна мережа спостережних свердловин - це спостережні свердловини суб’єктів господарювання на централізованих водозаборах підземних вод в межах їх родовищ та на прилеглих територіях, діяльність на водозаборах яких може негативно впливати на стан підземних вод, особливо ті, які експлуатують накопичувачі промислових, побутових і сільськогосподарських стоків чи відходів для попередження забруднення підземних вод та контролю за якісним станом цих вод; для водозаборів підземних вод з обсягом видобутку більше ніж 100 куб. метрів на добу;
охорона підземних вод - система заходів, які спрямовані на запобігання і усунення наслідків забруднення, засмічення, вичерпання та виснаження підземних вод, на збереження якісного і кількісного стану підземних вод, запобігання зниження їх здатності до природного відновлення, порушення гідрогеологічного режиму вод.
3. Ці Правила є обов’язковими для фізичних осіб, фізичних осіб - підприємців або юридичних осіб незалежно від форм власності, діяльність яких пов’язана із геологорозвідувальними роботами, проєктуванням, будівництвом, експлуатацією об’єктів з видобутку підземних вод, інших об’єктів, діяльність яких має або може мати негативний вплив на стан підземних вод, а також для користувачів підземних вод, незалежно від мети і обсягів видобутку цих вод.
4. Охорона підземних вод передбачає:
дотримання законодавства у сфері використання і охорони вод;
регламентування всіх видів господарської та будь-якої іншої діяльності, яка здійснює вплив на стан підземних вод, зокрема на водозабори підземних вод централізованого та нецентралізованого господарсько-питного водопостачання, з урахуванням їх продуктивності на сучасний період і на перспективу;
встановлення екологічного нормативу якості води масивів підземних вод;
оцінку впливу експлуатації водозабору підземних вод на навколишнє природне середовище;
застосування водоохоронних заходів, які виключають можливість негативного впливу від здійснення господарської діяльності на навколишнє природне середовище, зокрема на підземні води при проєктуванні будівництва будь-яких підприємств і споруд;
забезпечення організації і дотримання зон санітарної охорони джерел централізованого господарсько-питного водопостачання та водозаборів мінеральних вод;
здійснення заходів щодо запобігання і ліквідації витоків стічних вод та забруднюючих речовин з поверхні землі, каналізаційних систем, фільтруючих накопичувачів, відстійників, хвостосховищ та інших споруд і потраплянню цих речовин у горизонти підземних вод;
підвищення рівня очищення стічних вод і недопущення скиду у водотоки, водойми та підземні водоносні горизонти неочищених і недостатньо очищених стічних вод та рідких токсичних відходів;
дотримання нормативів гранично допустимих концентрацій небезпечних речовин у ґрунтах;
дотримання порядку захоронення забруднюючих речовин, відходів, стічних вод у глибокі підземні водоносні горизонти;
дотримання умов скидання шахтних, кар’єрних і рудникових вод у водні об’єкти та повернення супутньо-пластових вод нафтогазових родовищ до підземних горизонтів;
дотримання особливостей проєктування гірничодобувних об’єктів, а також підземних споруд, не пов’язаних з видобуванням корисних копалин;
дотримання природоохоронних вимог при перебурюванні водоносних горизонтів питних і мінеральних підземних вод свердловинами різного призначення, а також при проєктуванні, будівництві і експлуатації водозаборів підземних вод;
проведення моніторингу за станом підземних вод, зокрема на ділянках водозаборів і в районах промислових та сільськогосподарських об’єктів з метою встановлення будь-яких розбіжностей і відхилень у прогнозованих рівнях впливу об’єктів на навколишнє природне середовище;
виконання інших, передбачених законодавством водоохоронних заходів щодо захисту підземних вод.
5. До основних об’єктів охорони підземних вод належать водні об’єкти, які використовуються для господарсько-питного водопостачання та видобутку мінеральних вод, а також водозабірні споруди, які забезпечують їх видобування.
6. Фізичні особи, фізичні особи - підприємці або юридичні особи, які є власниками або користувачами водозабірних споруд, забезпечують охорону підземних вод від вичерпання запасів, виснаження та забруднення, дотримання рекомендованого паспортом артезіанської свердловини або іншими нормативними документами режиму експлуатації підземних вод та правового режиму зон санітарної охорони підземного джерела водопостачання.
7. Під час розміщення, проєктування, будівництва, реконструкції і введення в дію водозабірних споруд та інших об’єктів повинно забезпечуватися раціональне використання вод, передбачатися технології, які забезпечують охорону вод від забруднення. При проєктуванні будівництва та реконструкції промислових об’єктів та будь-яких споруд передбачаються та застосовуються водоохоронні заходи, що виключають негативний вплив зазначених об’єктів на підземні води, і повинні бути відображені в проєктах будівництва та реконструкції.
8. Розвідка родовищ (ділянок) підземних вод має проводитись без забруднення та виснаження підземних вод та навколишнього природного середовища.
9. Державна експертиза та оцінка запасів родовищ (ділянок) підземних вод проводиться Державною комісією України по запасах корисних копалин у визначеному законодавством порядку.
З метою унеможливлення вичерпання запасів підземних вод та негативних змін якісних показників таких вод фізичні особи, фізичні особи - підприємці або юридичні особи повинні дотримуватися розрахункового періоду (терміну (строку)) оцінки експлуатаційних запасів родовищ (ділянок) підземних вод, зазначеного в протоколах Державної комісії України по запасах корисних копалин, а також своєчасно проводити повторну державну експертизу та оцінку запасів родовищ (ділянок) підземних вод у встановленому законодавством порядку з метою обґрунтування запасів підземних вод.
10. У разі вичерпання запасів підземних вод, а також у разі забруднення підземних вод заходи щодо їх відтворення здійснюються у визначеному законодавством порядку за рахунок винних осіб.
11. Системи та об’єкти водопостачання населених пунктів та їх розширення розробляються на основі схем водопостачання, комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад, генеральних планів населених пунктів і детальних планів території відповідно до вимог
Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та
Закону України "Про стратегічну екологічну оцінку".
З метою раціонального використання ресурсів підземних вод місцевим органам виконавчої влади при розробленні заходів з розвитку систем поточного і перспективного водопостачання об’єктів комунального господарства та промисловості рекомендовано формувати замовлення на проведення розвідки родовищ (ділянок) підземних вод для господарсько-питного і технічного водопостачання.
II. Вимоги до будівництва водозабору підземних вод
1. При прийнятті рішення про провадження планованої діяльності з будівництва водозабору підземних вод з метою водопостачання, у разі якщо така діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля відповідно до
Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", суб’єкт господарювання повинен надати органам державної влади та органам місцевого самоврядування висновок з оцінки впливу на довкілля про допустимість провадження планованої діяльності, звіт з оцінки впливу на довкілля та звіт про громадське обговорення.
2. Проєктна документація на будівництво водозабору підземних вод розробляється в установленому законодавством порядку з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм та правил і затверджується замовником.
3. Облаштування водозабору підземних вод, який проєктується на ділянці розвіданих та не розвіданих запасів підземних вод, здійснюються з урахуванням проєктної розрахункової схеми забору води, проєктного навантаження на свердловини водозабору та проєктних знижень рівня підземних вод.
Земельна ділянка для спорудження водозабору підземних вод виділяється фізичній особі, фізичній особі - підприємцю або юридичній особі у порядку, передбаченому
Земельним кодексом України.
З метою здійснення діяльності, пов’язаної з видобутком, забором та використанням підземних вод, необхідність отримання спеціального дозволу на користування надрами, дозволу на спеціальне водокористування регулюється у встановленому законодавством порядку.
4. Буріння свердловин з метою водопостачання здійснюється за умови забезпечення у повному обсязі додержання екологічних умов, передбачених у висновку з оцінки впливу на довкілля (у разі якщо така діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля відповідно до
Закону України "Про оцінку впливу на довкілля").
5. Конструкція свердловин обирається такою, що унеможливлює перетікання підземних вод по стволу між водоносними горизонтами, а також надходження забруднених вод у цільовий водоносний горизонт з поверхні. Промивні рідини, які використовуються при проходці свердловин, не повинні містити забруднювальних речовин.
6. Конструкція свердловини повинна передбачати можливість проведення вимірів дебіту та рівня, відбору проб води, а також виконання ремонтно-відновлювальних робіт при експлуатації свердловини.
7. Інші вимоги до буріння свердловин з метою водопостачання регулюються ДБН В.2.5-74:2013 "Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування", затвердженими наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 08 квітня 2013 року
№ 133.
III. Використання підземних вод та державний облік підземних вод
1. Родовища підземних вод та їх ділянки надаються у користування у встановленому законодавством порядку.
2. Підземні води питної якості використовуються, у першу чергу, для задоволення потреб питного, господарсько-побутового водопостачання населення, харчової промисловості та тваринництва.
3. Фізичні особи, фізичні особи - підприємці або юридичні особи, які видобувають та використовують підземні води та отримали спеціальний дозвіл на користування надрами та/або дозвіл на спеціальне водокористування здійснюють облік забору і використання підземних вод та звітують за
формою звітності № 7-ГР (підземні води) (річна) "Звітний баланс використання підземних вод за 20___рік", затвердженою наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 14 березня 2016 року № 97, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30 травня 2016 року за № 789/28919, Держгеонадрам.
Фізичні особи, фізичні особи - підприємці або юридичні особи, які використовують підземні води та отримали дозвіл на спеціальне водокористування здійснюють облік використання підземних вод та звітують за
формою звітності № 2ТП-водгосп (річна) "Звіт про використання води", затвердженою наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 16 березня 2015 року № 78, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03 квітня 2015 року за № 382/26827 (у редакції наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 24 січня 2022 року № 49), Держводагентству.
................Перейти до повного тексту