1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 16 червня 2023 р. № 662
Київ
Про затвердження Порядку здійснення нагляду у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення за діяльністю суб’єктів первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснюють Міністерство фінансів, Міністерство юстиції, Міністерство цифрової трансформації
Відповідно до частини другої статті 18 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Порядок здійснення нагляду у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення за діяльністю суб’єктів первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснюють Міністерство фінансів, Міністерство юстиції, Міністерство цифрової трансформації.

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 67


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 16 червня 2023 р. № 662
ПОРЯДОК
здійснення нагляду у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення за діяльністю суб’єктів первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснюють Міністерство фінансів, Міністерство юстиції, Міністерство цифрової трансформації
1. Цей Порядок визначає процедуру здійснення Мінфіном, Мін’юстом, Мінцифрою з урахуванням ризик-орієнтованого підходу нагляду у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі - сфера запобігання та протидії) за діяльністю суб’єктів первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких вони здійснюють, зокрема, шляхом проведення планових/позапланових виїзних перевірок і планових/позапланових безвиїзних перевірок.
2. Дія цього Порядку поширюється на суб’єктів первинного фінансового моніторингу (їх відокремлені підрозділи), державне регулювання та нагляд у сфері запобігання та протидії за діяльністю яких відповідно до пунктів 3-5 частини першої статті 18 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - Закон) здійснюється:
Мінфіном - суб’єктів аудиторської діяльності; бухгалтерів; суб’єктів господарювання, що надають послуги з бухгалтерського обліку; суб’єктів господарювання, що здійснюють консультування з питань оподаткування; суб’єктів господарювання, що надають посередницькі та/або консультаційні послуги під час здійснення операцій з нерухомим майном; суб’єктів господарювання, які здійснюють торгівлю за готівку дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням та виробами з них; суб’єктів господарювання, які проводять лотереї та/або азартні ігри; суб’єктів господарювання, які провадять торговельну діяльність культурними цінностями та/або надають посередницькі послуги в такій діяльності;
Мін’юстом - адвокатських бюро, адвокатських об’єднань та адвокатів, які провадять адвокатську діяльність індивідуально; нотаріусів; суб’єктів господарювання, що надають юридичні послуги; осіб, які надають послуги із утворення, забезпечення діяльності або управління юридичними особами;
Мінцифрою - постачальників послуг, пов’язаних із обігом віртуальних активів.
Мінфін, Мін’юст (а також за його дорученням територіальні органи Мін’юсту), Мінцифри (далі - суб’єкти державного фінансового моніторингу) мають право проводити планові/позапланові перевірки, зокрема виїзні/безвиїзні.
3. Суб’єкти державного фінансового моніторингу, що одночасно здійснюють нагляд у сфері запобігання та протидії за діяльністю одного суб’єкта первинного фінансового моніторингу, проводять спільну планову перевірку такого суб’єкта первинного фінансового моніторингу.
Під час проведення спільної планової перевірки суб’єкти державного фінансового моніторингу керуються загальними правилами, встановленими цим Порядком.
4. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:
адреса електронної пошти суб’єкта первинного фінансового моніторингу - адреса електронної пошти суб’єкта первинного фінансового моніторингу, інформація про яку подана до єдиної інформаційної системи у сфері запобігання та протидії (далі - єдина інформаційна система) та/або яка міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань та/або Єдиному реєстрі нотаріусів, Єдиному реєстрі адвокатів України, та/або про яку суб’єкт первинного фінансового моніторингу повідомив суб’єкту державного фінансового моніторингу;
безвиїзна перевірка - планова/позапланова перевірка діяльності суб’єкта первинного фінансового моніторингу, яка проводиться у приміщенні суб’єкта державного фінансового моніторингу без виїзду за місцезнаходженням суб’єкта первинного фінансового моніторингу на підставі отриманих від суб’єкта первинного фінансового моніторингу матеріалів, документів (у паперовій або електронній формі, їх копій та/або витягів із них), даних відеоархіву та письмових пояснень, а також на підставі аналізу наявної (доступної) у суб’єкта державного фінансового моніторингу інформації про стан додержання суб’єктом первинного фінансового моніторингу законодавства у сфері запобігання та протидії;
виїзна перевірка - планова/позапланова перевірка діяльності суб’єкта первинного фінансового моніторингу, яка проводиться суб’єктом державного фінансового моніторингу з виїздом за місцезнаходженням суб’єкта первинного фінансового моніторингу та/або у приміщенні суб’єкта державного фінансового моніторингу;
місцезнаходження - фактичне місце провадження діяльності, розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю суб’єкта первинного фінансового моніторингу (переважно перебуває керівництво) та здійснюється управління і облік, та/або місце проживання суб’єкта первинного фінансового моніторингу, який провадить свою діяльність одноособово, без утворення юридичної особи, інформація про яке надана до єдиної інформаційної системи (згідно з інформацією, що надається для взяття суб’єкта первинного фінансового моніторингу на облік у Держфінмоніторингу) та/або яке зазначене в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань та/або Єдиному реєстрі нотаріусів, Єдиному реєстрі адвокатів України, та/або про яке суб’єкт первинного фінансового моніторингу повідомив суб’єкту державного фінансового моніторингу;
планова перевірка - запланована суб’єктом державного фінансового моніторингу комплексна перевірка діяльності суб’єкта первинного фінансового моніторингу, яка проводиться суб’єктом державного фінансового моніторингу на підставі плану-графіка проведення планових перевірок;
позапланова перевірка - незапланована суб’єктом державного фінансового моніторингу перевірка з окремих питань діяльності суб’єкта первинного фінансового моніторингу.
5. Нагляд у сфері запобігання та протидії за суб’єктами первинного фінансового моніторингу здійснюється суб’єктами державного фінансового моніторингу з урахуванням ризик-орієнтованого підходу.
З метою здійснення нагляду у сфері запобігання та протидії з урахуванням ризик-орієнтованого підходу суб’єкти державного фінансового моніторингу повинні:
1) визначати, оцінювати (переоцінювати) та розуміти ризики, притаманні суб’єктам первинного фінансового моніторингу та/або секторам діяльності суб’єктів первинного фінансового моніторингу. Вивчення ризик-профілю суб’єктів первинного фінансового моніторингу здійснюється з урахуванням специфіки діяльності суб’єктів первинного фінансового моніторингу та критеріїв, за якими відповідні суб’єкти державного фінансового моніторингу оцінюють рівень ризику суб’єкта первинного фінансового моніторингу бути використаним з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення. Результатом вивчення ризик-профілю суб’єктів первинного фінансового моніторингу є визначення рівня ризику суб’єктів первинного фінансового моніторингу. Оцінка ризик-профілю суб’єктів первинного фінансового моніторингу проводиться суб’єктами державного фінансового моніторингу як періодично, так і у випадку виникнення надзвичайних подій та фінансових операцій або змін в управлінні суб’єктів первинного фінансового моніторингу, зокрема за результатами проведеної суб’єктами державного фінансового моніторингу оцінки ризиків використання суб’єктів первинного фінансового моніторингу з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та/або фінансування розповсюдження зброї масового знищення. Рівень ризику суб’єктів первинного фінансового моніторингу обов’язково визначається на дату складання плану-графіка проведення перевірок;
2) вживати відповідних заходів до управління ризиками у спосіб та обсязі, що забезпечать мінімізацію таких ризиків залежно від їх рівня;
3) проводити моніторинг ризиків, зокрема тих, які змінюються, та швидко виявляти (встановлювати) ризики, які з’являються, і оперативно реагувати на них;
4) вживати заходів, спрямованих на запобігання виникненню та/або зменшення негативних наслідків ризиків, виявлених під час здійснення нагляду (контролю) у сфері запобігання та протидії;
5) визначати заходи нагляду (контролю) у сфері запобігання та протидії з реагування, мінімізації та усунення поточних ризиків та ризиків, які можуть із високою вірогідністю виникнути в майбутньому в діяльності суб’єктів первинного фінансового моніторингу, зокрема розробляти та впроваджувати стратегію наглядової діяльності;
6) мати достатні людські та технічні ресурси, необхідні для здійснення нагляду (контролю) у сфері запобігання та протидії;
7) проводити для працівників суб’єкта державного фінансового моніторингу на постійній основі навчання та/або підвищення кваліфікації у сфері запобігання та протидії;
8) вивчати (отримувати) міжнародний досвід та найкращі міжнародні практики у сфері запобігання та протидії;
9) використовувати відомості (дані) державних електронних інформаційних ресурсів, які необхідні для виконання завдань, покладених на суб’єктів державного фінансового моніторингу;
10) надавати методологічну, методичну та іншу допомогу (зокрема надавати рекомендації та роз’яснення з питань щодо застосування законодавства у сфері запобігання та протидії);
11) проводити планові/позапланові перевірки, зокрема безвиїзні;
12) застосовувати стримувальні, пропорційні та ефективні заходи впливу за порушення вимог законодавства у сфері запобігання та протидії;
13) визначати ефективність застосованих заходів нагляду (контролю) для мінімізації та усунення ризиків, а саме визначати суб’єктів первинного фінансового моніторингу, що підлягають пріоритетному нагляду (контролю) у сфері запобігання та протидії;
14) співпрацювати із органами (організаціями) професійного самоврядування суб’єктів первинного фінансового моніторингу, Держфінмоніторингом, правоохоронними органами, а також органами іноземних держав і міжнародними організаціями у сфері запобігання та протидії шляхом обміну інформацією, визначення пріоритетів ризиків і провадження спільної наглядової діяльності.
6. Визначення заходів нагляду (контролю) у сфері запобігання та протидії здійснюється за результатом оцінки ризик-профілю суб’єктів первинного фінансового моніторингу та з дотриманням таких принципів:
1) зосередження на результаті - чітке визначення суб’єктами державного фінансового моніторингу цілі нагляду (контролю) у сфері запобігання та протидії щодо суб’єктів первинного фінансового моніторингу, яка дасть змогу сформувати підхід до визначення виду та механізму наглядового заходу;
2) відповідності ризикам - узгодження обраного виду заходу нагляду (контролю) у сфері запобігання та протидії із розумінням суб’єктами державного фінансового моніторингу характеру та рівня ризиків, яких зазнають суб’єкти первинного фінансового моніторингу;
3) ефективності - отримання ефективних результатів відповідно до задіяних ресурсів та постійне удосконалення процедур здійснення заходів нагляду (контролю) у сфері запобігання та протидії;
4) динамічності та реагування - здійснення своєчасних і гнучких заходів реагування на виявлені ризики, адаптація системи нагляду до нових ризиків;
5) пропорційності - визначення інтенсивності заходів нагляду (контролю) у сфері запобігання та протидії (періодичності перевірок), що передбачає фокусування нагляду за тими суб’єктами первинного фінансового моніторингу, що мають більший масштаб діяльності та вищий рівень ризику в діяльності, яку провадять суб’єкти первинного фінансового моніторингу.
7. Періодичність здійснення заходів нагляду (контролю) у сфері запобігання та протидії встановлюється суб’єктами державного фінансового моніторингу залежно від рівня ризику суб’єкта первинного фінансового моніторингу бути використаним для легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення.
Суб’єкти первинного фінансового моніторингу із низьким рівнем ризику підлягають нагляду (контролю) у сфері запобігання та протидії суб’єктів державного фінансового моніторингу з урахуванням такого рівня та характеру ризику, який вони становлять. До таких суб’єктів первинного фінансового моніторингу необхідно застосовувати наглядові інструменти, які поєднують у собі менш часті цикли перевірок та поглиблений моніторинг інформації про діяльність суб’єктів первинного фінансового моніторингу.
8. Під час здійснення заходів нагляду (контролю) у сфері запобігання та протидії суб’єкти державного фінансового моніторингу використовують надану Держфінмоніторингом в установленому законодавством порядку інформацію для підвищення ефективності здійснення нагляду у сфері запобігання та протидії і мають право доступу (зокрема автоматизованого) до відповідних державних електронних інформаційних ресурсів, інформаційних та інформаційно-комунікаційних систем, які містять інформацію:
про дотримання суб’єктами первинного фінансового моніторингу, за якими вони здійснюють державне регулювання та нагляд у сфері запобігання та протидії, вимог законодавства у сфері запобігання та протидії, спеціальних законів, що регулюють діяльність суб’єкта первинного фінансового моніторингу, зокрема про виявлені порушення та заходи, вжиті до суб’єктів первинного фінансового моніторингу та/або їх посадових осіб з метою їх усунення та/або недопущення в подальшому в діяльності;
про припинення діяльності суб’єктів первинного фінансового моніторингу, за якими вони здійснюють державне регулювання та нагляд у сфері запобігання та протидії, відповідно до законодавства;
необхідну для вжиття суб’єктами державного фінансового моніторингу відповідно до законодавства заходів, визначених частиною другою статті 18 Закону;
про дотримання суб’єктами первинного фінансового моніторингу обов’язків, установлених частиною другою статті 8 Закону.
Суб’єкт державного фінансового моніторингу разом із державними органами, що забезпечують доступ суб’єкту державного фінансового моніторингу до державних електронних інформаційних ресурсів, які необхідні для виконання покладених на нього завдань, узгоджують реквізити, формати відомостей (даних) інформаційних ресурсів, технології та строки інформаційного обміну, які визначаються прийнятими спільними угодами та/або нормативно-правовими актами.
9. З метою забезпечення здійснення необхідних заходів нагляду (контролю) у сфері запобігання та протидії суб’єкти державного фінансового моніторингу можуть створювати спеціалізований програмний продукт (електронний інформаційний ресурс), який у разі потреби може бути інтегрований з інформаційними та інформаційно-комунікаційними системами інших суб’єктів державного фінансового моніторингу та/або державних органів.
10. Планова/позапланова перевірка здійснюється суб’єктами державного фінансового моніторингу, зокрема, для:
1) з’ясування мети та суті операцій, які здійснюють суб’єкти первинного фінансового моніторингу та/або про які їм стало відомо;
2) виявлення ризиків, які можуть становити загрозу для безпеки та стійкості діяльності суб’єктів первинного фінансового моніторингу, секторів діяльності таких суб’єктів первинного фінансового моніторингу, а також стабільності фінансової системи України;
3) оцінки якості системи управління ризиками суб’єктів первинного фінансового моніторингу;
4) оцінки дотримання суб’єктом первинного фінансового моніторингу вимог законодавства у сфері запобігання та протидії, зокрема нормативно-правових актів суб’єкта державного фінансового моніторингу.
11. Планові/позапланові перевірки здійснюються суб’єктами державного фінансового моніторингу за принципами:
1) рівності прав і законних інтересів кожного суб’єкта первинного фінансового моніторингу;
2) гарантування прав і законних інтересів кожного суб’єкта первинного фінансового моніторингу;
3) об’єктивності та неупередженості, що забезпечують недопущення можливого втручання, особистого інтересу суб’єкта державного фінансового моніторингу, інтересу заінтересованих осіб щодо результатів перевірки суб’єкта первинного фінансового моніторингу.
12. Підставою для проведення суб’єктом державного фінансового моніторингу планової перевірки суб’єкта первинного фінансового моніторингу щодо дотримання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії є включення його до плану-графіка проведення перевірок суб’єктів первинного фінансового моніторингу на відповідний квартал. План-графік затверджується наказом суб’єкта державного фінансового моніторингу та оприлюднюється на офіційному веб-сайті суб’єкта державного фінансового моніторингу не пізніше ніж за 10 робочих днів до початку кварталу, на який затверджується план-графік проведення перевірок.
13. Суб’єкти державного фінансового моніторингу, що одночасно здійснюють нагляд у сфері запобігання та протидії за діяльністю одного суб’єкта первинного фінансового моніторингу, включають його до власних планів-графіків проведення перевірок суб’єктів первинного фінансового моніторингу, попередньо узгодивши таку інформацію між собою.
Узгодження інформації між суб’єктами державного фінансового моніторингу, що одночасно здійснюють нагляд у сфері запобігання та протидії за діяльністю одного суб’єкта первинного фінансового моніторингу, стосовно включення його до власних планів-графіків проведення перевірок суб’єктів первинного фінансового моніторингу здійснюється шляхом направлення листів-повідомлень.
14. Включення суб’єктів первинного фінансового моніторингу до плану-графіка проведення перевірок здійснюється суб’єктом державного фінансового моніторингу з урахуванням ризик-орієнтованого підходу.
15. Для проведення планової/позапланової перевірки суб’єктом державного фінансового моніторингу видається наказ, підписаний керівником суб’єкта державного фінансового моніторингу (особою, що виконує його обов’язки), про проведення планової/позапланової перевірки (далі - наказ про проведення перевірки).
У наказі про проведення планової/позапланової перевірки зазначаються повне найменування/прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) суб’єкта первинного фінансового моніторингу, ідентифікаційний код юридичної особи згідно з ЄДРПОУ/податковий номер або серія (за наявності) і номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті), місцезнаходження суб’єкта первинного фінансового моніторингу, адреса електронної пошти суб’єкта первинного фінансового моніторингу (за наявності), вид перевірки (планова/позапланова виїзна перевірка або планова/позапланова безвиїзна перевірка), предмет перевірки, період, що підлягає перевірці, відомості про склад групи з проведення перевірки суб’єктом державного фінансового моніторингу, а саме: прізвища, імена, по батькові керівника та членів такої групи, найменування посад та номери службових посвідчень; строки проведення планової/позапланової перевірки (дати початку і закінчення), інша інформація щодо планової/позапланової перевірки (у разі потреби).
16. Для проведення планової перевірки суб’єкта первинного фінансового моніторингу, за діяльністю якого здійснюють нагляд у сфері запобігання та протидії декілька суб’єктів державного фінансового моніторингу, суб’єкти державного фінансового моніторингу видають спільний наказ, підписаний керівниками суб’єктів державного фінансового моніторингу (особами, що виконують їх обов’язки), про проведення планової перевірки. У такому наказі зазначається інформація, передбачена абзацом другим пункту 15 цього Порядку.
17. Планова перевірка передбачає заплановану суб’єктом державного фінансового моніторингу перевірку відповідності діяльності суб’єкта первинного фінансового моніторингу вимогам законодавства у сфері запобігання та протидії протягом періоду, який підлягає перевірці. Планова перевірка проводиться за період із дати закінчення попередньої планової перевірки або за певний період діяльності суб’єкта первинного фінансового моніторингу.
18. Плановою перевіркою охоплюється перелік питань щодо дотримання суб’єктом первинного фінансового моніторингу вимог законодавства у сфері запобігання та протидії за видом (видами) діяльності, якщо у плані-графіку не зазначене інше.
19. Перелік обов’язкових питань щодо планової перевірки повинен включати перевірку дотримання вимог законодавства стосовно:
1) постановки на облік у Держфінмоніторингу як суб’єкта первинного фінансового моніторингу;
2) призначення працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу;
3) проведення перевірки відсутності громадянства (підданства) держави, що здійснює збройну агресію проти України, та наявності бездоганної ділової репутації керівника та заступника керівника суб’єкта первинного фінансового моніторингу, голови та членів наглядового органу суб’єкта первинного фінансового моніторингу, відповідального працівника (особи, яка тимчасово виконує повноваження відповідального працівника в разі його відсутності), інших працівників суб’єкта первинного фінансового моніторингу, залучених до проведення первинного фінансового моніторингу;
4) вимог до кваліфікації працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу;
5) розроблення, впровадження та оновлення правил, програми проведення фінансового моніторингу;
6) проведення належної перевірки клієнтів (представників клієнтів);
7) проведення аналізу та виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, та операцій, стосовно яких є достатні підстави підозрювати, що вони пов’язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму або фінансування розповсюдження зброї масового знищення, реєстрації таких фінансових операцій та надання інформації про них;
8) зупинення проведення фінансових операцій;
9) зберігання документів щодо ідентифікації осіб, які провели фінансові операції, та документів, що стосуються ділових відносин із клієнтом, даних про такі операції;
10) забезпечення функціонування належної системи управління ризиками, застосування у своїй діяльності ризик-орієнтованого підходу та вжиття належних заходів з метою мінімізації ризиків;
11) здійснення управління ризиками для запобігання використанню послуг та продуктів суб’єкта первинного фінансового моніторингу для легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення;
12) здійснення управління ризиками, пов’язаними із запровадженням чи використанням нових та наявних інформаційних продуктів, ділових практик або технологій, зокрема таких, що забезпечують проведення фінансових операцій без безпосереднього контакту із клієнтом;
13) проведення внутрішніх перевірок своєї діяльності на предмет дотримання законодавства у сфері запобігання та протидії;
14) здійснення заходів із підготовки персоналу до належного виконання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії;
15) замороження/розмороження активів, що пов’язані з тероризмом та його фінансуванням, розповсюдженням зброї масового знищення та його фінансуванням;
16) дотримання суб’єктом первинного фінансового моніторингу вимог до подання Держфінмоніторингу повідомлень (інформації) та опрацювання повідомлень (інформації) Держфінмоніторингу;
17) джерела походження коштів для формування статутного (складеного) капіталу.
Питання, передбачені підпунктами 2, 4, 5 та 17 цього пункту, не включаються до обов’язкового переліку питань планової перевірки суб’єктів первинного фінансового моніторингу, що провадять свою діяльність одноособово, без утворення юридичної особи.
20. Про проведення планової перевірки суб’єкт первинного фінансового моніторингу повинен бути попередньо письмово повідомлений суб’єктом державного фінансового моніторингу не менше ніж за 10 календарних днів до початку її проведення.
Повідомлення про проведення планової перевірки суб’єкт державного фінансового моніторингу надсилає в паперовій формі рекомендованим листом на адресу за місцезнаходженням суб’єкта первинного фінансового моніторингу та у вигляді електронного документа на адресу електронної пошти суб’єкта первинного фінансового моніторингу (за наявності).
У разі коли оператор поштового зв’язку не може вручити суб’єкту первинного фінансового моніторингу документ через відсутність за місцезнаходженням посадових осіб суб’єкта первинного фінансового моніторингу, їх відмову прийняти документ, незнаходження суб’єкта первинного фінансового моніторингу або з інших причин, документ вважається врученим суб’єкту первинного фінансового моніторингу в день, зазначений оператором поштового зв’язку в повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення.
На вимогу суб’єкта первинного фінансового моніторингу, який отримав повідомлення в електронній формі, суб’єкт державного фінансового моніторингу видає такому суб’єкту первинного фінансового моніторингу відповідний документ у паперовій формі протягом трьох робочих днів із дня надходження відповідної вимоги (у паперовій або електронній формі) від суб’єкта первинного фінансового моніторингу.
21. Позапланова перевірка передбачає незаплановану суб’єктом державного фінансового моніторингу перевірку відповідності діяльності суб’єкта первинного фінансового моніторингу вимогам законодавства у сфері запобігання та протидії протягом періоду, який підлягає перевірці, за окремими питаннями.
Позапланові перевірки можуть проводитися суб’єктом державного фінансового моніторингу за наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) повідомлення про ознаки порушення суб’єктом первинного фінансового моніторингу вимог законодавства у сфері запобігання та протидії;
2) на виконання судових рішень, які набрали законної сили;
3) за ініціативою суб’єкта державного фінансового моніторингу в разі безпосереднього виявлення ним ознак порушення суб’єктом первинного фінансового моніторингу та/або його відокремленим підрозділом вимог законодавства у сфері запобігання та протидії;
4) виявлення суб’єктом державного фінансового моніторингу нових документів (обставин), які не були (не могли бути) відомі під час проведення планової перевірки та які можуть вплинути на висновки за результатами планової перевірки;
5) необхідність перевірки виконання суб’єктом первинного фінансового моніторингу вимог законодавства у сфері запобігання та протидії, зокрема усунення порушень та/або вжиття заходів до усунення причин, що сприяли їх вчиненню, а також вжиття заходів до усунення виявлених за результатами нагляду недоліків щодо організації та проведення первинного фінансового моніторингу;
6) неподання в установлений строк суб’єктом первинного фінансового моніторингу документів (ненадання інформації) на письмовий запит суб’єкта державного фінансового моніторингу про проведення безвиїзної перевірки, а також письмових пояснень про причини, які перешкоджають поданню таких документів;
7) виявлення та підтвердження недостовірності в документах (інформації), поданих суб’єктом первинного фінансового моніторингу на письмовий запит суб’єкта державного фінансового моніторингу, та/або у разі, коли такі документи (інформація) не дають змоги оцінити виконання суб’єктом первинного фінансового моніторингу вимог законодавства у сфері запобігання та протидії під час його діяльності.
22. Планові/позапланові виїзні перевірки проводяться в робочий час суб’єкта державного фінансового моніторингу, що встановлений правилами внутрішнього трудового розпорядку.
За погодженням із керівником суб’єкта первинного фінансового моніторингу (особою, яка виконує його обов’язки) перевірка може проводитися в неробочі дні або в позаробочий час суб’єкта первинного фінансового моніторингу.
Місцем проведення виїзної перевірки є приміщення суб’єкта первинного фінансового моніторингу за його місцезнаходженням та/або приміщення суб’єкта державного фінансового моніторингу.
23. Безвиїзна перевірка проводиться у приміщенні суб’єкта державного фінансового моніторингу на підставі отриманих від суб’єкта первинного фінансового моніторингу інформації, матеріалів, документів (у паперовій або електронній формі, їх копій та/або витягів із них), даних відеоархіву та письмових пояснень.
Місцем проведення безвиїзної перевірки є приміщення суб’єкта державного фінансового моніторингу.
Для проведення безвиїзної перевірки суб’єкт державного фінансового моніторингу надсилає суб’єкту первинного фінансового моніторингу запит про подання документів або надання інформації, що міститься в них, необхідних для проведення безвиїзної перевірки за формою згідно з додатком 1.
Запит оформлюється як вихідний лист суб’єкта державного фінансового моніторингу, підписується керівником суб’єкта державного фінансового моніторингу (його заступником, який згідно з розподілом функціональних обов’язків здійснює загальне керівництво та контролює діяльність структурного підрозділу суб’єкта державного фінансового моніторингу, на який покладено функції з організації та проведення перевірок) та надсилається суб’єкту первинного фінансового моніторингу засобами поштового зв’язку рекомендованим листом та у вигляді електронного документа на адресу електронної пошти суб’єкта первинного фінансового моніторингу (за наявності).
Право підписання такого запиту за рішенням керівника суб’єкта державного фінансового моніторингу може бути делеговано керівнику самостійного структурного підрозділу, на який покладено функції з організації та проведення перевірок.

................
Перейти до повного тексту