1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 19 червня 2023 р. № 627
Київ
Про затвердження Порядку надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва паливно-енергетичного комплексу
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 942 від 05.09.2023 № 994 від 18.09.2023 )
Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Порядок надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва паливно-енергетичного комплексу, що додається.

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 37


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 19 червня 2023 р. № 627
ПОРЯДОК
надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва паливно-енергетичного комплексу
1. Цей Порядок визначає умови, критерії та механізм надання фінансової державної підтримки (далі - державна підтримка) суб’єктам господарювання незалежно від форми власності, що здійснюють виробництво електричної енергії на теплових електростанціях та/або теплоелектроцентралях (далі - суб’єкти підприємництва), шляхом здешевлення вартості кредитів.
2. Надання державної підтримки суб’єктам підприємництва здійснюється Фондом розвитку підприємництва (далі - Фонд).
3. Державна підтримка надається через банки, які відповідають критеріям, визначеним у додатку, та підписали з Фондом договір про співробітництво за формою, затвердженою Фондом (далі - уповноважені банки).
З метою спільного фінансування суб’єктів підприємництва уповноважені банки можуть укладати угоди про консорціумне кредитування згідно із Законом України "Про банки і банківську діяльність". У рамках такої угоди банки - учасники консорціуму встановлюють умови для надання кредиту та призначають банк, відповідальний за виконання угоди. Банки - учасники консорціуму несуть ризик за наданим кредитом пропорційно до внесених у консорціум коштів.
4. Для виконання вимог цього Порядку Фонд затверджує програму державної підтримки суб’єктів підприємництва, яка може містити додаткові умови для уповноважених банків у визначених цим Порядком межах. Покриття витрат Фонду на супроводження та забезпечення надання державної підтримки суб’єктам підприємництва здійснюється у розмірі 0,15 відсотка суми наданої державної підтримки, яка виплачується Фонду за підсумками звітного року в наступному бюджетному періоді.
5. Державна підтримка надається суб’єктам підприємництва в межах бюджетних коштів, отриманих Фондом від Міненерго, як часткова компенсація Фондом процентних ставок за кредитами суб’єктів підприємництва (далі - компенсація відсотків).
( Пункт 5 в редакції Постанови КМ № 994 від 18.09.2023 )
6. Надання передбаченої цим Порядком державної підтримки суб’єктам підприємництва може здійснюватися разом із державною підтримкою, яка може надаватися відповідно до законодавства місцевими державними (військовими) адміністраціями та органами місцевого самоврядування на підставі регіональних та місцевих програм відновлення та розвитку за рахунок місцевих бюджетів з урахуванням вимог Закону України "Про державну допомогу суб’єктам господарювання". З метою спільного надання державної підтримки, передбаченої цим Порядком і регіональними та місцевими програмами відновлення та розвитку, Фонд укладає договори про співробітництво з відповідними місцевими державними (військовими) адміністраціями та органами місцевого самоврядування, в яких визначаються основні умови для виконання зазначених програм.
7. Надання передбаченої цим Порядком державної підтримки суб’єктам підприємництва може здійснюватися разом з наданням місцевих гарантій.
8. Державна підтримка надається з метою здешевлення вартості кредитів суб’єктам підприємництва, що пов’язані із відновленням, ремонтом або заміною пошкоджених внаслідок бойових дій об’єктів енергетичної інфраструктури теплових електростанцій та теплоелектроцентралей.
9. Кредити, за якими може бути надана державна підтримка, надаються на відновлення, ремонт або заміну пошкоджених внаслідок бойових дій об’єктів енергетичної інфраструктури теплових електростанцій та теплоелектроцентралей, що підтверджено відповідним актом (актом фіксації пошкоджень майна (дефектним актом), складеним суб’єктом підприємництва - власником або користувачем пошкодженого майна, за умови їх включення до переліку обладнання теплових електростанцій та теплоелектроцентралей енергогенеруючих компаній, відновлення та роботоспроможність яких має бути забезпечена під час проходження осінньо-зимових періодів 2023/24 та/або 2024/25 років, затвердженого розпорядженням Міністра енергетики як керівника робіт з ліквідації наслідків воєнної надзвичайної ситуації державного рівня в електроенергетичних системах, а саме:
1) фінансування витрат на відновлення, ремонт або заміну пошкоджених внаслідок бойових дій об’єктів енергетичної інфраструктури теплових електростанцій та теплоелектроцентралей;
2) покриття документально підтверджених витрат з відновлення, ремонту або заміни пошкоджених внаслідок бойових дій об’єктів енергетичної інфраструктури теплових електростанцій та теплоелектроцентралей, здійснених суб’єктом підприємництва у період з дати затвердження розпорядження Міністра енергетики як керівника робіт з ліквідації наслідків воєнної надзвичайної ситуації державного рівня в електроенергетичних системах, за умови, що роботи з відновлення зазначених об’єктів на дату набрання чинності цим Порядком не було завершено.
( Пункт 9 в редакції Постанови КМ № 942 від 05.09.2023 )
10. Максимальна сума кредиту (кредитів), що надається (надаються) суб’єкту підприємництва протягом строку, визначеного пунктом 11 цього Порядку, не перевищує 3,6 млн. гривень за 1 МВт встановленої потужності, або не більше ніж 90 відсотків вартості проекту з відновлення, ремонту або заміни пошкоджених внаслідок бойових дій об’єктів енергетичної інфраструктури теплових електростанцій та теплоелектроцентралей.
11. Максимальний строк кредитування не перевищує десяти років.
12. Процентна ставка за кредитом суб’єкта підприємництва без урахування компенсації відсотків (далі - базова процентна ставка) становить не більше Індексу UIRD (три місяці) плюс сім процентних пунктів.
Індекс UIRD - український індекс ставок за депозитами фізичних осіб, що розраховується на основі номінальних ставок ринку депозитів фізичних осіб, які оголошуються банками України. Перегляд уповноваженим банком розміру базової процентної ставки за кредитом, наданим суб’єкту підприємництва, з урахуванням зміни зазначеного Індексу здійснюється кожного календарного кварталу. Порядок перегляду розміру базової процентної ставки за кредитом, наданим суб’єкту підприємництва, та дата, станом на яку він проводиться, визначаються у кредитному договорі, укладеному між суб’єктом підприємництва та уповноваженим банком відповідно до його внутрішніх процедур (далі - кредитний договір). Максимальний розмір базової процентної ставки, що може бути застосований за кредитом суб’єкта підприємництва, не може бути більшим 30 відсотків річних.
Уповноважений банк має право передбачити у кредитному договорі умову про застосування підвищеної (штрафної) процентної ставки за кредитом за невиконання суб’єктом підприємництва умов кредитного договору. Така підвищена (штрафна) процентна ставка за кредитом може бути встановлена уповноваженим банком виключно на період, протягом якого суб’єкт підприємництва порушив умови кредитного договору, та не може перевищувати максимального розміру базової процентної ставки більше ніж на п’ять процентних пунктів.
13. Кредити суб’єктам підприємництва надаються шляхом перерахування коштів уповноваженим банком на поточний рахунок суб’єкта підприємництва.
14. Компенсація відсотків здійснюється з метою зниження фактичних витрат суб’єкта підприємництва на сплату базової процентної ставки, визначеної відповідно до пункту 12 цього Порядку (далі - компенсаційна процентна ставка), до рівня 9 відсотків річних.
15. Для отримання державної підтримки відповідно до цього Порядку суб’єкт підприємництва повинен відповідати таким критеріям:
1) суб’єктом підприємництва не можуть бути:
громадяни Російської Федерації, крім тих, що проживають на території України на законних підставах;
юридичні особи, утворені та зареєстровані відповідно до законодавства Російської Федерації;
юридичні особи, утворені та зареєстровані відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, якої є Російська Федерація, громадянин Російської Федерації, крім того, що проживає на території України на законних підставах, або юридична особа, утворена та зареєстрована відповідно до законодавства Російської Федерації;
юридичні особи, утворені відповідно до законодавства іноземної держави, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, яких є Російська Федерація, громадянин Російської Федерації, крім того, що проживає на території України на законних підставах, або юридична особа, утворена та зареєстрована відповідно до законодавства Російської Федерації, - у разі виконання зобов’язань перед ними за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті;
2) суб’єкт підприємництва зареєстрований та провадить господарську діяльність на території України (крім територій активних бойових дій та тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення бойових дій або тимчасової окупації);
3) суб’єкт підприємництва не визнаний банкрутом або стосовно нього не порушено справу про банкрутство.
16. Відповідність суб’єкта підприємництва критеріям, установленим пунктом 15 цього Порядку, визначається уповноваженим банком.
Уповноважені банки здійснюють відбір, проведення оцінки кредитоспроможності та кредитування суб’єктів підприємництва відповідно до власних правил, процедур та банківських продуктів з урахуванням вимог, визначених цим Порядком.
Умови кредитування суб’єкта підприємництва з урахуванням вимог цього Порядку визначаються у кредитному договорі.
17. Кредитний договір може передбачати обов’язок суб’єкта підприємництва сплатити уповноваженому банку одноразову комісію за надання кредиту в розмірі не більше ніж 0,75 відсотка суми наданого кредиту. Кредитний договір не може містити умови про сплату суб’єктом підприємництва уповноваженому банку інших комісій за надання та/або обслуговування кредиту, а також комісій, що покривають операційні витрати уповноваженого банку з обслуговування кредиту, які сукупно за весь строк дії кредитного договору повинні становити не більше ніж 0,75 відсотка суми наданого кредиту.
18. Наданий суб’єкту підприємництва кредит (кредити) не може бути забезпечений (забезпечені) заставою майнових прав за договором банківського вкладу та/або заставою облігацій внутрішньої державної позики.
19. Компенсація відсотків здійснюється Фондом щомісяця. Сума компенсації відсотків розраховується як різниця між сумою нарахованих відсотків за користування суб’єктом підприємництва кредитом протягом місяця із застосуванням базової процентної ставки, визначеної з урахуванням вимог пункту 12 цього Порядку, та сумою нарахованих відсотків за користування суб’єктом підприємництва кредитом протягом цього ж місяця із застосуванням компенсаційної процентної ставки, визначеної з урахуванням вимог пункту 14 цього Порядку.
20. Виплата компенсації відсотків здійснюється з використанням рахунків умовного зберігання (ескроу), відкритих Фондом.
Фонд з метою виплати суб’єктам підприємництва компенсації відсотків за кредитами, наданими уповноваженим банком, відкриває рахунок умовного зберігання (ескроу) в такому уповноваженому банку.
Відкриття та обслуговування рахунків умовного зберігання (ескроу) здійснюється уповноваженими банками на безоплатній основі.
Фонд перераховує кошти на рахунок умовного зберігання (ескроу), відкритий у відповідному уповноваженому банку, в сумі, погодженій Фондом та уповноваженим банком, яка згідно з плановим (прогнозним) розрахунком уповноваженого банку необхідна для виплати компенсації відсотків на користь відповідних суб’єктів підприємництва протягом піврічного періоду кредитування (далі - сума авансування). Перша сума авансування розраховується як прогнозна сума коштів, необхідних для виплати компенсації відсотків за кредитами, які уповноважений банк планує надати суб’єктам підприємництва протягом піврічного періоду.
На період воєнного стану та протягом 180 календарних днів після його припинення чи скасування перерахування суми авансування на рахунки умовного зберігання (ескроу) може не здійснюватися. У такому разі Фонд перераховує кошти на рахунок умовного зберігання (ескроу), відкритий у відповідному уповноваженому банку, відповідно до нарахованої уповноваженим банком необхідної суми виплати компенсації відсотків протягом попереднього/попередніх місяця/місяців або в сумі самостійно сплаченої суб’єктом підприємництва компенсації відсотків за відповідний/відповідні місяць/місяці через відсутність коштів на рахунку умовного зберігання (ескроу).
За умови вчасного та в повному обсязі виконання суб’єктом підприємництва зобов’язань за кредитним договором (крім прострочення в межах строку, зазначеного у пункті 26 цього Порядку) уповноважений банк щомісяця перераховує кошти для компенсації відсотків з рахунка умовного зберігання (ескроу), відкритого Фондом, для їх подальшого зарахування як часткове погашення нарахованих відсотків за кредитом суб’єкта підприємництва відповідно до умов договору про співробітництво, укладеного між Фондом та уповноваженим банком, кредитного договору та договору рахунка умовного зберігання (ескроу), укладеного між Фондом і уповноваженим банком.

................
Перейти до повного тексту