1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 27 жовтня 2023 р. № 1130
Київ
Про внесення змін до Положення про Єдину інформаційну систему соціальної сфери
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Внести зміни до Положення про Єдину інформаційну систему соціальної сфери, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 404 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 35, ст. 2067), виклавши його в редакції, що додається.
2. Визначити Пенсійний фонд України тимчасовим адміністратором центрів обробки даних, електронних комунікаційних мереж центральної підсистеми Єдиної інформаційної системи соціальної сфери, передбачивши, зокрема, розміщення та функціонування на базі Пенсійного фонду України необхідного серверного та іншого технічного обладнання, на строк до 31 грудня 2023 року.
3. Рекомендувати органам місцевого самоврядування керуватися у своїй діяльності Положенням про Єдину інформаційну систему соціальної сфери з урахуванням змін, затверджених цією постановою.

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 73


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 14 квітня 2021 р. № 404
(в редакції постанови Кабінету Міністрів України
від 27 жовтня 2023 р. № 1130)
ПОЛОЖЕННЯ
про Єдину інформаційну систему соціальної сфери
Загальна частина
1. Це Положення визначає засади, структуру та порядок функціонування Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (далі - Єдина система).
2. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
1) адміністратор Єдиної системи - суб’єкт Єдиної системи, що виконує заходи з впровадження, адміністрування, підтримки та супроводу Єдиної системи, а також виконує інші функції, визначені цим Положенням;
2) адміністратор функціональних підсистем - суб’єкт Єдиної системи, що виконує заходи з впровадження, адміністрування, підтримки та супроводу відповідного інтегрованого з нею інформаційного ресурсу та програмного забезпечення суб’єкта Єдиної системи, а також виконує інші функції, визначені цим Положенням;
3) електронні інформаційні ресурси - систематизовані відомості та дані, створені, оброблені та збережені в електронній формі за допомогою технічних засобів та/або програмних продуктів;
4) Єдина система - інформаційно-комунікаційна система, що безпосередньо забезпечує реалізацію функцій суб’єктів Єдиної системи, інформаційну підтримку і супровід їх діяльності та є сукупністю взаємозв’язаних загальних і функціональних підсистем, програмно-інформаційних комплексів, програмно-технічних засобів, які забезпечують логічне поєднання відповідних інформаційних ресурсів, обробку та захист інформації, електронну інформаційну взаємодію;
5) заявник - фізична особа, що звертається за отриманням послуг у сфері соціального захисту для себе або іншої фізичної особи до суб’єктів Єдиної системи, зокрема, шляхом взаємодії з ними в електронній формі за наявності технічної можливості засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі - Портал Дія), через Портал електронних послуг Пенсійного фонду України, офіційний вебсайт Мінсоцполітики, інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, а також інформаційні системи Мінсоцполітики;
6) користувачі Єдиної системи - державні органи, державні підприємства та установи, фізичні особи, фізичні особи - підприємці, юридичні особи, визначені у пункті 9 цього Положення, які використовують сервіси Єдиної системи відповідно до їх функціонального призначення;
7) соціальна підтримка - передбачені законодавством види соціальної допомоги, субсидії, пільги, соціальні послуги, місцеві програми соціального захисту населення, виплати соціальної сфери та накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, надання яких забезпечується суб’єктами Єдиної системи за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, Пенсійного фонду України, інших джерел, не заборонених законодавством;
8) суб’єкти Єдиної системи - Мінсоцполітики, підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління Мінсоцполітики, Пенсійний фонд України та його територіальні органи, Нацсоцслужба та її територіальні органи, Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю та його територіальні відділення, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, надавачі будь-яких видів соціальної підтримки;
9) суб’єкти електронної інформаційної взаємодії - міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, держателі державних електронних інформаційних ресурсів, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, банки та інші фінансові установи незалежно від форми власності, які здійснюють обмін даними із Єдиної системи в електронній формі;
10) центральна база даних - інформаційно-комунікаційна система, призначена для збору, обробки, накопичення та передачі даних, які формуються та утворюються в інформаційно-комунікаційних системах суб’єктів Єдиної системи і за своїм функціоналом поєднуються в Єдиній системі;
11) функціональні підсистеми Єдиної системи - інтегровані з Єдиною системою електронні інформаційні ресурси суб’єктів Єдиної системи, призначені для адміністрування окремих видів соціальної підтримки відповідно до функцій суб’єктів Єдиної системи.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному у Законах України "Про соціальні послуги", "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування", "Про інформацію", "Про доступ до публічної інформації", "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги", "Про захист персональних даних", "Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах", "Про верифікацію та моніторинг державних виплат" і нормативно-правових актах з питань цифровізації, цифрового розвитку, спеціального зв’язку та комунікації.
3. Власником Єдиної системи і всіх її підсистем та виключних майнових прав інтелектуальної власності на її програмне забезпечення є держава в особі держателя Єдиної системи та/або держателя відповідної підсистеми Єдиної системи.
Держателем Єдиної системи і всіх її підсистем є Мінсоцполітики, крім функціональних підсистем, що формуються та діють на базі інформаційних ресурсів Пенсійного фонду України, який є їх держателем.
4. Адміністратором Єдиної системи і всіх її складових частин, крім тих функціональних підсистем, що формуються та діють на базі інформаційних ресурсів Пенсійного фонду України, є державне підприємство "Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України", яке виконує заходи з впровадження, адміністрування, підтримки та супроводу програмного забезпечення Єдиної системи, відповідає за його технічне обслуговування, збереження та захист даних, накопичених у базах Єдиної системи, вживає технічних і технологічних заходів з надання, блокування, анулювання доступу до Єдиної системи, проводить пошук і відбір даних для підготовки аналітичних звітів, забезпечує ведення довідників Єдиної системи та виконує інші функції, визначені в пункті 11 цього Положення.
Адміністратором функціональних підсистем Єдиної системи, що формуються та діють на базі інформаційних ресурсів Пенсійного фонду України, є Пенсійний фонд України чи інше державне підприємство/державна установа, що належить до сфери управління держателя таких функціональних підсистем.
В окремих випадках, передбачених законодавством, функції адміністратора функціональної підсистеми Єдиної системи можуть бути закріплені за іншим суб’єктом Єдиної системи або розподілені між окремими суб’єктами Єдиної системи відповідно до їх повноважень у визначеному законодавством порядку.
Мета створення та сфера застосування Єдиної системи
5. Метою створення Єдиної системи є забезпечення цілісної автоматизації процесів у соціальній сфері шляхом оптимізації та розвитку електронної інформаційної взаємодії суб’єктів Єдиної системи, спрямованої на забезпечення прозорості соціальної сфери, цифровізацію ринку соціальної підтримки та підвищення рівня її доступності для осіб, які її потребують.
6. Сфера застосування Єдиної системи охоплює такі напрями надання соціальної підтримки:
загальнообов’язкове державне соціальне та пенсійне страхування, пенсійне забезпечення;
соціальний захист населення, зокрема осіб, які належать до вразливих груп та/або перебувають у складних життєвих обставинах, ведення випадку особи під час отримання соціальної підтримки, надання допомоги в подоланні складних життєвих обставин;
надання державної соціальної допомоги, житлових субсидій, соціальної стипендії, інших передбачених законодавством пільг і виплат;
ведення обліку осіб, які підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню, та осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою;
запобігання та протидія домашньому насильству, насильству за ознакою статі, торгівлі людьми;
надання соціальної підтримки, спрямованої на захист прав дітей, їх оздоровлення, відпочинок, усиновлення;
проведення соціальних, реабілітаційних заходів, соціальної роботи з сім’ями, дітьми та молоддю, забезпечення гендерної рівності, абсолютної нетерпимості до сексуальної експлуатації та насильства, дискримінації за будь-якою ознакою;
здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальних послуг та інших видів соціальної підтримки, забезпечення державних соціальних стандартів і гарантій для населення.
Основні завдання функціонування Єдиної системи
7. Єдина система забезпечує:
технічну реалізацію впровадження єдиних стандартів і процедур для надання населенню будь-яких видів соціальної підтримки, передбачених законодавством;
сприяння підвищенню ефективності управління соціальною сферою, зокрема шляхом забезпечення доступності інформації для державних органів та органів місцевого самоврядування, інших суб’єктів Єдиної системи;
розроблення та впровадження єдиних стандартів і процедур обміну інформацією між суб’єктами Єдиної системи, що дасть змогу забезпечити максимальну точність та своєчасність надання соціальної підтримки;
оптимізацію процесів надання соціальної підтримки та автоматизацію взаємодії між суб’єктами Єдиної системи, що дасть змогу зменшити витрати часу та зусиль на обслуговування громадян;
централізоване зберігання та обробку даних;
безпеку та конфіденційність персональних даних, обробка яких здійснюється в Єдиній системі;
технічну реалізацію впровадження інструментів моніторингу та аналізу ефективності надання соціальної підтримки, що дасть змогу покращити якість та доступність соціальної підтримки для громадян;
виконання інших завдань, визначених законодавством.
Функції Єдиної системи
8. Основними функціями Єдиної системи є:
логічне функціональне об’єднання електронних інформаційних ресурсів Єдиної системи у визначених форматах за узгодженими показниками для автоматизованої обробки, використання та надання їх користувачам Єдиної системи в уніфікованому вигляді;
накопичення та обробка інформації, що формується у процесі діяльності суб’єктів Єдиної системи, її систематизація та узагальнення, приведення до формату, необхідного для подальшого аналізу та забезпечення роботи автоматизованих підсистем Єдиної системи, створення додаткових резервних копій (у разі потреби);
ведення процесів інформаційної діяльності суб’єктів Єдиної системи у режимі реального часу із забезпеченням проведення перевірки отриманої від заявників інформації для визначення права на отримання соціальної підтримки та її розміру під час призначення і протягом періоду користування та виявлення випадків безпідставного призначення соціальної підтримки суб’єктами Єдиної системи;
забезпечення стандартизованої автоматизації комплексу функціональних процесів, пов’язаних з повним циклом надання соціальної підтримки, від отримання відповідного звернення заявника до закінчення надання йому соціальної підтримки;
забезпечення доступу до Єдиної системи її суб’єктів та користувачів незалежно від їх місцезнаходження з використанням електронних комунікаційних мереж;
застосування інтерфейсів та інших електронних сервісів Єдиної системи, адаптованих для осіб з інвалідністю (з порушеннями зору, слуху, опорно-рухового апарату, мовлення та інтелектуального розвитку, різними комбінаціями порушень), згідно з ДСТУ EN 301 549:2022 (EN 301 549 V3.2.1 (2021-03), IDT) "Інформаційні технології. Вимоги щодо доступності продуктів та послуг ІКТ";
електронна ідентифікація та автентифікація суб’єктів Єдиної системи, зокрема з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації, електронних підписів і печаток, що базуються на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису/електронної печатки, та/або інших засобів ідентифікації, які дають змогу однозначно встановити особу;
створення можливості для завантаження, заповнення та подання необхідних для певного виду соціальної підтримки документів в Єдиній системі з використанням електронних підписів і печаток, що базуються на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису/електронної печатки, та/або інших засобів ідентифікації, які дають змогу однозначно встановити особу;
автоматичне заповнення форм (полів) документів, які створюються за допомогою засобів Єдиної системи, відомостями, отриманими в порядку електронної інформаційної взаємодії з електронних інформаційних ресурсів, державних реєстрів, інших інформаційно-комунікаційних систем;
формування засобами Єдиної системи довідок, витягів та інших електронних документів із можливістю їх візуалізації та проставлення на візуальній формі документа унікального електронного ідентифікатора (QR-коду, штрих-коду, цифрового коду) за технічної можливості;
забезпечення обміну інформацією в процесі функціонування Єдиної системи, зокрема з використанням системи електронної інформаційної взаємодії електронних інформаційних ресурсів, проведення перевірки своєчасності внесення, достовірності та повноти інформації, яка відповідно до законодавства вноситься і обробляється суб’єктами Єдиної системи, забезпечення її зберігання, резервного копіювання та комплексного захисту;
прогнозування, планування та визначення потреби в коштах для фінансування надання соціальної підтримки, обробка інформації про нарахування, надання та облік усіх видів соціальної підтримки у грошовій формі, проведення їх автоматизованого моніторингу та здійснення контролю;
моніторинг відвідувань, реєстрація дій, що проводяться в Єдиній системі та стосуються безпеки функціонування Єдиної системи, тимчасове блокування несанкціонованих дій щодо захищених ресурсів або анулювання доступу із скомпрометованих облікових записів користувачів Єдиної системи до функціональних підсистем і прикладних сервісів Єдиної системи у випадках, передбачених законом;
обробка інформації з обмеженим доступом, зокрема персональних даних користувачів Єдиної системи, з метою реалізації процесу надання соціальної підтримки, інформування особи про таку обробку, передача в електронній формі отриманої інформації до інших суб’єктів Єдиної системи у межах електронної інформаційної взаємодії, проведення інших дій, спрямованих на забезпечення належного функціонування Єдиної системи щодо надання соціальної підтримки, у порядку, визначеному законодавством про інформацію та захист персональних даних;
забезпечення функціональних можливостей, необхідних для виконання завдань функціонування Єдиної системи.
Користувачі Єдиної системи
9. Користувачами Єдиної системи є:
держателі Єдиної системи та її функціональних підсистем;
адміністратори Єдиної системи та її функціональних підсистем;
суб’єкти Єдиної системи;
заявник, будь-яка інша фізична особа, юридична особа, у тому числі державні органи, підприємства та установи, фізична особа - підприємець, які після проходження передбаченої Єдиною системою процедури електронної ідентифікації та автентифікації використовують сервіси Єдиної системи відповідно до їх функціонального призначення.
10. До повноважень держателя Єдиної системи та держателя її функціональних підсистем (у межах функціонування таких підсистем) належить:
визначення методологічних, нормативно-правових та організаційних засад функціонування;
установлення вимог до програмного забезпечення, організація його розроблення та прийняття в експлуатацію;
проведення моніторингу та аналізу якості функціонування Єдиної системи/функціональної підсистеми, розгляд пропозицій щодо удосконалення її функціонування;
забезпечення створення та/або модифікації основного та резервного центрів обробки даних;
забезпечення електронної інформаційної взаємодії між Єдиною системою/функціональною підсистемою та електронними інформаційними ресурсами;
визначення порядку електронної інформаційної взаємодії між суб’єктами Єдиної системи, їх переліку та рівня доступу, виходячи з їх функціональних повноважень;
визначення порядку обробки та захисту персональних даних в Єдиній системі/функціональній підсистемі відповідно до вимог законодавства про інформацію та захист персональних даних;
координація та здійснення контролю за діяльністю адміністратора Єдиної системи, адміністраторів її функціональних підсистем.
11. До повноважень адміністратора Єдиної системи та адміністраторів її функціональних підсистем (у межах підсистем, щодо яких їх визначено адміністраторами) належить:
забезпечення розроблення, впровадження, адміністрування, введення в експлуатацію, модернізації, підтримки та технічного обслуговування відповідного програмного забезпечення за погодженням із держателем та у взаємодії з розробником (розробниками) відповідного програмного забезпечення;
забезпечення функціонування та адміністрування основного і резервного центрів обробки даних, технічної підтримки відповідних апаратно-програмних комплексів;
забезпечення технічного супроводу обміну даними із суб’єктами електронної інформаційної взаємодії;
забезпечення підтримки в актуальному стані класифікаторів, довідників, реєстрів та ідентифікаторів у процесі функціонування Єдиної системи, формування необхідних звітів;
забезпечення функціонування централізованої служби технічної підтримки суб’єктів Єдиної системи;
сприяння держателю Єдиної системи у виконанні заходів щодо приймання прикладного програмного забезпечення, документації та вихідних даних сервісів Єдиної системи від їх розробника;
розроблення, використання та адміністрування регламентних документів з питань функціонування окремих підсистем Єдиної системи і їх погодження з держателями Єдиної системи і таких функціональних підсистем;
забезпечення збереження інформації в Єдиній системі та її захисту від несанкціонованих дій, виконання технічних і технологічних заходів з моніторингу відвідувань, реєстрація дій, що проводяться в Єдиній системі і стосуються безпеки функціонування Єдиної системи, надання доступу, тимчасове блокування несанкціонованих дій щодо захищених ресурсів або анулювання доступу із скомпрометованих облікових записів користувачів Єдиної системи до функціональних підсистем і прикладних сервісів Єдиної системи у випадках, передбачених законом і визначених держателем Єдиної системи;
негайне інформування держателя Єдиної системи про виявлені факти несанкціонованих дій щодо інформації в Єдиній системі;
надання держателю Єдиної системи пропозицій щодо розвитку прикладного програмного забезпечення та програмно-технічної платформи Єдиної системи у процесі її функціонування, збільшення кількості даних, функцій та користувачів Єдиної системи;
проведення навчання та підвищення кваліфікації посадових осіб суб’єктів Єдиної системи, що працюють з Єдиною системою;
забезпечення інформаційної взаємодії між Єдиною системою/функціональною підсистемою та іншими електронними інформаційними системами (реєстрами), базами даних інших державних органів.
12. До повноважень суб’єктів Єдиної системи належить здійснення контролю за діяльністю їх працівників, які мають доступ до Єдиної системи, щодо:
використання прикладного програмного забезпечення Єдиної системи відповідно до його функціонального призначення, експлуатаційної документації та прав доступу до нього;
забезпечення підтримки в актуальному стані кваліфікованого сертифіката відкритого ключа, його скасування, блокування та поновлення;
забезпечення захисту інформації в Єдиній системі такого рівня, що повинно відповідати ступеню обмеження доступу до неї відповідно до законодавства та в межах їх повноважень;
виконання інших заходів, пов’язаних з роботою в Єдиній системі, передбачених посадовими обов’язками працівника суб’єкта Єдиної системи і внутрішніми документами відповідних суб’єктів Єдиної системи.
13. Повноваження інших користувачів Єдиної системи, визначених пунктом 9 цього Положення, залежать від їх статусу та ролі в системі надання соціальної підтримки та визначаються згідно із Законом України "Про соціальні послуги" і відповідними нормативно-правовими актами, що регулюють діяльність тих підсистем Єдиної системи, які використовуються такими користувачами Єдиної системи протягом усього процесу надання/отримання соціальної підтримки.

................
Перейти до повного тексту