1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО РОЗВИТКУ ГРОМАД ТА ТЕРИТОРІЙ УКРАЇНИ
НАКАЗ
22.09.2022 № 172
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
16 листопада 2022 р.
за № 1421/38757
Про затвердження Порядку формування Концепції інтегрованого розвитку території територіальної громади
З метою приведення нормативно-правових актів Міністерства розвитку громад та територій України у відповідність до абзацу четвертого пункту 4 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 17 червня 2020 року № 711-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель", пункту 5-2 частини першої статті 1, абзацу другого частини другої, абзаців першого та двадцять четвертого частини восьмої, абзаців першого та четвертого частини дев’ятої, абзаців першого та шостого частини десятої статті 16-1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок формування Концепції інтегрованого розвитку території територіальної громади, що додається.
2. Директорату просторового планування територій та архітектури (Плащенко Є.) разом з Юридичним департаментом (Гуцул В.) подати цей наказ в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Наталію Козловську.

Міністр

О. Чернишов

ПОГОДЖЕНО:

Виконавчий директор Асоціації міст України

Перший заступник
Міністра цифрової трансформації України

Міністр аграрної політики та продовольства України



О. Слобожан


О. Вискуб

М. Сольський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства розвитку
громад та територій України
22 вересня 2022 року № 172
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
16 листопада 2022 р.
за № 1421/38757
ПОРЯДОК
формування Концепції інтегрованого розвитку території територіальної громади
I. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає механізм формування Концепції інтегрованого розвитку території територіальної громади, що здійснюється з метою реалізації принципів сталого розвитку, підвищення якості життя, доступності та рівності можливостей, сприяння розвитку суспільних відносин та ділової активності, оптимізації адміністративної діяльності.
2. Термін "Концепція інтегрованого розвитку території територіальної громади" (далі - Концепція інтегрованого розвитку) вживається у значенні, наведеному у Законі України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Терміни "індикатори", "перспектива розвитку громади", "робоча група", "соціально-планувальна структура", "стратегічна сесія" вживаються у значенні, визначеному Порядком розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01 вересня 2021 року № 926 (в значеннях щодо розроблення Концепції інтегрованого розвитку, із забезпеченням представництва мешканців населених пунктів, які входять до територіальної громади).
Термін "громадськість" вживається у значенні, наведеному у Законі України "Про стратегічну екологічну оцінку".
Термін "громадські інтереси" вживається у значенні, визначеному Порядком проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 року № 555 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2022 року № 1196).
Термін "людський капітал територіальної громади" визначається як накопичений населенням територіальної громади сукупний запас здоров’я, знань, навичок, здібностей, мотивацій, який цілеспрямовано розвивається та використовується з метою загального підвищення якості життя мешканців, підвищення інвестиційної привабливості та зростання ефективності господарської діяльності.
3. Рішення про формування, внесення змін та затвердження Концепції інтегрованого розвитку приймає відповідна сільська, селищна, міська рада.
Внесення змін до Концепції інтегрованого розвитку здійснюється у порядку, визначеному для її формування, за результатами моніторингу її реалізації.
Рішення про формування або внесення змін до Концепції інтегрованого розвитку може передбачати необхідність врахування положень раніше розроблених та затверджених у встановленому порядку документів стратегічного планування, що визначають розвиток територіальної громади; у такому разі обговорення загальних пріоритетів розвитку територіальної громади за рішенням робочої групи може не здійснюватися.
4. Формування Концепції інтегрованого розвитку здійснюється із залученням місцевих мешканців, суб’єктів господарювання, що зареєстровані та/або здійснюють господарську діяльність на території відповідної територіальної громади або мають намір здійснювати таку діяльність у межах відповідної території.
5. Строк дії Концепції інтегрованого розвитку не обмежується. При розробленні Концепції інтегрованого розвитку визначається розрахунковий період - строк, за який передбачається досягти повної (або часткової у визначеній частині) реалізації перспективи розвитку громади.
Тривалість розрахункового періоду визначається в межах 10-20 років, а за наявності обґрунтування - на більш тривалий період.
6. Для здійснення формування Концепції інтегрованого розвитку виконавчим комітетом сільської, селищної, міської ради можуть бути залучені інші юридичні та фізичні особи, в тому числі громадські організації, договірні відносини з якими можуть регулюватися договором, укладеним відповідно до вимог Цивільного кодексу України та інших нормативно-правових актів, який укладається з урахуванням положень, встановлених Законом України "Про публічні закупівлі".
Джерелами фінансування розроблення та внесення змін до Концепції інтегрованого розвитку можуть бути кошти бюджетів всіх рівнів та/або кошти міжнародної технічної та/або фінансової допомоги, у тому числі у вигляді грантів, а також інших джерел, не заборонених законодавством.
II. Основні підходи до формування Концепції інтегрованого розвитку
1. Формування Концепції інтегрованого розвитку здійснюється із застосуванням таких принципів:
партисипації, що передбачає максимальне залучення та інформування громадськості на всіх етапах процесу розроблення документів з розвитку територіальної громади та врахування всіх відповідних інтересів;
міждисциплінарності, що передбачає врахування всіх аспектів соціально-економічного розвитку територіальної громади та взаємних впливів чинників різних галузей та сфер соціально-економічних процесів, а також ризиків різних рівнів;
просторового представлення, що передбачає відображення даних, результатів різних видів аналізу, складових бачення майбутнього у вигляді загального уявлення, пріоритетів та стратегічних цілей, передбачених проєктів, програм та правил, врахування просторових взаємних впливів чинників різних галузей та сфер соціально-економічних процесів, у вигляді геопросторових даних (із використанням інструментів містобудівного кадастру), а також у вигляді карт, схем, інфографік довільного масштабу.
2. Завданнями Концепції інтегрованого розвитку є:
1) забезпечення прозорості та відкритості процесу планування для мешканців територіальної громади, потенційних інвесторів та інших заінтересованих сторін;
2) підвищення якості життя та забезпечення рівності можливостей особистого розвитку через запровадження сучасних підходів просторового планування, транспортної мобільності, інклюзивності громадського простору для різних категорій суспільства незалежно від віку, статі та соціального стану, збалансування міграційних процесів та забезпечення гармонійного розселення мешканців у адміністративно-територіальних одиницях України;
3) сприяння впровадженню принципів сталого розвитку та технологічних інновацій, зокрема геоінформаційних технологій, у процеси просторового планування та соціально-економічного розвитку громади;
4) визначення пріоритетних напрямів розвитку та окремих проєктів і програм, що вимагають концентрації зусиль і ресурсів територіальної громади та матимуть суттєвий вплив на її розвиток;
5) сприяння залученню ресурсів територіальної громади та зовнішніх заінтересованих сторін до спільного процесу розвитку територіальної громади для формування територій багатофункціонального використання з високою щільністю функцій для забезпечення потреб мешканців та ділової активності;
6) переосмислення традиційного середовища для забезпечення захисту, збереження та ефективного використання пам’яток архітектури та містобудування для розвитку потенціалу територіальних громад;
7) поліпшення екологічної ситуації через впровадження сучасних підходів поводження з ресурсами, відходами та викидами, збереження та поліпшення доступу до зелених зон та водойм, об’єктів природно-заповідного фонду, підвищення стійкості територіальних громад до змін клімату;
8) перспективи розвитку територіальної громади з огляду на поточні та перспективні внутрішні та зовнішні виклики; комплексний аналіз наявних та перспективних ресурсів, можливих сценаріїв розвитку громади, наявні та перспективні ресурси, можливості та запити мешканців територіальних громад, місцеві, регіональні та державні програми соціально-економічного розвитку, а також міжнародне співробітництво;
9) формування ефективного механізму моніторингу якості життя мешканців територіальної громади для прийняття управлінських рішень на основі аналізу геопросторових даних та досліджень.
3. Реалізація положень Концепції інтегрованого розвитку повинна сприяти:
визначенню пріоритетів розвитку територіальної громади для досягнення цілей та обраного сценарію розвитку територіальної громади;
посиленню організаційної, матеріальної та фінансової спроможності територіальних громад, органів місцевого самоврядування;
реалізації принципів місцевого самоврядування, розвитку громадянського суспільства, формуванню та сталому розвитку громадських організацій, територіальних спільнот та соціальних груп;
публічності процесів планування розвитку територіальної громад та застосування партисипативних практик, зокрема у сферах просторового планування, бюджетної політики, моніторингу соціально-економічних процесів;
підвищенню якості життя мешканців, розвитку людського капіталу територіальної громади, соціальної інтеграції, інклюзивності громадського простору, забезпеченню рівних можливостей для різних категорій суспільства незалежно від віку, статі та соціального стану;
зростанню ділової активності та інвестиційної привабливості територій, можливостей використання органами місцевого самоврядування та суб’єктами господарювання сучасних підходів управлінських та технологічних рішень;
підвищенню правової свідомості та правової культури мешканців у сфері містобудування;
підвищенню стійкості інфраструктури до змін клімату, техногенних загроз та стихійних лих, рівня громадської безпеки;
координації планів дій органів місцевого самоврядування при узгодженні містобудівної документації, програм соціально-економічного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування, місцевих бюджетів.
III. Організація формування Концепції інтегрованого розвитку
1. Рішення сесії сільської, селищної, міської ради щодо формування Концепції інтегрованого розвитку має містити інформацію щодо персонального складу робочої групи, джерел фінансування та орієнтовних строків формування Концепції інтегрованого розвитку, а також може містити пропозиції щодо окремих індикаторів, пріоритетів та стратегічних цілей.
Уточнений перелік матеріалів та ступінь деталізації в залежності від розміру та спроможності територіальної громади визначається технічним завданням на формування Концепції інтегрованого розвитку, яке формує та затверджує робоча група.
2. Механізм формування Концепції інтегрованого розвитку включає в себе такі заходи:
1) підготовка, затвердження робочою групою та публікація на офіційному вебсайті сільської, селищної, міської ради комунікаційного плану формування Концепції інтегрованого розвитку, який включає в себе:
аналіз соціальної та соціально-просторової структури територіальної громади з визначенням локальних територіальних спільнот, аналіз соціальної структури населення територіальної громади з визначенням ключових спільнот (за віком, соціальним станом, родом діяльності тощо), виявлення та аналіз заінтересованих сторін, за результатами якого повинен бути сформований загальний перелік потенційних учасників формування Концепції інтегрованого розвитку;
перелік заходів з розвитку громадянського суспільства, зокрема щодо сприяння формуванню, формалізації та розвитку громадських ініціатив та організацій окремих територіальних утворень та соціальних груп, бізнес-асоціацій, професійних асоціацій тощо;
перелік освітньо-інформаційних заходів для учасників процесу формування Концепції інтегрованого розвитку та мешканців щодо сучасних практик інтегрованого розвитку;
визначення приміщень для роботи учасників формування Концепції інтегрованого розвитку, проведення зустрічей, робочих нарад, заходів за участі громадськості, зберігання матеріалів, що будуть напрацьовані під час формування Концепції інтегрованого розвитку. При використанні приміщень органів місцевого самоврядування необхідним є забезпечення можливості проведення заходів та зустрічей у неробочий час та вихідні дні;
визначення (у разі потреби - створення) вебсайту для висвітлення інформації про процес формування Концепції інтегрованого розвитку (з публікацією анонсів, протоколів та фото-, відеоматеріалів публічних заходів, організацією онлайн-трансляцій). Як інтернет-ресурс може використовуватися геопортал містобудівного кадастру, окремий вебсайт або розділ на вебсайті, із публікацією посилання на офіційному вебсайті сільської, селищної, міської ради;
плани проведення заходів із заінтересованими сторонами, що включають визначення цільових аудиторій, механізмів залучення учасників, необхідних матеріально-технічних ресурсів, відповідальних за їх проведення, способи фіксації напрацювань та очікувані результати від проведених заходів;
план взаємодії із засобами масової інформації, що включає план регулярних заходів за участі засобів масової інформації, порядки висвітлення заходів з формування Концепції інтегрованого розвитку, перелік основних потенційних учасників, що сприятимуть інформуванню громадськості про формування Концепції інтегрованого розвитку;
порядок зберігання матеріалів, напрацьованих при формуванні Концепції інтегрованого розвитку, із забезпеченням можливості їх використання при розробленні містобудівної документації та інших документів стратегічного планування;
2) отримання виконавчим комітетом та надання робочій групі відомостей щодо державних та регіональних інтересів, інтересів суміжних територіальних громад шляхом подання запитів Замовником до виконавчих комітетів органів місцевого самоврядування суміжних територіальних громад, обласної (міської) державної адміністрації, Ради міністрів Автономної Республіки Крим (при розробленні Концепції інтегрованого розвитку для територіальних громад адміністративних центрів областей, мм. Києва та Севастополя - також Мінрегіону) щодо визначення державних та регіональних інтересів, інтересів суміжних територіальних громад, з урахуванням, що:
строк розгляду відповідного запиту складає не більше ніж 15 робочих днів від дати отримання відповідного листа;
у разі потреби збільшення строку розгляду запиту про це має бути повідомлено листом не пізніше ніж за 5 днів до завершення встановленого строку розгляду запиту; збільшення строку розгляду запиту може бути встановлене не більше ніж на 15 робочих днів від визначеної дати завершення строку розгляду запиту;
у разі ненадходження відповіді щодо відповідного запиту Замовником надсилаються відповідні повідомлення до виконавчого комітету органу місцевого самоврядування суміжної територіальної громади, обласної (міської) державної адміністрації, Ради міністрів Автономної Республіки Крим (при розробленні Концепції інтегрованого розвитку для територіальних громад адміністративних центрів областей, мм. Києва та Севастополя - також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування) щодо розроблення Концепції інтегрованого розвитку без врахування державних та регіональних інтересів, інтересів суміжних територіальних громад.
у разі надходження відповідей на запити щодо визначення державних, регіональних інтересів та інтересів суміжних територіальних громад після визначеного строку відповіді на зазначені запити опрацьовуються за рішенням робочої групи.
Необхідно також отримати інформацію (шляхом запитів або аналізу відкритих джерел інформації) щодо інтересів суміжних держав, Європейського Союзу та інших міждержавних утворень і міжнародних організацій;
3) отримання виконавчим комітетом та надання робочій групі відомостей щодо чинних та проєктних документів стратегічного планування, містобудівної документації та документації із землеустрою, іншої документації та матеріалів щодо територіальної громади;
4) отримання виконавчим комітетом та надання робочій групі відомостей щодо громадських інтересів шляхом інформування через місцеві засоби масової інформації, на вебсайті сільської, селищної, міської ради, повідомлення про початок формування Концепції інтегрованого розвитку, порядку і строків внесення пропозицій до нього фізичними та юридичними особами, реєстрації отриманих пропозицій із забезпеченням дотримання наступних строків:
початок реєстрації пропозицій фізичних та юридичних осіб до формування Концепції інтегрованого розвитку - на наступний робочий день після дати публікації відповідного повідомлення;
строк реєстрації пропозицій фізичних та юридичних осіб до формування Концепції інтегрованого розвитку - не менше ніж протягом 15 робочих днів від дати публікації відповідного повідомлення на офіційному вебсайті відповідної сільської, селищної, міської ради;
5) отримання виконавчим комітетом та надання робочій групі вихідних даних та проведення спеціальних досліджень щодо окремих напрямів розвитку громади, для здійснення соціально-економічного, демографічного аналізу, аналізу окремих напрямів інфраструктури та територій (перелік вихідних даних готується робочою групою, перелік спеціальних досліджень визначаються робочою групою, у разі необхідності залучення додаткового фінансування - за погодженням виконавчого комітету);
6) проведення стратегічної сесії з формування проєкту Концепції інтегрованого розвитку відповідно до механізму формування завдання на розроблення комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, визначеного Порядком розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01 вересня 2021 року № 926.
Не пізніше ніж за три робочі дні до дня проведення стратегічної сесії з формування проєкту Концепції інтегрованого розвитку на вебсайті, який визначено для висвітлення інформації про процес формування Концепції інтегрованого розвитку, забезпечується розміщення інформації щодо:
державних та регіональних інтересів, інтересів суміжних територіальних громад;
громадських інтересів, щодо яких отримано інформацію у встановленому цим Порядком порядку;
результатів спеціальних досліджень;
інших відомостей, призначених для ознайомлення учасників громадського обговорення з формування проєкту Концепції інтегрованого розвитку, визначених робочою групою.
Перелік тематичних напрямів стратегічної сесії визначається робочою групою відповідно до цього Порядку (напрями можуть об’єднуватися відповідно до актуальності та особливостей територіальної громади);
7) за результатами стратегічної сесії робочою групою готується, затверджується та публікується на вебсайті для висвітлення інформації про процес формування Концепції інтегрованого розвитку (з можливістю коментування користувачами вебсайту) протокол стратегічної сесії, що містить таку інформацію:
перелік учасників стратегічної сесії;
узагальнені напрацювання стратегічної сесії за тематичними напрямами (із зазначенням тематичних напрямів, які були об’єднані за рішенням робочої групи);
заперечення окремих учасників стратегічної сесії щодо окремих пропозицій (недостатніх можливостей для реалізації чи ризиків у разі реалізації).
Також публікується відеозапис представлення результатів стратегічної сесії;
8) на основі напрацювань стратегічної сесії робочою групою здійснюється підготовка попереднього проєкту Концепції інтегрованого розвитку (склад та зміст якого визначено цим Порядком), який розміщується на вебсайті для висвітлення інформації про процес формування Концепції інтегрованого розвитку (з можливістю коментування користувачами вебсайту) для громадського обговорення на строк, визначений робочою групою, але не менше ніж на 10 робочих днів;
9) за результатами опрацювання отриманих пропозицій (зауважень) до попереднього проєкту Концепції інтегрованого розвитку робочою групою здійснюється доопрацювання попереднього проєкту Концепції інтегрованого розвитку, який у оновленій редакції розміщується на вебсайті для висвітлення інформації про процес формування Концепції інтегрованого розвитку (з можливістю коментування користувачами зазначеного вебсайту) на строк, визначений робочою групою, але не пізніше ніж за 3 дні до проведення громадських слухань щодо попереднього проєкту Концепції інтегрованого розвитку;
10) громадські слухання доопрацьованого попереднього проєкту Концепції інтегрованого розвитку проводяться за механізмом відповідно до Порядку проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 року № 555 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2022 року № 1196);
11) на основі напрацювань громадських слухань доопрацьованого попереднього проєкту Концепції інтегрованого розвитку робочою групою здійснюється підготовка основного проєкту Концепції інтегрованого розвитку (склад та зміст якого визначено цим Порядком), який розміщується на вебсайті для висвітлення інформації про процес формування Концепції інтегрованого розвитку (з можливістю коментування користувачами вебсайту) для громадського обговорення на строк, визначений робочою групою, але не менше ніж на 10 робочих днів;
12) за результатами опрацювання отриманих пропозицій (зауважень) до основного проєкту Концепції інтегрованого розвитку робочою групою здійснюється доопрацювання основного проєкту Концепції інтегрованого розвитку, який у оновленій редакції розміщується на вебсайті для висвітлення інформації про процес формування Концепції інтегрованого розвитку (з можливістю коментування користувачами вебсайту) на строк, визначений робочою групою, але не пізніше ніж за 3 дні до проведення громадських слухань щодо основного проєкту Концепції інтегрованого розвитку;
13) громадські слухання доопрацьованого основного проєкту Концепції інтегрованого розвитку, що проводяться за механізмом відповідно до Порядку проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 року № 555 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2022 року № 1196);

................
Перейти до повного тексту