1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
01.11.2022 № 360
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
18 листопада 2022 р.
за № 1432/38768
Про затвердження Порядку проведення перевірки контролюючої особи
Відповідно до підпункту 39-2 .6.4.2 підпункту 39-2.6.4 пункту 39-2.6 статті 39-2 розділу І Податкового кодексу України та підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок проведення перевірки контролюючої особи, що додається.
2. Департаменту податкової політики Міністерства фінансів України в установленому порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра фінансів України Воробей С.І. та Голову Державної податкової служби України.

Міністр

С. Марченко

ПОГОДЖЕНО:

Перший заступник
Міністра цифрової трансформації України

Голова Державної
регуляторної служби України

В.о. Голови
Державної податкової служби України

Голова Національного агентства з питань
запобігання корупції




О. Вискуб


О. Кучер


Т. Кірієнко


О. Новіков
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
фінансів України
01 листопада 2022 року № 360
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
18 листопада 2022 р.
за № 1432/38768
ПОРЯДОК
проведення перевірки контролюючої особи
I. Загальні положення
1. Цей Порядок розроблено відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) для застосування посадовими особами контролюючих органів під час проведення документальних перевірок контролюючих осіб, якими є фізичні або юридичні особи - резиденти України, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) контрольованої іноземної компанії (далі - перевірки/перевірка контролюючих/контролюючої осіб/особи).
Дія цього Порядку не поширюється на оформлення результатів перевірок з дотримання платником податків інших питань податкового, валютного законодавства, законодавства про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі - законодавство з єдиного внеску), законодавства з питань дотримання принципу "витягнутої руки" та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Проведення перевірки платника податків як контролюючої особи відповідно до цього Порядку не перешкоджає проведенню перевірки з інших питань, визначених в абзаці другому цього пункту.
2. Проведення перевірки контролюючої особи є формою податкового контролю, що проводиться відповідно до положень глави 8 розділу II Кодексу з урахуванням особливостей, визначених статтею 39-2 розділу I Кодексу.
3. Підставами для проведення перевірки контролюючої особи є отримання контролюючим органом податкової інформації, що свідчить про неподання платником податків або подання з порушенням вимог статті 39-2 розділу I Кодексу звіту про контрольовані іноземні компанії та/або ненадання контролюючому органу відповіді згідно з підпунктом 39-2 .6.2 пункту 39-2.6 статті 39-2 розділу I Кодексу. Перевірка контролюючої особи проводиться також за наявності підстав, визначених підпунктами 78.1.1, 78.1.2, 78.1.4, 78.1.5, 78.1.21 пункту 78.1 статті 78 глави 8 розділу II Кодексу.
4. Перевірка контролюючої особи є виїзною/невиїзною позаплановою документальною перевіркою відповідно до статті 75 глави 8 розділу II Кодексу.
5. Предметом перевірки контролюючої особи є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати податку на прибуток підприємств або податку на доходи фізичних осіб, воєнного збору, а також дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), звітів та повідомлень про контрольовані іноземні компанії, інших форм звітності, документів та інформації, що визначена зокрема підпунктом 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 глави 8 розділу IІ Кодексу.
6. Перевірці також підлягає інформація, яка:
свідчить про факти неподачі повідомлень, визначених у підпункті 39-2 .1.5.3 підпункту 39-2.1.5 пункту 39-2.1 та у підпункті 39-2.5.5 пункту 39-2.5 статті 39-2 розділу I Кодексу;
міститься у повідомленнях, обов’язок щодо подачі яких визначено у підпункті 39-2 .1.5.3 підпункту 39-2.1.5 пункту 39-2.1 та у підпункті 39-2.5.5 пункту 39-2.5 статті 39-2 розділу I Кодексу;
визначена у пункті 39-2 .4 статті 39-2 розділу I Кодексу, що свідчить про дотримання/недотримання умов, на підставі яких скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи.
7. Перевірка однієї контролюючої особи може охоплювати виконання нею податкових зобов’язань, що стосуються декількох контрольованих іноземних компаній.
8. Об’єктами перевірки контролюючого органу можуть бути документи, інформація, фактичні обставини як з України, так і з іноземних держав.
9. Терміни у цьому Порядку вживаються у значеннях, наведених у Кодексі.
II. Прийняття рішення про проведення перевірки контролюючої особи
1. За наявності підстав, визначених пунктом 3 розділу I цього Порядку, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення про проведення перевірки контролюючої особи, яке оформлюється наказом.
2. Для прийняття рішення щодо проведення перевірки контролюючої особи керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу надсилає до ДПС висновок з обґрунтуванням підстав прийняття рішення про проведення перевірки.
Погодження або вмотивоване заперечення надається ДПС протягом п’ятнадцяти робочих днів з дати отримання висновку з обґрунтуванням підстав прийняття рішення про проведення перевірки.
Наказ про проведення перевірки контролюючої особи видається контролюючим органом після отримання від ДПС відповідного погодження.
3. За рішенням ДПС до участі у перевірках контролюючої особи можуть бути залучені посадові особи ДПС та/або інших територіальних органів ДПС.
4. Документальна позапланова виїзна/невиїзна перевірка з питань дотримання вимог статті 39-2 розділу I Кодексу проводиться за умови вручення платнику податків чи його уповноваженому представнику під підпис або шляхом надсилання платнику податків копії наказу про проведення перевірки контролюючої особи та письмового повідомлення у порядку та строки, визначені Кодексом.
III. Отримання від платників податків документів для проведення перевірки контролюючої особи
1. Під час проведення перевірки контролююча особа зобов’язана забезпечити надання контролюючому органу за його запитом копії первинних документів щодо окремих або всіх операцій контрольованої іноземної компанії.
Документи подаються протягом одного місяця з дати отримання платником податку відповідного запиту в засвідчених копіях. У разі подання документів англійською мовою переклад українською мовою не вимагається. Документи, складені іншими, ніж англійська, мовами, потребують перекладу на українську мову та належного засвідчення такого перекладу відповідно до вимог законодавства. Надання документів англійською мовою є підставою для продовження строку проведення перевірки згідно з розділом VIII цього Порядку.
У разі необхідності отримання додаткових документів, що підтверджують здійснення фінансово-господарських операцій контрольованої іноземної компанії під час проведення перевірки, вони надаються платником податків протягом тридцяти календарних днів з дати отримання додаткового запиту контролюючого органу.
2. У разі наявності сумнівів щодо достовірності або повноти наданих документів або ненадання повного комплекту документів контролюючий орган може вимагати від контролюючої особи надання аудиторського висновку щодо фінансової звітності контрольованої іноземної компанії, який не може містити відмову від надання висновку або негативного висновку.
Під час надання контролюючою особою аудиторського висновку, що підтверджує фінансові результати контрольованої іноземної компанії, такий аудиторський висновок є достатнім документом, на основі якого визначається прибуток контрольованої іноземної компанії до оподаткування та обчислюється скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії. Подання контролюючою особою такого аудиторського висновку не потребує надання нею додаткових документів для підтвердження прибутку контрольованої іноземної компанії до оподаткування.
Аудиторська компанія має відповідати законодавчим вимогам, визначеним відповідною іноземною юрисдикцією, що дає право на проведення аудиту фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції. Контролюючий орган має право запитувати надання копії підтверджуючих документів (ліцензій, сертифікатів, витягів з реєстрів тощо), що підтверджують статус аудиторської компанії.
3. Посадові особи контролюючого органу, які проводять перевірку додержання правил про контрольовані іноземні компанії, мають право надіслати особам, які є сторонами операцій іноземної юридичної особи та/або іншими учасниками іноземної юридичної особи, запит про надання документів (інформації) та/або провести зустрічну звірку в порядку, передбаченому статтею 73 глави 7 розділу II цього Кодексу, та/або провести опитування посадових осіб або інших працівників іноземної особи та/або пов’язаних із нею юридичних осіб.
Платник податків зобов’язаний сприяти посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку контролюючої особи, у забезпеченні можливості проведення опитування відповідних посадових осіб або працівників контрольованої іноземної компанії. За відсутності можливості проведення опитування на території України це опитування може бути проведено шляхом відеоконференцій, що можуть забезпечуватися платником податків.
Порядок проведення опитування посадових осіб або працівників контрольованої іноземної компанії, або інших працівників іноземної особи та/або пов’язаних із нею юридичних осіб визначений розділом IV цього Порядку.
4. Документи, що надаються платником податків, мають бути належним чином легалізовані відповідно до вимог чинного законодавства України. Копії документів, що надаються платником податків, мають бути належним чином засвідчені.
5. У разі необхідності контролюючий орган може звернутись до компетентних органів іноземних держав для отримання податкової інформації, необхідної, зокрема, але не виключно, для:
визначення кола іноземних компаній (у тому числі утворень без статусу юридичної особи), що контролюються особою, щодо якої проводиться перевірка, або для визначення контролерів іноземної компанії (у тому числі утворення без статусу юридичної особи);
визначення кола осіб, які здійснюють фактичний контроль за рішеннями контрольованої іноземної компанії;
визначення статусу податкового резидента контрольованої іноземної компанії в країні, за законодавством якої відповідну компанію створено;
визначення фінансового результату до оподаткування, зазначеного контрольованою іноземною компанією (у тому числі утворенням без статусу юридичної особи) в поданій фінансовій звітності;
документального підтвердження відомостей, необхідних для перевірки повноти та правильності проведення коригувань до фінансового результату контрольованої іноземної компанії;
документального підтвердження відомостей щодо структури доходів контрольованої іноземної компанії, обсягів доходів та витрат за окремими категоріями;

................
Перейти до повного тексту