1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
15.04.2022 № 220
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
14 червня 2022 р.
за № 644/37980
Про затвердження Правил перевезення вантажів, пасажирів і багажу внутрішнім водним транспортом
Відповідно до пункту 3 частини третьої статті 5, частини першої статті 56 та частини четвертої статті 57 Закону України "Про внутрішній водний транспорт" НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила перевезення вантажів, пасажирів і багажу внутрішнім водним транспортом, що додаються.
2. Управлінню морського та річкового транспорту (Ілясевич Я.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
3. Сектору зовнішніх комунікацій забезпечити розміщення цього наказу на офіційному вебсайті Міністерства інфраструктури України.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Васькова Ю.

Міністр

О. Кубраков

ПОГОДЖЕНО:

Перший заступник Міністра цифрової
трансформації України

Голова Державної регуляторної служби України

Голова Державної служби морського
та річкового транспорту України




О. Вискуб

О. Кучер


В. Кіндратів
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
інфраструктури України
15 квітня 2022 року № 220
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
14 червня 2022 р.
за № 644/37980
ПРАВИЛА
перевезення вантажів, пасажирів і багажу внутрішнім водним транспортом
I. Загальні положення
1. Ці Правила встановлюють загальні умови перевезення вантажів, пасажирів і багажу внутрішнім водним транспортом та визначають права і обов’язки перевізників, вантажовідправників, вантажоодержувачів та пасажирів.
Ці Правила не регламентують перевезення небезпечних вантажів.
2. У цих Правилах терміни вживаються у такому значенні:
багажна квитанція - квитанція у паперовій або електронній формі або частина проїзного документа, яка є підтвердженням прийняття перевізником від пасажира зареєстрованого багажу до перевезення;
вантаж - всі предмети з моменту прийняття для перевезень до здачі вантажоодержувачу (крім небезпечних вантажів);
вантажне місце - умовна одиниця вантажу для приймання його для перевезення або здачі вантажоодержувачу при здійсненні навантаження або розвантаження;
вантажовідправник - юридична або фізична особа, яка відправляє вантаж для перевезення внутрішніми водними шляхами;
вантажоодержувач - юридична або фізична особа, яка одержує вантаж, перевезений внутрішніми водними шляхами;
внутрішній коносамент - перевізний документ у електронній або паперовій формі, що засвідчує прийняття перевізником вантажу від вантажовідправника для здійснення перевезення внутрішніми водними шляхами у каботажному рейсі;
договір про перевезення - угода між перевізником та вантажовідправником, укладена відповідно до чинного законодавства України, що є підставою для здійснення перевезення вантажів судном (складом суден) внутрішніми водними шляхами;
коносамент - перевізний документ, що засвідчує прийняття перевізником вантажу від вантажовідправника для здійснення міжнародного перевезення судном (складом суден) та/або у випадку, коли перевезення здійснюється в межах території України з річкового порту (терміналу) або іншого місця відправлення на внутрішніх водних шляхах до морського порту, або іншого місця призначення на внутрішніх морських водах та/або з морського порту, або іншого місця відправлення на внутрішніх морських водах до річкового порту (терміналу) або іншого місця призначення на внутрішніх водних шляхах;
маркування - потрібні написи, зображення та умовні позначки, вміщені на упаковці, бирках або самому вантажі, який відвантажується для належного перевезення та здачі вантажоодержувачу;
організована група пасажирів - належним чином організована туристичною організацією або будь-якою юридичною чи фізичною особою група пасажирів у кількості 10 і більше осіб, які здійснюють спільну поїздку судном за однаковим маршрутом і з однією метою поїздки;
перевізний документ - документ, що засвідчує прийняття перевізником вантажу від вантажовідправника для здійснення перевезення судном (складом суден) (транспортна накладна, внутрішній коносамент, коносамент);
приймання вантажу - подання вантажовідправником підготовленого для відправлення вантажу та інформації про вантаж для внесення до внутрішнього коносаменту перевізнику з наступним навантаженням на транспортний засіб та оформлення документів про прийняття вантажу перевізником для відправлення;
проїзний документ - документ у електронній або паперовій формі, який є підставою для проїзду пасажирів внутрішнім водним транспортом (квиток, електронний квиток, колективний квиток, посадочний документ);
ручна поклажа - незареєстрований багаж пасажира, який під час перевезення за згодою перевізника перебуває під контролем пасажира та може бути розміщений на судні у місцях, що призначені для розміщення ручної поклажі;
транспортна накладна - перевізний документ, що засвідчує перевезення перевізником власного вантажу внутрішніми водними шляхами.
Всі інші терміни у цих Правилах вживаються у значеннях, наведених у Кодексі торговельного мореплавства України, Законі України "Про внутрішній водний транспорт", Законі України "Про електронні документи та електронний документообіг".
II. Перевезення вантажів
1. Перевезення вантажів судном (складом суден) здійснюється на підставі договору про перевезення вантажів (крім перевезення перевізником власних вантажів).
Договір про перевезення вантажів укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України.
2. Перевізник під час здійснення перевезення вантажу повинен забезпечити дотримання вимог з безпеки судноплавства та запобігання забрудненню навколишнього природного середовища.
3. Судна, які використовуються для перевезення вантажів, повинні відповідати вимогам безпеки, охорони праці та екології, перебувати в належному технічному і санітарному стані, бути укомплектованими відповідно до вимог законодавства. Не допускається для перевезень вантажів судно (склад суден), яке не відповідає встановленим національним законодавством або міжнародними договорами України вимогам щодо безпеки судноплавства, охорони навколишнього природного середовища, за відсутності належного рівня підготовки, комплектування і кваліфікації членів екіпажу, безпечних умов для життя та здоров’я членів екіпажу та відповідних чинних суднових документів і документів членів екіпажу.
4. Для перевезення вантажів перевізник оформлює перевізний документ відповідного виду в залежності від виду перевезення.
5. У разі здійснення перевезення власних вантажів оформлюється транспортна накладна, яка повинна містити наступні відомості:
дата складення;
інформація про перевізника (повне найменування згідно з установчими документами та код ЄДРПОУ, місцезнаходження для юридичної особи або прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті) для фізичної особи);
інформація про судно (склад суден), яким перевозиться вантаж внутрішніми водними шляхами (назва судна, що зазначена в суднових документах, унікальний європейський ідентифікаційний номер судна (за наявності). У випадку перевезення вантажу складом суден - назва та унікальний європейський ідентифікаційний номер судна (за наявності) вказується для кожного із цих суден);
річковий порт (термінал) відправлення або іншого місця відправлення (назва та місцезнаходження);
річковий порт (термінал) призначення або іншого місця призначення (назва та місцезнаходження);
відомості про вантаж (повне і точне найменування вантажу, кількість вантажних місць окремо за кожним найменуванням і за кожним видом упакування, вид упакування, маса вантажу брутто в кілограмах);
відстань перевезення (відстань перевезення вантажу в кілометрах від річкового порту (терміналу) або іншого місця відправлення до річкового порту (терміналу) призначення або іншого місця призначення);
відмітка прибуття вантажу (дата фактичного прибуття вантажу в річковий порт (термінал) призначення або інше місце призначення та підпис, прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) особи, уповноваженої перевізником на прийняття вантажу).
6. Для кожного перевезення вантажу внутрішніми водними шляхами у каботажних рейсах перевізником оформлюється внутрішній коносамент, який оформлюється відповідно до типової форми, наведеної у додатку до цих Правил.
7. У разі здійснення міжнародного перевезення та/або у випадку, коли перевезення здійснюється в межах території України з річкового порту (терміналу) або іншого місця відправлення на внутрішніх водних шляхах до морського порту, або іншого місця призначення на внутрішніх морських водах та/або з морського порту, або іншого місця відправлення на внутрішніх морських водах до річкового порту (терміналу) або іншого місця призначення на внутрішніх водних шляхах перевізник оформляє коносамент відповідно до вимог, встановлених у Кодексі торговельного мореплавства України.
8. Вантажовідправник, який уклав з перевізником договір про перевезення, зобов’язаний до передачі вантажу перевізнику надати йому інформацію про вантаж, що підлягає перевезенню, для внесення до внутрішнього коносаменту, зокрема:
розміри, кількість місць, кількість або вагу та питомий навантажувальний об’єм вантажу;
маркування, необхідне для ідентифікації вантажу;
характер, особливості та властивості вантажу;
інформацію щодо митного режиму.
9. Вантажі, які підлягають спеціальній охороні та супроводу за переліками, що затверджуються в установленому Законом України "Про транспорт" порядку, приймаються для перевезення і супроводжуються представником вантажовідправника. У внутрішньому коносаменті зазначається прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) представника вантажовідправника та документ, згідно з яким його уповноважено супроводжувати вантаж.
III. Вимоги до оформлення внутрішнього коносаменту
1. Внутрішній коносамент заповнюється перевізником в паперовому вигляді, роздруковується на бланку, виготовленому на білому папері стандартного формату А4 (210 x 297 мм) у трьох примірниках, один із яких після оформлення приймання вантажу до перевезення перевізником та присвоєння номеру і дати приймання вантажу видається вантажовідправнику та є квитанцією для приймання вантажу до перевезення, другий і третій передаються з вантажем до річкового порту (терміналу) призначення.
2. Допускається оформлення внутрішнього коносаменту у електронній формі (електронний внутрішній коносамент) з дотриманням вимог до заповнення внутрішнього коносаменту, встановлених у пункті 4 цього розділу. У такому разі паперовий документообіг не здійснюється. Електронний внутрішній коносамент після оформлення приймання вантажу до перевезення перевізником видається вантажовідправнику та є квитанцією для приймання вантажу до перевезення, та передається з вантажем до річкового порту (терміналу) призначення.
3. Порядок обміну електронним внутрішнім коносаментом із використанням електронного підпису відповідно до Законів України "Про електронні довірчі послуги" та "Про електронні документи та електронний документообіг" між вантажовідправником та перевізником, а також перевізником та вантажоодержувачем, зазначається в договорі між вантажовідправником і перевізником.
4. При оформленні внутрішнього коносаменту графи форми бланку повинні бути заповнені таким чином:
у верхній частині внутрішнього коносаменту вказується дата його складення (у форматі дд.мм.рррр.) та вказується номер і дата договору перевезення;
"Вантажовідправник" (a) - вказується повне найменування юридичної особи або прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) фізичної особи - підприємця, згідно з відомостями, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, у разі коли вантажовідправником є фізична особа - вказується прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) згідно з паспортом, унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності). У випадку коли вантажовідправником є юридична особа вказується також код ЄДРПОУ юридичної особи. У графі може бути вказана тільки одна юридична або фізична особа;
"Місцезнаходження вантажовідправника" (a1) - вказується фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу вантажовідправника: поштовий індекс, адреса з назвою міста або населеного пункту, вулиці та номера будинку. У випадку, коли вантажовідправником є фізична особа - вказується місце реєстрації: поштовий індекс, адреса з назвою міста або населеного пункту, району, вулиці, номера будинку та номера квартири (за наявності); задеклароване місце проживання (за наявності). У графі зазначення скороченого місцезнаходження не допускається;
"Контактні дані вантажовідправника" (a2) - контактний номер телефону, адреса електронної пошти;
"Вантажоодержувач" (b) - вказується повне найменування юридичної особи або прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) фізичної особи - підприємця, згідно з відомостями, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, у разі коли вантажоодержувачем є фізична особа - вказується прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) згідно з паспортом, унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності). У випадку коли вантажоодержувачем є юридична особа вказується також код ЄДРПОУ юридичної особи. У графі може бути вказана тільки одна юридична або фізична особа;
"Місцезнаходження вантажоодержувача" (b1) - вказується фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу вантажоодержувача: поштовий індекс, адреса з назвою міста або населеного пункту, вулиці та номера будинку. У випадку коли вантажоодержувачем є фізична особа - вказується місце реєстрації: поштовий індекс, адреса з назвою міста або населеного пункту, району, вулиці, номера будинку та номера квартири (за наявності); задеклароване місце проживання (за наявності). У графі скорочене місцезнаходження не допускається;
"Контактні дані вантажоодержувача" (b2) - контактний номер телефону, адреса електронної пошти;
"Вантажовласник" (c) - вказується повне найменування юридичної особи або прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) фізичної особи - підприємця, згідно відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, у разі коли вантажовласником є фізична особа - вказується прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) згідно з паспортом, унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності). У випадку коли вантажовласником є юридична особа вказується також код ЄДРПОУ юридичної особи. У графі може бути вказана тільки одна юридична або фізична особа;
"Місцезнаходження вантажовласника" (c1) - вказується фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу вантажовласника: поштовий індекс, адреса з назвою міста або населеного пункту, вулиці та номера будинку. У випадку коли вантажовласником є фізична особа - вказується місце реєстрації: поштовий індекс, адреса з назвою міста або населеного пункту, району, вулиці, номера будинку та номера квартири (за наявності); задеклароване місце проживання (за наявності). У графі зазначення скороченого місцезнаходження не допускається;
"Контактні дані вантажовласника" (c2) - контактний номер телефону, адреса електронної пошти;
"Перевізник" (d) - вказується повне найменування юридичної особи або прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) фізичної особи - підприємця, згідно з відомостями, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. У випадку коли перевізником є юридична особа вказується також код ЄДРПОУ юридичної особи;
"Місцезнаходження перевізника" (d1) - вказується фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу перевізника: поштовий індекс, адреса з назвою міста або населеного пункту, вулиці, номера будинку. У графі зазначення скороченого місцезнаходження не допускається;
"Контактні дані перевізника" (d2) - контактний номер телефону, адреса електронної пошти;
"Судно (склад суден)" (e) - вказується повна (без скорочення) назва судна, що зазначена в суднових документах, унікальний європейський ідентифікаційний номер судна (за наявності), яким перевозиться вантаж внутрішніми водними шляхами. У випадку перевезення вантажу складом суден - назва та унікальний європейський ідентифікаційний номером судна (за наявності) вказується для кожного із цих суден;
"Річковий порт (термінал) відправлення" (f) - вказується повне (без скорочення) найменування річкового порту (терміналу) згідно з відомостями, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, та поштова адреса фактичного місця відправлення, або найменування та місцезнаходження іншого місця, з якого здійснюється відправлення;
"Річковий порт (термінал) призначення" (g) - вказується повне (без скорочення) найменування річкового порту (терміналу) згідно з відомостями, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, та поштова адреса фактичного місця призначення, або найменування та місцезнаходження іншого місця прибуття;
"Відомості про вантаж" (h):
"Найменування вантажу" (h1) - вказується повне найменування вантажу. Скорочені та неповні найменування не допускаються;
"Маркування" (h2) - вказуються:
під час перевезення генеральних вантажів - транспортне маркування;
під час перевезення вантажів в контейнерах - відбитки пломб, літерні індекси, номери контейнерів;
"Характер, особливості, властивості" (h3) - вказуються характер вантажу, особливості вантажу та його перевезення, властивості вантажу (за наявності);
"Кількість місць" (h4) - вказується кількість вантажних місць окремо за кожним найменуванням і за кожним видом упакування;
"Вид пакування" (h5) - вказуються найменування упакування (ящики, мішки, кипи, бочки тощо). Якщо до перевезення пред’явлений вантаж без пакування, то в цій графі вказується скорочено "н/у" (тобто "не упакований") та вноситься відповідна відмітка "навалом", "насипом" або "наливом";
"Вага вантажу" (h6) - вказується вага вантажу брутто в кілограмах. Якщо за одним внутрішнім коносаментом перевозяться тарно-штучні вантажі різних найменувань і в різній упаковці, то в графі зазначаються маса вантажу кожного найменування окремо, кожного виду упаковки та загальна маса вантажів;
"Пломби вантажовідправника" (h7) - у випадку перевезення вантажів під пломбами вантажовідправника у графі вказується: "Під пломбами вантажовідправника NN_____". У випадку відсутності пломб - у цій графі пишеться слово "відсутнє";
"Супровід вантажу" (h8) - у випадку перевезення вантажів у супроводі представника вантажовідправника або вантажоодержувача - ставиться відповідна відмітка та прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності), паспортні дані особи, що супроводжує, реквізити документа, яким особу уповноважено на супровід;
"Відстань перевезення" (i) - зазначається відстань перевезення вантажу в кілометрах від місця відправлення до місця призначення. Графа заповнюється до виходу судна (складу суден) перевізника в рейс;
"Підписи" (j) - після ретельної перевірки зазначених у внутрішньому коносаменті відомостей, уповноважені особи вантажовідправника та перевізника проставляють свої підписи і розбірливо зазначають свої прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності);
"Відмітка прибуття вантажу" (k) - зазначається перевізником календарна дата фактичного прибуття вантажу в річковий порт (термінал) прибуття або до іншого місця прибуття. У графі ставиться підпис уповноваженої особи перевізника, його прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності);
"Відмітка вантажоодержувача" (l) - зазначається прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) та підпис вантажоодержувача або уповноваженої особи вантажоодержувача;
"Зауваження до стану вантажу" (m) - заповнюється вантажоодержувачем при отриманні вантажу у випадку наявності зауважень щодо кількості та/або стану вантажу (виявлення нестачі або пошкодження вантажу). У графі ставиться дата зауважень, підпис, прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) вантажоодержувача або уповноваженої ним особи;
"Дата отримання вантажу" - зазначається календарна дата фактичного отримання вантажоодержувачем вантажу у форматі (дд.мм.рррр.).
5. Усі відомості, передбачені формою бланка внутрішнього коносаменту, повинні бути внесені перевізником у відповідні графи. Виправлення у внутрішньому коносаменті не допускаються.
У разі необхідності зміни відомостей, внесених до внутрішнього коносаменту, перевізник зобов’язаний оформити новий внутрішній коносамент.
IV. Пакування вантажів
1. Перевезення вантажів здійснюється за умови їх належного упакування, якщо цього вимагає характер вантажу, з метою запобігання його втраті або пошкодженню з моменту його прийняття перевізником і до здачі та виключення можливості заподіяння ним шкоди судну або іншому вантажу.
2. При виборі упаковки потрібно враховувати спосіб, відстань і тривалість транспортування, температурний режим і вологість під час транспортування, пору року (погодні умови), сумісність з іншими вантажами тощо.
3. Характер упаковки повинен відповідати виду вантажу, вантажності судна (складу суден) та іншим умовам.
V. Маркування вантажів
1. На вантаж має бути нанесено маркування, у разі необхідності індивідуалізації окремих вантажів або партій вантажів.
2. Дані, наведені у внутрішньому коносаменті, мають повністю відповідати маркуванню.
3. При перевезенні вантажів навалом, насипом і наливом маркування не провадиться.
VI. Приймання вантажів до перевезення
1. Перевізник приймає вантажі для перевезення на підставі укладеного договору із вантажовідправником.
2. Місце фактичної здачі вантажовідправником та приймання перевізником вантажу для перевезення зазначається в договорі з наступним уточненням у заявці.
3. Перевізник має право відмовитись від приймання вантажу для перевезення, якщо вантажовідправником не підготовлено вантаж відповідно до вимог цих Правил, про що складається відповідний акт.
4. Типи та кількість суден, необхідних для виконання перевезень вантажів, визначаються перевізником залежно від обсягу і характеристик вантажу.
5. Перевізник зобов’язаний забезпечувати своєчасну подачу судна (складу суден) в технічно справному стані, придатного для перевезення вантажів відповідно до заявки вантажовідправника.
6. Подача перевізником судна (складу суден), непридатного для перевезень вантажів, вважається такою, що не була здійснена.
7. Якщо при подачі судна (складу суден) під навантаження виявлено пошкодження судна, яке може вплинути на цілісність або якість вантажу при перевезенні, вантажовідправник може відмовитися від навантаження вантажу на таке судно, про що складається відповідний акт.
8. У випадку необхідності заміни судна після внесення судна (складу суден) до внутрішнього коносаменту перед подачею судна (складу суден) під навантаження, що пов’язано із виявленою технічною несправністю судна або іншою причиною, перевізник вносить відповідні зміни до відомостей шляхом заповнення нового внутрішнього коносаменту.
9. Після прийняття перевізником вантажу від вантажовідправника, навантаження, закріплення, укриття вантажу на судні (складі суден) в річковому порту (терміналі) відправлення, забезпечуються перевізником, а безпосередньо організовуються капітаном судна (складу суден).
10. Вантаж повинен бути належним чином закріплений засобами кріплення (ременями, ланцями, розтяжками, тросами, розпірними перекладинами, якірними рейками (балками), сітками тощо). Кількість засобів кріплення вантажу повинна бути достатньою для здійснення його безпечного перевезення.
11. Перевізник (капітан судна (складу суден) повинен забезпечити навантаження та розміщення на судні (складі суден) вантажу таким чином, щоб під час здійснення перевезення не допустити порушення Правил судноплавства на внутрішніх водних шляхах України, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 16 лютого 2004 року № 91, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 12 липня 2004 року за № 872/9471.

................
Перейти до повного тексту